Σε ένα ιδανικό και «γήινο» γκαράζ, θα είχαμε σε περίοπτη θέση ένα Miata και ένα Jimny, το καθένα για διαφορετικούς λόγους, περνώντας ξέγνοιαστες στιγμές μαζί τους, όπως εκείνο το πρωινό στους δρόμους της Αθηναϊκής Ριβιέρας, αλλά και έξω από αυτούς. Φτιάξτε μου τη μέρα!
Mazda MX-5 και Suzuki Jimny παραμένουν δύο από τα πλέον ξεχωριστά μοντέλα της σύγχρονης αυτοκίνησης, τα οποία με παροιμιώδη συνέπεια εξακολουθούν να διατηρούν αναλλοίωτη μέσα από τις γενιές τους την αρχική τους φιλοσοφία. Αποτελούν αναμφίβολα επιλογή όσων αναζητούν κάτι το διαφορετικό, το οποίο θα απολαύσουν μακριά από τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Το καθένα φυσικά θα «νιώσει» στο στοιχείο του σε τελείως διαφορετικές διαδρομές, που όμως στη χώρα μας προσφέρονται σε αφθονία, και μάλιστα σε απόσταση βολής από το κλεινόν άστυ. Το ζητούμενο εν προκειμένω ήταν να συνδυαστούν οι ετερόκλητες ανάγκες κίνησης που εξυπηρετούν τα δύο αυτοκίνητα σε μια κοινή διαδρομή. Διαλέξαμε μία ηλιόλουστη ημέρα, ενώ το παραλιακό κομμάτι της Αττικής, που εκτείνεται από το Φλοίσβο ως το Σούνιο και το Λαύριο, θα αναλάμβανε τα υπόλοιπα…
Κείμενο: Mανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Η σημαντικότητα της απλότητας
Να ‘μαστε, λοιπόν, με δύο προσιτές μηχανές απόλαυσης, όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο δεν έχουν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, αλλά η αγνή οδήγηση εντός ή εκτός δρόμου, αντίστοιχα. Όσον αφορά το MX-5, στην τέταρτη πλέον γενιά του, υπέστη πριν από μόλις ένα χρόνο ένα περιορισμένο facelift. Με εξαίρεση το πακέτο i-Activesense της Mazda και τον αναβαθμισμένο εξοπλισμό, η «μικρή» αυτή έκδοση των 1.496 κ.εκ. έχει δεχθεί μερικές επεμβάσεις στον κινητήρα, ώστε να εναρμονιστεί με τις πρόσφατες προδιαγραφές εκπομπής ρύπων, αποδίδοντας 132 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και 152 Nm ροπής στις 4.000 σ.α.λ. Πιο ουσιαστική αναβάθμιση σημειώθηκε στη «μεγάλη» 2λιτρη έκδοση, όπου η ισχύς αυξήθηκε από τους 160 στους 184 ίππους.
Για τους όχι και τόσο μυημένους, που ίσως να παρατηρούν για πρώτη φορά στις φωτογραφίες αυτό το… targa look, θυμίζουμε ότι αφορά την έκδοση RF (Retractable Fastback), που δε χορταίνουμε να χαζεύουμε, ανοιχτή ή κλειστή. Aναμένουμε εντούτοις με ενδιαφέρον και τη δημοσιογραφική έκδοση με την υφασμάτινη οροφή, που βρίσκεται πιο κοντά στη φιλοσοφία του κλασικού Miata. Στην έκδοση RF οι πίσω κολόνες και το παράθυρο παραμένουν σταθερά, ενώ το πάνω μέρος της οροφής «κρύβεται» ηλεκτρικά, μέσα σε 13 δευτερόλεπτα, πίσω από τους δύο επιβάτες, με τη σιλουέτα σε κάθε περίπτωση να παραμένει φρέσκια, παρ’ ότι έχουν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια από την παρουσίαση του μοντέλου. Σήμα κατατεθέν της σαγηνευτικής εμφάνισής του τα εμπρός φωτιστικά σώματα και τα μεγάλα τόξα πάνω από τους τροχούς, σε συνδυασμό με το μακρύ καπό και το συρρικνωμένο πίσω μέρος. Με μία λέξη: έρωτας!
Όσον αφορά το Jimny, τα πράγματα είναι ακόμα πιο απλά αυτή ήταν άλλωστε και η φιλοσοφία των δημιουργών του πριν από 51 χρόνια, όταν εμπνεύστηκαν ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο με πολύ συμπαγείς διαστάσεις, που θα μπορεί να φτάνει σε εδάφη απάτητα, με την εμφάνιση και τον εξοπλισμό να έχουν το δεύτερο λόγο. Το νέο Suzuki Jimny, με το τετραγωνισμένο του σχήμα, ξεχωρίζει αμέσως σε σχέση οποιοδήποτε άλλο σύγχρονο αυτοκίνητο, ενώ η χαρακτηριστική μάσκα και τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα παραπέμπουν στο μοντέλο της πρώτης γενιάς. Οι γυάλινες επιφάνειες είναι πλέον μεγαλύτερες, για να εξασφαλίζουν καλύτερη ορατότητα, ενώ οι συνολικές διαστάσεις του αμαξώματος παραμένουν σε μινιμαλιστικό επίπεδο. Σημαντική διαφοροποίηση αυτής της γενιάς αποτελεί ο κινητήρας των 1.462 κ.εκ. που χρησιμοποιεί πλέον. Ο λόγος για έναν γνωστό μας από παλιά (τον είχαμε συναντήσει και στο Ignis) ατμοσφαιρικό κινητήρα ο οποίος έχει τοποθετηθεί κάτω από το καπό του, με γνώμονα την καλύτερη απόδοση στις χαμηλές στροφές. Βοηθάει και αυτός κυρίως στις off-road δυνατότητες του συνόλου, αποδίδοντας 102 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. με ροπή 130 Nm στις 4.000 σ.α.λ., εξασφαλίζοντας τελική ταχύτητα 145 χλμ./ώρα, όριο που δεν ήταν εφικτό με το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς.
Εσωτερικός κόσμος
Μέσα στο MX-5 σου έρχεται αμέσως στο μυαλό η έκφραση «Jinba Ittai», η οποία αναφέρεται στη σύνδεση ανθρώπου και αλόγου ως ένα. Στην ουσία είναι όλο αυτό που νιώθεις μόλις βολευτείς σε ένα Miata οποιασδήποτε γενιάς και το «φορέσεις», όπως λέμε χαρακτηριστικά, σαν ακριβό κουστούμι που το έραψαν πάνω σου. Κάθεσαι εξαιρετικά, αν και θα θέλαμε ακόμα πιο χαμηλά, με το κεντρικό τούνελ να βρίσκεται σχετικά ψηλά δίπλα σου και τον επιλογέα του 6τάχυτου μηχανικού κιβωτίου σε ιδανική -«πολεμική»- θέση, την ώρα που και το βολάν πλέον διαθέτει τηλεσκοπική ρύθμιση. Προσέχεις αμέσως τους μεγάλους διακόπτες, παρατηρείς και χαμογελάς με την απουσία ψηφιακών ευκολιών αλλά και θηκών για μικροαντικείμενα, αφού οφείλεις να γνωρίζεις πολύ καλά πού έχεις μπει, και καρφώνεις τα μάτια σου στο μεγάλο στροφόμετρο, όπου τα κόκκινα ξεκινούν στις 7.000 σ.α.λ.
Την ίδια στιγμή, μέσα στο σκληροπυρηνικό Jimny διαπιστώνεις ότι η καμπίνα του είναι σωστά δομημένη και αισθητά πιο φιλόξενη από του προηγούμενου μοντέλου, με σαφέστατα μεγαλύτερο διαθέσιμο χώρο ανάμεσα στους δύο εμπρός επιβάτες, αλλά και μεταξύ των σωμάτων τους και των θυρών, την ίδια στιγμή που οι δύο πίσω, μετρίου αναστήματος, θα βολέψουν λίγο καλύτερα τα πόδια τους. Τα υλικά στο εσωτερικό είναι σκληρά αλλά έχουν σωστή συναρμογή, ενώ μόνο σε αυτό το «μάχιμο» μοντέλο μπορούμε να δικαιολογήσουμε ότι εν έτει 2019 εξακολουθούν να υπάρχουν ακάλυπτα σημεία λαμαρίνας. Πώς είπατε; Αποσκευές σε αυτά τα δύο ιδιαίτερα και κάτω από 4 μέτρα αυτοκίνητα; Όσες καταφέρετε να βολέψετε στα 127 λίτρα του RF (130 με μαλακή οροφή) και στα 85 λίτρα του Jimny…
Απόλαυση!
Με δεδομένο ότι κανένα από τα δύο ιαπωνικά μοντέλα δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις (πόσω μάλλον τη στιγμή που και τα δύο παρόντα μέλη της συντακτικής ομάδας έχουν προϊστορία με τα συγκεκριμένα ή αντίστοιχης φιλοσοφίας μοντέλα – η Ε.Ξ. με το Jimny και το επετειακό MX-5 NC και ο Μ.Σαλ. με Jimny και Barchetta), ήρθε η στιγμή να τα απολαύσουμε στο δρόμο. Πριν φτάσουμε στα «στριφτερά» αλλά και τα εκτός δρόμου κομμάτια της παραλιακής, ταξιδεύουμε λίγο πιο χαλαρά μαζί τους, διαπιστώνοντας για ακόμα μία φορά πόσο σημαντικό είναι να οδηγείς κατασκευές με προσωπικότητα, στις οποίες μπορείς να συγχωρήσεις όλα τα μειονεκτήματα, γιατί πολύ απλά τα καλά υπερτερούν και τα εκτελούν ιδανικά.
Έτσι, για παράδειγμα, ο 1.500άρης κινητήρας του MΧ-5 RF των 132 ίππων, ο οποίος έχει να κινήσει μόνο 1.030 με 1.049 κιλά -ανάλογα με την έκδοση (κάπου 44 κιλά περισσότερο έναντι του soft top)-, αν και στις καθημερινές μετακινήσεις δεν προβληματίζει, αποδεικνύεται λίγος, με δεδομένες τις δυνατότητες του πλαισίου του MX-5. Αντίστοιχα το Jimny, με το μοτέρ του 1,5 λίτρου με τους 102 ίππους, ταξιδεύει πλέον πιο άνετα και αθόρυβα, αλλά και πάλι αυτός ο τομέας είναι η αχίλλειος πτέρνα του, με την 5η σχέση να εξακολουθεί να είναι περισσότερο κοντή απ’ όσο θα θέλαμε.
Εντούτοις, η λογική των εμπνευστών και δημιουργών του Mazda MX-5 δε συμβάδιζε ποτέ με την υψηλή ιπποδύναμη, αν αναλογιστεί κανείς ότι εκείνο το διαμάντι πρώτης γενιάς που μας πήρε τα μυαλά διέθετε μόλις 90 ίππους, ενώ υπερπλήρωση δεν υιοθετήθηκε (παρά μόνο ως after market επιλογή) ούτε καν στην τελευταία αυτή γενιά, όταν το συγγενικό Fiat 124 δεν είχε αντίστοιχους ενδοιασμούς. Όλο το μυστικό στη συνταγή ήταν φυσικά ο έλεγχος του βάρους, αλλά πάνω απ’ όλα το στήσιμο -σημείο αναφοράς- αυτής της απόλυτα οδηγοκεντρικής κατασκευής. Σε αυτή την τέταρτη γενιά, οι μετρ Ιάπωνες χρησιμοποίησαν αλουμίνιο στο αμάξωμα, στην ανάρτηση, στα ψαλίδια, στο διαφορικό και όπου αλλού μπορούσαν για να κρατήσουν χαμηλά το βάρος, και το πέτυχαν, με την έκδοση με την υφασμάτινη οροφή να καταφέρνει να βρίσκεται κάτω από το ψυχολογικό όριο των 1.000 κιλών.
Στο κλειστό κομμάτι πάνω από το Λαύριο, με την καλή μαύρη άσφαλτο, βρίσκεται στο στοιχείο του. Τι επιλογέας είναι αυτός, Θεέ μου! Μικρός όπως πρέπει και θέλουμε, εξαιρετικό κούμπωμα στις σχέσεις, σε σημείο να ανεβοκατεβάζεις ακόμα κι όταν δε χρειάζεται… Σημειώστε εδώ ότι το νέο κιβώτιο ταχυτήτων είναι 7% ελαφρύτερο σε σχέση με το παλιότερο, χάρη στην εκτεταμένη χρήση αλουμινίου που προαναφέραμε, ενώ έχει και μικρότερη τελική σχέση μετάδοσης. Υποδειγματική και η στρεπτική ακαμψία της έκδοσης RF, αφού δεν παρατηρούνται στρεβλώσεις, ενώ η δουλειά που έχει γίνει στην ανάρτηση δίνει ως αποτέλεσμα το πιο άνετο MX-5 όλων των εποχών, που όμως δεν του έχει στερήσει το σπορτίφ χαρακτήρα. Κάθε άλλο, μάλιστα, καθώς σε προκαλεί να μπεις σε «πολεμική» διάθεση, ανεβάζοντας τον κινητήρα στο όριο των στροφών του, όπου και αναδεικνύονται καλύτερα οι αρετές του. Τόσο στην παραλιακή για Σούνιο όσο και στο «στριφτερό» δρόμο με την καλή άσφαλτο πάνω από το Λαύριο, απολαμβάνουμε το πολύ πιο ισορροπημένο σύνολο σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, κάτι που οφείλεται και στην τοποθέτηση του μοτέρ και του μικρότερου σε διαστάσεις κιβωτίου 13 χλστ. χαμηλότερα και 15 χλστ. πιο πίσω. Στην πίεση εμφανίζονται φυσικά κλίσεις στο αμάξωμα, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν ξενίζουν ή προβληματίζουν τον οδηγό, αφού οι όποιες αντιδράσεις δεν έρχονται απροειδοποίητα και ελέγχονται εύκολα χάρη και στο άμεσο τιμόνι που προσφέρει εξαιρετική πληροφόρηση, παρά την ηλεκτρική υποβοήθηση.
Για να απολαύσεις τη συγκεκριμένη έκδοση των 132 ίππων και των 1.030 κιλών, διαγράφοντας την ιδανική τροχιά για πισωκίνητο ρόουντστερ, ξεχνάς την υπερστροφή ισχύος. Σημαδεύεις την κορυφή και την έξοδο της στροφής, προκαλείς ελαφρά αποσταθεροποίηση του πίσω μέρους με απότομη μεταφορά βάρους, «κοροϊδεύεις» για λίγο το ESP που δεν απενεργοποιείται πλήρως, και ο Θάνος το έχει στην Canon του!
Όμως, εδώ δεν έχουμε έρθει για να απολαύσουμε μόνο την άσφαλτο, αλλά και το νέο Suzuki Jimny, που είναι αισθητά βελτιωμένο… εντός δρόμου. H ανάρτηση προσφέρει βελτιωμένη άνεση με μικρότερες αναπηδήσεις χάρη στις νέες ρυθμίσεις της, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μεγάλες κλίσεις όταν το σύνολο πιεστεί, κάτι που βεβαίως οφείλεται και στην απόσταση των 210 χλστ. από το έδαφος, αλλά και γενικότερα στην αρχιτεκτονική του μοντέλου, με τους δύο άκαμπτους άξονες. Στην ίδια λογική και το «old school» σύστημα διεύθυνσης (επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια), το οποίο ναι μεν μεταφέρει περισσότερες πληροφορίες στα χέρια του οδηγού του σε σχέση με το παλαιότερο μοντέλο, αλλά έως εκεί, αφού είναι ιδανικό μόνο για κακοτράχαλες διαδρομές, χάρη και στο σύστημα που αποσβένει τους κραδασμούς που μεταφέρονται από τους τροχούς.
Το σύνολο ζυγίζει μόλις 1.090 κιλά, με το πλαίσιο τύπου σκάλας να εξακολουθεί να βρίσκεται στη ζωή μας, αποτελώντας (μαζί με το σύστημα επιλεκτικής τετρακίνησης, ALLGRIP PRO, με τις κοντές σχέσεις, 4L, τους πολύ μικρούς προβόλους εμπρός και πίσω και την αναθεωρημένη σχεδίαση της πίσω ανάρτησης) την παλιά, καλή συνταγή της επιτυχίας για το… κατερπίλαρ τσέπης. Δυνατότητες εκτός δρόμου; Δεν περιγράφονται, αρκεί να αναλογιστείτε ότι η γωνία προσέγγισης ανέρχεται στις 37 μοίρες, η γωνία ράμπας στις 28 μοίρες και η γωνία διαφυγής στις 49 μοίρες, νούμερα τα οποία μάλιστα είναι και ελαφρώς βελτιωμένα, ακόμα και σε σχέση με εκείνα του μοντέλου της προηγούμενης γενιάς. Πάντα χρήσιμα σε τέτοιες συνθήκες το Hill Hold που διαθέτει, και φυσικά το Hill Descent Control, το οποίο με «κοντές» ρυθμίζει την ταχύτητα στα 5 χλμ./ώρα, ενώ «κανονικά» με 10 χλμ./ώρα.
«Αυτά όλα είναι εύκολα για το Jimny…», φώναζε η Ε.Ξ., γνωρίζοντας από πρώτο χέρι τις πραγματικές δυνατότητες της κατασκευής. Η τετρακίνηση εξακολουθεί να επιλέγεται και εν κινήσει από το μικρό επιλογέα (το γλιτώσαμε το μπουτόν) με ταχύτητα έως 100 χλμ./ώρα, ενώ χρέη μπλοκέ διαφορικού εκτελεί το σύστημα πέδησης (LSD), το οποίο ουσιαστικά φρενάρει τον τροχό που τη δεδομένη στιγμή έχει χάσει την πρόσφυσή του, και τη στέλνει σε αυτόν που έχει.
Μην αλλάξετε τίποτα!
Όταν ο κόσμος της αυτοκίνησης μεταβάλλεται τόσο γρήγορα, η δική μας έκκληση προς τα δύο ιαπωνικά εργοστάσια είναι να μείνουν μακριά από τις σειρήνες της τεχνολογίας και τις πολιτικά ορθές πρακτικές όσον αφορά το μέλλον των συγκεκριμένων μοντέλων, τα οποία διακρίνονται για τη γνησιότητα του χαρακτήρα τους. Φοβόμαστε τη στιγμή που το MX-5 θα γίνει υπέρβαρο, φορτωμένο με τεχνολογικά καλούδια, ή τη μέρα που το Jimny θα αποβάλει το σκληροπυρηνικό του χαρακτήρα προς όφελος των εκπομπών CO2. Απετάξω τους σατανικούς και ανούσιους νεωτερισμούς στα αγαπημένα αυτοκίνητα; Απεταξάμην!_ Μ. Σαλ.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΗΜΕΡΟMΗΝΙΑ: ΤΕΤΑΡΤΗ 30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2019
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: MAZDA MX-5 RF 1.5 SKYACTIV, SUZUKI JIMNY
ΟΔΗΓΟΙ: ΕΛΕΝΗ ΞΕΝΑΚΗ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΑΛΟΥΡΟΣ
ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΑΘΗΝΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΣΟΥΝΙΟ – ΛΑΥΡΙΟ – ΑΘΗΝΑ
ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 180
MAZDA MX-5 RF 1.5 SKYACTIV
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.496 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 132 ίπποι/7.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 152 Nm/4.000 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον,
διπλά ψαλίδια
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 3.915×1.735×1.225 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.310 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.030-1.049 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,6 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 203 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 6,3 λίτρα/100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 143 γρ./χλμ.
ΤΙΜΗ: Από 24.997 ευρώ
(από 32.251 ευρώ η έκδοση RF)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
SUZUKI JIMNY
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.462 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 102 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 130 Nm/4.000 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Τετρακίνητο κατ’ επιλογήν (+ 4L)
ΚΙΒΩΤΙΟ: Μηχανικό 5 σχέσεων ή
αυτόματο 4 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ E/Π: Άξονας με 3 σημεία στήριξης
ΤΙΜΟΝΙ: Επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια
ΦΡΕΝΑ: Δίσκοι εμπρός-ταμπούρα πίσω
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 3.645×1.645×1.720 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.250 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.090-1.135 κιλά
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 210 χλστ.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 145 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 6,8 λίτρα/100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 178 γρ./χλμ.
ΤΙΜΗ: Από 18.470 ευρώ
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ