Στο «έξυπνο βουνό» με δύο προτάσεις της Ford από το προχθές στο αύριο, όπως χαρακτηρίζει τη νέα της εποχή το απόλυτο ηλεκτρικό SUV, με όνομα βαρύ σαν ιστορία.
Ριτσώνα, η ανάβαση και το κατέβασμα από τη Χαλκίδα μέχρι τη διασταύρωση για το Βαθύ, διαδρομή με αγωνιστική φήμη, όπως η Πάρνηθα, αλλά με διαφορετικό τερέν, σε ένα πιο «πολιτισμένο» περιβάλλον, που επιβάλλει τέχνη και στυλ. Θέλεις να την κατακτήσεις, θέλεις να είσαι κυρίαρχος σε αυτό το ανέβασμα, αφήνοντας πίσω σου τη Χαλκίδα. Δε σου χαρίζεται αυτός ο δρόμος αν τον υποτιμήσεις και, το κυριότερο, η Ριτσώνα οδηγώντας σε αγώνα σε παρασύρει στο δικό της κρεσέντο, οπότε απαιτείται προσοχή σε καλά κρυμμένες λεπτομέρειες ώστε να φύγεις από εκεί νικητής.
Ειδικότερα τον παλιό, καλό καιρό του Εύριπου, του «Νίνο», του Τσινιβίδη και του Σαλιάρη, αείμνηστοι όλοι τους, ο βαθμός δυσκολίας ήταν στο κόκκινο, αφού είχες να αντιμετωπίσεις και το γλιστερό οδόστρωμα, με εναλλαγές ακόμα και σε σχέση με την ώρα. Τα νεότερα χρόνια, του Αγγλούπα, των Κυρκαίων και των Κουρνιάτη, το οδόστρωμα φρεσκαρίστηκε και οι αποχρώσεις του γκρι, που θεωρητικά δε γλιστρούν, προβάλλουν απαιτήσεις συνδεδεμένες με την ποιότητα. Του ανθρώπου-οδηγού και της μηχανής του, και ό,τι φαίνεται πιο εύκολο, στην πράξη αποδεικνύεται ακόμα πιο δύσκολο.
Το ανέβασμα στη Ριτσώνα θα το αποφύγεις πλέον στην καθημερινότητά σου, ενώ πολλοί αγνοούν ότι ακόμα πιο ενδιαφέρον οδηγώντας γρήγορα είναι το κατέβασμα, με ό,τι συνεπάγεται για την αντοχή των φρενών. Ειδικά τη σύγχρονη εποχή, η περιορισμένη κίνηση δημιουργεί προϋποθέσεις αξιολόγησης και του αυτοκινήτου, στη μία ή στην άλλη κατεύθυνση.
Με την ευκαιρία της παραχώρησης της GT για τις υποχρεώσεις της Ελένης Ξενάκη στο πλαίσιο του COTY και με πολλές αφορμές, προχωράμε σε ένα παιχνίδι αισθήσεων, περισσότερο σε βάθος χρόνου μέχρι το 2030, παρά σε σχέση με το χρόνο στη διαδρομή. Ό,τι χαρακτηρίζει -ακόμη- τη σχέση ενός βετεράνου οδηγού αγώνων, νικητή συχνά εκεί, με δύο υπέροχες κατασκευές πολλών χρήσεων, σε ένα περιβάλλον με διαχρονική αξία. Εκείνο που ενώνει τα δύο Ford με τη Ριτσώνα είναι και ό,τι χωρίζει το RS από το GT, σε Focus και Mustang, αντίστοιχα. Το σημαντικό όμως είναι ότι, οδεύοντας προς τα μέσα της δεκαετίας, εξακολουθούν να υπάρχουν κατασκευές με χαρακτήρα, όπως η εν λόγω κορυφαία εκδοχή της Mustang, που σε συναρπάζει από τα χαρτιά με τις προδιαγραφές της, ενώ σε προκαλεί με αυτό το περίπου κίτρινο χρώμα, την ώρα που κανείς δεν αμφισβητεί την ισχυρή προσωπικότητα του Focus RS, ενός σύγχρονου EVO με ευρωπαϊκό DNA, που, ακόμα κι αν σταμάτησε να παράγεται (2015- 2018), εξακολουθεί να βλέπει στα ίσια το RS 3 και την Α45.
Ford Mustang Mach-E GT: Προδιαγραφές με πολλές υποσχέσεις
Στη Mustang Mach-E GT διατηρείται η διάταξη δύο ηλεκτροκινητήρων των εκδόσεων AWD extended range. Στην περίπτωση της GT, οι μονάδες κίνησης έχουν ρυθμιστεί έτσι ώστε στους πίσω τροχούς να φτάνει μεγαλύτερη ροπή. Υπολογίστε τη συνδυαστική ισχύ στους 487 ίππους, ενώ ιδιαίτερα εντυπωσιακή
είναι και η ροπή, που φτάνει στα 860 Nm. O πίσω ηλεκτροκινητήρας, ο οποίος ψύχεται με λάδι, μπορεί να «πετύχει» τη μέγιστη ροπή του μόλις σε 0,5 δλ. Η Mustang Mach-E GT εφοδιάζεται με ένα επιπλέον πρόγραμμα οδήγησης με την κωδική ονομασία «Untamed Plus». Με αυτό, οι μονάδες κίνησης «ρυθμίζονται» για αδιάκοπη παροχή ισχύος και ροπής μέσα σε πίστα, ενώ το traction control και το stability control επεμβαίνουν διακριτικά.
Οι προδιαγραφές των φρένων και των ελαστικών είναι επίσης πακέτο εξελιγμένο αποκλειστικά για την GT. Η Ford συνεργάστηκε με την Pirelli για τη δημιουργία μιας ειδικής γόμας και για τη χάραξη πέλματος για ελαστικά 245/45 R20, ώστε να διαχειριστούν την αυξημένη ροπή. Ταυτόχρονα, τα αεριζόμενα εμπρός δισκόφρενα της Brembo είναι διαμέτρου 385 χλστ., τα μεγαλύτερα σε Mustang Mach-E. Σκληρή δουλειά και στην ανάρτηση, αφού δεν αντιμετωπίζεται εύκολα το βάρος των 2.200 κιλών, που συνδυάζεται με περίπου 500 ίππους, με έκρηξη της ροπής που δε θα βρεις ούτε σε αγωνιστικό e-tron. H στάνταρντ προσαρμοζόμενη ανάρτηση MagneRide, με την οποία εφοδιάζεται η Mustang Mach-E GT, είναι ειδικά ρυθμισμένη με το σύστημα να ελέγχει ηλεκτρονικά το μαγνητο- ροϊκό υγρό μέσα στα αμορτισέρ, ώστε να αντιδρούν σε πραγματικό χρόνο στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.
Διαβάζοντας εκτιμάς ότι πρόκειται για το νέο όπλο του Κεν Μπλοκ για Gymkhana, με μηχανικά μέρη εξελιγμένα να τοποθετηθούν σε σύγχρονο F40 για μία ακόμα νίκη στο ΛεΜαν το 2030. Τόσο μπροστά, και είναι αυτή η εντυπωσιακή σχέση κιλών ανά ίππο (4,5) που έφερε μαζί μας στη Ριτσώνα το μπλε CarCenter Focus RS (με αντίστοιχη αναλογία 4,4 κιλών/ίππο), ως κύκνειο άσμα πιθανότατα του τελευταίου μιας σχολής με αξία, όπως άλλωστε αντικατοπτρίζεται στη συλλεκτική του πλέον παρουσία, με την ανάλογη τιμή. Από την άλλη, ο κινητήρας του Focus RS είναι ο EcoBoost των 2,3 λίτρων της «μικρής» Ford Mustang εκείνης της εποχής. Στην περίπτωση του RS, η ισχύς έχει σκαρφαλώσει στους 350 ίππους, ενώ η ροπή αγγίζει τα 440 Nm από τις 2.000 έως τις 4.500 σ.α.λ., φτάνοντας μάλιστα τα 470 Nm για 15 δλ. μέσω overboost κατά τη διάρκεια της μέγιστης επιτάχυνσης.
Στο επίκεντρο, το σύστημα τετρακίνησης AWD. Το δυναμικό σύστημα ανακατανομής της ροπής (Dynamic Torque Vectoring) βασίζεται σε δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπλέκτες εκατέρωθεν του πίσω διαφορικού, που διαχειρίζονται τη ροπή εμπρός-πίσω και παράλληλα ελέγχουν την κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο πίσω τροχών.
Η μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού μεταβάλλει συνεχώς την κατανομή ροπής σύμφωνα με τις συνθήκες. Η κατανομή ροπής μπορεί να φτάσει μέχρι και το 70% στους πίσω τροχούς, ενώ μέχρι και το 100% μπορεί να κατανεμηθεί σε κάθε τροχό, ανάλογα με την περίσταση.
Ford Focus RS: παραδοσιακές αξίες
To Focus RS προσφέρεται με τέσσερα διαφορετικά προφίλ οδήγησης (drive mode), επηρεάζοντας τη λειτουργία της τετρακίνησης, την απόκριση στο γκάζι, το σύστημα διεύθυνσης, το σύστημα ευστάθειας και τη σκληρότητα της ανάρτησης. Παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελεί η επιλογή Drift, οπότε το 70% της ροπής περνάει στους πίσω τροχούς και η ανάρτηση περνάει σε μαλακή ρύθμιση, με αποτέλεσμα την ελεγχόμενη πλαγιολίσθηση, με την τετρακίνηση να αναλαμβάνει να κατανείμει τη ροπή στους πίσω τροχούς. Στο Focus RS συναντάμε και λειτουργία launch control, με τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση να έρχονται σε 4,7 δλ.
Στη γραμμή εκκίνησης
Δε χρειάζεται ιδιαίτερη επισήμανση πως εν προκειμένω δεν προκύπτει άμεση σύγκριση, ούτε ενεργοποιήσαμε το χρονόμετρο που επαληθεύει αλλά περιορίζει αυτήν τη διαφορετική αίσθηση, από όπου προκύπτει η ειδική σχέση της Ford με τον Πραγματικό Οδηγό.
Ο τελευταίος γνωρίζει ότι στο παιχνίδι κοντά στα όρια απαιτείται το δέσιμο, η προσαρμογή της μηχανής στο περιβάλλον. Οφείλεις να γνωρίζεις καλά το δρόμο ή το αυτοκίνητο, αφού σπάνια, και μόνο στους αγώνες, γνωρίζεις και τα δύο. Εν προκειμένω βρισκόμαστε στη Ριτσώνα, που δεν ξεχνιέται, ενώ έχουμε επαφή με το Focus, την ώρα που για πολλούς λόγους θέλεις να γνωριστείς με αυτή την εκρηκτική ηλεκτρική Mustang. Την αποφεύγεις, δεν τη βάζεις στο χέρι με το «καλημέρα», και αφήνεις το χρόνο να κυλήσει γράφοντας χιλιόμετρα με τον παλιό.
Βροχή οι σκέψεις. πώς θα ήταν το RS με αυτόματο κιβώτιο και paddles, τι θα έχανε, πού θα κέρδιζε και γιατί δεν προκύπτει το Puma RS, να πάρουν το μάθημά τους και οι Κορεάτες;
Τα ανταγωνιστικά σου αισθήματα φουντώνουν. Ξέρεις από ηλεκτρική Mustang, που σε ενθουσιάζει σε κάθε της εκδοχή, αλλά εδώ έχουμε τη Shelby του 21ου αιώνα. «Σ.Χ., πάρε Mustang, πεθύμησα Focus», σχολιάζει η Ελένη Ξενάκη, και ήταν ημέρα χωρίς περιθώρια για αντιρρήσεις. Άλλωστε, ο Θάνος θυμόταν πού έχει φωτογραφίσει τον Παναγιάρη και τον «Στρατισίνο», και πού τούμπαρε ο Σ.Χ. με το Micra, πού βγήκε με το Escort και πώς -παραλίγο- στην Κ1 κάποτε…
Είπαμε, διασκεδάζεις την αμηχανία σου με αναμνήσεις απολαμβάνοντας τον τέλειο συνδυασμό αυτού του μπλε Focus RS με την απαιτητική χάραξη της συγκεκριμένης διαδρομής. Ένα roll cage λείπει – αυτή ήταν η τελευταία σου σκέψη πριν από την παράδοση σε γυναικείο χέρι, μελετώντας και τα ολοκαίνουργια Michelin, προσφορά του Νώντα Καρανικόλα, του Πρωταθλητή.
Όνειρο είναι!
Από την 4η σε 2η με το RS για την Ελενίτ, τέλειο πάτημα στη διπλή αριστερή που προηγείται, και φρένα μέσα στη φουρκέτα με το θηρίο, την GT.
Σύμφωνοι, θεωρητικά και σε slow motion αφήνεις και φρενάρει. Πού; Στην κίνηση. Εδώ δεν περνάει κουνούπι, και πού είναι τα 2.200 κιλά; Τι έχουν κάνει; Πώς διαχειρίζονται τη μάζα; Πόσο καλά ζυγισμένο είναι; Δεν ακούγεται ο κινητήρας, ενώ καταλαβαίνεις ότι τα Pirelli λειτουργούν, αφού κάνουν τη δουλειά τους και σου επιτρέπουν να βρίσκεσαι σε πτήση. Κρύα σε προβληματίζουν. Δε συνεργάζονται με τα διαφορικά και προκύπτουν ύπουλες αντιδράσεις. Τι να αφήσεις; Διακόπτης είναι το πεντάλ του γκαζιού. Έχεις όμως το τιμόνι του ονείρου.
Είναι Ford, και με το σύστημα διεύθυνσης αυτός ο κατασκευαστής έχει αναπτύξει την ειδική του σχέση με τον απαιτητικό. Δεν προηγείται τυχαία το Puma σε κάθε αναμέτρηση στα Β-SUV, αν μη τι άλλο στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Ακόμα και οι Γάλλοι οπισθοχωρούν στο πάτημα του Puma και θα χρειαστούν πολλά χρόνια στη Stellantis ώστε να δημιουργήσουν τη δική τους Mustang. Το κουπέ SUV της Ford, που υπολείπεται σε διαστάσεις αλλά υπερέχει συνολικά από την περιβόητη Levante. Μόνο η Macan ανταγωνίζεται τη Mustang στο δρόμο. Τόσο ψηλά ο πήχης.
Αν μάλιστα είναι αναμενόμενο ότι… ξεκολλάει η άσφαλτος σε κλειστές στροφές τέρμα γκάζι σε ανηφορική κλίση, οι εκπλήξεις έχουν να κάνουν με την κάθοδο. Βαριά κατηφόρα η διαδρομή προς Χαλκίδα, αφήνοντας στην πλάτη σου τις εγκαταστάσεις αποτέφρωσης, αλλά κανένα πρόβλημα. Διασκεδάζεις που αφήνοντας το δεξί πεντάλ επιβραδύνει στα αργά κομμάτια, ενώ γλεντάς και απολαμβάνεις ανεβάζοντας ρυθμό. Ναι, με το ηλεκτρικό!
Θέλεις να νιώσεις το βάρος να σε παρασύρει, ώστε να διορθώσεις βάζοντας φωτιά και στους φακούς του Ηλιόπουλου, αλλά έχει το δικό της μοτίβο. Δεν ξεχωρίζει την ανηφόρα από την κατηφόρα, έχοντας δουλευτεί κατάλληλα ώστε να «αγνοεί» το ανάγλυφο του εδάφους, κρύβοντας το βάρος της κατασκευής.
Δεν κρύβεσαι
Αναμενόμενο πως τα θέλεις και τα δύο. Το RS για τη στιγμή που μένει βαθιά χαραγμένη ως ελιξίριο ζωής, και την GT για μια σύγχρονη ζωή, που επιβάλλει να προκύπτουν οράματα τα οποία αναβαθμίζουν την ύπαρξή μας.
Το RS το οδηγείς και θέλεις να το αποσύρεις για να μην το πληγώσεις και χαθείς με τη γνήσια οδηγική απόλαυση που προσφέρει χωρίς περιορισμούς. Με την έκδοση GT της Mustang Mach-E θέλεις να πας μακριά, με δεδομένη και την επίσημη αυτονομία των 500 χλμ. Με τη βελτίωση των υποδομών, είναι η GT αυτό που αποζητά ο λάτρης της «911» και αυτός της AMG-GLC.
Για οποιαδήποτε άλλη Mach-Ε είναι η αύρα από το κλασικό σπορ κουπέ Mustang που επηρεάζει την κρίση σου και προσδιορίζει την επιλογή σου, ακόμα και σε σχέση με τη βασίλισσα, την ακριβότερη I-Pace. Όμως με την GT τα πράγματα είναι αλλιώς. Αρκεί ο τρόπος της, βγαλμένος από το βιβλίο του μέλλοντος, και βέβαια το πώς συμπεριφέρεται και σε σχέση με τα περίφημα Tesla, που πλέον βρήκαν το μάστορά τους._ Σ. Χ.
Ford Focus RS
KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.261 κ.εκ. > ΙΣΧΥΣ: 350 ίπποι/6.000 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ: 440 Nm (470 overboost)/2.000-4.500 σ.α.λ. > ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων > ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.390×1.823×1.472 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.647 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 1.550 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,7 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 266 χλμ./ώρα
Ford Mustang Mach-E GT
KΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες > ΙΣΧΥΣ: 487 ίπποι > ΡΟΠΗ: 860 Nm > ΚΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης > ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.743×1.881×1.613 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.984 χλστ. > ΒΑΡΟΣ: 2.198 κιλά > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ Ε/Π: 100/402 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,7 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 98 kWh > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (AC/DC): 10,5/150 kW > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP): 500 χλμ. > TIMH: 79.980 ευρώ