Ένας νέος παίκτης που εμφανίστηκε χωρίς τυμπανοκρουσίες ξαναγυρίζει ύστερα από χρόνια στην πολύ ανταγωνιστική για τα ευρωπαϊκά δεδομένα μικρομεσαία κατηγορία, με προϋποθέσεις και για εμπορική επιτυχία.
ΤΟ πρόγραμμα της ανάπτυξης του μοντέλου που καλωσορίσαμε ως «Tipo» είχε πολύ διαφορετικό σημείο εκκίνησης, σε σχέση με την κατάληξή του. Λανσαρίστηκε ως ένα κόμπακτ σεντάν, και μάλιστα με άλλη ονομασία, με την οποία απευθυνόταν στις περιφερειακές αγορές της γηραιάς ηπείρου και -κυρίως- στην Τουρκία. Η ιταλική εταιρεία διαβεβαίωνε μάλιστα ότι δεν επρόκειτο να διανεμηθεί στις χώρες της προηγμένης Ευρώπης. Όταν οι επικεφαλής της αποφάσισαν την αλλαγή αυτής της στρατηγικής, η Fiat ανέσυρε από το παρελθόν το όνομα «Tipo». Στη συνέχεια η εταιρεία ενίσχυσε περαιτέρω το μοντέλο με την εμφάνιση του 5θυρου και του στέισον βάγκον αμαξώματος. Έτσι, πολύ διακριτικά και σχεδόν αθόρυβα, η παρουσίαση ολόκληρης της οικογένειας Tipo σηματοδότησε και επίσημα την επιστροφή της Fiat στη μικρομεσαία κατηγορία, στην οποία είχε να δώσει το «παρών» από τις ημέρες των Stilo και Bravo. Και όχι μόνο αυτό, αφού μέχρι το τέλος του 2016 το συμπαθητικό από πλευράς σχεδίασης Tipo -σχεδόν μόνο με το κόμπακτ σεντάν αμάξωμά του, αφού τα χάτσμπακ και στέισον βάγκον εμφανίστηκαν το τελευταίο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς- ταξινόμησε περισσότερα από 60.000 αυτοκίνητα, καταλαμβάνοντας τη 12η θέση του ευρωπαϊκού segment C. Το Tipo hatchback προσφέρεται με δύο μηχανικά σύνολα βενζίνης (1.4 Fire 95 ίππων και 1.6 E-Τorq 110 ίππων) και δύο πετρελαίου, τεχνολογίας MultiJet II turbo diesel (1.3 95 ίππων και 1.6 120 ίππων). Όλοι τους συνδυάζονται με κίνηση στους εμπρός τροχούς και χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων των 5 ή των 6 σχέσεων. Ο 1.6 E-Torq εξοπλίζεται με αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, ενώ ο κινητήρας 1.6 MultiJet των 120 ίππων συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (DCT). Ο βενζινοκινητήρας 1.4 16V Fire αποδίδει 95 ίππους στις 6.000 στροφές, με μέγιστη ροπή τα 127 Nm, και συνεργάζεται με ένα 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο.
On the road…
Στο δρόμο οι εντυπώσεις μας δε διαφοροποιήθηκαν από εκείνες που είχαμε σχηματίσει στη συμβίωσή μας με το 4θυρο Tipo, oδηγώντας στην περιφέρεια της Αττικής την έκδοση με τον πετρελαιοκινητήρα των 1,6 λίτρων. Το εγχείρημα της ικανοποίησης των βασικών απαιτήσεων του οδηγού είναι εμφανές, παρά το γεγονός ότι επί της ουσίας έχουμε να κάνουμε με ένα προσιτό σε τιμή μοντέλο. Ο τελευταίος θα νιώσει ευχάριστα με την άρτια θέση οδήγησης και τις μπόλικες ρυθμίσεις καθίσματος-τιμονιού, αλλά και με τον απλό και συνάμα εργονομικό σχεδιασμό των χειριστηρίων, παρά το γεγονός ότι το εσωτερικό δεν έχει τη βελούδινη αίσθηση άλλων μικρομεσαίων. Η αίσθηση λοιπόν είναι καλή, όπως και την πρώτη φορά με το σεντάν, με την ανάρτηση να περνά με άνεση τις κάθε είδους λακκούβες και τις… γραμμές-φαντάσματα που έχουν εμφανιστεί τους τελευταίους μήνες στο κέντρο του Πειραιά (λόγω έργων που δε λένε να τελειώσουν). Το δάπεδο, που έχει… δέσει καλά στα 500X, Renegade και 500L, δείχνει στιβαρό απέναντι σε κάθε είδους ανωμαλία. Το τιμόνι είναι ακριβές, ενώ πολύ καλή αίσθηση διαθέτει ο επιλογέας στο κιβώτιο των 6 σχέσεων. Το ντίζελ μηχανικό σύνολο των 120 ίππων είναι γνωστό από τη θετική εφαρμογή του και στα άλλα μοντέλα της Fiat, οπότε δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό για το 5θυρο Tipo, το οποίο διαθέτει ισορροπημένη και γραμμική λειτουργία, κάτι που εξασφαλίζει απρόσκοπτη κίνηση μέσα και έξω από την πόλη. Στον τομέα των επιδόσεων, ο 1.6 MultiJet II επιταχύνει από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 11,1 δευτερόλεπτα, ενώ για την ακινητοποίηση από τα 120 χλμ./ώρα απαιτούνται 60,8 μέτρα. Αντίστοιχα, η μέση κατανάλωση διαμορφώνεται στα 7,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανέρχονται στα 98 γρ./χλμ.
Στο τέλος της ημέρας…
… έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που ανταποκρίνεται σε όλα όσα υπόσχεται, δίχως να είναι το σημείο αναφοράς στην κατηγορία του και χωρίς να φέρνει κάποια επανάσταση. Είναι διακριτικό εμφανισιακά και λειτουργικό, προσφέρει άνεση μετακινώντας οδηγό και επιβάτες, ενώ διαθέτει και καλούς χώρους για τους ίδιους και τις αποσκευές τους. Στο δρόμο δε βάζει φωτιά -δεν είναι αυτό το ζητούμενο-, ωστόσο είναι απόλυτα προβλέψιμο και ασφαλές στη συμπεριφορά του. Ο βασικός εξοπλισμός του είναι πλήρης για την κατηγορία στην οποία απευθύνεται, στοιχείο που κατά ένα μέρος δικαιολογεί την αυξητική τάση των τιμών του στις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις, οι οποίες είναι ελαφρώς χαμηλότερες από τις αντίστοιχες των παραδοσιακών leaders της segment C. Μπορεί το Tipo να μην έχει την… πολιτική ορθότητα ενός γερμανικού ή γαλλικού μοντέλου, όμως δείχνει να τα καταφέρνει καλά για αρχή, αφού στις αίθουσες των πωλήσεων διεισδύει με επιτυχία σε χώρους που πριν η Fiat δεν υπήρχε και δε διεκδικούσε τίποτε._ 4Τ
Το Tipo hatchback προσφέρεται σε τρεις εκδόσεις (Pop, Business, Lounge), οι οποίες διαθέτουν όλα τα γνωστά συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας (ESP/Hill Holder/ASR/MSR και έξι αερόσακους). Ο κατάλογος του βασικού εξοπλισμού (έκδοση Pop) περιλαμβάνει, εκτός των παραπάνω, air condition, εμπρός ηλεκτρικά παράθυρα, σύστημα U-Connect με ψηφιακή οθόνη, θύρα USB/AUX, κάθισμα οδηγού ρυθμιζόμενο καθ’ ύψος, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους εξωτερικούς καθρέφτες και ατσάλινες ζάντες 15 ιντσών. Όλη η οικογένεια Tipo, ανεξαρτήτως έκδοσης και κινητήρα, προσφέρεται επιπλέον με δωρεάν 5 χρόνια εγγύηση και 5 χρόνια οδική βοήθεια. Παράλληλα, διατίθεται χρηματοδότηση 6,45% από την FCA Bank, η οποία δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να πληρώσει χαμηλή δόση 99 ευρώ το μήνα για τα δύο πρώτα χρόνια, ανεξαρτήτως έκδοσης και εξοπλισμού. Το Tipo hatchback ήδη βρίσκεται στις εκθέσεις του δικτύου διανομέων της Fiat σε όλη την Ελλάδα.
FIAT TIPO HATCHBACK MTJ II 1.6
+ ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ/ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ/ΧΩΡΟΙ/ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
– ΑΙΣΘΗΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ/ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ