DS 3 Crossback 1.2 130 PS EAT 8 vs Ford Puma 1.0 125 PS DCT 7. Οι δύο πιο οδηγοκεντρικές προτάσεις της κατηγορίας των B-SUV αναμετρώνται με τις αυτόματες εκδόσεις τους, σε μια μάχη με έναν τελικό νικητή.
Έχουμε ταξιδέψει μαζί τους, έχουμε δοκιμάσει διάφορες εκδόσεις, μόνα τους ή απέναντι στον σκληρό ανταγωνισμό της κατηγορίας… «πανδημία» της εποχής, κοινώς τα B-SUV ή compact crossover, με το συμπέρασμα να είναι πάντα κοινό και να εστιάζει στον οδηγοκεντρικό τους χαρακτήρα. Αυτήν τη φορά σειρά έχουν οι πιο εμπορικές, κοινώς οι βενζινοκίνητες εκδόσεις των DS 3 Crossback 1.2 με τους 130 ίππους και Ford Puma 1.0 στην έκδοση με τους 125 ίππους, οι οποίες στην προκειμένη περίπτωση συνδυάζονται με δύο εξαιρετικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, 8 και 7 σχέσεων αντίστοιχα, που έρχονται να «κουμπώσουν» ιδανικά στα δύο σύνολα.
Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος
Premium vs Φιλόξενο
Στον υποκειμενικό τομέα της εμφάνισης, συνήθως δε στεκόμαστε πολύ. Ωστόσο, όλες οι μέχρι τώρα κριτικές συμφωνούν στο ότι πρόκειται για δύο από τα πιο ενδιαφέροντα σχήματα της κατηγορίας – και όχι μόνο.
Ξεκινώντας από το DS 3 Crossback, τραβάει τα βλέμματα πάνω του σαν μαγνήτης από γυναίκες και άνδρες κάθε ηλικίας, χάρη στο διαφορετικό του στυλ και στις μυώδεις γραμμές του, που ενισχύουν την προσωπικότητά του. Βασισμένο στη γνωστή πλέον πλατφόρμα Common Modular Platform (CMP) του γαλλικού ομίλου, η οποία επίσης φιλοξενεί τα Peugeot 208 και Opel Corsa, απευθύνεται σε τέσσερις επιβάτες, που θα φιλοξενηθούν στο συμπαγές από πλευράς διαστάσεων εσωτερικό του (4.118×1.791×1.534 χλστ.), ενδεχομένως και με κάποιες υποχωρήσεις στο ταξίδι, έχοντας στη διάθεσή τους 350 λίτρα αποθηκευτικού χώρου (1.050 με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα).
Ο ορισµός της φρεσκάδας, των premium χαρακτηριστικών και των ποιοτικών υλικών «καθρεφτίζεται» στο εσωτερικό του DS 3 Crossback. Ο οδηγός έχει µπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών και 7άρα οθόνη πολυµέσων µε λειτουργία αφής. Οι εργονοµικές µας ενστάσεις έχουν να κάνουν µε την ποσότητα και τη θέση των διακοπτών. Για παράδειγµα, απαιτεί εξοικείωση το να µπορείς να εντοπίσεις το διακόπτη για το ηλεκτρικό χειρόφρενο (µηχανικό στο Puma) στην κεντρική κονσόλα και να µην το µπερδέψεις µε αυτό των παραθύρων.
Εκεί πάντως που το DS 3 Crossback δείχνει να μην έχει αντίπαλο, πλην των προτάσεων της Audi και της Mini, αλλά και του Peugeot 2008, είναι στον τομέα των premium χαρακτηριστικών και στη χρήση-συναρμογή πολυτελών υλικών. Το καταλαβαίνεις από τη στιγμή που θα ανοίξεις τις πόρτες του και θα βολευτείς στην εξαιρετική -σε αίσθηση και πράξη- θέση οδήγησης (ακόμη και ενισχυμένα με αφρό καθίσματα παρέχονται ανάλογα με την έκδοση), αλλά και εστιάζοντας στα υλικά επένδυσης του ταμπλό, των θυρών και αλλού. Ωστόσο, δε γίνεται να αποφευχθούν και ορισμένες ενστάσεις αναφορικά με τη χρηστικότητα, την εργονομία κάποιων διακοπτών και κυρίως για τους διαθέσιμους χώρους για τους πίσω επιβάτες, όπως αντίστοιχα και για τους περιορισμένους χώρους για μικροαντικείμενα.
Φιλόξενη και πιο άνετη η καµπίνα του Ford Puma, προσφέρει περισσότερους και πιο έξυπνους χώρους για µικροαντικείµενα, και µεγαλύτερο πορτ µπαγκάζ. Στο µέσον του ταµπλό κυριαρχεί η οθόνης αφής των 8 ιντσών, µε το σύστηµα SYNC 3 να διακρίνεται για την ευκολία στη χρήση του. Παράλληλα, ο πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών είναι ευανάγνωστος, προσφέροντας χρήσιµες πληροφορίες στον οδηγό.
Απέναντί του, η Ford με το Puma καταθέτει τη δική της οπτική για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Ένα B-SUV που βασίζεται στην πλατφόρμα του Fiesta, οπότε και εδώ αναμενόμενα οι εξωτερικές διαστάσεις είναι… μαζεμένες (4.168x1805x1.554). Παρ’ όλα αυτά, όχι τόσο το ελαφρώς μεγαλύτερο μεταξόνιο (2.588 έναντι 2.558 χλστ.), όσο το αυξημένο του ύψος συγκριτικά με του DS 3 Crossback, φαίνεται να παίζει το ρόλο του στην επιπλέον άνεση που προσφέρει η καμπίνα του, κυρίως όσον αφορά τους πίσω επιβάτες (ως προς το διαθέσιμο αέρα στα γόνατα και πάνω από τα κεφάλια τους). Από εκεί και πέρα, η καλή εκμετάλλευση του χώρου εντός έχει θετικές συνέπειες και στο χώρο αποσκευών, που εδώ φτάνει τα 456 λίτρα (1.161 με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Στα… κρυφά ατού του, το ότι κάτω από το δάπεδο του χώρου φόρτωσης υπάρχει ένας αποθηκευτικός χώρος 80 λίτρων (MegaBox), ο οποίος δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων με ύψος έως 1,15 μ. Το κάλυμμα του δαπέδου, όταν δε χρειάζεται, μπορεί να αποθηκευτεί όρθιο πίσω από τα καθίσματα, ενώ η πέμπτη πόρτα διαθέτει δυνατότητα hands-free ανοίγματος με μία κίνηση του ποδιού.
Μέσα στο Ford δεν εισπράττεις αυτή την premium αύρα που αποπνέει το DS, αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι υπολείπεται σημαντικά στον τομέα της συναρμογής των πιο σκληρών υλικών που διαθέτει, με τα πάντα εδώ να θυμίζουν το Fiesta και την εντύπωση να κλέβει η πλήρως παραμετροποιήσιμη ψηφιακή οθόνη των 12,3 ιντσών του πίνακα οργάνων. Αυτό που θα θέλαμε για την ιδανική θέση οδήγησης είναι το τιμόνι να είχε μεγαλύτερη διαδρομή ρύθμισης ως προς το διαμήκη άξονα.
Ήρθαν κι έδεσαν
Εν προκειμένω, ένας από τους κύριους λόγους αυτής της συνάντησης έχει να κάνει με το γεγονός ότι πλέον και η Ford εφοδιάζει το μοντέλο της με αυτόματο κιβώτιο, κάτι που οι Γάλλοι έκαναν από… καταβολής DS 3 Crossback. Tο «παρών» εδώ δίνει το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων της Aisin, στάνταρντ στη βενζινοκίνητη έκδοση PureTech των 130 και των 155 ίππων, καθώς και στην πετρελαιοκίνητη BlueHDi των 130 ίππων. Oι υπόλοιπες (1.2 βενζίνης και 1.5 diesel 100 ίππων) συνδυάζονται με μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων.
Η πολιτική της DS σε αυτό τον τομέα, με την τάση να είναι προς τα καλά αυτόματα κιβώτια, φαίνεται να συμβαδίζει και με εκείνη της Ford, που μόλις πριν από λίγο καιρό παρουσίασε την αυτόματη έκδοση DCT 7 του δικού της crossover. Θυμίζουμε πως από το λανσάρισμά του, το Puma με τον EcoBoost του 1,0 λίτρου διατέθηκε μόνο με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο σε κάθε του έκδοση – 125 και 155 ίππων, mHEV ή «απλή», όπως η δική μας. Πλέον, ειδικότερα για την 3κύλινδρη υπερτροφοδοτούμενη έκδοση 1.0 EcoBoost των 125 ίππων, όπως αυτή του συγκριτικού μας, προβλέπεται και το νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (Dual Clutch Transmission-DCT) 7 σχέσεων, που αναπόφευκτα δίνει και μια νέα οπτική στη χρήση του μοντέλου.
Η μεταστροφή των εργοστασίων και του κοινού αντικατοπτρίζεται και σε κάποια στατιστικά νούμερα που αναφέρει η Ford σχετικά: Η αναλογία πωλήσεων επιβατικών μοντέλων Ford με χειροκίνητο και αυτόματο κιβώτιο μεταβλήθηκε από 91,4%-8,6% το 2017, σε 68,4%-31,6% το 2020. Κοινώς, σχεδόν 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα Ford διαθέτει αυτόματο κιβώτιο, ενώ πριν από μόλις τρία χρόνια, αυτή η αναλογία ήταν σχεδόν 1 στα 10. Από εκεί και πέρα, έρευνες της Ford εντοπίζουν μια διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση για αυτόματο κιβώτιο σε μεσαία αυτοκίνητα, στα οποία εντάσσεται το νέο Puma και, φυσικά, το DS 3 Crossback.
Οδηγώντας, και αφού καταγράψουμε ότι αμφότερα συνδυάζονται και με paddles πίσω από το τιμόνι, θα ξεκινήσουμε από το γαλλικό 8άρι με την ιαπωνική καταγωγή, το οποίο διακρίνεται για την άνετη και ομαλότατη λειτουργία του, τόσο στο ανέβασμα όσο και στο κατέβασμα των σχέσεων, παρ’ ότι δε γίνεται να μην καταγράψουμε μια σχετική υστέρησή του όταν οι αλλαγές γίνονται χειροκίνητα. Παρ’ όλα αυτά, δείχνει να ταιριάζει εξαιρετικά με τον κινητήρα του αυτοκινήτου και να προσαρμόζεται ανάλογα με τις ορέξεις του οδηγού μέσα από τα τρία διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης (Normal, Sport και Eco), τα οποία εκτός από τη χαρτογράφηση του κιβωτίου επεμβαίνουν και σε εκείνη του κινητήρα, αλλά και στο σύστημα διεύθυνσης του DS 3 Crossback. Σε ποια «πίστα» εξειδικεύεται; Μα φυσικά εντός πόλης, με την εναλλαγή των σχέσεων να είναι τόσο ήπια, που καθιστά το σύνολο το απόλυτο αγχολυτικό στην καθημερινή μετακίνηση.
Απέναντί του το «διπλοσύμπλεκτο» 7άρι της Ford -το οποίο αναμέναμε πώς και πώς- διακρίνεται για την πυκνή του κλιμάκωση και τον ομαλό τρόπο που πραγματοποιεί τις αλλαγές στην ήρεμη καθημερινότητα, χωρίς ωστόσο σε αυτό τον τομέα να μπορεί να ξεπεράσει τον ανταγωνιστή του. Εκεί που η πλάστιγγα γέρνει ξεκάθαρα υπέρ του είναι όταν ο ρυθμός ανεβαίνει, και κυρίως όταν επιλεγεί το πρόγραμμα Sport από το αντίστοιχο μπουτόν. Οι εναλλαγές είναι πιο άμεσες, είτε στο ανέβασμα είτε στο κατέβασμα, τόσο στην αυτόματη όσο και στη χειροκίνητη λειτουργία, δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό να απολαμβάνει το σύνολο. Θυμίζουμε εδώ ότι το Puma από το βασικό εξοπλισμό του προσφέρει πέντε διαφορετικά προφίλ οδήγησης: εκτός από τα αναμενόμενα -και αντίστοιχα με το DS 3 Crossback -Normal, Sport και Eco, περιλαμβάνει το Slippery (επεμβαίνει στο ESC και στο Traction Control για αποτελεσματικότερη λειτουργία σε επιφάνειες μειωμένης τριβής – λάσπη, χιόνι, πάγος) καθώς και το Trail, που συμβάλλει στη διατήρηση της ταχύτητας κύλισης του αυτοκινήτου σε σαθρές επιφάνειες.
Το ίδιο… μοτίβο χαρακτηρίζει τα δύο μοντέλα σε όλο το οδηγικό τους φάσμα. Έτσι, η ανάρτηση του DS είναι πρωτίστως μαλακή, με γνώμονα την άνεση, χωρίς πάντως να αφήνει κάπου εκτεθειμένο τον οδηγό, ο οποίος θα πατήσει πάνω στο εξαιρετικό πλαίσιο ακόμη και όταν οι κλίσεις είναι πιο έντονες από αυτές που παρουσιάζει το Ford. Σημειώστε ότι το DS 3 Crossback απέχει 170 χλστ. από το έδαφος, ενώ ο «αντίπαλός» του 164 χλστ. Σε αντίστοιχες συνθήκες, το Puma φαίνεται να μην έχει αντίπαλο ακόμη και σε αυτές τις αυτόματες εκδόσεις. Υπό πίεση, εστιάζεις αμέσως στη στιβαρότητα του συνόλου και στην πολύ καλή ποιότητα κύλισης, με την ανάρτηση να δουλεύει πολύ προοδευτικά και το σύστημα διεύθυνσης να είναι στο γνωστό και αγαπημένο μας -Ford- επίπεδο. Άμεσο, με σωστό βάρος και πληροφορία στα χέρια του οδηγού πάντα και παντού.
Όσον αφορά τώρα την απόδοση των δύο 3κύλινδρων συνόλων, τα απόλυτα νούμερα είναι υπέρ του γαλλικού κινητήρα των 1.199 κ.εκ., που χρειάζεται 9,2 δλ. για το «0-100», με την τελική ταχύτητά του να φτάνει τα 200 χλμ./ώρα, όταν το Puma των 999 κ.εκ. «γράφει» αντίστοιχα 10,2 δλ. και 187 χλμ./ώρα, αλλά με την πιο σπορ λειτουργία του κιβωτίου του να «μακιγιάρει» τις όποιες ελλείψεις-διαφορές. Διαφορές που εν μέρει οφείλονται και στο κατά 46 κιλά χαμηλότερο βάρος του DS 3 (1.205 κιλά έναντι των 1.251 του Puma), όπως φυσικά και στην κατά 20 Nm υψηλότερη τιμή της ροπής του.
Την ίδια ώρα, το B-SUV της Ford αποδεικνύεται οικονομικότερο αναφορικά με την κατανάλωση, αφού κατά τη διάρκεια της συγκριτικής μας δοκιμής η μέση τιμή του κυμάνθηκε στα 7,5 λίτρα/100 χλμ., με το DS 3 Crossback να χρειάζεται 0,5 λίτρο περισσότερο για κάθε 100 χλμ.
Σύγκρουση ιδεών…
Συγκριτική δοκιμή με άποψη αναφορικά με το χαρακτήρα τους, και με διά ταύτα συνδεδεμένο με τις προτεραιότητές μας σε σχέση με την οδική συμπεριφορά τους, η οποία στην κρίση μας έχει πολύ υψηλό συντελεστή. Στην περίπτωση αυτής της Συγκριτικής Δοκιμής, είναι το λευκό Ford Puma, με τις συγκεκριμένες προδιαγραφές, που μας κέρδισε, με πλεονέκτημα τη συμπεριφορά του. Όσο για το DS 3 Crossback, τα premium χαρακτηριστικά του αποτελούν σημείο αναφοράς, η απόδοση του κινητήρα του είναι εξαιρετική και η λειτουργία του ΕΑΤ8 αγχολυτική, ενώ ευρύτερα είναι σημαντικό ότι προσφέρεται σε εκδόσεις βενζίνης, ντίζελ, αλλά και σε ηλεκτρική. Επί του προκειμένου, όμως, είναι τα χαρακτηριστικά του Puma, οδηγώντας το, που του χαρίζουν την πρωτιά. Κορυφαίο σύστημα διεύθυνσης, εξαιρετική λειτουργία ανάρτησης, ικανοποιητικοί χώροι, και μάλιστα σε κόμπακτ σιλουέτα και -για το ουσιαστικό σήμερα διά ταύτα- ένας τιμοκατάλογος προσεκτικά φτιαγμένος, που δεν περνά απαρατήρητος._ 4T
DS 3 CROSSBACK 1.2 130 PS EAT 8
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/5.500 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 230 Nm/1.750 σ.α.λ. > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,2 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΥ: 8 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 109-119 γρ./χλμ. > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.118×1.791×1.534 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.558 χλστ. > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 350-1.050 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.205 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 170 χλστ.
FORD PUMA 1.0 125 PS DCT 7
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 125 ίπποι/6.000 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 210 Nm/1.750 σ.α.λ. > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική > ΑΝΑΡΤΗΣΗΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 187 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΥ: 7,5 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 110-113 γρ./χλμ. > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.186×1.805×1.537 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.588 χλστ. > ΠΟΡΤ ΜΠΑΓΚΑΖ: 456-1.161 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.251 κιλά > ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 164 χλστ.
DS 3 CROSSBACK 1.2 130 PS EAT 8
ΥΠΕΡ//PREMIUM ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
//ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ//ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ ΣΕ ΗΠΙΟ ΡΥΘΜΟ
ΚΑΤΑ//ΧΩΡΟΙ//ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ
FORD PUMA 1.0 125 PS DCT 7
ΥΠΕΡ//ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΧΩΡΟΙ
//ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ ΣΕ ΣΠΟΡ ΡΥΘΜΟ
ΚΑΤΑ//ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ (ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ)