Δοκιμάζουμε την ανανεωμένη Alpine με τους σχεδόν 300 ίππους και, με την ευκαιρία, φρεσκάρουμε τη μνήμη μας σταθμεύοντας δίπλα της την 4C. Γάλλοι vs Ιταλοί, και το αποτέλεσμα δεν προκύπτει ως αυτονόητο…
Η αλαζονεία της εμπειρίας σε κάνει πολλές φορές να οδηγείσαι σε συμπεράσματα πριν καν δοκιμάσεις. Όμως αποδεικνύεται πως ακόμη μαθαίνεις, και νιώθεις όμορφα όταν τελικά στο δρόμο τα πράγματα αποδεικνύονται διαφορετικά, διαψεύδοντας το αυτονόητο της σκέψης σου.
Φίλος του περιοδικού ο Μ.Κ., που αναβάθμισε την μπλε Alpine του στην γκρι έκδοση S με τους σχεδόν 300 ίππους. Το ίδιο και ο Αλφίστα Γ.Α., λάτρης και του κλασικού, και το είχαμε γλυκό απωθημένο να δοκιμάσουμε την 4C στην Ελλάδα. Δεν είναι κόκκινη ώστε να κάνει την τέλεια αντίθεση με το «Gris Tonnerre» ματ χρώμα της Γαλλίδας, αλλά το λευκό σε ιταλικό προκύπτει συνειδητά, ως αντίδραση στο αυτονόητο.
Η Alpine Α110 S, η κορυφαία της γκάμας, πέρα από τις σχετικές ενδείξεις και το «Alpine» σε μαύρο, προδίδεται επίσης από τις κόκκινες δαγκάνες, τις μαύρες GT Race ζάντες, ενώ έξτρα προσφέρεται και η carbon οροφή, που μειώνει το βάρος κατά 1,9 κιλά. Στο εσωτερικό ξεχωρίζουν το πορτοκαλί γαζί (αντί για μπλε), τα μπάκετ της Sabelt, βάρους 13,1 κιλών έκαστο, καθώς και τα αλουμινένια πεντάλ και footrest. Στην ανάρτηση (διπλά ψαλίδια παντού) ελατήρια και αντιστρεπτικές (κούφιες, για μικρότερο βάρος) έσφιξαν κατά 50% και 100%, αντίστοιχα. Ανάλογες ρυθμίσεις έγιναν στα αμορτισέρ και τα bump stop, ενώ η απόσταση από το έδαφος έχει μειωθεί κατά 4 χλστ. Ελαφρώς φαρδύτερα (215 εμπρός και 245 πίσω) είναι τα ειδικής γόμας ελαστικά Michelin Pilot Sport 4. Στάνταρντ είναι τα μεγαλύτερα φρένα της Brembo (320 χλστ. εμπρός με τετραπίστονες δαγκάνες), ενώ έχει ρυθμιστεί ανάλογα το Track mode του ESC (το οποίο μπορεί και πάλι να απενεργοποιηθεί).
Η ισχύς του κινητήρα αυξήθηκε κατά 40 ίππους, φτάνοντας τους 292, κάτι που μεταφράζεται σε 260 χλμ./ώρα τελική και 4,4 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα (από 250 και 4,4 για την έκδοση των 252 ίππων). Η πίεση του τούρμπο αυξήθηκε κατά 0,4 bar, ενώ στη μετάδοση συνεχίζει να υπάρχει το 7άρι διπλού συμπλέκτη της Getrag. Το βάρος μειώθηκε στα 1.114 κιλά (από 1.123), κάτι που σημαίνει ότι η αναλογία κιλών ανά ίππο μειώθηκε στο 3,6 από 4,3.
Η άλλη πλευρά της Αττικής…
Είχαμε καιρό να οδηγήσουμε την 4C, και αυτήν τη φορά προέκυψε η ευκαιρία σε ελληνικό έδαφος, με αφορμή την Alpine. Είναι και ζήτημα ψυχολογίας όλο αυτό, συνδεδεμένο στη μία περίπτωση με το παρελθόν, και με το DNA στην άλλη. Καθαρόαιμη η Γαλλίδα Alpine, με στοιχεία -τότε- από «911», και σήμερα από Cayman. Με δικό της ύφος αντίστοιχα η Alfa, στοιχεία από Lotus και με σαφή προσανατολισμό σε σχέση με το πού απευθύνεται. Ο πρόλογος ολοκληρώνεται με τη διαχρονική εμπιστοσύνη του Μιχάλη προς το περιοδικό, ενώ εξελίσσεται σε φιλία η σχέση με τον Γιώργο, που μας διέθεσε την Alfa. Οι περιορισμοί επιβάλλουν Αττική, και είναι ο «ΕΛ-ΕΜ» που μας ξενάγησε στους πρόποδες του Διονύσου και στις ξεχασμένες διαδρομές από το Γραμματικό στο Μαραθώνα.
Κεντρομήχανα όσον αφορά την αρχιτεκτονική τους, όμως εκεί σταματούν οι όποιες ομοιότητες. Κοινός παρονομαστής το διθέσιο αμάξωμα και η μηχανή στο κέντρο με την κίνηση πίσω και αντίστοιχου επιπέδου αυτόματο κιβώτιο. Από εκεί και πέρα, το καθένα στο δρόμο του, με τον έντιμο τρόπο, και αν δεν έχεις αντιληφθεί το πού πορεύεται η Alfa και πού η Alpine, είναι δικό σου το πρόβλημα. Εσύ χάθηκες και ερωτεύτηκες, αντιδρώντας στο ερωτεύσιμο. Πληγώνει η κριτική στην Alfa, που πάντα συνδέεται με τα αυστηρά κριτήρια, αναμένοντας μια γήινη Ferrari. Αντίστοιχα, σε έχει εκπλήξει ευχάριστα η Alpine, ο απόλυτος εκσυγχρονισμός σε σχέση με το παρελθόν της. Ό,τι ακριβώς σε εξέπληξε ευχάριστα και κέρδισε θέση στην καρδιά σου.
Αλλάξανε τα πλάνα μου…
Στην Alfa, είναι το «μπες-βγες» στη θέση του οδηγού και του συνοδηγού που πιστοποιεί το χαρακτήρα. Ευτυχώς αποδεικνύεται δικαιολογημένη η ταλαιπωρία, ενώ δεν έχουν τοποθετήσει roll-cage με τη διαγώνια μπάρα να σε κλειδώνει στο εσωτερικό. Θα είχε πάντως νόημα αυτή η φυλακή, και από το πρώτο μέτρο εισπράττεις αύρα Alfa. Καθαρόαιμο στυλ, που δεν είχες εντοπίσει στην Ιταλία. Κάθεσαι χαμηλά και σ’ αρέσει, ενώ το αμάξωμα είναι σε απόσταση ζημιάς από το έδαφος, και την προσέχεις. Από τη μία, με ένα τιμόνι όπως το θέλεις, σε προκαλεί να την οδηγήσεις και να ζήσεις μια μοναδική ευελιξία, και από την άλλη απαιτεί σεβασμό. Οι τέλειες διαστάσεις -τα 4 μέτρα που λατρεύεις-, αλλά το κοντό μεταξόνιο θέλει τρόπο. Race για πάντα, Race στο πρόγραμμα οδήγησης η επιλογή σου, και είναι σαφές ότι έχουν εργαστεί σε επίπεδο Maserati για κάθε ρύθμιση. Στο χέρι σου το πώς. Εσύ θα τη βρεις και θα σχεδιάσεις την είσοδο της στροφής, ώστε να έχεις ωραία, ποιοτική έξοδο χωρίς το θέαμα που μπορεί να εξελιχθεί σε δράμα, αναζητώντας τη συμπεριφορά που δεν της ταιριάζει.
Δεν πρόκειται για MR2, δε φτιάχτηκε για HTTC, αλλά εκεί σε οδηγεί και το ξέρεις. Θα ανταποκριθεί. Ο 1.7 της ΤΒ φτάνει και περισσεύει, και ψηλά στριγγλίζει προδίδοντας την πίεση. Άλλωστε, ψηλά εισπράττεις τη φιλοσοφία του ingegnere. Χαμηλά κάνει το τούρμπο τη βρώμικη δουλειά, και αφήνεις το κιβώτιο στην αυτόματη ρύθμιση. Χαϊδεύεις το γκάζι και όλα γίνονται όπως στην Alpine, στην Cayman, σε ό,τι σύγχρονο με σπορ προσανατολισμό γνωρίζεις. Ο χαρακτήρας της στο τέρμα γκάζι. Θυμίζει μονοθέσιο, και είμαστε σίγουροι ότι συχνά οι πιλότοι τους θα ήθελαν συνοδηγό ώστε να μοιραστούν την απόλαυση. Ό,τι προσφέρει η 4C. Κάποιοι στην Ιταλία είχαν κέφι, πήραν πράσινο από τη διοίκηση και κατέθεσαν την τέχνη τους. Έχει το μεράκι του δημιουργού αυτή η Alfa και αποδίδεται στη σωστή διάσταση, μέσα από τη σύγχρονη φιλοσοφία του σπορ αυτοκινήτου. Για την ουσία, και όχι για το θεαθήναι…
Από εκεί και πέρα…
Το πόσο καθαρόαιμη είναι μια κατασκευή εξαρτάται τόσο από τον δημιουργό της όσο και από τις απαιτήσεις των αγοραστών. Φυσικά, ο συλλέκτης τα θέλει όλα. Δίπλα σε μια μπλε «110» του 1970 σταθμεύει η σύγχρονη με τους 250 σε μπλε ή σε λευκό, και σε περίοπτη θέση η νεοφερμένη 110 S στο έξτρα περίπου γκρι χρώμα, όπως η δική μας. Απέναντι τα ιταλικά, κυρίως σε κόκκινο. Μία Deltona, μία Veloce, η ναυαρχίδα η QV -σε Stelvio παρακαλώ-, και σε όλη αυτήν τη σύνθεση-όνειρο χωράει και με το παραπάνω η 4C.
Στην περίπτωση της Α110 S, οι Γάλλοι δεν αναβάθμισαν τον κινητήρα, «πληγώνοντας» την ομοιογένεια που τη χαρακτηρίζει. Μην ξεχνάτε πως στο παρελθόν η καλή ήταν η «1300», η «1600» ήρθε και κέρδισε τις 2λιτρες Porsche, ενώ η «1800» έχασε μόνο από τη Stratos. Ποτέ δεν ήταν η ιπποδύναμη το ζητούμενο. Η ομοιογένεια που έδινε στον οδηγό την απόλυτη ισορροπία έκανε τη διαφορά. Όπως και στη σύγχρονη έκδοση, η Cayman έρχεται με επιπλέον 100 ίππους για να την αντιμετωπίσει. Δεν είναι ελαφριά η σύγχρονη Alpine, και ο απαιτητικός, που όμως απέχει από το «φοράω και οδηγώ» αξιοποιώντας το πλαίσιο, τη θέλει την παραπάνω δύναμη. Από εκεί και πέρα οι Γάλλοι μηχανικοί φρόντισαν να διατηρηθεί η ισορροπία που χαρακτηρίζει τη δημιουργία.
Στον γνώστη, άλλωστε, αρκούν οι 250 ίπποι για ένα τέτοιο πλαίσιο, αλλά ο ίδιος ποτέ δε θα αρνηθεί τη σωστά δοσμένη επιπλέον ισχύ. Έτσι, σήμερα με την «S» έχεις περισσότερη δύναμη παντού, και το ότι δε σε εντυπωσιάζει σε αίσθηση προδίδει ότι έκαναν και πάλι σωστή δουλειά. Ρύθμισαν συνολικά την κατασκευή ώστε να προσαρμοστεί ο 300άρης, και το αποτέλεσμα επιβεβαιώνει το γαλλικό DNA, απόλυτα συνδεδεμένο με την ικανοποίηση του Πραγματικού Οδηγού, που είναι και απαιτητικός. Στην Alpine μπαίνεις με τη γραβάτα σου πιο άνετα απ’ ό,τι σε μια 911-997, αλλά έχεις στο χέρι σου καθαρόαιμο για τη στιγμή σου. Χωρίς γραβάτα, με καθαρό μυαλό και με ιταλικό παπούτσι οδήγησης, που εδώ δένει περίφημα με τα «έτοιμα για όλα» πεντάλ. Για την τέλεια, και πλέον για την ειδική διαδρομή, απολαμβάνοντας σε κάθε περίπτωση και το αυτόματο 7άρι της Getrag.
Από την άλλη, η Alfa πατάει διαφορετικά, όπως άλλωστε ακούγεται αλλιώς ο κινητήρας με τα παρεμφερή χαρακτηριστικά. Η μεγάλη διαφορά στην ευελιξία και οι λεπτομέρειες σε σχέση με την άνεση της ανάρτησης. Διθέσιο καρτ από τον Ιταλό, πολιτισμός από τον Γάλλο με αναβαθμισμένη ποιότητα σε κάθε «μέτρηση». Είναι σαφές πως προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο το ζητούμενο σε ό,τι αφορά τον εμπορικό προσανατολισμό. Οπλοφορείς με την 4C έχοντας απασφαλίσει, ενώ κυκλοφορείς με την Alpine έχοντας το όπλο στην κεντρική κονσόλα, πυροβολώντας από το κόκκινο κουμπί με την ένδειξη «Sport» στο τιμόνι. Ακόμα και στην πίστα, θα βγεις ατσαλάκωτος από την Alpine με ή χωρίς «S», ενώ θα φτάσεις ταλαιπωρημένος στο γραφείο σου με την 4C. Με αυτήν όμως τη γλυκιά κούραση της προσωπικής στιγμής που σε αναζωογονεί, όπως το κάνει μια καλά διατηρημένη Junior. Ό,τι δηλαδή τελικά δεν καταφέρνει μια «2002», που χαρακτηρίζεται περισσότερο από τον τίτλο της αξιοπιστίας.
Mea culpa
Σχεδίασες να χρησιμοποιήσεις την Alfa για τις φωτό της Alpine 110 S και, ως ευκαιρία, να συναντηθείς με τον Γιώργο Αλεβιζόπουλο, που έχει στο παλμαρέ του δύο κλασικά Μόντε Κάρλο, πίσω από το τιμόνι ενός 128 Rally. Αφορμή ήταν η Alpine και, παρά τις αρχικές πεποιθήσεις, στο τέλος έφυγες προβληματισμένος. GT η ιδιαίτερα πολιτισμένη Alpine, που είναι S και όχι RS, και πρέπει να τη ζήσεις και να πιέσεις για να αντιληφθείς τις διαφορές από την αθώα, την μπλε, που δε θα την αλλάξουμε στην καρδιά μας. Πολεμική μηχανή η 4C, και δεν ασχολείσαι με τα φτηνά υλικά στο ταμπλό. Αυτοκίνητο για ειδική διαδρομή σε βουνό και πίστα, είτε οδηγείς επιλέγοντας D, είτε Race. Σε υποστηρίζει, σε προκαλεί και σε παρασύρει, με μια κατευθυντικότητα που μόνο σε Lotus θα βρεις. Ατού το χαμηλό βάρος. Στην περίπτωσή μας, αξιοποιείς την Alpine για τις μετακινήσεις σου premiere classe με άρωμα Porsche, και εννοείται πως δε θα σε προδώσει σε track day. Εκεί θέλεις την Alfa ώστε να διαψεύσεις και τα περί αξιοπιστίας. Φτιαγμένη για να αρέσει, ενώ ζει για να αντέχει…. Μια ιδιαίτερη δοκιμή, ευχάριστη έκπληξη._ Σ. Χ.
ALPINE A110 S
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.798 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 292 ίπποι/6.400 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 320 Nm/2.000-6.400 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων της Getrag
ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Διπλά ψαλίδια
ΤΡΟΧΟΙ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: 215-40 R18 / 245-40 R18
ΦΡΕΝΑ: Αεριζόμενοι δίσκοι, 320 χλστ.
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.180×1.798×1.248 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.419 χλστ.
ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ EΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: 96/100 λίτρα
ΒΑΡΟΣ (κενό): 1.114 κιλά*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,4 δλ.*
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 260 χλμ./ώρα*
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 146 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ALFA ROMEO 4C
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.742 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 240 ίπποι/6.000 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 350 Nm/2.100-4.000 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 3.898×1.798×1.248 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.380 χλστ.
ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ EΜΠΡΟΣ/ ΠΙΣΩ: – λίτρα
ΒΑΡΟΣ (κενό): 895 κιλά*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,5 δλ.*
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 258 χλμ./ώρα*
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 157 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ