X
Ειδικές Διαδρομές

Porsche 911 GT3 Touring: Την οδηγούμε στην Τσεχία

Η Porsche γιορτάζει φέτος τα 75 χρόνια της, και εμείς μαζί της, οδηγώντας την iconic 911 GT3 Touring των 510 ίππων!

Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης, Radu Chindris, Μ. Σαλ.

Το 1948, ο Φέρι Πόρσε έκανε πραγματικότητα το sport αυτοκίνητο που ονειρευόταν, όταν μαζί με την ομάδα του ολοκλήρωσαν την παραγωγή της Porsche 356 «No. 1» Roadster. Το γεγονός αυτό σηματοδότησε τη γέννηση μιας θρυλικής εταιρείας και έθεσε τα θεμέλια για μια παραδειγματική ιστορία επιτυχίας του θρύλου που ονομάζεται «Porsche».

Φέτος, λοιπόν, η εταιρεία παραγωγής θερμικών και ηλεκτρικών πειρασμών από το Τσουφενχάουζεν γιορτάζει τα 75 χρόνια της και εμείς συμμετέχουμε στους εορτασμούς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οδηγούμε τον θρύλο, την Porsche «911» (992) -το πιο εμβληματικό και «icon» σπορ αυτοκίνητο στην ιστορία της αυτοκίνησης-, και μάλιστα στην πιο ολοκληρωμένη εκδοχής της, ως GT3 Touring με τον 4λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα των 510 ίππων αλλά και το… σήμερα και το ηλεκτρικό αύριο, όπως αυτό ορίζεται μέσα από την κορυφαία έκδοση της Taycan, την Turbo S των 761 ίππων και των 1.050 Nm ροπή, όπως θα διαβάσετε σε άλλο άρθρο μας.

Διαβάστε και αυτό: Νέα Porsche 718 Spyder RS

Porsche 911 GT3 Touring: «Driven by Dreams»

Το μήνυμα «Driven by Dreams», που κυριαρχούσε τις ημέρες που ήμασταν στην Πράγα αλλά και σε όλη τη φετινή εορταστική καμπάνια των Γερμανών, προσδιορίζει την ουσία της εταιρείας. Επιπλέον, σε αυτό τον τίτλο αντικατοπτρίζεται η προσέγγιση που υιοθετούν καθημερινά οι άνθρωποι της Porsche, για να εκπληρώνουν τα όνειρα των πελατών τους ανά την υφήλιο. «Είμαστε υπερήφανοι για την κληρονομιά μας. Αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για ένα επιτυχημένο μέλλον. Συσχετίζουμε την κληρονομιά μας με την καινοτομία και την πρόοδο, προσθέτοντας συνεχώς εκπληκτικές νέες στιγμές στη μοναδική ιστορία της Porsche», έχει πει χαρακτηριστικά ο Όλιβερ Μπλούμε, Διευθύνων Σύμβουλος της Porsche.

Μία από αυτές τις εκπληκτικές στιγμές (για εμάς η κορυφαία) στην ιστορία της μάρκας είναι φυσικά η «911», που επίσης γιορτάζει φέτος 60 χρόνια (12 Σεπτεμβρίου του 1963 έκανε το ντεμπούτο της στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης), πολλώ δε μάλλον στην έκδοση GT3 Touring, που μας περίμενε στην Τσεχία. Σε συνεργασία με την Porsche Motorsport, αυτή η «992» αποτελεί ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να μας τύχει για να γιορτάσουμε τα 75 χρόνια της εταιρείας.

Ήταν 12 Σεπτεμβρίου του 1963 όταν το νέο κουπέ της Porsche έκανε το ντεμπούτο του στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, ως ο πολυαναμενόμενος τότε διάδοχος της «356». Το νέο σπορ κουπέ, αρχικά γνωστό ως «901», διέθετε έναν μπόξερ κινητήρα (αερόψυκτο) με 6 αντί για 4 κυλίνδρους, απόδοσης 130 ίππων. Το 1964, όταν το νέο μοντέλο ήρθε στην αγορά, πραγματοποίησε το ντεμπούτο του με το όνομα «911», μετά το πέρας της γνωστής πλέον διαμάχης Porsche εναντίον Peugeot αναφορικά με τα δικαιώματα χρήσης της ονομασίας «906».

 

Ποιες όμως οι διαφορές της έκδοσης Touring; Εμφανισιακά, η μεγαλύτερη διαφορά εντοπίζεται στην απουσία της σταθερής πίσω αεροτομής, η οποία έχει αντικατασταθεί από ένα «αναπτυσσόμενο» σπόιλερ, που εγγυάται ότι η νέα Porsche 911 GT3 Touring επιτυγχάνει ανάλογα ποσά αρνητικής άντωσης στις υψηλές ταχύτητες. Από εκεί και πέρα, το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου είναι βαμμένο πλήρως στο χρώμα του αμαξώματος, ενώ το «παρών» δίνει ένα ασημί περίγραμμα στα πλευρικά τζάμια. Επίσης, το κάλυμμα του μπόξερ κινητήρα κοσμείται από το λογότυπο «GT3 touring», ενώ οι απολήξεις του συστήματος εξαγωγής «απαρνιούνται» το μαύρο χρώμα που έχουν στην GT3.

Παρά το φαρδύτερο αμάξωμα (σ.σ.: μεγαλύτερο κατά 48 χλστ. το εμπρός μετατρόχιο σε σχέση με μιας «απλής» 911 Carrera), τους μεγαλύτερους τροχούς και τα πρόσθετα τεχνικά στοιχεία που τη συνοδεύουν, το βάρος της κατασκευής είναι το ίδιο με το παρελθόν. Σημειώστε ότι με το αυτόματο PDK των 7 σχέσεων ζυγίζει 1.435 κιλά και με το χειροκίνητο 6άρι 1.418 κιλά. Το μπροστινό καπό είναι κατασκευασμένο από πλαστικό ενισχυμένο με ίνες άνθρακα (CFRP), ενώ «ελαφρωμένα» είναι μέχρι και τα παράθυρα, έτσι ώστε το τελικό νούμερο στη ζυγαριά να διατηρηθεί σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλό επίπεδο.

Από εκεί και πέρα, τον δικό τους ρόλο εδώ διαδραματίζουν οι βελτιστοποιημένοι δίσκοι του συστήματος πέδησης (408 χλστ. με 6πίστονες δαγκάνες εμπρός, +28 χλστ. σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και κατά 17% ελαφρύτεροι, και 380 χλστ. με 4πίστονες πίσω), οι σφυρήλατοι τροχοί ελαφρού κράματος που φορούν ελαστικά 255/35 ZR 20 εμπρός και 315/30 ZR 21 πίσω, καθώς και το κάλυμμα στη θέση του πίσω καθίσματος.

Διαβάστε και αυτό: Αποστολή στη Στουτγάρδη

Άξιο αναφοράς είναι επίσης το νέο σύστημα εξαγωγής του κινητήρα, το οποίο, εκτός από την ηχητική πανδαισία στο βαθύ πάτημα του γκαζιού, επιφέρει με τη σειρά του μια εξοικονόμηση βάρους της τάξης των 10 κιλών, ενώ στον προαιρετικό εξοπλισμό της νέας 911 GT3 περιλαμβάνεται επίσης η οροφή από carbon, υλικό από το οποίο μπορούν να κατασκευαστούν και τα καλύμματα των εξωτερικών καθρεφτών.

Στο εσωτερικό της Touring, τα καθίσματα, η κεντρική κονσόλα, το υποβραχιόνιο και το τιμόνι κοσμούνται από μαύρο δέρμα, ενώ μαύρη είναι και η επένδυση του εσωτερικού τμήματος της οροφής. Γενικά στο εσωτερικό της GT3 με τις αγωνιστικές καταβολές δεσπόζει μία οθόνη εμπρός από το οπτικό πεδίο του οδηγού («Track Screen»), που με το πάτημα ενός κουμπιού «εξαφανίζει» τις ψηφιακές ενδείξεις αριστερά και δεξιά του αναλογικού στροφομέτρου, που φτάνει έως και 10.000 στροφές, αφήνοντας ενεργές εκείνες για την πίεση των ελαστικών, την πίεση και τη θερμοκρασία του λαδιού, τη στάθμη καυσίμου και τη θερμοκρασία νερού, οι οποίες αποδεικνύονται κάτι παραπάνω από χρήσιμες κατά την οδήγηση μιας GT3 στην πίστα. Το «παρών» εδώ δίνει και το απαραίτητο για τις περιστάσεις shift light, για ιδανικές αλλαγές ταχυτήτων.

Σε επίπεδο εξοπλισμού, η Porsche προσφέρει στην Touring όλα τα έξτρα αξεσουάρ που είδαμε να διατίθενται στην «απλή» GT3, όπως για παράδειγμα τα LED φώτα με το σύστημα Porsche Dynamic Light System και Porsche Dynamic Light System Plus, τα κεραμικά φρένα PCCB, το σύστημα ανύψωσης του εμπρός άξονα, το Sport Chrono Package κ.ά.

Porsche 911 GT3 Touring: «Καρδιά» με αγωνιστικές καταβολές

Δε χάνουμε άλλο χρόνο, και εισβάλλουμε στο εσωτερικό του απόλυτου GT! Γλιστράμε με φούρια μικρού παιδιού στα εξαιρετικά μπάκετ, αν και δεν είναι τα «σκληροπυρηνικά» από κάρμπον που διατίθενται ως έξτρα εξοπλισμός, αλλά πραγματικά η θέση οδήγησης είναι σαν ένα καλοραμμένο εφαρμοστό κουστούμι πάνω σου. Διακόπτης στη θέση που πρέπει -στα αριστερά-, κλεφτή ματιά στο στρογγυλό «μανετίνο» στα δεξιά του τιμονιού, από όπου προκύπτουν και τα προγράμματα Normal, Sport και Track, και θέτουμε σε λειτουργία τον κινητήρα-διαμάντι.

Αυτή είναι η μαγεία μιας «911», ακόμα και ως GT3. Μπορείς να κινείσαι με άνεση μαζί της μέσα στην πόλη, να σε απογειώνει στην εθνική και να σου παίρνει τα μυαλά στον επαρχιακό.

 

Μέσα στην πόλη της Πράγας, αρχικά, συνειδητοποιείς αυτό που νιώθεις κάθε φορά μέσα σε μια «911», ακόμα και στις κορυφαίες εκδοχές της, όπως αυτή. Μπορεί με άνεση να είναι ένα αγχολυτικό σύνολο (με εξαίρεση την ιλιγγιώδη τιμή του, αφού στην Ελλάδα ξεκινάει από τα 291.750 ευρώ), με κύκλο στροφής μάλιστα μόλις 10,4 μέτρα, πριν φορέσει το μανδύα του υπερόπλου και σε κάνει να ξεχάσεις το όνομά σου, την ύπαρξή σου και πώς βρέθηκες μέσα σε αυτό το κόκπιτ να την απολαμβάνεις. Η διαδρομή που έχουμε μπροστά μας έως το Πίλσεν έχει τα πάντα, οπότε στην εθνική δεν κρατιόμαστε και βυθίζουμε το δεξί πεντάλ στο πάτωμα, με τον ήχο εκείνη τη στιγμή να δημιουργεί φτερούγισμα στην καρδιά, την επιτάχυνση σφίξιμο στο στομάχι και τα νούμερα στο ταχύμετρο την αίσθηση του κινδύνου και του ρίσκου, που όμως δεν αντέχεις να μην το πάρεις…

Η -μπόξερ- καρδιά του αυτοκινήτου έχει όριο περιστροφής τις 9.000 σ.α.λ. και βασίζεται στην αγωνιστικών καταβολών μονάδα της 911 GT3 R, αποτελώντας ουσιαστικά μια ελαφρώς πιο «ήπια» εκδοχή εκείνης που χρησιμοποιεί η 911 GT3 Cup. Όντας ατμοσφαιρικός, «επίπεδος» ως προς τη διάταξη των 6 κυλίνδρων του και με χωρητικότητα 3.996 κ.εκ., ο κινητήρας αποδίδει για την περίσταση 510 ίππους στις 8.400 σ.α.λ. και ροπή 470 Nm στις 6.100 σ.α.λ., εξασφαλίζοντας τελική ταχύτητα 318 χλμ./ώρα στη «δική μας» με το «διπλόδισκο» PDK των 7 ταχυτήτων (320 χλμ./ώρα με το χειροκίνητο). Θυμίζουμε εδώ, 10 επιπλέον ίπποι και αντίστοιχα Nm σε σχέση με το προκάτοχο μοντέλο, ενώ η πρώτη GT3 (996) του 1999 είχε απόδοση 360 ίππων.

Η επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε χρόνο 3,4 δλ., ενώ για την έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο υπολογίστε 3,9 δλ. Πόσο καταιγιστικά «200αρίζουμε»; Σε μόλις 10,8 δλ. Την ίδια ώρα είναι τόσο γεμάτη παντού, που ψάχνεις επίμονα για το κενό σημείο, αλλά πραγματικά δε θα ξεχάσουμε ποτέ την απόδοση του συνόλου στο διάστημα από 4.200 έως 6.100 σ.α.λ. Μαγικό!

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι σε σχέση με την αντίστοιχη, ατμοσφαιρική ασφαλώς μονάδα της «911», ο κινητήρας της GT3 διαθέτει διαφορετικά πιστόνια, καθώς και ένα αγωνιστικών περγαμηνών σύστημα λίπανσης ξηρού κάρτερ, που εξασφαλίζει επαρκή παροχή λαδιού ακόμα και σε πολύ υψηλά πλευρικά και διαμήκη φορτία, χρησιμοποιώντας συνολικά επτά στάδια αναρρόφησης, τα οποία επιστρέφουν γρήγορα το λιπαντικό μέσο στην εξωτερική δεξαμενή. Από εκεί και πέρα, η κυλινδροκεφαλή είναι ανασχεδιασμένη, οι πεταλούδες γκαζιού έξι, όσοι και οι κύλινδροι, ενώ επεμβάσεις έχουν γίνει και στο σύστημα VarioCam Plus.

Σε τέτοιες κατασκευές, όμως, όσο συγκλονιστικές είναι οι επιδόσεις σε επιτάχυνση, ρεπρίζ και τελική ταχύτητα, άλλο τόσο είναι και εκείνες του συστήματος πέδησης, τα g του οποίου νιώθεις για τα καλά στο υποψιασμένο ή μη κορμί σου, με την GT3 να εξοπλίζεται προαιρετικά με κεραμικούς δίσκους διαμέτρου 410 χλστ. εμπρός και 390 χλστ. πίσω και το πεντάλ του φρένου να αποδεικνύει και αυτό με τη σειρά του και τη σκληρότητά του ότι είσαι μέσα σε μια ιδιαίτερη κατασκευή.

Σχόλια για το τιμόνι και την ανάρτηση στο μπλοκάκι μας: Χαμογελάμε και μόνο που πρέπει να γράψουμε το αυτονόητο. Πόσο ωραίο είναι να έχει τόση αμεσότητα και ακρίβεια στο σύστημα διεύθυνσης με τη μηχανική αίσθηση που σπάνια συναντάς πια, με το βάρος να είναι ακριβώς αυτό που θες ανάλογα με τα χιλιόμετρα που σημειώνεις και τη διάθεσή σου, και το μπροστινό σύστημα να διαβάζει στην κυριολεξία τα πάντα!

Στo πλαίσιο των εορτασμών για τα «75 Years of Porsche Sports Cars», υπάρχει ακόμα μία μεγάλη επέτειος: τα εξήντα χρόνια της «911». Όσον αφορά την έκδοση GT3, η αρχή έγινε το 1999.

 

Όσο για την ανάρτηση (20 χλστ. μικρότερη απόσταση από το έδαφος σε σχέση με της βασικής Carrera στα Sport και Track), αποτελείται εμπρός από διπλά ψαλίδια, αρχιτεκτονική δανεισμένη από τις αγωνιστικές 911 RSR και 911 GT3 Cup, που υιοθετείται για πρώτη φορά σε εκδόσεις παραγωγής, ενώ στον πίσω άξονα συναντάμε μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, με «περισσότερα ball joints και κανένα κοινό μέρος σε σχέση με εκείνη των 911 Carrera», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το εργοστάσιο.

Ακαμψία σε σημείο που δεν το πιστεύεις, και να σε κάνει να προσπαθείς και άλλο, και περισσότερο, αλλά και πάλι να μην προκύπτει το παραμικρό κενό σημείο. Αυτό έχει την εξήγησή του, γιατί, όπως μας εξηγούν, έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στην ακαμψία στις πλευρικές δυνάμεις, ώστε να διατηρείται αμετάβλητη η γεωμετρία, και ειδικότερα η γωνία κάμπερ, στο έντονο πλευρικό φορτίο.

Φτάνει η ώρα να την αφήσουμε, και πραγματικά κλαίμε μέσα μας. Σε όλα τα παραπάνω σημειώστε επιπλέον ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ που δουλεύει μαγικά όποτε και όταν χρειαστεί και, φυσικά, την τετραδιεύθυνση (η μέγιστη γωνία αυξήθηκε από τη 1,5 μοίρα στις 2), που την έχει δέσει τόσο καλά με τη συνταγή, που πραγματικά αναρωτιέσαι αν αυτό που οδηγείς αυτήν τη στιγμή μπορεί με κάποιον τρόπο να γίνει καλύτερο και πιο ολοκληρωμένο για να το έχεις σε πολιτικούς δρόμους. Δύσκολο, έως την επόμενη GT3 ίσως… Να ευχηθούμε μόνο, αυτές τις εκδόσεις από το τμήμα GT Division της Porsche, που είναι αφιερωμένες στον Πραγματικό Οδηγό, να μην τις δούμε ποτέ με ηλεκτρική καρδιά…

Porsche: Σας ευχαριστούμε για αυτά τα 75 χρόνια

Φεύγουμε από την Τσεχία γεμάτοι από αξέχαστες εικόνες και εμπειρίες, αλλά πραγματικά με κρύα καρδιά. Αυτό που έχουν πετύχει στο προάστιο της Στουτγάρδης, το οποίο ζει και κινείται στους ρυθμούς της Porsche, με περίπου 15.000 εργαζομένους, δεν είναι κάτι απλό, αλλά το έχουν μετατρέψει σε αυτονόητο. Δε δημιουργούν απλώς θερμικά και ηλεκτρικά κομψοτεχνήματα, αλλά γράφουν λαμπρές σελίδες στο χρυσό βιβλίο της ιστορίας τους, με το αποτέλεσμα να είναι ίδιο σε κάθε περίπτωση και να εκφράζεται μέσα από το Porsche DNA. Αφήστε μας λοιπόν να ονειρευόμαστε για αυτά που έχουμε ακόμη να ζήσουμε και να απολαύσουμε από εσάς, στα ογδόντα, στα ενενήντα, στα εκατό χρόνια σας και όσο μας δίνεται η ευλογία να τα οδηγούμε. Χρόνια σας πολλά!_ Μ. Σαλ.

911 (992) GT3 Touring με PDK

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ 6κύλινδρος ατμοσφαιρικός μπόξερ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 3.996 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 510 ίπποι/8.400 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 470 Nm/6.100 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (PDK) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.573×1.852×1.279 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.457 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 132 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.453 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,4 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 318 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 12,4 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 293 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 291.750 ευρώ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!