Αποστολή στη Στουτγάρδη, στα κεντρικά της Porsche, για μια οδηγική γνωριμία με τις 911 Carrera 4 GTS και Taycan GTS Sport Turismo. Κερασάκι στην τούρτα η επίσκεψη στο μουσείο της εταιρείας, αλλά και στη γραμμή παραγωγής στο Τσουφενχάουζεν.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Porsche, Μ. Σαλ.
Ταξιδεύουμε στο Τσουφενχάουζεν, στο προάστιο της Στουτγάρδης, το οποίο ζει και κινείται στους ρυθμούς της Porsche, με περίπου 15.000 εργαζομένους να απασχολούνται εκεί από την εταιρεία. Πρόκειται αναμφίβολα για μία από εκείνες τις αποστολές που σε γεμίζουν με εμπειρίες ανεκτίμητης αξίας.
Τι περιλαμβάνει όμως η συγκεκριμένη επίσκεψή μας σε αυτόν το ναό της αυτοκίνησης; Αφήσαμε έξω τα κινητά και τις φωτογραφικές μηχανές για να μας επιτραπεί η είσοδος στη γραμμή παραγωγής της «911» (992), απολαύσαμε τους περίπου ογδόντα θησαυρούς που φιλοξενούνται στο Μουσείο της Porsche, αλλά δε θα μπορούσαμε να φύγουμε με άδειες -από οδήγηση- τις βαλίτσες μας. Ένας θερμικός αλλά και ένας ηλεκτρικός πειρασμός, η 911 Carrera 4 GTS και η Taycan GTS Sport Turismo μάς απέδειξαν για ακόμα μία φορά ότι το DNA δεν περιορίζεται και δε χάνεται, αλλά είναι εκεί, καλά προστατευμένο σε κάθε κατασκευή αυτών των μετρ του είδους.
Porsche 911 GTS: Το απόλυτο Sport GT!
Το πρωινό μας ξεκινά ιδανικά, δυναμικά για να ακριβολογούμε, αφού έξω από την είσοδο του επιβλητικού μουσείου μάς περιμένουν έξι διαμάντια της εταιρείας, πανέτοιμα για την ελληνική αποστολή. Συγκεκριμένα οι Taycan Turbo S, Taycan GTS Sport Turismo, 911 Carrera 4 GTS, Macan T, Macan GTS και Cayenne GTS. Ο χρόνος περιορισμένος και ο σεβασμός απέναντι και στους συναδέλφους μεγάλος, οπότε πρέπει να επιλέξουμε δύο μοντέλα για τις δικές μας σελίδες, με δεδομένο ότι δε σας έχουμε κρύψει την αγάπη μας για την ιδιαίτερη οικογένεια των Gran Turismo Sport (GTS), ονομασία που έχει επιλέξει η Porsche ήδη από το 1960 με την 904 Carrera GTS. Οι GTS εκδόσεις προσφέρουν αυτό που ορίζουμε ως τον ιδανικό συνδυασμό. Από καθημερινό αυτοκίνητο και ταξιδιάρικο GT έως το τέλεια ισορροπημένο Sport «όπλο» για κάθε πίστα και «ειδική διαδρομή», όπως αυτή που αποτελεί τον προορισμό μας αυτήν τη φορά, και δεν είναι άλλη από την τοποθεσία Κάλτενμπρον στον Μέλανα Δρυμό.
Αρχή με την 911 GTS, η οποία προσφέρεται σε εκδόσεις με κίνηση στους πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς, σε Coupe, Cabriolet ή Targa αμάξωμα. Την κίνηση προσφέρει ο γνωστός 3λιτρος και υπερτροφοδοτούμενος 6κύλινδρος μπόξερ κινητήρας της Porsche, ο οποίος αποδίδει 480 ίππους στις 6.500 σ.α.λ., τιμή αυξημένη κατά 30 ίππους σε σχέση με εκείνον της Carrera S αλλά και της προηγούμενης 911 GTS. Με ροπή 570 Nm (+20 Nm σε σχέση με το παρελθόν), αυτή η «992» είναι σε θέση να επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 4,1 δλ. (τελική ταχύτητα 309 χλμ./ώρα) στην έκδοση Carrera 4 GTS Coupe, σε συνδυασμό με το χειροκίνητο 7άρι της Porsche, όπως αυτό που έχει η έκδοση της γνωριμίας μας, ή με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων (PDK).
Στην πράξη, ο συνδυασμός αυτού του μοτέρ με αυτό το κιβώτιο είναι από τους καλύτερους που έχουμε συναντήσει τα τελευταία χρόνια σε σπορ μοντέλο, τόσο στην αίσθηση όσο και στην ουσία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι διαθέτει κοντύτερο κατά 10 χλστ. επιλογέα και μικρότερες διαδρομές, για πιο σπορτίφ αίσθηση στη σπορ οδήγηση, κάτι που σε κάνει να θες να αλλάζεις συχνά σχέση στο χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ όταν αποφασίσεις να ταξιδέψεις -ιδανικά μαζί της-, η 7η σχέση πάνω και δεξιά τη μετατρέπει στο απόλυτο GT των ονείρων σου.
Δεν είναι όμως μόνο ο καταιγιστικός ρυθμός και οι επιδόσεις που σε μαγνητίζουν σε αυτό το σύνολο, ειδικά όταν κινείσαι ανάμεσα στις 2.300 με 5.000 σ.α.λ., όπου εμφανίζεται και η μέγιστη ροπή (κόφτης στις 7.500 σ.α.λ.). Η 911 GTS διαθέτει πολλά στοιχεία τεχνολογίας από την 911 Turbo, όπως για παράδειγμα τα φρένα (6πίστονες δαγκάνες εμπρός με 408 χλστ. διάμετρο δίσκων και 4πίστονες πίσω με 380 χλστ. διάμετρο δίσκων), τα οποία συνδυάζονται με τροχούς 245/35 ZR 20 εμπρός και 305/30 ZR 21 πίσω με κεντρικό μπουλόνι, και η ενεργή ανάρτηση Porsche Active Suspension Management (PASM). Η τελευταία είναι στάνταρντ στις 992 GTS Coupe και Cabriolet και διαθέτει ελαφρώς διαφορετική ρύθμιση σε σχέση με την 911 Turbo, αλλά τον ίδιο βαθμό επαναφοράς, ενώ τα ελατήρια λειτουργούν με υψηλό βαθμό προφόρτισης, «κατεβάζοντας» συγχρόνως το αμάξωμα κατά 10 χλστ.
Στα χαρακτηριστικά που έχουν άμεση σχέση και με την οδήγηση προσθέστε το έξτρα πακέτο Lightweight Design, που μειώνει το συνολικό βάρος του οχήματος κατά 25 κιλά. Σε αυτό περιλαμβάνονται μπάκετ καθίσματα από CFRP, ελαφρύτερα τζάμια στο πλάι και πίσω και μπαταρία με μικρότερο βάρος, ενώ χαρακτηριστική είναι η απουσία των πίσω καθισμάτων.
Διαβάστε και αυτό: Τι ετοιμάζει η Porsche για την ηλεκτρική Macan
Όσον αφορά τον εξοπλισμό της, στάνταρντ είναι τα καθίσματα Sport Seats Plus, που διαθέτουν ηλεκτρική ρύθμιση τεσσάρων κατευθύνσεων, επίσης το σπορ τιμόνι GT Sport, το Sport Chrono Package, η εφαρμογή Porsche Track Precision, ενώ κερασάκι στην τούρτα είναι η λειτουργία που πληροφορεί τον οδηγό για τη θερμοκρασία των ελαστικών.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
911 (992) CARRERA 4 GTS
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 6κύλινδρος, biturbo, μπόξερ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.981 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 480 ίπποι/6.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 570 Nm/2.300-5.000 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ*: MακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ*: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.533x1.852x1.303 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.450 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 132 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.560 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,1 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 309 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: Από 10,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: Από 240 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 218.300 ευρώ
*ΕΝΕΡΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ PORSCHE ACTIVE SUSPENSION MANAGEMENT (PASM)
Διαβάστε και αυτό: Eντός και εκτός Μεγάρων με την Porsche 911 (992)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo: Ηλεκτρισμός και GTS
Οι ρυθμοί πέφτουν, το χαμόγελο δε λέει να φύγει, αλλά είμαστε στη δύσκολη θέση να παραχωρήσουμε τη θέση της 911 GTS σε άλλον συνάδελφο. Χωρίς να χάνουμε χρόνο, βγαίνουμε από τη θερμική λογική για χάρη του ηλεκτρισμού, πάντα όμως σε GTS εκδοχή. Η Taycan GTS είναι μια σπορ παραλλαγή του πρώτου EV της Porsche, με τη μέγιστη ισχύ των μονάδων κίνησης να φτάνει τους 598 ίππους (440 kW) με launch control, και την αυτονομία, βάσει του πρωτοκόλλου WLTP, στα 424-490 χλμ.
Η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 250 χλμ./ώρα, τόσο στην κλασική Taycan GTS όσο και στην Taycan GTS Sport Turismo, όπως αυτή την κόκκινη που οδηγούμε τώρα στον Μέλανα Δρυμό. Με μόλις 3,7 δλ. για το «0-100», επανήλθε το χαμόγελο στο πρόσωπό μας, παρά τα 2.310 κιλά του αμαξώματος.
Σύμφωνα με την Porsche, οι εκδόσεις GTS φέρουν διαφορετική ρύθμιση στην ανάρτηση Porsche Active Suspension Management (PASM) και διαφοροποιημένη ηχητική απόδοση μέσω του Electric Sport Sound, ενώ επεμβάσεις έχουν γίνει και στο σύστημα τετραδιεύθυνσης, στο «τμήμα» που αφορά τη λειτουργία του στον πίσω άξονα. Ένα χαρακτηριστικό των εκδόσεων GTS είναι η πανοραμική οροφή, η οποία διαθέτει το σύστημα Sunshine Control, που τη μετατρέπει από διαφανή σε ματ, προστατεύοντας τους επιβάτες από την αντανάκλαση του φωτός, χωρίς να σκουραίνει το εσωτερικό.
Όπως αναφέρει η γερμανική εταιρεία, η έκδοση Sport Turismo προσφέρει 45 χλστ. περισσότερο «αέρα» για το κεφάλι των πίσω επιβατών και ένα χώρο αποσκευών με χωρητικότητα από 446 έως 1.212 λίτρα. Ταξιδεύοντας αρχικά στη γερμανική άουτομπαν, αλλά οδηγώντας όπως της ταιριάζει και σε παρασύρει στη συνέχεια, σε τέλεια άσφαλτο, απολαμβάνεις τη λειτουργία του συστήματος ανάρτησης και το πώς αυτό προσαρμόζεται στις απαιτήσεις και στα «θέλω» του οδηγού.
Διαβάστε και αυτό: Στο Silesia Ring με τις Porsche GTS
Χάρη σε συστήματα όπως το Battery Management System Predictive και το Thermal Management System, η μπαταρία διατηρείται πάντοτε σε ιδανική κατάσταση λειτουργίας και στη σωστή θερμοκρασία, προκειμένου να διευκολύνεται η αποτελεσματικότερη φόρτιση, ενώ με το Range Management Prediction ο οδηγός έχει πάντοτε σαφή εικόνα της προβλεπόμενης αυτονομίας (με το σύστημα να λαμβάνει υπ’ όψιν τη χαρτογράφηση, τον καιρό, την κυκλοφορία και τον τρόπο οδήγησης), με σαφείς συστάσεις για τα διαθέσιμα σημεία φόρτισης.
Οδηγικό χαρακτηριστικό όλων των Taycan, ακόμα και της GTS, είναι ότι, ανεξαρτήτως ταχύτητας με την οποία κινείσαι μαζί της, οι θόρυβοι και οι κραδασμοί λάμπουν διά της απουσίας τους, και είναι μόνο εκείνη η επιλογή για τον σπορ -ηλεκτρονικό- ήχο εκεί για να σου θυμίσει μέσα σε πόσο αποτελεσματική κατασκευή βρίσκεσαι και τον καταιγιστικό ρυθμό που μπορείς να κινηθείς μαζί της.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
TAYCAN GTS SPORT TURISMO
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 517 ίπποι (598 ίππους με launch control) >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 850 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: 2 σχέσεις εμπρός/1 σχέση πίσω >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 93,4 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.963×1.966×1.391 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.900 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 446-1.214 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.310 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 24,1-21.0 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 424-490 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (AC): 9 ώρες (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 5%-80% (DC): 93 λεπτά (50 kW) >ΤΙΜΗ: 140.900 ευρώ
Διαβάστε και αυτό: Στο Silesia Ring με τις Porsche GTS
Porsche: Μαθήματα ιστορίας στο μουσείο
Επιστρέφοντας στο Τσουφενχάουζεν, είχαμε την ευκαιρία για ένα αξέχαστο ταχύρρυθμο μάθημα της σπουδαίας αυτής ιστορίας, μέσα στο Μουσείο της Porsche, που στεγάζεται σε ένα επιβλητικό κτίριο, το κόστος κατασκευής του οποίου έφτασε τα 100 εκατομμύρια ευρώ (ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν της τάξεως των 60 εκατομμυρίων) και το απολαμβάνουν περίπου 200.000 επισκέπτες ετησίως.
Η κατασκευή του σε «ψαρώνει» με το «καλημέρα», αφού ή είσοδος, που βρίσκεται λίγο χαμηλότερα από το επίπεδο του δρόμου, σε προκαλεί να εισχωρήσεις στο εσωτερικό των 5.600 τ.μ. και να περιηγηθείς στα ανεκτίμητης αξίας εκθέματά του. Η πολυγωνική κατασκευή του τωρινού κτιρίου το κάνει να μοιάζει να αιωρείται στο κενό, αφού τρεις πυλώνες σχήματος «V» αναλαμβάνουν την επαφή με το έδαφος του… ιπτάμενου μουσείου, γεγονός που απαίτησε επίπονες μελέτες, καθώς και την υιοθέτηση νέων τεχνικών και σύγχρονων υλικών, τα οποία εκείνη την εποχή (το πρώτο ξεκίνησε να λειτουργεί το 1976, ενώ το τωρινό άνοιξε στις 29 Ιανουαρίου του 2009) δεν ήταν διαθέσιμα ακόμη στον κατασκευαστικό κλάδο.
Ο σκελετός του κτιρίου αποτελείται από χάλυβα, ενώ, για την ακρίβεια, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιήθηκαν 10.000 τόνοι μετάλλου, όταν ο Πύργος του Άιφελ χρειάστηκε 7.000. Η πρόταση του βιενέζικου αρχιτεκτονικού γραφείου Dellugan-Meissel, που διακρίθηκε ανάμεσα στις 170 που έλαβαν συνολικά στο διαγωνισμό, ήθελε το κτίριο του μουσείου να αποπνέει την αίσθηση ταχύτητας και το δυναμισμό που χαρακτηρίζουν τα αυτοκίνητα της Porsche, με το αποτέλεσμα να είναι μια κατασκευή που προκαλεί δέος και ξεχωρίζει μέσα στο σύνολο των κτιρίων της πόλης.
Μαθήματα ιστορίας με την περίοδο πριν και μετά το 1948, οπότε και ουσιαστικά ξεκίνησε η Porsche την παραγωγή αυτοκινήτων, αν και πριν από τη συγκεκριμένη χρονιά-ορόσημο, η μέχρι τότε διαδρομή του ιδρυτή της στο χώρο της αυτοκίνησης ήταν εξίσου πλούσια, έχοντας κατασκευάσει από αγωνιστικά μονοθέσια και το περίφημο «Σκαθάρι», μέχρι τρακτέρ και πυροσβεστικά οχήματα! Όμως η εμπλοκή του με την κατασκευή σπορ αυτοκινήτων ήταν θέμα χρόνου. Αξίζει να επισημάνουμε ότι και τα περίπου ογδόντα εκθέματα βρίσκονται σε λειτουργική κατάσταση, ενώ εκεί είναι ακόμη και το πρώτο υβριδικό όχημα στον κόσμο, που σχεδίασε ο Φέρντιναντ Πόρσε πριν από 110 και πλέον χρόνια.
Διαβάστε και αυτό: Στον Παρνασσό με την Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Porsche: Ιδανικός επίλογος!
Για να αντιληφθείς στο 100% το μέγεθος και την αξία μιας αυτοκινητοβιομηχανίας με αυτή την ιστορία, δεν αρκεί να έχεις οδηγήσει κάποια από τα κομψοτεχνήματά της, ή έστω να έχεις επισκεφθεί το μουσείο της, για να αφήσεις να εξελιχθεί μπροστά σου ολόκληρη η ζωή της σαν ταινία. Απόλυτα ολοκληρωμένη άποψη αποκτάς όταν δεις από πρώτο χέρι πώς κατασκευάζονται τα θρυλικά αυτά τετράτροχα.
Οι κάμερες κλείνουν και η πόρτα του εργοστασίου, και συγκεκριμένα της γραμμής παραγωγής από την οποία προκύπτουν όλες και καθεμία ξεχωριστά οι «911» της υφηλίου, ανοίγει για εμάς. Τα μάτια της νεαρής ξεναγού μας λάμπουν στην κυριολεξία, προσπαθώντας να μας μεταλαμπαδεύσει τη γνώση και το know–how, παρόλο που έχει ξαναπεί τα ίδια χιλιάδες φορές σε γκρουπ από όλο τον κόσμο. Όλα στην εντέλεια, σαν μια πρωταθλήτρια ομάδα που οι αυτοματισμοί της δεν αφήνουν περιθώριο αποτυχίας. Γραμμή παραγωγής πραγματικό χειρουργείο, από την οποία προκύπτουν περίπου 200 με 220 αντίτυπα σε καθημερινή βάση, με όλη τη διαδικασία να διαρκεί περίπου 7 με 8 ώρες.
Πραγματικό σοκ και δέος για το πόσο ιδανικά και μεθοδικά λειτουργούν όλα, αλλά και για το πάθος που ξεχειλίζει σε κάθε διάδρομο, σε κάθε πάγκο εργασίας, με το συνδυασμό ανθρώπου και ρομπότ στα καλύτερά του. Μια πραγματική εμπειρία ζωής από αυτές που μας έχουν συνηθίσει να μας χαρίζουν οι άνθρωποι από το Τσουφενχάουζεν κάθε φορά που οδηγούμε μια Porsche, και τώρα πια καταλαβαίνουμε ακριβώς το λόγο. Αξέχαστο!_ Μ. Σαλ.