Το Suzuki Vitara παραμένει από τα πιο σημαντικά SUV της αγοράς, οπότε ο εφοδιασμός του με ήπια υβριδικό σύστημα 48V, σε συνδυασμό με την τετρακίνηση, δεν περνά απαρατήρητος.
Όταν το Suzuki Vitara παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, το 1988, λίγοι φαντάζονταν πως θα αποτελούσε τον πρόδρομο μιας κατηγορίας οχημάτων (SUV) που σήμερα θα είχε κατακλύσει την αγορά. Προφανώς, η τέταρτη γενιά του δημοφιλούς ιαπωνικού μοντέλου έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες των καιρών, διατηρώντας όμως αρκετά από τα στοιχεία που το έκαναν να ξεχωρίσει.
Τέτοιο παράδειγμα είναι το Vitara της δοκιμής μας, που, πέραν του υπερτροφοδοτούμενου βενζινοκινητήρα Boosterjet 1.4 ισχύος 129 ίππων, εφοδιάζεται με ήπια υβριδικό σύστημα 48V και τετρακίνηση, η οποία αποτελεί διαχρονικό χαρακτηριστικό του εν λόγω μοντέλου.
Ήπια… ανανέωση
Η ανανεωμένη εκδοχή της τέταρτης γενιάς του Suzuki Vitara περιλαμβάνει μικρές αλλαγές, όπως επανασχεδιασμένους προβολείς LED, έγχρωμη οθόνη LCD 4,2 ιντσών στον πίνακα οργάνων, πιο μαλακά υλικά στο ταμπλό και νέα καθίσματα με γεωμετρικά σχέδια. Όσον αφορά τους χώρους της καμπίνας, τέσσερις επιβάτες θα ταξιδέψουν με άνεση, ενώ ο πέμπτος καλό θα ήταν να μη… φημίζεται για τον όγκο του. Όσο για το πορτ μπαγκάζ, η χωρητικότητά του φτάνει τα 375 λίτρα.
Η σημαντικότερη διαφοροποίηση έγκειται στο ήπια υβριδικό σύστημα, που βασίζει τη λειτουργία του σε μπαταρία ιόντων λιθίου 48V, μία γεννήτρια-μίζα με λειτουργία ηλεκτρικού κινητήρα και ένα μετατροπέα τάσης 48-12V DC/DC, για προσαρμογή σε εξαρτήματα που λειτουργούν με χαμηλότερη ισχύ, όπως τα φώτα. Όποτε το αυτοκίνητο επιβραδύνει, η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική, με αποτέλεσμα τη φόρτιση της μπαταρίας. Η ενέργεια που προκύπτει επιστρέφει στο δρόμο μέσω της ηλεκτρογεννήτριας, η οποία προσφέρει είτε υπό μορφή ενίσχυσης (για πιο ομαλή επιτάχυνση) είτε αναπλήρωσης (καλύτερη απόκριση κινητήρα) επιπλέον ροπή, για μειωμένη κατανάλωση και εκπομπή ρύπων.
Κινητήρας και τετρακίνηση
Το υβριδικό σύστημα συνεργάζεται με τον 4κύλινδρο τούρμπο κινητήρα Boosterjet των 1,4 λίτρων, που για την περίσταση αποδίδει 129 ίππους. Μπορεί η ισχύς να έχει μειωθεί κατά 11 ίππους σε σύγκριση με τη μη υβριδική έκδοση, όμως η ροπή έχει αυξηθεί από τα 220 στα 235 Nm. Ελάχιστα πάνω από το ρελαντί, ο κινητήρας παρουσιάζει εξαιρετική απόκριση σε κάθε πάτημα του γκαζιού, όντας παράλληλα ελαστικός σε όλο το εύρος στροφών. Κάπως έτσι, το Vitara παράγει επιδόσεις, όπως επιτάχυνση 0-100 χλμ. σε 10,2 δλ., με τη συμπεριφορά του αμαξώματος να μην προδίδει πως το βάρος του είναι 1.245 κιλά.
Το παραπάνω ισχύει κατά την κίνηση τόσο εντός πόλης όσο και εκτός αυτής. Στην πρώτη περίπτωση, που αποτελεί πια καθοριστικό στοιχείο για κάθε B-SUV που σέβεται τον εαυτό του, το μήκους 4,175 μ. αμάξωμα με το μεταξόνιο των 2,5 μέτρων αποδεικνύεται αρκούντως ευέλικτο και δεν προβληματίζει. Στη δεύτερη, η οδήγηση είναι ευχάριστη, χωρίς να απαιτούνται υπερβολές από τον οδηγό, με την ισορροπημένη κλιμάκωση του χειροκίνητου κιβωτίου των 6 σχέσεων να στέκεται αρωγός σε κάθε περίσταση.
Η τετρακίνηση, που επιτρέπει στο Vitara να επιδεικνύει τις αρετές του και εκτός δρόμου, αποτελεί τη «σφραγίδα» της προσωπικότητας του ιαπωνικού SUV και βασικό συστατικό της επιτυχίας του, σε βάθος χρόνων. Το σύστημα AllGrip φροντίζει για τη βέλτιστη κατανομή ροπής σε κάθε περίπτωση, ενώ σημαντικό ρόλο σε αυτό διαδραματίζει και η δυνατότητα επιλογής προφίλ (Auto, Sport, Snow, Lock), μέσω ενός εύχρηστου περιστροφικού διακόπτη ανάμεσα στον επιλογέα και στο χειρόφρενο. Σημειώνουμε εδώ ότι το επιλεγμένο πρόγραμμα απεικονίζεται στον πίνακα οργάνων.
Εντός και εκτός…
… δρόμου, το Vitara παρουσιάζει θετικά προβλέψιμη οδική συμπεριφορά. Το σύστημα διεύθυνσης υπακούει στις εντολές, έστω και αν η αίσθηση από το τιμόνι, εφόσον υπάρχουν αναπηδήσεις στο οδόστρωμα ή τα χιλιόμετρα είναι αυξημένα, δεν είναι πάντοτε ιδανική. Η ρύθμιση της ανάρτησης αναμενόμενα δεν αποτρέπει κάποιες μικρές κλίσεις του αμαξώματος σε έναν πιο σβέλτο ρυθμό, χωρίς ωστόσο να επηρεάζουν την κατευθυντικότητα. Στο χώμα, η απόσταση του αμαξώματος κατά 185 χλστ. από το έδαφος και η λειτουργία του AllGrip εγγυώνται την απρόσκοπτη κίνηση, όμως ο οδηγός δε θα πρέπει να υπερβάλλει, αφού τα ελαστικά (215/55R17 στην πλούσια έκδοση GLX που οδηγήσαμε) δεν προσφέρονται για «ηρωισμούς», ενώ το αυτοκίνητο διαθέτει ρεζέρβα μόνο στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Από πλευράς κατανάλωσης, μπορεί η μέση εργοστασιακή τιμή των 4,9 λίτρων/100 χλμ. (κύκλος NEDC) να μην είναι εφικτή, ωστόσο καταγράψαμε με άνεση 7,4 λίτρα/100 χλμ. και, αν το επιδιώκαμε, μπορούσε να κατέβει ακόμα πιο χαμηλά. Επιπλέον, το ανανεωμένο Vitara διαθέτει τεχνολογικά συστήματα όπως έλεγχο κατάβασης, προειδοποίηση και υποβοήθηση φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης, αναγνώριση τυφλού σημείου, hill hold κ.ά.
Συμπερασματικά, το Suzuki Vitara Hybrid AllGrip στέκεται αντάξιο της «φανέλας» που φοράει, αφού συνδυάζει δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου με ευχάριστη οδική συμπεριφορά και μειωμένες τιμές κατανάλωσης σε ένα άκρως δελεαστικό οικονομικό πακέτο, με τιμή που ξεκινά από τα 22.170 ευρώ.
Ο έγχρωμος πίνακας οργάνων LCD 4,2 ιντσών, όπου απεικονίζονται πληροφορίες όπως η κατανομή ενέργειας, ισχύος ή ροπής, αποτελεί νέα προσθήκη και πλαισιώνεται από μια εύχρηστη οθόνη αφής 7 ιντσών.
SUZUKI VITARA
ΥΠΕΡ
ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ//ΤΙΜΗ
ΚΑΤΑ
ΑΙΣΘΗΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ//ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid 48V AllGrip
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.373 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 129 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 235 Nm/2.000-3.000 σ.α.λ.
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ: Στους 4 τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.175×1.775×1.610 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.500 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.245 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 190 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ
ΒΕΝΖΙΝΗ: 7,4 λίτρα/100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 111 γρ./χλμ.
ΤΙΜΗ ΕΚΔΟΣΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ: 25.430 ευρώ
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
Suzuki Vitara 1988-2020
Μια ιστορία επιτυχίας…
Τι είναι η επιτυχία; Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από ένα ισορροπημένο «πάντρεμα» μεταξύ του αναμενόμενου και του τολμηρού, μια συνταγή που η Suzuki έχει αποδείξει ότι ξέρει πολύ καλά.
KEIMENO: ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΤΗΡΑΣ
Το 1988 τo ακρωνύμιο SUV (Sport Utility Vehicle) υποδήλωνε μια φράση περίπου άγνωστη, με αποσπασματική παρουσία στην αυτοκίνηση, όσο και ανεξιχνίαστο βαθμό αποδοχής και επιτυχίας. Ως τότε οι τετρακίνητες κατασκευές ήταν σκληροτράχηλες, με μεγάλες δυνατότητες στην εκτός δρόμου κίνηση και ελάχιστες ανέσεις στο «συμβατικό» οδικό δίκτυο. Τη χρονιά εκείνη όμως παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του Vitara, που για πολλούς άνοιξε νέους δρόμους στα οχήματα του είδους, δείχνοντας διαφορετικές κατευθύνσεις. Το αυτοκίνητο της Suzuki, χωρίς να απεμπολεί τον τετρακίνητο χαρακτήρα του, διέθετε και στοιχεία οικογενειακού αυτοκινήτου της μεσαίας κατηγορίας. Με φιλικό για τον οδηγό εσωτερικό, υδραυλικό τιμόνι, όπως επίσης νέο πλαίσιο και αναρτήσεις, το 3θυρο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας διέθετε και μικρότερο μεταξόνιο από τα συνήθη, επιλογή που πρόσφερε ευελιξία άγνωστη ως τότε για τα οχήματα της κατηγορίας. Στην έκτη χρονιά παρουσίας του Vitara πρώτης γενιάς στην αγορά, εφοδιάστηκε με το σύστημα Drive Select 4X4, που ουσιαστικά έδινε στον χειριστή τη δυνατότητα να επιλέξει δικίνητη λειτουργία ή τετρακίνηση. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, στα δέκα χρόνια που το πρώτο Vitara έμεινε στην παραγωγή, πούλησε περίπου 1,1 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Δεύτερη γενιά – η έλευση του Grand Vitara
To 1998 τα πράγματα είχαν αλλάξει αρκετά, με τη συμβολή και της Suzuki, καθώς η κατηγορία των SUV οχημάτων ήταν πλέον αναγνωρίσιμη και με διαρκώς αυξανόμενη δημοτικότητα. Τη χρονιά εκείνη παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά του ιαπωνικού μοντέλου, έχοντας πλέον με μεγαλύτερες πλέον διαστάσεις, όπως και… ονομασία (Grand Vitara). Mε τον τρόπο αυτό, η Suzuki έδινε τη δική της απάντηση στις ανάγκες για ενεργητική και παθητική ασφάλεια. Οι εντός δρόμου επιδόσεις του αυτοκινήτου ήταν πια καλύτερες σε κάθε επίπεδο. Πέραν αυτών, το 2001 απέκτησε και 7θέσια έκδοση (Grand Vitara XL-7).
Συνολικά, το Grand Vitara… μερίμνησε ώστε το αγοραστικό κοινό ανά τον πλανήτη να αποκτήσει μια διαφορετική οπτική γωνία για τη συγκεκριμένη κατηγορία, η οποία έδινε πολλές δυνατότητες για κίνηση σε εκτός και εντός δρόμου διαδρομές, με πλεονέκτημα τις τετρακίνητες καταβολές του.
Τρίτη γενιά – η αναγνώριση
Το 2005 τα μοντέλα της κατηγορίας SUV είχαν πια αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι κατασκευαστές να έχουν ένα τέτοιο μοντέλο στη «φαρέτρα» τους. Τότε ήταν που η Suzuki, εκμεταλλευόμενη την αποκτηθείσα εμπειρία των προηγούμενων ετών, παρουσίασε την τρίτη γενιά του μοντέλου, επτά χρόνια μετά την πρεμιέρα της δεύτερης. Οι αγοραστές και χρήστες του εντελώς ανασχεδιασμένου αυτοκινήτου σε σύγκριση με το παρελθόν του, είχαν πια στη διάθεσή τους τέσσερις επιλογές τετρακίνησης, ανάλογα με τις συνθήκες της εκάστοτε διαδρομής. Η εταιρεία πρόσφερε ακόμη περισσότερες επιλογές από πλευράς μηχανικών συνόλων, με έναν κινητήρα πετρελαίου και πέντε βενζίνης (1.6, 2.0, 2.4, 2.7 και 3 λίτρων). Η αξιοπιστία του μοντέλου, που ούτως ή άλλως ήταν υψηλή, ενισχύθηκε με ακόμη πιο ισορροπημένες επιδόσεις εντός και εκτός δρόμου. Το ζητούμενο ήταν ασφαλώς οι πωλήσεις, στόχος που επετεύχθη για τους Ιάπωνες, αφού μέχρι το 2014 (χρονιά που αποστρατεύτηκε η τρίτη γενιά), η δεύτερη και η τρίτη γενιά μαζί είχαν ταξινομήσει περισσότερα από 1,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Τέταρτη γενιά – η στρατηγική αλλάζει
Τον Οκτώβριο του 2014 η Suzuki επιφύλασσε μια έκπληξη στο κοινό της αυτοκίνησης, με την παρουσίαση της τέταρτης γενιάς του μοντέλου. Το διακριτικό “Grand” είχε πλέον αποδεσμευτεί από την ονομασία του αυτοκινήτου, καθώς η εταιρεία έκρινε ότι το επιτυχημένο όχημά της έπρεπε να αποκτήσει περισσότερο αστικό χαρακτήρα. Η απόφαση αυτή ξένισε πολλούς, κάνοντάς τους να πιστέψουν ότι η ιστορία κάπου εδώ τελειώνει, όμως ο στίβος των πωλήσεων τους διέψευσε, αφού το Vitara με στοιχεία οικογενειακού αυτοκινήτου περισσότερο από ποτέ, εξακολουθεί να τα πηγαίνει πολύ καλά.
Αντί επιλόγου
Το Suzuki Vitara μετρά επιτυχίες 32 μέχρι στιγμής ετών, χάρις στην υψηλή αποδοχή του, αφού πάντα συμβάδιζε με τις ανάγκες και τις επιθυμίες της αγοράς, τολμώντας παράλληλα να παρουσιάζει νέα στοιχεία και ιδέες. Δεν είναι πολλοί οι κατασκευαστές που καταφέρνουν κάτι τέτοιο και μεγαλύτερη απόδειξη από το γεγονός ότι οι τρεις γενιές του Vitara έχουν πουλήσει περισσότερα από 2,87 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε 190 χώρες, δεν υπάρχει…_Σ.Χατ.