Να ξεκινήσουμε ανορθόδοξα, με προτεραιότητα στον Χολομώντα, αποδίδοντας την πρέπουσα τιμή στην κορυφαία ασφάλτινη ειδική διαδρομή των Βαλκανίων, και ακόμα παραπέρα…
Φωτογραφίες: Γιάννης και Μάριος Κουσκούτης
Κορυφαία ε.δ. άλλοτε και σήμερα, που την κρατάει αγωνιστικά επίκαιρη ο ΑΟΘ. Κορυφαίο Σωματείο της χώρας μακράν, ενώ τέτοια εποχή τη χαρακτηρίζεις μαγική.
Στον Χολομώντα ταιριάζει το φθινόπωρο, όπως και αν εξελίσσεται, όπως και αν προκύπτει ο χορός, οδηγώντας ανάλογα με το συντελεστή πρόσφυσης, που στις σκιές επηρεάζεται και από την υγρασία, ότι προσθέτει γοητεία, ενώ αυξάνεται η αδρεναλίνη. Είναι τα χρώματα, το μπρούντζινο από τις φυλλωσιές με το ιδιαίτερο πράσινο των δέντρων, ο συνδυασμός που εμπνέει ακόμα και έναν βαθιά ασθενή με το «πώς στρίβω» σε έναν ευφυή δρόμο, και μάλιστα με μηχανή φτιαγμένη για την απόλυτη οδηγική ικανοποίηση. Όπως η BMW M2 τελευταίας γενιάς.
Ανθρώπων έργο
Με την ευκαιρία, αποδεικνύεται ότι γίνεται δουλειά στην περιφέρεια που ελέγχει το δρόμο από την Αρναία μέχρι το Παλαιόκαστρο. Με σεβασμό στον Χολομώντα, ως πολύτιμο διατηρητέο μνημείο, που άλλωστε συγκεντρώνει το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επισκεπτών. Όσοι πηγαίνουν από την Αρναία ή επιστρέφουν χαρακτηρίζοντας κατηφορική τη διαδρομή, από τη στιγμή που επιλέγουν το στροφιλίκι, ξέρουν. Οπότε η σημασία που δίνεται ώστε ο δρόμος να συντηρείται δικαιώνεται και ξεπερνάει τις αγωνιστικές του καταβολές.
Να θυμηθούμε ότι εδώ έχουν γράψει ιστορία πρωταθλητές Ευρώπης, όπως ο Καρέλο, ο Κλάιν και ο Βουνταφιέρι, με αφορμή το Ράλλυ στη Χαλκιδική, ενώ οι δικοί μας έχουν καταθέσει και ψυχή με αφορμή το Ράλλυ ΔΕΘ. Μας δίδαξε Χολομώντα ο Γάκης Καλεμτζάκης, και πλέον μας επιτρέπει να ονειρευόμαστε και να έχουμε να λέμε στους νεότερους, με ζωντανό παράδειγμα τον καλλιτέχνη Σωκράτη Τσολακίδη. Σήμερα επικεφαλής του ΑΟΘ, με βασικό συνεργάτη του τον κ. Δημήτρη Μπρόζο.
Δεν πήγαμε τυχαία στον Χολομώντα στο τέλος Οκτωβρίου, κλείνοντας το μάτι στις Σέρρες που σε προσκαλούν με τον τρόπο τον σωστό, που εκφράζει σεβασμό στο Μέσο που εκπροσωπούμε. Απλώς επαγγελματίες με αρχές οι διαχειριστές της κορυφαίας πίστας στα Βαλκάνια.
Ήταν συνειδητή απόφαση να προσθέσουμε την κλεμμένη από την Μ4 απόχρωση του μπλε στο συγκλονιστικό περιβάλλον του βουνού, και μάλιστα με εξαιρετική συντροφιά. Οι φωτογράφοι μας σε σύνθεση τριών άσων με τον κ. Κώστα Σφίτη ως προστιθέμενη αξία στους Γιάννη και Μάριο Κουσκούτη, ενώ την ομάδα συμπλήρωσαν ο Speed Sector Γιώργος Πετρόπουλος και ο 4Τ Forum Αλέξανδρος Αντώνογλου.
O Γ.Π. σε ειδική αποστολή, και διαβάστε 4T Δεκεμβρίου, τεύχος, ίσως και τερματισμός μιας 45άρας ε.δ., ο Α.Α. πραγματικός άγνωστος ήρωας, κρυφός άσος της ομάδας μας.
Για την Μ2, «ρε γαμώτο»…
Τέτοια εποχή θέλεις δυνατό άλλοθι για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη/Χαλκιδική-Aθήνα, και μάλιστα αυθημερόν, με γεγονός πως δε διαπραγματευόμαστε την αξιοπρέπεια του τίτλου, τη δική μας και των συνεργατών μας.
Καταστροφικός ο υπολογισμός σε καύσιμα και διόδια, αλλά χαλάλι όπως αποδείχθηκε, και εννοείται πως θα ξαναπάμε, όσο αναπνέουμε στις σωστές στροφές και συντονίζουμε αυτή την εξαιρετική ομάδα που εκδίδει τους 4Τ.
Δείτε επίσης: BMW M2: Οδηγούμε την καλύτερη «M» όλων των εποχών!
ΒMW M2-2023
Σε ό,τι αφορά τη σύγχρονη εκδοχή της, η μεγάλη αλλαγή σε αυτή την τελευταία γενιά έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην ουσία πρόκειται για μια Μ4, όπου έχουν μειωθεί το συνολικό μήκος κατά 214 χλστ. και το μεταξόνιο κατά 110 χλστ. Αυτό έγινε καθώς η Μ2 είναι χτισμένη στην πλατφόρμα Cluster Architecture της εταιρείας, όπου κάτω από το καπό βρίσκεται ο 3λιτρος biturbo 6κύλινδρος των 460 ίππων, με τη ροπή των 550 Nm να περνάει στους πίσω τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων (προαιρετικά χρεώνεται το χειροκίνητο των 6 σχέσεων!) και του ενεργού μπλοκέ διαφορικού Active M Differential με ποσοστό εμπλοκής έως και 100%, εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Από εκεί και πέρα, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης M Traction Control είναι στάνταρντ, προσφέροντας στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε δέκα διαφορετικά στάδια υποβοήθησης πρόσφυσης, όπου το πρώτο στάδιο αφορά πλήρη απενεργοποίηση και το δέκατο είναι το πλέον παρεμβατικό. Τα φρένα με εξαπίστονες και μονοπίστονες δαγκάνες εμπρός και πίσω προέρχονται αυτούσια από τη μεγαλύτερη Μ4.
Η νέα BMW M2 και η ήδη καταξιωμένη Μ4 μοιράζονται την ίδια αρχιτεκτονική και στην ανάρτηση. Ωστόσο, για τις ανάγκες της «μικρής» Μ2, τα εμπρός ελατήρια διαθέτουν πιο σκληρή ρύθμιση, για περισσότερη ακρίβεια στο turn-in, ενώ τα πίσω πιο ήπιο set-up, για περισσότερο «ανάλαφρη» αίσθηση στην κορυφή των στροφών. Το «παρών» στην αποκλειστικά πισωκίνητη νέα Μ2 δίνουν και τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Μ4, με διαφορετικές και εδώ ρυθμίσεις.
Μ2, όπως δύο σε ένα
Οδηγεί και σχολιάζει ο Σ.Χ. πως «αυτή η ΒΜW Σειρά Μ έχει πολιτισμένα στοιχεία από CLA 45 AMG», και αυτό είναι μια σταγόνα στη βροχή των σκέψεών σου. Στο δρόμο προς τη Θεσσαλονίκη με υπέρβαση επιπέδου 10% των ορίων ταχύτητας. Μέση ωριαία ταχύτητα που σου επιτρέπει να διασταυρώνεσαι με τα οπλισμένα ραντάρ των στελεχών της ΕΛΑΣ και να μην ανησυχείς. Μέση ταχύτητα που κρατάει την κατανάλωση στα 10 λίτρα για κάθε 100 χλμ., ό,τι σου επιτρέπει να έχεις απόθεμα σε καύσιμα και χρήματα, αυτά πάνε μαζί, για τη συνέχεια. Είναι πολιτισμένη, λοιπόν, ταξιδεύοντας όπως μια Mercedes, καταλήγεις επιστρέφοντας, και αφού σε έχει ταλαιπωρήσει το μπάκετ κάθισμα.
Από εκεί και πέρα, στον φυσικό της χώρο, στην ειδική διαδρομή, αυτή η ΒΜW αποδεικνύεται περισσότερο «Μ» από ποτέ, επιλογή που προσθέτει εύσημα στο Μόναχο. Ειδικά σήμερα, που ακόμα και η Σειρά Μ έχει μπει στην πρίζα, και εδώ έχουμε να κάνουμε με τη διαφορετική προσέγγιση που διαχρονικά χαρακτηρίζει τους Βαυαρούς. Ο λόγος άλλωστε που κάνει ερωτεύσιμη μια BMW ήταν και παραμένει ο έλεγχός της. Αφαιρείς οτιδήποτε προστατεύει και περιορίζει και δημιουργείς, και αμέσως αντιλαμβάνεσαι ότι έχουν κοπιάσει. Να ελέγξουν το υπερβολικό βάρος και την ιπποδύναμη σε εκτόξευση, με την άφθονη ροπή σε μεγάλο φάσμα στροφών να αποδεικνύεται, σε συνδυασμό με το τιμόνι, ο καλύτερός σου σύμμαχος. Ακόμα και στην υπερβολή που συνεπάγεται μια λανθασμένη επιλογή. Είναι πολύ δυνατή αυτή η Μ2 με στοιχεία σύγχρονης Μ5, αλλά με καλύτερο, με προβλέψιμο έλεγχο στην υπέρβαση. Εδώ οι 450 ίπποι είναι καθαρόαιμοι, και αν δεν έχεις υπομονή μπορεί να εκτεθείς. Από τις σπάνιες περιπτώσεις που αξίζει να αφιερώσεις χρόνο ώστε να ρυθμίσεις σχετικά και να βρεις ό,τι της ταιριάζει, ώστε να ανταποκριθείς εσύ πλέον στο κατά περίπτωση περιβάλλον.
Ειδικά στον Χολομώντα, διαδρομή που αγωνιστικά απαιτεί ρυθμό, επιβάλλεται να ρυθμίσεις σωστά την ανάρτηση και τον έλεγχο της πρόσφυσης, ώστε να μη σε τρομάζουν οι εναλλαγές του δρόμου, που δεν είναι πάντα φιλικός και φιλόξενες. Θέλει τρόπο όλο αυτό, και συγκλονίζει το πού έχει φτάσει η τεχνολογία ώστε να γίνεται αμέσως αντιληπτή κάθε ρύθμιση.
Αντίστοιχα, αν στο χαρτί σε προβληματίζει το βάρος και σκέφτεσαι ως εφιάλτη την κατηφόρα, στην επαλήθευση διαψεύδεσαι και υποκλίνεσαι στο πώς εξελίσσουν στο M Division οι μάγκες της ΒΜW. Οι ίδιοι που πετυχαίνουν εξαιρετικά γρήγορες αλλαγές στο 8άρι χωρίς διπλό συμπλέκτη…
Ποιος να συγκριθεί μαζί της
Ειδικά σήμερα που ο Χολομώντας έβγαλε και την καλά κρυμμένη ρομαντική πλευρά του μπαρουτοκαπνισμένου. Ο καθένας στο είδος του, λοιπόν, όπως ακριβώς το εννοούσε ο παππούς Νικόλας Λουμίδης, πατέρας του «Αστερίξ», και όταν δοκιμάζουμε στο όριο σε ανοιχτό δρόμο όπου απαιτείται και ένστικτο, πάντα τον μνημονεύουμε τον professor.
Αν σχεδιάζετε να αποκτήσετε τη νέα Μ2, να μην περιμένετε την εκδοχή 4×4, όπως ακούγεται ότι θα προκύψει, αλλά SOS, είναι απαραίτητο να προσημειώσετε τον έλεγχό της στο κέντρο ασφαλούς και απαιτητικής οδήγησης, στο Driven του Νίκου Τσάδαρη.
Η σύγχρονη Μ2 κυλάει γλυκά στο Comfort, oπότε και ελέγχεται τρυφερά αν την προκαλέσεις στο Sport. Μαζί της χορεύεις βαλς όταν δείχνεις υπομονή και είσαι κομψός με το γκάζι, αλλάζοντας ταχύτητες λίγες σ.α.λ. πάνω από τη μέγιστη ροπή, αλλά δαγκώνει όταν μπορείς πραγματικά να την οδηγήσεις.
Όπως μπορείς να την απολαύσεις και στην πίστα, με λάστιχα όπως τα Michelin Pilot, συμμετέχοντας στα track day του χαρισματικού Σταύρου Γρυλλάκη Jr στο Μέγαρο του κ. Αναστασιάδη.
Στο διά ταύτα, σημαντικό ότι αυτή η «Μ» και ό,τι προκύψει ως εξελιγμένη εκδοχή της πρόκειται για τον τελευταίο των Μοϊκανών, που τοποθετήσαμε στο τέλειο περιβάλλον, με την ελευθερία στο χώρο σημείο αναφοράς…
Μη μας μιμηθείτε, ταξιδέψτε μαζί μας._ Σ. Χ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
BMW M2
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ 6κύλινδρος biturbo >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.993 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 460 ίπποι/6.250 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 550 Nm/2.650-5.870 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα με διπλούς συνδέσμους >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.587×1.887×1.403 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.747 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 390 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.800 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,1 δλ. >0-200 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 13,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 285 χλμ./ώρα (M Driver’s pack) >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (WLTP): 9,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 218 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 92.000 ευρώ