Πέρυσι με το Superb η Skoda κατάφερε να «τρυπώσει» στην 7άδα των φιναλίστ του COTY. Φέτος, με το Kodiaq, χωρίς αντίστοιχη μέχρι στιγμής αναγνώριση, έρχεται να τονίσει πως αυτοί που ακόμη θεωρούν ότι οι Τσέχοι παραμένουν οι φτωχοί συγγενείς της αυτοκίνησης πλανώνται πλάνην οικτράν.
Τo να συνοψίσει κανείς τι είναι το Kodiaq δε χρειάζεται παρά μια ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του και συμβίωση μαζί του έστω για μικρό χρονικό διάστημα. Πρόκειται για την πρώτη ουσιαστική απόπειρα της Skoda στην κατηγορία των SUV, που από πλευράς διαστάσεων και συνολικής εικόνας (βλ. εξοπλισμό, επιδόσεις, παρεχόμενη άνεση), αλλά και λόγω της -προαιρετικά- 7θέσιας διάταξης των καθισμάτων του, τοποθετείται απέναντι από τα Nissan X-Trail και Kia Sorento, ωστόσο μετά βεβαιότητας θα πούμε ότι οι Τσέχοι παίρνουν με το «καλημέρα» κεφάλι. Το Kodiaq τα κάνει όλα και συμφέρει, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, αφού ως πακέτο έρχεται να παρουσιάσει μια αρτιότητα μηχανολογικά, οδηγικά και ποιοτικά, με έναν τιμοκατάλογο που σίγουρα είναι προκλητικός. Δεν είναι «τσάμπα πράμα», αλλά το ότι αυτό το αμάξωμα των 4,7 μ. με όλη του την προίκα -που εννοείται πως προέρχεται από τη VW- στη βασική του δικίνητη έκδοση με τον 1.4 TSI των 125 ίππων ξεκινάει από τα 22.000 ευρώ, λέει πολλά. Συνολικά η γκάμα περιλαμβάνει τέσσερις κινητήρες, δύο ντίζελ (2.0 TDI με 150 & 190 ίππους) και δύο βενζινοκινητήρες (1.4 με 125 & 150 ίππους), με το βενζινοκίνητο των 150 PS να είναι αποκλειστικά τετρακίνητο, ενώ το αντίστοιχης ιπποδύναμης ντίζελ να διατίθεται και σε προσθιοκίνητη έκδοση. Αμφότερα εξοπλίζονται με χειροκίνητο ή DSG κιβώτιο (6 σχέσεις για το TSI, 7 για το TDI), την ώρα που ο δυνατότερος ντίζελ με τους 190 ίππους συνδυάζεται αποκλειστικά με το 7άρι DSG διπλού συμπλέκτη και με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση.
Το όνομα «Kodiaq» προέρχεται από ένα είδος αρκούδας που ζει στην Αλάσκα, γνωστό για την ικανότητά του να προσαρμόζεται σε δύσκολες συνθήκες. Κάπως έτσι το τσεχικό εργοστάσιο, έχοντας στη διάθεσή του ό,τι το VW Group χρησιμοποιεί και για τα υπόλοιπα γήινα SUV του, και όχι μόνο, συνέθεσε το Kodiaq, το οποίο ανάλογα με την έκδοση κάλλιστα μπορεί να χαρακτηριστεί και premium. Πολλώ δε μάλλον όταν κάτω από το καπό του έχει το 2λιτρο πετρελαιοκίνητο σύνολο με τους 190 ίππους, όπως εδώ, όπου την υψηλή αίσθηση ποιότητας έρχονται να πλαισιώσουν και οι ικανοποιητικές επιδόσεις.
Εν αρχή ην η βάση
Το ότι θα έφτανε η μέρα που η πλατφόρμα ενός αυτοκινήτου όπως του Golf θα χρησιμοποιούνταν και σε ένα μεγάλο SUV, μέχρι πριν από μερικά χρόνια δεν περνούσε από το μυαλό μας. Να όμως που κάτι τέτοιο πλέον αποτελεί κανόνα για τα περισσότερα εργοστάσια, με τη χιλιοειπωμένη MQB να έχει φιλοξενήσει ήδη τρία υπερυψωμένα μοντέλα (Audi Q2, Seat Ateca, VW Tiguan) πριν βρει εφαρμογή και στο κατά πολύ μεγαλύτερο Kodiaq. Εντέλει, τα νούμερα φαίνεται να μην έχουν ιδιαίτερη σημασία, αφού το Kodiaq, με μήκος 4.697 μ., είναι κατά μισό μέτρο μεγαλύτερο από το Q2, ενώ με το Tiguan, που έχει και τα περισσότερα κοινά χαρακτηριστικά, το χωρίζουν περί τα 12 χλστ. αναφορικά με την απόσταση του δαπέδου από το έδαφος και 26,5 εκ. ως προς το μήκος. Το αυξημένο στα 2.791 χλστ. μήκος του μεταξονίου (2.604 στο Tiguan) αναμενόμενα έχει φέρει και μια σημαντική αύξηση χώρων τόσο για τους πίσω επιβάτες, που θα καθίσουν αρχοντικά, όσο φυσικά και για το χώρο αποσκευών, που στην 5θέσια εκδοχή, όπως στη «δική μας», ξεκινάει από τα 650-835 λίτρα, ανάλογα με τη θέση των πίσω συρόμενων καθισμάτων (720 λίτρα όταν τα καθίσματα είναι σταθερά), για να εκτοξευθεί στα 2.065 με την αναδίπλωσή τους (560-765 λίτρα στα 7θέσια).
Πέραν αυτών, πάντως, το στοίχημα έχει κερδηθεί και από την εμφάνιση. Προερχόμενο από έναν όμιλο που φημίζεται για τις κλασικές σχεδιαστικές γραμμές του, το Kodiaq έχει καταφέρει να ξεκολλήσει κάπως από τα τετριμμένα και να αποδώσει κάτι πιο συναισθηματικό από πλευράς εικόνας. Τόσο η εντυπωσιακή μάσκα του, με την πλαστική γρίλια με τις διπλές περσίδες και τα στενά φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED εμπρός, όσο και τα χαρακτηριστικά γωνιώδη επίσης LED φώτα πίσω έρχονται να διαφοροποιήσουν το Kodiaq από τα υπόλοιπα SUV του Group, και να δώσουν μια δυναμική οπτική στο συμπαγές αμάξωμα των δύο όγκων. Εντός, τα πράγματα είναι αρκούντως εντυπωσιακά. Δεν είναι τόσο η έγχρωμη οθόνη αφής των 8 ιντσών με το νέο σύστημα infotainment -που ανάλογα με την έκδοση μπορεί να διαθέτει από πλοήγηση με τρισδιάστατους χάρτες έως και Wi-Fi- ή το πλήθος αποθηκευτικών χώρων (σ.σ.: μέχρι και θήκες για ομπρέλες στις εμπρός πόρτες) που κάνουν τη διαφορά. Αυτά, όπως και τα έξτρα αναδιπλούμενα τραπεζάκια στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων ή οι γάντζοι στήριξης στο πορτ μπαγκάζ, η πόρτα του οποίου μπορεί να ανοιγοκλείνει είτε ηλεκτρικά είτε με κίνηση του ποδιού κάτω από το πίσω μέρος, τα «θέλει» η κατηγορία. Είναι ο σχεδιασμός γενικότερα και η εργονομία του ταμπλό που δημιουργούν μια ευχάριστη ατμόσφαιρα. Οι σχεδιαστές έχουν «παίξει» με μαλακά πλαστικά στο πάνω μέρος του ταμπλό και σκληρότερα στην κονσόλα, ενώ την αναβαθμισμένη αισθητικά εικόνα συμπληρώνει η χρήση ενός σκληρού πλαστικού περιφερειακά, τόσο στο μέσο του ταμπλό, με το έξτρα ντουλαπάκι εμπρός από τον συνοδηγό, όσο και στα πλαϊνά των θυρών. Πάντως, αν και η συναρμογή δείχνει τέλεια, γεγονός είναι πως η επαφή των διαφορετικών υλικών υπό συνθήκες (βλ. εκτός δρόμου κίνηση) επιφέρει κάποιους τριγμούς.
Στο δρόμο
Η γνωριμία μας με το Kodiaq ξεκινάει με ό,τι καλύτερο έχει να δώσει η γκάμα, ήτοι 190 ίππους και 400 Nm ροπής ήδη από τις 1.750 σ.α.λ. από το 2λιτρο ντίζελ, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση, 7άρι DSG, αλλά και -έξτρα- αμορτισέρ με ηλεκτρονική απόσβεση (Adaptive Chassis Control), που πλαισιώνονται και από πρόγραμμα Off Road, επιπλέον των Normal, Comfort, Sport, Eco και Individual που έχει στη διάθεσή του ο οδηγός. Έξτρα είναι και οι τροχοί των 19 ιντσών. Εκκινώντας από το σχετικό μπουτόν τον κινητήρα, τα πράγματα είναι απλά. Βρίσκεις εύκολα τη σωστή θέση οδήγησης (ηλ. ρυθμιζόμενα καθίσματα στο αυτοκίνητο της δοκιμής), που σε φέρνει σε σχετικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος, και ξεκινάς χωρίς ο ήχος του ντίζελ να φτάνει σε ενοχλητικό επίπεδο. Κάθε άλλο μάλιστα. Το αμάξωμα είναι ευέλικτο και «μανιτζέβελο», παρά το μέγεθός του, χάρη τόσο στο σχετικά τετραγωνισμένο σχήμα του όσο και στο ελαφρύ τιμόνι, που αργότερα, σε υψηλότερες ταχύτητες, αποδεικνύεται και ακριβές. Οι αλλαγές του DSG εντός πόλης είναι τόσο ήπιες, που το κάνουν τον καλύτερο σύμμαχο του οδηγού, ενώ η ανάρτηση τόσο μαλακή, όσο απαιτείται σε αυτοκίνητο του είδους, αν και σε διαδοχικές κακοτεχνίες μπορεί ορισμένες φορές να «βγάλει» μια ρευστότητα, που πάντως δεν προβληματίζει. Βγαίνοντας από την πόλη, αρχικά διαπιστώνεις την εξαιρετική ποιότητα κύλισης του Kodiaq και τη στιβαρότητά του ακόμα και σε ισχυρούς πλευρικούς ανέμους. Το να πούμε πως στα 160 χλμ./ώρα δεν ακούσαμε αεροδυναμικούς θορύβους από τους καθρέφτες θα ήταν ψέμα, αλλά φευ… Κινητήρας και κιβώτιο καταπίνουν μεγάλες αποστάσεις με άνεση, με μόνο την κατανάλωση, που υπό πίεση «πιάνει» τα 9 λίτρα, να βάζει όρια στο ταξίδι, την ώρα που η ροπή του TDI σε γλιτώνει από βαθιά πατήματα του πεντάλ όταν χρειαστεί να επιταχύνεις. Και πάλι, πάντως, τόσο τα 8,4 δλ. που χρειάστηκε για τα 0-100 χλμ./ώρα όσο και τα 4,5 και τα 8,3 δλ. που «έγραψε» στην επιτάχυνση 80-110 χλμ. με 4η και 5η σχέση, αντίστοιχα, δείχνουν ότι τα 1.752(!) κιλά της συγκεκριμένης έκδοσης δεν αποτελούν πρόβλημα για τον TDI των 190 ίππων. Ίσα ίσα, που το σύνολο ξυπνάει κοντά στις 1.750 σ.α.λ. και παραμένει ελαστικό και γεμάτο μέχρι περίπου τις 3.750.
Τα καλύτερα, παρ’ όλα αυτά, έπονται… Αν η παραπάνω αίσθηση είναι αυτή που πρέπει να χαρακτηρίζει κάθε SUV, αυτό που δεν περιμέναμε ήταν η ομοιογένεια του Kodiaq υπό πίεση. Πραγματικά εντυπωσιάζεσαι με τα περιθώρια πρόσφυσης ενός αυτοκινήτου που μπορεί μεν να γέρνει, αλλά δεν ξεκολλάει από το δρόμο, τουλάχιστον με όσα χιλιόμετρα σου επιτρέπει η λογική να στρίψεις σε μέτριες καμπές. Σε πιο σφιχτά κομμάτια, όπου καταφεύγεις και στο πρόγραμμα Sport για λίγο πιο βαρύ τιμόνι, η ανάρτηση «σφίγγει», αλλά δε θα αποφύγεις και κάποιες τάσεις υποστροφής, εύκολα ελεγχόμενης με ένα απλό «άσε», όπως και τα κάπως απότομα κατεβάσματα του DSG στην αυτόματη λειτουργία, που πλέον έχει επίσης περάσει σε πρόγραμμα Sport. Εναλλακτικά μπορείς να καταφύγεις στις χειροκίνητες αλλαγές, αλλά, με δεδομένη μια υστέρηση του κιβωτίου και πάλι στα κατεβάσματα, δεν έχεις λόγο. Σε κάθε περίπτωση, το ρυθμό ορίζει η ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία, όντας σχετικά μαλακή, δεν εμπνέει για οδήγηση υπό πίεση, κυρίως αν στο Kodiaq επιβαίνουν και άλλοι πλην του οδηγού, παρ’ ότι με τα μέχρι στιγμής δεδομένα της αγοράς αυτό είναι το πιο ολοκληρωμένο μοντέλο του είδους. Στην εικόνα του προσθέστε τη χαρακτηριστική άνεση με την οποία κινείται στο χώμα, όταν επίσης δε θα διαμαρτυρηθεί και σε κάπως πιο κακοτράχαλες επιφάνειες, και ιδού το γιατί η είσοδος της Skoda στην κατηγορία έχει σημαντικά θεμέλια.
Ποιο Skoda;
Το Kodiaq όχι απλώς συμβαδίζει με τα δεδομένα της κατηγορίας, αλλά, χωρίς υπερβολή, αυτήν τη στιγμή ορίζει και τα στάνταρντ. Με αξιόλογη γκάμα κινητήρων, εξοπλισμό που με τα έξτρα δείχνει βγαλμένος από τις ατελείωτες λίστες των premium κατασκευαστών, με πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων άνεσης και ασφάλειας, αλλά και με οδική συμπεριφορά που σχεδόν δεν περιμένεις, έρχεται να επιβεβαιώσει τις made in Germany καταβολές του. Και γιατί να τις κρύψει; Αν κάτι έχει να «πολεμήσει» το συγκεκριμένο μοντέλο, αυτό είναι τα… κατάλοιπα της ανατολικής ιστορίας του, η οποία ακόμα και σήμερα δυστυχώς παραμένει τροχοπέδη στη συνείδηση μεγάλου μέρους του αγοραστικού κοινού. Ιδού λοιπόν μια αξιόλογη ευκαιρία για το τσεχικό εργοστάσιο να αποδείξει πως το είναι και το φαίνεσθαι μπορεί να σημαίνουν το ίδιο πράγμα._ 4Τ
ΥΠΕΡ/ΧΩΡΟΙ/ΑΝΕΣΗ/ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΚΑΤΑ/ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/ΚΟΣΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ