Το ανανεωμένο μοντέλο στην αρχική χειροκίνητη έκδοση των 125 ίππων επιστρέφει κοντά μας ύστερα από μια μακρά περίοδο απουσίας.
Μπορεί να έχουν περάσει σχεδόν τρία χρόνια, από τότε που δοκιμάσαμε για τελευταία φορά ένα Ford Focus, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχουμε ξεχάσει τα οδηγικά του χαρίσματα.
Ουσιαστικά το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας αφορά το ανανεωμένο μοντέλο της τέταρτης γενιάς, που χαρακτηρίζεται από τη «μετακόμιση» του σήματος της εταιρείας μέσα στην εμπρός μάσκα.
Το ανανεωμένο προσωπείο του Focus
Οι εμφανισιακές αλλαγές του Focus είναι μικρές και εντοπίζονται στις λεπτομέρειες των προφυλακτήρων, των φωτιστικών σωμάτων και των (στάνταρντ) προβολέων LED, που ενσωματώνουν τις λειτουργίες Automatic High Beam Control και Manoeuvring Light .
Ο ίδιος ήπιος άνεμος μικροαλλαγών θα ίσχυε και στο εσωτερικό, εάν δεν είχε γίνει όμως μία οφθαλμοφανέστατη αλλαγή. Αυτή αφορά την κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων, η οποία πλέον ξεδιπλώνει σε οριζόντιο προσανατολισμό τις 13,2 ίντσες της διαγωνίου της, επισκιάζοντας οτιδήποτε άλλο σε αυτή την κατηγορία.
Κάπως έτσι ο πίνακας της αρχικής έκδοσης με τα αναλογικά όργανα και τη μικρή οθόνη δείχνει λίγος, αν και σε πλουσιότερες εκδόσεις υπάρχει ο εντυπωσιακός ψηφιακός πίνακας που έχουμε γνωρίσει στο Puma.
To σύστημα πολυμέσων μέσω του SYNC 4 υποστηρίζει πλοήγηση συνδεδεμένη με cloud και έλεγχο μέσω φωνητικών εντολών με κατανόηση φυσικής γλώσσας, ενώ μέσω της εφαρμογής FordPass δίνεται η δυνατότητα απομακρυσμένου ελέγχου, για την κατάσταση του οχήματος και τη λειτουργία Remote Start.
Η νέα οθόνη ενσωματώνει πλέον, σε μια λεπτή μπάρα στη βάση της, τις λειτουργίες του κλιματισμού, κάτι που απελευθέρωσε το χώρο στη βάση της κονσόλας, όπου τοποθετήθηκαν πλέον τέσσερις διακόπτες (ευτυχώς υπάρχει και το κλασικό περιστροφικό χειριστήριο για τον ήχο, ενώ εδώ «μετακόμισε» και το μπουτόν εκκίνησης από την παλαιότερη ατυχέστατη θέση του).
Τα καθίσματα προσφέρουν αρκετά καλή πλευρική στήριξη, θα θέλαμε όμως να είχαν μεγαλύτερη έδρα, ενώ το μεγάλο πλαϊνό περιστροφικό χειριστήριο, που θα περίμενες να μεταβάλει το ύψος, τελικά ρυθμίζει τη στήριξη της μέσης.
Χωροταξικά, παρά τη «δυναμική» σιλουέτα της οροφής με το χαμηλό ύψος, ακόμα και πέντε επιβάτες θα καταφέρουν να βολευτούν, χάρη στην αρκετά επίπεδη διαμόρφωση του πατώματος. Ανάλογα καλός είναι και ο χώρος αποσκευών με το κανονικό σχήμα, που ξεκινάει από τα 392 λίτρα και μπορεί να φτάσει έως και τα 1.354 λίτρα με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων.
To ταμπεραμέντο του Focus
Το Focus από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε επένδυσε τα ρέστα του στον οδηγικό του χαρακτήρα, κάτι που διατηρήθηκε μέχρι σήμερα. Στην προκειμένη περίπτωση, η τεχνογνωσία των μηχανικών της Ford αντικατοπτρίζεται στη λειτουργία της ανάρτησης και της αίσθησης του τιμονιού, ενώ φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει μία πλήρης σουίτα συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού.
Παρά την απλοϊκή του υπόσταση, ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας, καταφέρνει να προσφέρει μεγάλη ακρίβεια αντιδράσεων και υψηλά επίπεδα πρόσφυσης. Παρά τις σφιχτότερες ρυθμίσεις της έκδοσης ST–Line, κανείς δε θα παραπονεθεί για την ποιότητα κύλισης, ενώ οι αντιδράσεις από τις εγκάρσιες ανωμαλίες δεν είναι τόσο έντονες όσο σε άλλα αυτοκίνητα.
Εάν μάλιστα μπορούσαν να απενεργοποιηθούν πλήρως τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας (ναι, κάποτε αυτό ενδιέφερε μία μερίδα οδηγών με σπορτίφ αναζητήσεις), τότε η ουρά θα μπορούσε να δείξει τη «ζωντάνια» της, χαρίζοντας ακόμα περισσότερη ευελιξία στις κλειστές στροφές.
Τουλάχιστον το άμεσο τιμόνι βοηθάει σε κάθε περίπτωση τον οδηγό, κάτι που δεν μπορούμε να πούμε για τα φρένα και το κιβώτιο. Σε ό,τι αφορά τα φρένα, η (συνήθως) αρχική νεκρή διαδρομή του μεσαίου πεντάλ συνοδεύεται άμεσα από ένα απότομο «δάγκωμα», μειώνοντας έτσι την προοδευτικότητά τους.
Από την άλλη, το κιβώτιο έχει μεν καλό κούμπωμα των σχέσεων, αλλά η αλήθεια είναι ότι έχουμε μεγαλώσει πια και τα αυτόματα κιβώτια έχουν γίνει τόσο καλά, που πλέον είναι must ένα καλό αυτόματο κιβώτιο.
MicroBoost
Αν από το 2019 είχαμε να δούμε κάποιο Focus, τότε για τον 1.000άρη EcoBoost των 125 ίππων θα πρέπει να πάμε ακόμα πιο πίσω, μιας και τα τελευταία χρόνια αυτός είχε συνδυαστεί στο γκαράζ του περιοδικού με τα Fiesta και Puma.
Στο διάστημα, λοιπόν, που μεσολάβησε, συνδυάστηκε (και) στο Focus με mild hybrid 48V σύστημα. Η μίζα/γεννήτρια των 11,5 kW λειτουργεί επικουρικά στην επιτάχυνση, ενώ όταν αφήνεις το γκάζι αντιλαμβάνεσαι την ανάκτηση ενέργειας του συστήματος, που φορτίζει τη μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου.
Κάπως έτσι, ο εγκρατής οδηγός μπορεί να διατηρεί τη μέση κατανάλωση γύρω στα 7,5 λτ./100 χλμ., ενώ με λίγη προσπάθεια μπορεί να κατέβει ακόμα και γύρω στα 6 λτ./100 χλμ. Παρά τον μικρό κυβισμό και το βάρος που ξεπερνάει τους 1,3 τόνους, δε χρειάζεται να γίνουν παραχωρήσεις.
Στις υψηλές σ.α.λ. υπάρχουν ικανοποιητικά περιθώρια ισχύος, ενώ η ελαστικότητα στο μεσαίο φάσμα λειτουργίας είναι πάρα πολύ καλή, καθώς στα 170 Nm του κινητήρα προστίθενται 30 Nm μέσω της λειτουργίας του overboost και ακόμα 10 Nm μέσω του υβριδικού e–assist.
Στον εμπορικό στίβο
Από το 2019 πολλά έχουν αλλάξει, και κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το κόστος. Αυτή που έχουμε στη διάθεσή μας είναι η αρχική έκδοση του Focus 1.0 125 PS ST–Line των 28.070 ευρώ, όπου η προσθήκη αυτόματης μετάδοσης ανεβάζει το κόστος στα 30.745 ευρώ, ενώ υπάρχουν και οι ισχυρότερες παραλλαγές του ίδιου κινητήρα με 155 ίππους, στα 30.353 ευρώ και τα 33.026 ευρώ, για την αυτόματη παραλλαγή.
Σε αυτό το επίπεδο χρημάτων αξίζει πάντως να ρίξει κανείς μία ματιά στην ψηλωμένη έκδοση Active με τον 1.500άρη ντίζελ των 115 ίππων και αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων (εάν το ζητούμενο είναι το χαμηλό κόστος χρήσης σε ετήσιες αποστάσεις που ξεπερνούν τα 20.000 χλμ.).
Το Ford Focus συνεχίζει να συγκαταλέγεται σε εκείνο το κλειστό κλαμπ αυτοκινήτων, που χωρίς να χρειάζονται συνταρακτικές προδιαγραφές, μπορούν να σε κάνουν να νιώθεις ευχάριστα, απλώς και μόνο οδηγώντας τα. Δε χρειάζεται να πας γρήγορα για να εκτιμήσεις τα ποιοτικά χαρακτηριστικά στην οδήγηση, κάτι που αποδεικνύεται περίτρανα μόλις ανεβάσεις ρυθμό.
Από εκεί και πέρα, το υπόλοιπο πακέτο περιλαμβάνει έναν «γλυκό» κινητήρα από τις εποχές του downsizing, μία ευρύχωρη καμπίνα και μία οθονάρα που βγάζει μάτι, ενώ το μόνο που θα προσθέταμε είναι σίγουρα ένα αυτόματο κιβώτιο._ 4Τ
FORD FOCUS 1.0T 125 PS MHEV
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. >ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 125 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 200 Nm/1.750 σ.α.λ. >ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.392x1.825x1.459 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.700 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 1.330 κιλά >ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 392-1.354 λτ. >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 119 γρ./χλμ. >TIMH: Από 28.070 ευρώ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ