Η άφιξη του Skoda Fabia Monte Carlo των 150 ίππων μας οδηγεί σε μια ενδιαφέρουσα διαδρομή μέσα στην Αθήνα. Δίπλα του το επίσης οδηγοκεντρικό Ford Puma ST-Line των 155 ίππων, και πεδίο δράσης ο Υμηττός.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Γιάννης Αλμπανέλλης
Από την Καισαριανή έως τις κεραίες και πάλι κάτω, σε ημέρα και ώρα που γνωρίζουμε ότι δε θα βρούμε τη γνωστή κίνηση από οδηγούς, ποδηλάτες και πεζούς, οι οποίοι απολαμβάνουν κάθε σπιθαμή -εντός και εκτός δρόμου- του πιο κοντινού στο κέντρο πνεύμονα οξυγόνου της πρωτεύουσας. Διαδρομή με οδηγικό ενδιαφέρον, κυρίως ψηλά, στα πιο «καραφλά» σημεία, όπου έχεις και ορατότητα.
Το τοπίο αποδεικνύεται ιδανικό για αυτά τα δύο σύνολα, τα οποία προέρχονται από εταιρείες που έχουν συνδέσει το όνομά τους, και ειδικότερα τα συγκεκριμένα μοντέλα, και με τους αγώνες ράλλυ· Skoda Fabia και Ford Puma, και ας μην είναι RS και ST. Τα λογότυπα «Monte Carlo» και «ST–Line» πάνω στα αμαξώματά τους αλλά και οι κινητήρες των 150 και των 155 ίππων, αντίστοιχα, που κρύβονται κάτω από αυτά, σε συνδυασμό με δύο καλά αυτόματα κιβώτια 7 σχέσεων, αποτελούν εχέγγυο για την ημέρα που έχουμε μπροστά μας.
Skoda Fabia Monte Carlo και Ford Puma ST-Line: Στο ίδιο μήκος κύματος, αλλά από διαφορετική οπτική
Η πρώτη γενιά του Skoda Fabia παρουσιάστηκε το 1999, ενώ σήμερα, είκοσι τέσσερα χρόνια έπειτα από εκείνο το ντεμπούτο και με περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια πωλήσεις στις προηγούμενες τρεις γενιές, το δημοφιλές σουπερμίνι χρησιμοποιεί για πρώτη φορά την αρθρωτή πλατφόρμα MQB–A0 του Volkswagen Group. Το αποτέλεσμα είναι εμφανώς μεγαλύτερες διαστάσεις, ευρυχωρία, άνεση αλλά και οδηγικά ατού, όπως διαπιστώνουμε κάθε φορά που οδηγούμε κάποια έκδοσή του.
Σχεδόν το 80% του αμαξώματος του νέου Fabia, που παράγεται στη Μλάντα Μπόλεσλαβ, αποτελείται από χάλυβα υψηλής αντοχής, την ώρα που είναι συνολικά 111 χλστ. μεγαλύτερο από το μοντέλο τρίτης γενιάς. Με διαστάσεις 4.108x1.780x1.482 χλστ. (+48 χλστ. το πλάτος) και μεταξόνιο 2.552 χλστ., προσφέρει καλούς -για τα δεδομένα της κατηγορίας- χώρους για τους επιβάτες, όπως και για τις αποσκευές, με το πορτ μπαγκάζ να έχει «αποκτήσει» επιπλέον 50 λίτρα, φτάνοντας σε χωρητικότητα τα 380 λίτρα (έως 1.190 λίτρα με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα).
Το Ford Puma, από την άλλη, στη σημερινή του εκδοχή δεν μπορεί καν να θεωρηθεί ως ο απόγονος εκείνου το μικρού κουπέ (1997-2002), αλλά ουσιαστικά αποτελεί ένα μοντέλο από λευκό χαρτί, του οποίου το όνομα αναβιώνει. Για να ακριβολογούμε, είναι ένα B–SUV που βασίζεται στην πλατφόρμα του Fiesta, αποτελώντας αποδεδειγμένα πια μια εξαιρετική κίνηση. Αναφορικά με τις διαστάσεις του, μήκος, πλάτος και ύψος ανέρχονται σε 4.168×1.805×1.554 χλστ., με μεταξόνιο 2.588 χλστ., και με την καμπίνα να διακρίνεται για τις ευκολίες αποθήκευσης.
Με δεδομένο ότι τα δύο αυτοκίνητα μάς είναι αρκετά γνωστά πλέον, επικεντρωνόμαστε στις ιδιαιτερότητες που φέρουν οι εν λόγω εκδόσεις. Η Skoda ολοκληρώνει την γκάμα του νέου Fabia με το λανσάρισμα της έκδοσης Monte Carlo – το εμβληματικό αυτό όνομα έχει ταυτιστεί στην εταιρεία με ένα πιο σπορ στυλ από το 2011. Εξωτερικά, το Fabia Monte Carlo χαρακτηρίζεται από σπορ ποδιές εμπρός και πίσω (που παίζουν το ρόλο τους και στο 0,28 του αεροδυναμικού συντελεστή) και μαύρες σχεδιαστικές λεπτομέρειες, που ενισχύουν το χαρακτήρα. Τα σήματα «Monte Carlo» βρίσκονται στα μπροστινά φτερά, ενώ το μοντέλο διαθέτει φιμέ πίσω και πλαϊνά παράθυρα. Επίσης, το λογότυπο «SKODA» στην πίσω πόρτα είναι μαύρο, ενώ προαιρετικά η έκδοση διατίθεται με μαύρη οροφή. Οι προβολείς του Fabia Monte Carlo είναι στάνταρντ τεχνολογίας LED, με προβολείς Full–LED διαθέσιμους προαιρετικά. Στον βασικό εξοπλισμό ανήκουν οι προβολείς ομίχλης, όπως και οι γυαλιστερές μαύρες ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, ενώ αυτές των 17 και των 18 ιντσών διατίθενται προαιρετικά. Το «δικό μας» ήταν εφοδιασμένο με 17άρια Bridgestone 215/45 R17 (Continental 215/50 R18 το Puma).
Στο εσωτερικό του Fabia καταλαβαίνεις αμέσως ότι μπαίνεις στη σπορ έκδοση της γκάμας, με κυρίαρχο χρώμα το μαύρο και κάποιες πινελιές κόκκινου χρώματος. Τα σπορ καθίσματα, που ρυθμίζονται και ως προς το ύψος, αγκαλιάζουν εξαιρετικά το σώμα, ενώ το σπορ δερμάτινο πολυλειτουργικό τιμόνι τριών ακτίνων και το εφέ από ανθρακονήματα στο ταμπλό είναι μερικά ακόμη από τα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν την έκδοση. Το Fabia Monte Carlo είναι το πρώτο που διατίθεται με ψηφιακό πίνακα οργάνων – με μια παραμετροποιήσιμη ψηφιακή οθόνη 10,25 ιντσών που, αποκλειστικά για το κορυφαίο σπορ μοντέλο της γκάμας, προσφέρει ένα συγκεκριμένο, πιο δυναμικό φόντο για τις διατάξεις των οργάνων.
Στην αναμενόμενα ως B–SUV πιο φιλόξενη και άνετη καµπίνα του Ford Puma κυριαρχεί η οθόνης αφής των 8 ιντσών, µε το σύστηµα SYNC 3 να διακρίνεται για την ευκολία στη χρήση του. Παράλληλα, ο πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών είναι ευανάγνωστος, προσφέροντας χρήσιµες πληροφορίες στον οδηγό. Από εκεί και πέρα, η καλή εκμετάλλευση του χώρου εντός έχει θετικές συνέπειες και στο χώρο αποσκευών, που εδώ φτάνει τα 456 λίτρα (1.161 με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων). Στα… κρυφά ατού του συγκαταλέγεται το ότι κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης υπάρχει ένας αποθηκευτικός χώρος 80 λίτρων (MegaBox), ο οποίος δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων με ύψος έως 1,15 μ.
Skoda Fabia Monte Carlo και Ford Puma ST-Line: Ανεβαίνοντας
Το Skoda Fabia Monte Carlo διατίθεται σε τέσσερις εκδόσεις, από 80 έως 150 ίππους, με τον 3κύλινδρο του 1,0 λίτρου στη βάση και τον 4κύλινδρο 1.5 TSI στην κορυφή. Το μεγαλύτερο σύνολο, που έχουμε στη διάθεσή μας, φέρει τεχνολογία ενεργών κυλίνδρων (ACT), η οποία σε συνθήκες χαμηλού φορτίου απενεργοποιεί δύο κυλίνδρους, εξοικονομώντας καύσιμο και περιορίζοντας τις εκπομπές CO2, ενώ έχει ροπή 250 Nm. Συνδυάζεται στάνταρντ με το 7τάχυτο DSG κιβώτιο, όχι όμως με paddles, που μας «έλειψαν» ανηφορίζοντας στον Υμηττό (κάτι που διαθέτει το Puma στο δικό του DCT 7). Την ίδια ώρα, ένσταση έχουμε και ως προς το ανέβασμα των σχέσεων στη χειροκίνητη λειτουργία, που γίνεται με κίνηση του επιλογέα προς τα κάτω (πίσω).
Οδηγώντας αυτό το Fabia σε συνθήκες κίνησης αλλά και στο βουνό, καταγράφεις αμέσως τη βελτιωμένη ποιότητα κύλισης (γενικότερα στην γκάμα του μοντέλου), ενώ πραγματικά νιώθεις ότι μπορείς να κινηθείς πολύ σβέλτα (ενδεικτικά: 8 δλ. για το «0-100» και 222 χλμ./ώρα η τελική ταχύτητα). Το σύνολο σε καλεί να εκμεταλλευτείς σωστά το διάστημα του στροφομέτρου περίπου από τις 1.500 έως τις 3.500 σ.α.λ., όπου παράγει και τη μέγιστη ροπή του.
Επιπλέον, χάρη στη νέα πλατφόρμα αλλά και στις σωστές ρυθμίσεις της ανάρτησης (σ.σ.: διατίθεται προαιρετικά και με πιο σφιχτά ελατήρια χαμηλωμένο κατά 15 χλστ. «SPORT CHASSIS CONTROL», όπως στην έκδοση της δοκιμής μας), η συνολική αίσθηση παραπέμπει σε μεγαλύτερο αυτοκίνητο και σαφέστατα στο πιο σπορ Fabia της εποχής μας. Όταν ανέβει πολύ ο ρυθμός, αναζητάς ίσως περισσότερες πληροφορίες από το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο όμως δείχνει να είναι και αυτό βελτιωμένο ως προς την αμεσότητα, ενώ σε πολύ υψηλό επίπεδο, πάντα για τα δεδομένα των σουπερμίνι, είναι και τα φρένα του μοντέλου. Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, το σύνολο δεν μπορεί να θεωρηθεί GTi, ή GT, ή RS αν προτιμάτε, για να ανατρέξουμε και στις καταβολές τις εταιρείας, αλλά στα χέρια ενός υποψιασμένου οδηγού είναι ικανό να εντυπωσιάσει με τις δυνατότητές του. Η μέση κατανάλωση κυμαίνεται στα 7,5 λίτρα/100 χλμ., τιμή ανάλογη εκείνης του Puma (7,6 λίτρα/100 χλμ.).
Περνώντας στο Puma, συναντάμε τον γνωστό 3κύλινδρο 999 κ.εκ. τούρμπο κινητήρα άμεσου ψεκασμού, με ισχύ 155 ίππων. Σε ό,τι αφορά τα ήπια υβριδικά χαρακτηριστικά του, διαθέτει μία ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG) 11,5 kW που παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα, επιτρέποντας την ανάκτηση κινητικής ενέργειας σε μία αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 48 Volt. Πέραν αυτού, το BISG λειτουργεί και ως μοτέρ, χρησιμοποιώντας την αποθηκευμένη ενέργεια τόσο για την παροχή πρόσθετης ροπής υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης (που από τα 190 Nm φτάνει στα 240 Nm), όσο και για τη λειτουργία των περιφερειακών ηλεκτρικών συστημάτων του αυτοκινήτου.
Δε βολευόμαστε το ίδιο ιδανικά στη θέση του οδηγού όπως στο Fabia, αλλά αυτό πολλές φορές είναι θέμα σωματότυπου, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για ένα υπερυψωμένο αμάξωμα (164 χλστ. από το έδαφος), οπότε έτσι και αλλιώς νιώθεις αλλά και κάθεσαι πιο ψηλά. Στην πράξη, το πιο βαρύ σύνολο (1.348 κιλά έναντι 1.224 του Fabia) με τον μικρότερο κινητήρα είναι πιο αργό κατά 0,7 δλ. στο «0-100», το οποίο έρχεται σε 8,7 δλ., όπως και στην τελική ταχύτητα, η οποία φτάνει τα 205 χλμ./ώρα. Ο κινητήρας πάντως ζωντανεύει αισθητά πριν από τις 2.000 σ.α.λ. και είναι «γεμάτος» μέχρι και τις 5.500 σ.α.λ. Η λειτουργία του είναι εξαιρετικά προοδευτική, με την επιπλέον ροπή από τη γεννήτρια να παίζει το ρόλο της ώστε ο οδηγός να μη χρειάζεται να κατεβάζει διαρκώς σχέσεις, ειδικά σε ορεινή διαδρομή, όπως αυτήν όπου βρισκόμαστε.
Στον ανοιχτό δρόμο, με τα 18άρια ελαστικά να παίζουν μεταξύ άλλων το ρόλο τους, το Puma αποδεικνύεται πιο στιβαρό, κάτι που σίγουρα έχει να κάνει και με τα φαρδιά του μετατρόχια. Η ποιότητα κύλισής του είναι από τα δυνατά του χαρτιά, με την ανάρτηση να δουλεύει πολύ προοδευτικά και το πλαίσιο να ακολουθεί σε ίδιο επίπεδο. Όταν το πιέζεις, εμπιστεύεσαι και απολαμβάνεις το κοφτερό τιμόνι και τα καλά φρένα του συνόλου, την ίδια στιγμή που γίνεται αισθητός στην καμπίνα και ο ήχος που προέρχεται από τον 3κύλινδρο κινητήρα.
Skoda Fabia Monte Carlo και Ford Puma ST-Line: Στην «Καλοπούλα» ο επίλογος
Κατεβαίνουμε χαμογελώντας, και αυτό δε συμβαίνει συχνά στην εποχή μας. Όχι γιατί τα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν είναι καλά ή αποτελεσματικά – κάθε άλλο. Ο λόγος έχει να κάνει με τα χαρακτηριστικά αυτών των δύο, έστω κι αν το Puma οδηγικά αποδεικνύεται κατά τι πιο ολοκληρωμένο από το Fabia. Και τα δύο, ωστόσο, μας έβαλαν σε μια διαδικασία να οδηγήσουμε, να στρίψουμε, να σηκώσουμε τον πίσω εσωτερικό τροχό σε μια φουρκέτα, να φρενάρουμε όλο και πιο αργά και να πατήσουμε πάνω στις καλές πλατφόρμες τους για να ευχαριστηθούμε την οδήγηση. Την ίδια ώρα, και τα δύο μπορούν με άνεση να είναι τα καθημερινά -αγχολυτικά- αυτοκίνητα που σου κάνουν εύκολη τη ζωή μέσα στην πόλη και σε ταξιδεύουν με άνεση και έξω από αυτήν. «Τερματισμός» στο αναψυκτήριο της «Καλοπούλας», σε μια διαδρομή-τοποθεσία μέσα στην πόλη μας, πραγματική όαση, την οποία οφείλουμε να σεβόμαστε και να προστατεύουμε, όπως και κάθε άλλο πνεύμονα της χώρας μας, ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο που ξεκινάει σε λίγο._ Μ. Σαλ.
SKODA FABIA
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ 4κύλινδρος, τούρμπο άμεσου ψεκασμού >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500-3.500 >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (DSG) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.125×1.780×1.482 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.552 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 380-1.190 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.224 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 222 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 126 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 25.500 ευρώ
FORD PUMA
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ 3κύλινδρος, τούρμπο άμεσου ψεκασμού >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 155 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 240 Nm/3.000 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (Powershift) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.207×1.805×1.552 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.588 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 456 λίτρα (376+80) >ΒΑΡΟΣ: 1.348 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 126 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 24.414 ευρώ