Με τα VW Polo GTI και Mazda MX-5 2.0 στην Τέλεια Διαδρομή. Αναζητούμε τον κοινό παρονομαστή σε σχέση με τις μηχανές μας.
Κείμενο: Στράτης Χατζηπαναγιώτου / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Καμία σχέση μεταξύ τους, θα σχολιάσετε ορθολογιστικά. Λάτρεις του… παραλόγου, δεν επαναπαυόμαστε στη λογική επιλογή, οπότε, ως petrolhead, δεν επιλέγουμε το σκληροπυρηνικό Hyundai i20 N και μια αναμενόμενη σύγκριση με το VW Polo GTI. Άλλωστε, το κόκκινο χρώμα στο αμάξωμά του δε δημιουργεί κομψή αντίθεση με το σιελ του «Ν», και εδώ το παιχνίδι με τα χρώματα έχει τη σημασία του. Για την περίσταση, τοποθετούμε σε κάδρο δύο κατασκευές που σε παρασύρουν να τις οδηγείς φλερτάροντας και με τα όριά τους.
Με την ευκαιρία της άφιξης του ανανεωμένου VW Polo GTI, ενός μικρότερου Golf με πιο σπορτίφ στήσιμο και σημείο αναφοράς το 7άρι αυτόματο κιβώτιο DSG του γκρουπ, επιστρατεύσαμε το «οξυγόνο». Το καλό, το 2λιτρο Mazda ΜΧ-5, που αναστατώνει και τον βετεράνο και τους πολύ νεότερους, όταν για πιο ήπιες προσεγγίσεις υπάρχει και το περισσότερο ομοιογενές 1.5. Όπως στο απέναντι στρατόπεδο βρίσκεις το Polo με τον 1.5 των 150 ίππων. Περιπτώσεις όπου οι επιδόσεις δεν αποτελούν προτεραιότητα, αλλά έπονται της άνεσης.
VW Polo GTI και Mazda MX-5 2.0: Τα «κλειδιά»
Στη μία περίπτωση έχουμε τη φιλοσοφία GTi που ακόμη διδάσκεται από τη VW, πάντα με τις κατάλληλες προσαρμογές ανά εποχή. Τα βρίσκουν παρωχημένα οι νεότεροι, οι ίδιοι ενθουσιώδεις που θέλουν σφιχτή ανάρτηση και χειροκίνητο κιβώτιο, όπως εξακολουθούν να έχουν τα Ford Fiesta ST και Hyundai N, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με την ευθύνη της έκφρασης του σύγχρονου GTI.
Ένα καλοφτιαγμένο χάτσμπακ στις σύγχρονες διαστάσεις της κατηγορίας, μεγαλύτερο από το Golf πρώτης γενιάς (με μήκος τότε ούτε 3,9 μέτρα), όπως και βαρύτερο. Το Golf ΜΚ1 τότε δεν ξεπερνούσε τα 832 κιλά, όταν το σύγχρονο Polo, που ξεπερνάει τα 4 μέτρα, ζυγίζει 1.300 κιλά.
Στην αντίπερα όχθη, σε παράλληλη διαδρομή και ποτέ απέναντι, η κορυφαία έκδοση του Mazda ΜΧ-5. Το σχετικά ελαφρύ διθέσιο που κλέβει καρδιές εδώ και τριάντα χρόνια και, αν στο πρώτης και δεύτερης γενιάς ουδείς ασχολήθηκε με επιδόσεις και συμπεριφορά στο όριο, η συνέχεια είναι διαφορετική. Στη 2λιτρη εκδοχή του, όπως το δικό μας σε απόχρωση του γκρι, αποδεικνύεται πως δεν απέχει ιδιαίτερα από το ΜΧ-5 της προηγούμενης γενιάς. Το κουκλί, με τις προεξοχές στα φτερά που το χαρακτηρίζουν. Επί του προκειμένου, το 2λιτρο έχει δουλευτεί ώστε να πατάει καλύτερα, να ελέγχεται χωρίς δράμα, ενώ θετικά εκπλήσσει και ο κινητήρας του.
Όσο για το αμάξωμα; Αυτοκίνητο έξι μήνες σε χέρια δημοσιογράφων, και έχεις την αίσθηση ότι βγήκε χθες από τη γραμμή παραγωγής. Ένα κάμπριο 1.100 κιλών με ακαμψία που μπορείς να τη δοκιμάσεις και σε χωματόδρομο, όπου -χαμογελώντας- το μόνο με το οποίο θα έχει να ασχοληθείς είναι τα χαμηλού προφίλ λάστιχα στους τροχούς των 17 ιντσών, που μπορεί να πληγωθούν.
VW Polo GTI και Mazda MX-5 2.0: Βάρκιζα-Σούνιο-Λαύριο In–Out
Στην περίπτωση του VW Polo GΤI, ψάξε, και αντίστοιχο ως προς το πώς συνδυάζει επιδόσεις και άνεση, χωρίς να υστερεί σε ικανοποίηση, στην αγορά δε θα βρεις. Γεγονός είναι πως η ανάρτηση κάνει όλη τη δουλειά και το σύνολο προσαρμόζεται περίφημα και… στο κρυφτό με τις λακκούβες.
Οπότε απολαμβάνεις κάθε μέτρο από τη Βάρκιζα μέχρι το Σούνιο. Αποφεύγεις τα «λιμανάκια» που το… προσβάλλουν, και επιλέγεις τη Sport ρύθμιση μετά το γνωστό τούνελ που το 1960 άλλαξε όλη τη ροή σε σχέση με τη σημαντική για τη χώρα μας περιοχή. Από την Αγία Μαρίνα μέχρι το τέλος, στις κολόνες και παρακάτω, μέχρι το Λαύριο. Απολαυστικό, υστερεί μόνο σε λεπτομέρειες συγκριτικά με ένα καθαρόαιμο τύπου «R», όπως το VW Golf. Συνειδητά, όμως, και ενώ στο Golf το έχεις αποδεχθεί το 4θυρο αμάξωμα, με το Polo, για κάτι πιο σφιχτό και ακόμα πιο ισχυρό, θα ήθελες το κλασικό 3θυρο, όπως άλλοτε εκείνο το Polo του WRC.
Το κιβώτιο;
Μεταμορφώνεται σε ταχύτητα αντίδρασης στη θέση Sport και διατηρώντας τα ηλεκτρονικά για τον έλεγχο της πρόσφυσης που πρακτικά σε υποστηρίζουν χωρίς να σε δυσκολεύουν, μπορείς να κινηθείς γρήγορα. Δε χορεύεις, όπως με ένα Fiesta, αλλά ο τρόπος αντίδρασής του στην πίεση αποτυπώνεται στους χρόνους που «γράφει» με χαρακτηριστική άνεση και με την ασφάλεια στη μέγιστη τιμή. Από τη στιγμή που o οδηγός θα εξοικειωθεί με τη χρήση των paddles, θα αξιοποιήσει τον κινητήρα, και στις μεσαίες και παραπάνω στροφές θα νιώσει τη σωστή απόδοση. Μεγάλωσε, και αισθάνεσαι όπως π.χ. στο σύγχρονο Mini, όπου επίσης συνδυάζεται η άνεση με υψηλά στάνταρντ ασφάλειας.
Από τη στιγμή, μάλιστα, που έχεις ρυθμίσει με υπομονή το κάθισμα, θα νιώσεις ότι υπολείπεται των Fiesta και i20 N, μόνο συγκριτικά με τον ήχο που εκείνα παράγουν και με την ευελιξία που τα χαρακτηρίζει. Τα «φοράς» εκείνα και σε προκαλούν να τοποθετήσεις έναν κλωβό ασφαλείας ώστε να αγωνιστείς. Το Polo, με την υπεραξία της VW, ως ένα premium της κατηγορίας, απόντος του A1, δεν αναζητάει roll–bar και παιχνίδια ανταγωνισμού. Είναι διαφορετικός ο προσανατολισμός του. Πολύ περήφανο, σε συνδυασμό και με τον πληρέστατο εξοπλισμό σε όλα τα επίπεδα, και δεν επιλέξαμε τυχαία ανταγωνιστή από ψηλά τοποθετημένο ράφι.
Ψάχνοντας για αντίπαλο
Έρευνα με νόημα όταν οδηγείς το ΜΧ-5, που προσφέρεται και για όποιον θέλει να απολαύσει την παραλιακή, τέλεια διαδρομή. Ακόμα και έχοντας επιλέξει το ECΟ στη σχετική ρύθμιση, ενώ σε μια πραγματικά δύσκολη διαδρομή με αλλεπάλληλες στροφές και κακό ελληνικό οδόστρωμα, ξεδιπλώνει τις αρετές του. Μένεις στο Comfort, δεν αφαιρείς τα ηλεκτρονικά και προσαρμόζεσαι οδηγώντας ουσιαστικά.
Επιστρέφουμε
Κατηφόρα υπό βροχή, και με ορθάνοιχτα μάτια επεξεργάζεσαι το δρόμο, αφού όπου γυαλίζει γλιστράει. Έχεις ξεκινήσει αμυντικά, αλλά κάτι σε ενοχλεί, αφού δεν έχεις διάθεση και περιθώρια ώστε να κρατήσεις τον κινητήρα ψηλά. Σημαντικό ότι κάθεσαι σωστά, ενώ το τιμόνι προσφέρεται για τον έλεγχο του αμαξώματος που διατηρεί τη φόρα του. Κάποια στιγμή θέλεις να οδηγήσεις. Επιλέγεις Sport, αφαιρείς τον έλεγχο της πρόσφυσης και μειώνεις την ένταση του ραδιοφώνου. Έχεις επιλέξει Rebel FM στους 105,2, που προσφέρεται, δένει περίφημα με το περιβάλλον και με τη μηχανή. Ο 2λιτρος 4κύλινδρος της Mazda, περίφημος για το πώς λειτουργεί, δε… μνημονεύεται για τον ήχο του σε χαλαρή οδήγηση, με μία ή και δύο ταχύτητες επάνω από το θεωρητικά προβλεπόμενο, και μόνο αν αποφασίσεις να τον δουλέψεις ψηλά αξίζει να περιορίσεις το ροκ στη σωστή αναλογία, όπως προκύπτει από το εξαιρετικό ηχοσύστημα.
Ανηφορίζοντας
Παραμένεις χωρίς ηλεκτρονικά και στο Sport, και οδηγείς και εκεί ψηλά, μετά τις 7.000 σ.α.λ., αρκετά πριν από τον κόφτη, και ποιος να συγκριθεί μαζί του; Ο αντίστοιχος της Toyota; Υστερεί, και δεν έχουν προσθέσει τυχαία 400 κ.εκ. στον κινητήρα του GR86. Μεταμορφώνεται αυτό το σπορ κάμπριο όταν αποφασίζεις να οδηγήσεις, οπότε και σε ικανοποιεί με τον παραδοσιακό τρόπο. Ο τελευταίος των Μοϊκανών; Το ίδιο γράψαμε και το 1990 με την ευκαιρία της πρώτης έκδοσης -η οποία πλέον έχει και ιστορική σημασία- και η υπέρβαση συνεχίζεται. Με πλεονέκτημα ένα εξαιρετικό τιμόνι, το ελεγχόμενο διαφορικό και τον επιλογέα που σε παρασύρει στο κρεσέντο του συνόλου.
VW Polo GTI και Mazda MX-5 2.0: Σεβασμός
Τα χαρακτηρίζεις και ως τα τελευταία μιας γενιάς αυτοκινήτων που απευθύνονται στον Πραγματικό Οδηγό με τον σύγχρονο τρόπο. Με ποιότητα και άνεση το Polo, σε μια κατηγορία που όλοι διαθέτουν GTI, αλλά λίγοι τα υποστηρίζουν, ενώ πολλοί τα εκθέτουν. Έχει και βάθος αυτό το VW, που δεν αφήνει περιθώρια να το υποτιμήσεις, όντας ένα έξυπνο πακέτο με ρίζες βαθιά στο χρόνο από τους δημιουργούς της κατηγορίας.
Το ΜΧ-5, υπεράνω «διά ταύτα», και αυτή η… Boxster του φτωχού εξελίσσεται ως Porsche, αφού είναι η βάση του πρώτου που οδηγεί την εξέλιξη, με την αξία να μη μετριάζεται από παρεμβάσεις και συνεργασίες. Πρόκειται για την ικανοποίηση της οδήγησης, που δεν είναι συγκριτικά μετρήσιμη, ενώ δεν κοστολογείται, με την κάθε περίπτωση να υποστηρίζει την αξία της._ Σ. Χ.
ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
- Η οδήγηση από τα Καλύβια στην παραλιακή, και στη συνέχεια μέχρι το Λαύριο. Μαγεία το «Ανάβυσσος-Σούνιο». «Βρώμικο» το Σούνιο-Λαύριο, θέλει προσοχή.
- Η εντιμότητα του Polo GTI
- To concept MX-5 αξίας τριάντα ετών
ΔΕ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
- Ο θόρυβος από την υφασμάτινη οροφή του ΜΧ-5
- Ο ήχος του κινητήρα του Polo
ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ
- Ένα ΜΧ–5 με σκληρή οροφή
- Ένα Polo R… με το 6άρι στο χέρι και ανάρτηση να σου φθείρει τη μέση…
MAZDA MX-5 2.0 SKYACTIV G 184
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ ατμοσφαιρικός >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.998 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 184 ίπποι/7.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 205 Nm/4.000 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.915x1.735x1.230 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.310 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 130 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.100 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 219 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 9,1 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 155 γρ./χλμ. > Τιμή: 38.272 ευρώ
VW POLO GTI
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.984 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 207 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 320 Nm/1.500-4.500 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Aυτόματο DSG 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.074×1.751×1.431 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.549 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 305 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.358 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 240 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,8 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 154 γρ./χλμ. > Τιμή: 36.600 ευρώ