Με οδηγό την εμπιστοσύνη ένθεν και ένθεν, οδηγούμε αγωνιστικό Fiesta R5 σε μικτή πίστα και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.
Τα γκρουπ Β πρώτης σειράς ξεπερνούσαν τους επαγγελματίες της εποχής, με εξαίρεση δυο, τρεις οδηγούς – τους καλυτερότερους. Τα 2λιτρα WRC εξελίχθηκαν, και στην κορυφαία τους εκδοχή, χωρίς περιοριστή και ηλεκτρονικά συστήματα μετάδοσης, οδηγήθηκαν στο όριο από πέντε, έξι. Ο περιορισμός των κινητήρων στα 1,6 λίτρα έδωσε τη δυνατότητα σε περισσότερους, και το θέαμα προέκυπτε από τις πολύ υψηλές ταχύτητες κάποιων χαρισματικών.
Σήμερα τα δεδομένα είναι διαφορετικά. Μισή ντουζίνα εξαιρετικοί οδηγοί συνδυάζουν τα δικά τους όρια με αυτά κατασκευών που εντυπωσιάζουν σε όλα τα επίπεδα. Για τους κοινούς θνητούς, όμως, ή για νέους με ταλέντο, που πρέπει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να εκπαιδευτούν-αξιολογηθούν ώστε να δημιουργηθούν προϋποθέσεις καριέρας, προέκυψε η κατηγορία R5. Αυτοκίνητα σε προδιαγραφές περισσότερο γκρουπ Α, παρά WRC 1.6 πρώτης γενιάς, και αλίμονο σε όποιον τα υποτιμήσει και τα συνδυάσει με εξελιγμένα Ν ή γκρουπ Α παλαιάς κοπής – απλώς καμία σχέση. Πρόκειται για γήινους πυραύλους που απαιτούν οδήγηση, και είναι αυτά που σου επιτρέπουν να ονειρεύεσαι και να οδηγείς με όλη τη σημασία της λέξης. Εσύ, ο έμπειρος, που δεν είσαι επαγγελματίας, όπως π.χ. οι δικοί μας πρωταθλητές Παπαδημητρίου και Τσολακίδης ή ο νεαρός Κεχαγιάς, που θέλει να συμμετέχει με το σωστό, το σύγχρονο και σοβαρό τρόπο. Σε διεθνές επίπεδο, τα οδηγούν τόσο επαγγελματίες στο WRC2 όσο και ερασιτέχνες – πρωταθλητές στο ERC και σε εθνικά πρωταθλήματα. Ατού η ομοιογένεια που προσφέρουν και, σε συνδυασμό με την αξιοπιστία τους, αποτελούν το γήινο σύνολο που κάνει τη διαφορά στο μάτι του θεατή, μετά τα WRC ή σε αγώνες εκτός Παγκοσμίου. Αυτοκίνητα που σου επιτρέπουν να υπολογίζεις διαφορές και να κρίνεις οδηγούς, έχοντας και σοβαρά στοιχεία για μελέτη στο σπίτι. Ό,τι πιο όμορφο, ακόμα και στους ελληνικούς αγώνες.
Από το Skoda Fabia στο Ford Fiesta
Με κοινό παρονομαστή η άσκηση, και αναφερόμαστε στο Fabia R5 του Σωκράτη Τσολακίδη, που οδηγήσαμε πριν από το Ιστορικό Ράλλυ Ελλάδος στη Λάρισα, και στο αντίστοιχο όπλο της Ford, που δοκιμάσαμε στα Μέγαρα. Αυτοκίνητο -το δεύτερο- που συντηρεί το Car Center της οικογένειας Καρανικόλα και που συμμετέχει με συνέπεια στους ελληνικούς αγώνες, και όχι μόνο. Ο οδηγός του λατρεύει τους αγώνες, του αρέσει να συμμετέχει σε όλες τις μορφές τους, αλλά μισεί τη δημοσιότητα, και το σεβόμαστε. Άλλωστε, στο μικρό αλλά υπέροχο κόσμο των ελληνικών αγώνων, όπου ακόμη κυριαρχεί το συναίσθημα, όλοι γνωριζόμαστε πολύ καλά, και οι περαιτέρω συστάσεις περιττεύουν.
Οι συνεννοήσεις γίνονται με τα μάτια, ο Νικόλας Πασαλής, που έχει την ευθύνη της οργάνωσης του ΕΚΟ Dirt Games «στο Μέγαρο», άναψε το πράσινο φως, και να ‘μαστε από το R2 στο R5, με τον Γ.Β. στη θέση που στους αγώνες σε άσφαλτο και χώμα ανήκει στον Νίκο Μουζάκη.
Στο κόκπιτ
Δεν πρόκειται για εσωτερικό αγωνιστικού, αλλά για πακέτο «κάθισμα-τιμόνι-επιλογέας-όργανα(;) και χειρόφρενο» που παραπέμπει σε πολεμική μηχανή για πτήσεις σε επικίνδυνες αποστολές. Αρχικά έχεις την εντύπωση ότι το κάθισμα είναι στενό, αλλά, όντας καλά δεμένος και με τα «ξεκίνα-σταμάτα-στρίψε-πηδάει», είσαι στη σωστή θέση πριν ολοκληρωθεί ο γύρος. Έχεις σφηνώσει στο κάθισμα, νιώθεις ότι ο συνοδηγός-ιδιοκτήτης σε εμπιστεύεται, όπως και όλη η ομάδα Καρανικόλα (από το 1981), και απολαμβάνεις την ασφάλτινη ανάρτηση με τις ανάλογες ρυθμίσεις και τα racing λάστιχα, φυσιολογικά στην άσφαλτο, αλλά και στο χώμα.
Μη με ξυπνάτε…
Δεν το πιστεύεις· νομίζεις πως ονειρεύεσαι. Νιώθεις κυρίαρχος του παιχνιδιού σε αυτό το μπάκετ και απολαμβάνεις: τη μακριά κολόνα του τιμονιού, τον επιλογέα του σειριακού κιβωτίου των 5 σχέσεων, το χειρόφρενο που έχει διάφορους ρόλους και, βέβαια, τον κινητήρα. Τον κάθε γύρο και την κάθε αλλαγή προγράμματος, με τον Γιώργο να ρυθμίζει, και τον ευκαιριακό οδηγό να προσπαθεί να συνδυάσει τη «δουλειά» για τον Θάνο και τον Γιάννη, που έχουν πάρει θέση με τους φακούς στο «ΟΝ». Απολαμβάνεις τη διασκέδαση με ευκαιρία και αφορμή. Αιτία δεν προκύπτει, αλλά ξέρεις πως δεν υπάρχει περιθώριο για λάθος. Πανάκριβη η ιδιωτική μηχανή, και σε αυτές τις περιπτώσεις οφείλεις κατ’ αρχάς να είσαι αξιόπιστος. Δε σε παίρνει να απογοητεύσεις, και ας απογοητευτείς, αφού δεν πετυχαίνουν τα πάντα όλα σε τρεις γύρους, έχοντας στο χέρι μια σύγχρονη πολεμική μηχανή.
Άλλωστε, το σημειώσαμε στον πρόλογο: πρόκειται για αυτοκίνητο που απαιτεί και μυαλό, και καλή φυσική κατάσταση, και τέλεια προσαρμογή στο ζητούμενο. Δηλαδή στο να πας πολύ γρήγορα αξιοποιώντας το πλαίσιο και κρατώντας τον κινητήρα στις υψηλές στροφές, με τα κόκκινα φώτα-ενδείξεις να σε κυνηγούν όλο το διήμερο, για διαφορετικούς λόγους. Θέλεις να παίξεις με το γκάζι και να κερδίσεις την αρχική υποστροφή, αλλά έχεις αλλάξει νωρίς, όπως σε 2λιτρο, και αργεί να ανταποκριθεί. Απαιτεί τρόπο, και είναι σαφές πως δεν απευθύνεται σε ευκαιριακούς, παρά την εμπειρία μας. Δε μας τρόμαξε και δε μας προβλημάτισε, ενώ απολαύσαμε την ανάρτηση στο «άλμα», και κυρίως στο τελευταίο «S» πριν από την ευθεία του τερματισμού, όπου η διαδρομή της ισοπέδωσε τον κακό δρόμο που είχε σκαφτεί. Τα φρένα ξεπερνούν το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα, και δεν κρύβεται πως οφείλεις να τα βρεις και να οδηγήσεις αξιοποιώντας τα, σταθμεύοντας το αριστερό πόδι στο μεσαίο πεντάλ. Τεχνική που ποτέ δεν καταφέραμε με επιτυχία, ούτε στο παρελθόν, αλλά το νιώθεις, το καταλαβαίνεις πως θέλει αυτόν τον τρόπο ώστε να λειτουργούν όλα ιδανικά και να γίνουν χρόνοι με ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που δεν πάει μόνο του, και δεν αρκεί το γκάζι του για να κερδίσεις. Πρέπει να το φορέσεις, να δεθείς και να ακουμπήσεις στο πλαίσιο για να σημειώσεις υψηλές μ.ω.τ. και να κερδίσεις αγώνες διατηρώντας τη φόρα, σε κάθε τύπου οδόστρωμα και σε κάθε τύπου διάταξη στροφών. Καμία ειδική δε θα την κερδίσεις με τον κλασικό τρόπο. Όμως σε κάθε περίπτωση θα ευχαριστηθείς το κάθε μέτρο, αφού η αίσθηση είναι μοναδική, ακόμα και όταν με το πρόγραμμα της απλής διαδρομής οδηγείς από την αφετηρία του αγώνα μέχρι το ΣΕΧ για την πρώτη ειδική διαδρομή… Εκεί πρέπει να επιστρατεύσεις και τη σκέψη σου, και να εμπιστευτείς τον συνοδηγό σου, και βέβαια να μην ασχολείσαι με ανεγκέφαλους. Με αυτούς που δεν αντιλαμβάνονται ούτε τη δυσκολία στην οδήγηση, ούτε το πόσο σημαντικό είναι να συμμετέχουν. Έτσι, θα βλέπουμε στους ελληνικούς αγώνες τέτοια αυτοκίνητα με gentlemen στα μπάκετ τους.
Νέα τάξη
Από το 208 R2 και τα άλλα γαλλικά R3, στο καθαρόαιμο, στο R5. Καμία σχέση μεταξύ τους. Απλώς τροφή για σκέψεις σε σχέση με το παρελθόν. Το Peugeot κ.ά., όπως βέβαια και το Fiesta, κάνουν θαύματα στα σωστά χέρια, που θα συνδυαστούν με μυαλό και θα προκύψει η τέλεια σχέση ανθρώπων και μηχανής. Οι τεχνικοί ακολουθούν τις οδηγίες του εξελιγκτή, ο οδηγός τις σημειώσεις του συνοδηγού του όπως τις έχει υπαγορεύσει, και το ζητούμενο σε κάθε σύγχρονη πλέον μηχανή είναι το πώς θα αξιοποιήσεις το σύνολο. Πώς θα συνδυάσεις τα δικά σου στοιχεία με αυτά του αυτοκινήτου που έχει εξελιχθεί από επαγγελματίες – και είσαι εσύ αυτός που οφείλει να προσαρμοστεί. Από εκεί και πέρα, είναι η ομοιογένεια που θα κάνει τη διαφορά και οι αγώνες, τα χιλιόμετρα υπό πίεση, που θα επιβάλουν το ρυθμό κατά περίπτωση. Αν δεχτούμε ότι κάποια μέρα θα το βρεις και θα το οδηγήσεις, εκτίμησή μας είναι πως το δυσκολότερο έχει να κάνει με το ότι, όταν «κόψεις», οι χρόνοι θα είναι οριακά χειρότεροι και δε θα αποσυντονιστείς.
Είπαμε. Πολεμική μηχανή που με το 5άρι και τη σχετικά υψηλή σχέση κιλών ανά ίππο φαίνεται εύκολη, αλλά αποδεικνύεται ιδιαίτερα απαιτητική. Σε κάθε περίπτωση, και σε συνδυασμό εικόνας και ήχου, πρόκειται για το αυτοκίνητο και τη συμμετοχή που φέρνει και κρατάει τον κόσμο στο βουνό.
Από την πλευρά μας, νιώσαμε όμορφα για την εμπιστοσύνη που μας έδειξαν, και μας δόθηκε η ευκαιρία να οδηγήσουμε ξανά R5 κάτω από ιδανικές συνθήκες. Τα σέβη μας._ Σ. Χ.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά – Ford Fiesta R5 EVO 2
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 4κύλινδρος εν σειρά, άμεσου ψεκασμού, τούρμπο με περιοριστικό στόμιο 32 χλστ.
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.596 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 290 ίπποι/5.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 400 Nm/4.500 σ.α.λ.
ΚΙΒΩΤΙΟ: Σειριακό 5 σχέσεων της Sadev
ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς, με ελεγχόμενα διαφορικά Sadev εμπρός και πίσω
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Γόνατα ΜακΦέρσον, ρυθμιζόμενα αμορτισέρ Reiger, αντιστρεπτικές
ΦΡΕΝΑ: AP Racing με 4πίστονες δαγκάνες, διάστασης 300×28 (χώμα) και 355×32 (άσφαλτος)
ΤΡΟΧΟΙ: 7×15” χώμα/8×18” άσφαλτος
ΔΟΧΕΙΟ ΚΑΥΣΙΜΟΥ: 80 λίτρα
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (MxΠ): 3.963×1.820 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.480 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.200 κιλά
Tech view
Το Ford Fiesta R5 είναι το πλέον επιτυχημένο αγωνιστικό μοντέλο της M-Sport, αφού μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί και πωληθεί περισσότερα από 250 αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο! Βασισμένο στο Fiesta ST με τον υπερτροφοδοτούμενο EcoBoost των 1.600 κ.εκ., είναι σύμφωνο με τους κανονισμούς της κατηγορίας R5. Η συγκεκριμένη -άκρως επιτυχημένη- κλάση ήρθε για να αντικαταστήσει τις… πανάκριβες, όπως αποδείχθηκε, κατασκευές των S2000 και RRC, με στόχο τη διατήρηση του κόστους σε λογικό επίπεδο. Οι βασικές αρχές αναφέρουν ότι ο κινητήρας πρέπει να είναι υπερτροφοδοτούμενος 1.600 κ.εκ., ενώ η μετάδοση μπορεί να μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς.
Το Fiesta R5 που οδηγήσαμε στο Αυτοκινητοδρόμιο Μεγάρων αποτελεί την τελευταία εξέλιξη της M-Sport. Οι αλλαγές στην έκδοση EVO 2 εντοπίζονται κυρίως στον κινητήρα, και συγκεκριμένα στην κυλινδροκεφαλή, στην πολλαπλή εξαγωγής και στις βαλβίδες, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της απόδοσης σε όλο το εύρος στροφών. Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με την M-Sport, η ροπή είναι βελτιωμένη κατά 56 Nm στις 4.000 σ.α.λ., με τη μέγιστη τιμή να αγγίζει τα 400 Nm/4.500 σ.α.λ., ενώ η ισχύς έχει σκαρφαλώσει σχεδόν στους 300 ίππους, με το περιοριστικό στόμιο να διατηρείται στα 32 χλστ. Ακόμα μία σημαντική διαφοροποίηση εντοπίζεται στον τομέα της ανάρτησης, αφού, ναι μεν τα αμορτισέρ παραμένουν της Reiger, αλλά συνδυάζονται και με καινούργια ελατήρια. Το σειριακό κιβώτιο φέρει την υπογραφή της Sadev και έχει 5 σχέσεις, ενώ συνδυάζεται με μηχανικά διαφορικά εμπρός και πίσω της ίδιας εταιρείας. Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των εταιρειών στην κατασκευή ενός αυτοκινήτου προδιαγραφών R5 είναι οι περιορισμοί της ομολογκασιόν με στόχο τη διατήρηση του κόστους σε χαμηλό επίπεδο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται πολλά μηχανικά μέρη από αυτοκίνητα παραγωγής. Για παράδειγμα, το ψυγείο προέρχεται από ένα τετρακίνητο pick-up μοντέλο της Ford Αμερικής, ενώ το intercooler από την Audi!
Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος, Γιάννης Κουσκούτης