Μαγεία όπως «Μ» από την ΒΜW, με τη σύγχρονη Μ3 να μας ταξιδεύει στις Σέρρες και να σφραγίζει και στην πίστα τη διαχρονική αξία του Βαυαρού κατασκευαστή, που υποστηρίζει τις ρίζες του με το βλέμμα στο μέλλον.
Η τετράθυρη, προηγούμενης γενιάς Μ3 με τον κωδικό «F», όπως και η τελευταίας γενιάς με τον κωδικό «G» άφησαν το δίθυρο κουπέ αμάξωμα για την Μ4, που πλέον θυμίζει μικρότερη «8άρα». Στο μεταξύ, η μετάφραση του «Μ» όπως Motorsport, που μας εμπνέει από το 1988, πέρασε στην Μ2. Όπως η Cayman σε σχέση με την «911», που πλέον ως 991-992, σε μέγεθος παραπέμπει σε υποθετική Panamera κουπέ.
Σκληρό πόκερ όλο αυτό με τους αριθμούς και τις σύγχρονες XL διαστάσεις, οι οποίες όμως, όταν πρόκειται για τη σειρά «Μ», εκφράζουν την αλήθεια όπως τη γνωρίζουν στο Μόναχο. Μαλωμένοι με το περίπου, ποτέ δε σε έχουν απογοητεύσει. Αν οδηγώντας την πρώτη Μ3, την Ε30, στο Νίρμπουργκριγκ ονειρευόσουν αναζητώντας περισσότερη ροπή και δύναμη που θα φέρει την υπερστροφή διαρκείας με το γκάζι χωρίς τρικ, ουσιαστικά σχεδίαζες μια Ε46. Προσθέτοντας έναν κινητήρα τούρμπο σε «φιλικές» διαστάσεις αμαξώματος, έχεις την Μ2. Τα πάντα όλα γίνονται για κάποιο λόγο, και αν η Ε92 με τον βαρύ V8 κρίθηκε ως περισσότερο GT από τους απαιτητικούς που ζουν για την Ε46, η επόμενη γενιά δίδαξε την υπερτροφοδότηση με χαρακτηριστικά καθαρόαιμου ατμοσφαιρικού σε 4θυρο αμάξωμα.
Πρόταση που στην εξέλιξή της δοκιμάζουμε σήμερα, με την ευκαιρία της σύγχρονης εκδοχής. Θα προσφέρεται και με τετρακίνηση, αλλά δεν ανησυχείς, έχοντας απολαύσει την Μ5 με σύστημα που υποστηρίζει και δεν περιορίζει τον λάτρη του παραδοσιακού. Ο ίδιος δεν κινδυνεύει να πληγωθεί από την ηλεκτρική εκδοχή που θα προκύψει στο μέλλον.
Τους εμπιστεύεσαι και, αφού η φαντασία σου δεν αρκεί για το πώς θα λειτουργεί η ηλεκτρική Μ-e σε γκρι-σιελ, ζεις τη στιγμή, με τον κλασικό τρόπο στη σύγχρονη έκφρασή του. Με τον κινητήρα μπροστά και την κίνηση πίσω, όπως ακριβώς η λευκή δική μας Μ3, που με την πίσω αεροτομή τύπου DTM την ξεχωρίζεις εύκολα, προσδιορίζοντας και το μέγεθός της. Διακριτική στη βασική της έκδοση, όπως ήταν και η Ε46, αυτοκίνητο που δημιούργησε σύγχυση στον ειδικό, οπότε και σε τύφλωσαν τα φλας από τα κινητά, ενώ περνούσε απαρατήρητη στα διάφορα πάρκινγκ valet (sic).
Σε κάθε ΒΜW βρίσκεις τα οδηγοκεντρικά χαρακτηριστικά που τη διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές της. Τίποτα τυχαίο και, ξεκινώντας αυτήν τη δουλειά πριν από πολλές δεκαετίες, μια ΒΜW αναζητούσες να δοκιμάσεις, εκδηλώνοντας ενδιαφέρον για μια «1602», έχοντας στο όνειρό σου την 1600 ti…Ήταν η αρχή της δεκαετίας του 1970.
Στις Σέρρες
Όνειρο και εδώ στη Β. Ελλάδα, στο κέντρο της Μακεδονίας, και τα ανθρώπων έργα συνδέονται με την καλύτερη πίστα των Βαλκανίων. Το τέλειο περιβάλλον σχεδόν μέσα στη φιλόξενη όσο και έντιμη αυτή πόλη, και σε αυτή την πίστα οργανώνονται εκδηλώσεις για όσους λάτρεις στα Βαλκάνια, με επισκέπτες και από την Τουρκία. Χώρος που παραμένει σε αξιόμαχη κατάσταση, όντας σε διαρκή εξέλιξη, χάρη στους ειδικούς που ξέρουν να κρατούν το κόσμημα λαμπερό. Εδώ γίνονται αγώνες, εδώ και σεμινάρια ασφαλούς οδήγησης, αλλά και εξαιρετικά track days που προδίδουν πολιτισμό και στην αυτοκίνηση. Τη λατρεύει ο Έλληνας την αυτοκίνηση, που τη διδάχτηκε γενναιόδωρα από τον Κώστα Καββαθά, αλλά είναι το σπίτι της, οι πίστες στα Μέγαρα και στις Σέρρες, που επέβαλαν την εξέλιξη, περιορίζοντας το τέρμα γκάζι στους δημόσιους δρόμους.Είπαμε, πολιτισμός στην πίστα των Σερρών, και ήταν επιλογή μας να τοποθετήσουμε την Μ3 στο ασφαλές τους περιβάλλον, με τίτλο «Συνάντηση κορυφής». Τα κοσμήματα λάμπουν παντοτινά, και το λευκό της Μ3 ταιριάζει περίφημα με το μαύρο του οδοστρώματος.
Μ3-G80
Σήμερα η Μ3 προσφέρεται ως 4θυρη και 5θέσια, ενώ η εταιρεία σχεδιάζει την προσθήκη μίας στέισον (touring) και μίας cabrio έκδοσης. Στα μηχανολογικά καλούδια, οι επιλογές εντοπίζονται στην απόδοση του νέου 3λιτρου 6κύλινδρου κινητήρα, με απόδοση 480 ίππων, που σκαρφαλώνουν στους 510 για τη «δική μας», την Competition.
Μεταφράζοντας, προκύπτει αύξηση 60 ίππων και 100 Nm σε σχέση με το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς. Το τούρμπο συνεχίζει να υφίσταται, με την υιοθέτηση δύο υπερσυμπιεστών μονού βρόγχου. Η ροπή των 650 Nm διατηρεί τη μέγιστη τιμή της από τις 2.750 έως τις 5.500 σ.α.λ., με την «κόκκινη γραμμή» από τις 7.200 σ.α.λ. Με το βάρος να φτάνει τα 1.730 κιλά (εκτενής είναι η χρήση ανθρακονημάτων σε σημεία όπως στην οροφή), η αναλογία κιλών/ίππο βρίσκεται στο 4,6, ενώ η απόδοση στο λίτρο ξεπερνάει οριακά τους 170 ίππους. Σε σχέση με το κιβώτιο, διατηρείται ακόμη το χειροκίνητο 6άρι εναλλακτικά του αυτόματου των 8 σχέσεων, ενώ για τη διαχείριση της ροπής των πίσω κινητήριων τροχών φροντίζει το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο Active M Differential. Οι λειτουργίες του ελέγχου πρόσφυσης έχουν μεταφερθεί απευθείας στον εγκέφαλο του κινητήρα, ενώ το Traction Control προσφέρει δέκα βαθμίδες για τη ρύθμιση της ολίσθησης.
BMW M3: Εκρηκτικές επιδόσεις
Για την επιτάχυνση από στάση μέχρι την πρώτη και τη δεύτερη εκατοντάδα του ταχυμέτρου, απαιτούνται 3,9 και 12,5 δλ. αντίστοιχα, ενώ εντυπωσιακές είναι και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα, και μπορείς να επεκτείνεις το όριο στα 290 χλμ. με την προσθήκη του Μ Driver’s Package, όπως της δικής μας.
Για την αύξηση της ακαμψίας έχουν τοποθετηθεί επιπλέον ενισχύσεις στο θάλαμο του κινητήρα, ένα υποπλαίσιο στον εμπρός άξονα, εγκάρσιες ενισχύσεις πατώματος και ένα υποπλαίσιο στον πίσω άξονα με άκαμπτη σύνδεση στο αμάξωμα. Η ανάρτηση με γόνατα διπλών συνδέσμων εμπρός και πολλαπλών πίσω συνδυάζεται με αμορτισέρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενης απόσβεσης, κρεμαγιέρα μεταβλητής υποβοήθησης και βήματος.
Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τις επιθυμητές ρυθμίσεις των επιμέρους συστημάτων, όπως είναι το τιμόνι, η ανάρτηση, ο κινητήρας, το κιβώτιο, το head-up display, ακόμα και τα φρένα. Τα τελευταία αποτελούνται από συνθετικούς δίσκους 380 χλστ. εμπρός με εξαπίστονες δαγκάνες και 370 χλστ. πίσω, ενώ η «δική μας» φορούσε τους έξτρα μεγαλύτερους κεραμικούς δίσκους που ξεχωρίζουν από τις χρυσαφί δαγκάνες, οι οποίες πλαισιώνονται από ηλεκτρονικό ενισχυτή πέδησης με δύο επιλογές (Comfort και Sport) για την αίσθηση του πεντάλ.
Η Competition πατάει σε ελαστικά 275/35-R19 εμπρός και 285/30-R20 πίσω, με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο να διαθέτει το M Race Track Package και το BMW Drive Recorder, όπου μεταξύ διάφορων επιλογών υπάρχει και το M Drift Analyser, που καταγράφει και αξιολογεί στοιχεία που προκύπτουν σε ελεγχόμενους ελιγμούς. Προσθέστε το αεροδυναμικό πακέτο από ανθρακονήματα και τα μπάκετ καθίσματα σε τριχρωμία, και έχετε την πλήρη εικόνα.
Συνθέτοντας…
Οι συνθήκες είναι ιδανικές και το περιβάλλον ασφαλές, ενώ η χάραξη και ο τάπητας της πίστας προσφέρονται για ένα βαρύ σπορ σεντάν με 510 ίππους. Με γεγονός πως οι τιμές δεν αμφισβητούνται όταν πρόκειται για ΒΜW, μένει να συνθέσεις τα παραπάνω προσαρμόζοντας τη γνώση σου στην τέχνη τους, που δεν οριοθετείται…
Μαγεία όπως «Μ», λοιπόν, από την BMW, με σημείο αναφοράς την «3άρα», και αυτήν τη φορά η άσκηση δε συνδέεται με την υπερστροφή. Είναι απίστευτο το πώς λειτουργεί το σύνολο στο καλό οδόστρωμα.
Η πίστα στο δικό μας mode ειδικής διαδρομής, και εν προκειμένω πρόκειται για τη σύγχρονη επιλογή του «κυκλοφορώ και οπλοφορώ». Κινείσαι απίστευτα γρήγορα, διατηρώντας μέρος της ηλεκτρονικής ρύθμισης της μετάδοσης, και είναι τόσο ψηλά η εξέλιξη, που δεν τη συνδέεις με περιοριστικά μέτρα. Έχουν δουλέψει πολύ σκληρά και με προοπτική στο πλαίσιο, που διατηρεί την αρχοντιά του από τις 6 το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα της ίδιας ημέρας, έπειτα από 1.500 χλμ. διαδρομής, σε φλερτ με κάθε τύπου όρια.
Τις διαστάσεις του συνόλου, άλλωστε, τις επαληθεύεις αφαιρώντας τα πάντα και επιλέγοντας το πρόγραμμα πίστας. Η συνέχεια για το πώς στο χέρι σου, σε ένα πηδάλιο για σεμινάριο και, επιλέγοντας σωστά, έχεις την αίσθηση ότι οδηγείς την τετρακίνητη εκδοχή, με αίσθημα ασφάλειας Audi RS 4. Υπερβολή με ρίσκο το σχόλιο, ώστε να γίνει αντιληπτός ο τρόπος από τη στιγμή που θέλεις να είσαι ταχύς, με τα όρια ασφαλείας εξαρτημένα από τον χειριστή. Δε θα σε προδώσει και, μετά τη γνωριμία 2-3 γύρων, αφού ρυθμίσεις και το κάθισμα που προσφέρεται για αθλητικό σωματότυπο, προκύπτει ο αλληλοσεβασμός. Ό,τι κάνει τη διαφορά σε αυτή την ιερή σχέση, που προκύπτει μόνο με την «911» και τις BMW σειρά M, όπως «μαγεία».
Η «δική μας» σε Competition έκδοση, και απολαμβάνεις στοιχεία motorsport που ξεπερνούν τον πρόχειρο πρόσθετο χρωματισμό σε πίσω πόρτες και φτερά, και συνδέονται κυρίως με την αντοχή των φρένων, που δοκιμάζονται σε μια επαγγελματική πίστα όπως των Σερρών. Ο υψηλού επιπέδου χρόνος, ευθύνη και του κινητήρα που ακούγεται όσο πρέπει πλέον σήμερα, όντας γεμάτος σε όλο το φάσμα των στροφών. Με το κιβώτιο αποκτάς την απαραίτητη ειδική σχέση, ακόμα και όταν εκτός πίστας επιλέγεις την αυτόματη λειτουργία. Σε διαβάζει, προσαρμόζεται και συνυπάρχετε δημιουργικά. Συχνά επιλέγεις μία ταχύτητα παραπάνω, αξιοποιώντας και τον άψογο τρόπο που συνδέει τους 500 PS με το τέλειο οδόστρωμα. Προστατεύεις και τα λάστιχα με αυτό τον τρόπο, που κολακεύει και το χρονόμετρο, ενώ προδίδει και την εξέλιξη, βγαλμένη από τις ρίζες της. Η πλέον ουδέτερη ΒΜW σειράς Μ, η οποία όμως σου επιτρέπει να ζήσεις και το παιχνίδι της υπερβολής, που πλέον προκύπτει σπάνια.
Σε σχέση με την GTAm;
Δύσκολη άσκηση. Με τη λευκή Μ3 Competition θα πας στην πίστα, όπου σε περιμένει ο Ιταλός σε τριχρωμία συνδεδεμένη με την καταγωγή του. Αν δοκιμάσεις και αυτή την Μ3, ο χρόνος είναι αντίστοιχος, αλλά η αίσθηση, η γεύση που μένει θα είναι διαφορετική και μη συγκρίσιμη. Δεν πρόκειται για «Σνίτσελ vs Pizza», αλλά για «Μπίρα vs Κρασί» και, σε συνδυασμό με το άρωμα, η διαφορά είναι αισθητή, με αυτή την Alfa να κερδίζει, μέσα από τη διαχρονική της αξία. Ακριβώς όπως δε συγκρίνεις μια «911» με την αντίστοιχης εποχής κεντρομήχανη Ferrari, όπως π.χ. μια «993» με μια «355», ή μια 992 turbo S με την F8. Ιεροσυλία…
BMW M3: Αντί επιλόγου
Στην επιστροφή διαπιστώνεις το μέγεθος του νέου σύγχρονου δρόμου από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα και απολαμβάνεις, ενώ προβληματίζεσαι από το κόστος των διοδίων. Προκύπτει η ασφαλής άνεση που εκμηδενίζει αποστάσεις, ό,τι συναντάμε όλο και πιο σπάνια πλέον στην Ευρώπη, και ειδικά στην Ιταλία, όπου απαιτείται φρεσκάρισμα, αλλά και στη Γερμανία, που συχνά θυμίζει εργοτάξιο.
Θα πείτε, «ένα 3ωρο, Σ.Χ., με τον πύραυλο». Καμία σχέση. Κάποτε ήταν τέσσερις ώρες ειδική διαδρομή με το άγχος των Τεμπών και «κράτα γραμμές» πριν ή μετά τη Στυλίδα. Σήμερα ο ίδιος χρόνος, ως ασφαλέστατη Τέλεια Διαδρομή, με τους ρανταρίστες να σέβονται τα 140-160 χλμ./ώρα, ως αντίδραση πυραύλου εδάφους με ψύχραιμο χειριστή που παραμένει προσηλωμένος.
Μακριά από εμάς η επαλήθευση της τελικής ταχύτητας το 2021, σε δρόμο όπου «γράφεις» συχνά 299 χλμ./ώρα, αλλά το ρίσκο της ανεπίτρεπτης επιλογής δεν είναι το ζητούμενο. Κρίνεται προσβλητικό πλέον όλο αυτό από εμάς, που ζήσαμε τα όρια μηχανής και δρόμου σε άσφαλτο και χώμα, με το ρολόι σημείο αναφοράς. Ψυχραιμία και αρχοντιά, αγαπητοί, ό,τι ταιριάζει στη σύγχρονη Ελλάδα, που άλλωστε εξηλεκτρίζεται._ Σ. Χ.
BMW M3 Competition
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.993 κ.εκ./V6 biturbo > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 510 ίπποι/6.250 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 650 Nm/2.750-5.500 σ.α.λ. > KΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς, με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα με διπλούς συνδέσμους > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.794×1.903×1.433 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.857 χλστ. > ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 480 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.730 κιλά* > 0-100/200 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,9/12,5 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα (290)* > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 12,5 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 228 γρ./χλμ. > TIMH: Από 133.800 ευρώ
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Δείτε το βίντεο με την ΒΜW M3 στις Σέρρες: