Παρά την εμπορική επιτυχία του Duster, η Dacia δεν επαναπαύεται και, επιδιώκοντας να φτάσει ακόμη πιο… μακριά, προσθέτει στο SUV της εργοστασιακό σύστημα υγραερίου LPG.
Σε μια εποχή που οι εναλλακτικές μορφές κίνησης έχουν την τιμητική τους, κάθε κατασκευαστής αξιοποιεί τα όπλα της τεχνολογικής φαρέτρας του ώστε να αυξήσει την αποδοτικότητα και να περιορίσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα, μειώνοντας τις τιμές κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων.
Η Dacia, που τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει κατακόρυφα τη δημοτικότητά της, καταθέτει τη δική της πρόταση, η οποία περιλαμβάνει συνδυασμό κινητήρα βενζίνης με σύστημα υγραερίου. Η συγκεκριμένη εναλλακτική (ECO-G) ήρθε να προστεθεί στην γκάμα του Duster μόνο για εκδόσεις με κίνηση στους εμπρός τροχούς και, εν προκειμένω, με τον 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.0 ΤCe που αποδίδει 100 ίππους.
Προσιτή εναλλακτική
Γιατί υγραέριο; Η απάντηση έγκειται κυρίως στο χαρακτήρα της Dacia ως μάρκας, και ακολούθως στην υπαρκτή πρακτικότητα του εγχειρήματος. Θέλοντας να διατηρηθεί πιστή στη «value for money» φυσιογνωμία της, η Dacia υιοθέτησε μια οικεία επιλογή που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως… αντιπρόταση στον υβριδισμό. Μπορεί τα υβριδικά αυτοκίνητα πράγματι να πετυχαίνουν μειωμένες τιμές κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων, όμως αυτό συνεπάγεται λιγότερο ή περισσότερο αυξημένο κόστος κτήσης.
Καθώς αυτό το σημείο αποτελεί δυνατό χαρτί της Dacia, οι Ρουμάνοι στράφηκαν στην πιο οικονομοτεχνική πρόταση του κινητήρα διπλού καυσίμου, χάρη στην εργοστασιακή προσθήκη υγραερίου (LPG). Με αυτό τον τρόπο, το κόστος του Dacia Duster δε φτάνει σε δυσθεώρητα ύψη -αφού η τιμή της βασικής έκδοσης ECO-G ξεπερνά κατά 600 ευρώ εκείνη της αντίστοιχης έκδοσης βενζίνης,- ενώ οι επισκέψεις στο πρατήριο μπορούν, χάρη στα δύο ρεζερβουάρ καυσίμου, να γίνουν πιο αραιές. Ταυτόχρονα, η διαρκής αύξηση των πρατηρίων με υγραέριο στη χώρα μας δεν απαιτεί «πνεύμα αναζήτησης» από τον αγοραστή, όπως συνέβαινε πριν από μερικά χρόνια, αφού πλέον η εύρεσή τους είναι σαφώς πιο εύκολη.
Περί οικονομίας και αυτονομίας
Η λέξη «οικονομία» είναι άμεσα συνδεδεμένη με τα μοντέλα της Dacia, ενώ η αυτονομία διεκδικεί τον δικό της χώρο στο λεξιλόγιο της μάρκας. Όσον αφορά την καθημερινότητα, το κόστος του υγραερίου στην Ελλάδα όταν γράφονται αυτές οι γραμμές βρίσκεται περίπου στο 50% της βενζίνης (95 οκτανίων) και στο 35% του πετρελαίου. Αν σε αυτό συνυπολογίσουμε ότι το ρεζερβουάρ χωρητικότητας 50 λίτρων βενζίνης του Duster πλαισιώνεται από ακόμη ένα χωρητικότητας 34 λίτρων υγραερίου, τότε γίνεται αντιληπτό ότι αυτονομία και οικονομία αυξάνονται σημαντικά.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Dacia σε κύκλο NEDC, η μέση κατανάλωση 5,5 και 6,8 λίτρων/100 χλμ. βενζίνης και υγραερίου, αντίστοιχα, συνεπάγεται αυτονομία που αγγίζει τα 1.400 χιλιόμετρα. Στην περίπτωση της δοκιμής μας, οι αντίστοιχοι αριθμοί έφτασαν, με αρκετή κίνηση εντός πόλης, σε 7,5 και 8,6 λίτρα/100 χλμ., αντίστοιχα, επιτρέποντας έτσι στο Duster να φλερτάρει με τα 1.000 χιλιόμετρα αυτονομίας. Στα παραπάνω προσθέστε πως, σύμφωνα με τα δεδομένα της Dacia, η έκδοση ECO-G πετυχαίνει μείωση της τάξης του 10% σε εκπομπές CO2 (111 γρ./χλμ.), σε σύγκριση με εκείνη που διαθέτει μόνο βενζινοκινητήρα (121 γρ./χλμ.), γεγονός που συνεπάγεται και μειωμένα τέλη κυκλοφορίας.
Στην πράξη
Καθώς το σύστημα υγραεριοκίνησης του Dacia Duster είναι πλήρως εργοστασιακό, η καλή ποιότητα της κατασκευής είναι αναμενόμενη. Για μέγιστη ασφάλεια, η δεξαμενή του υγραερίου δημιουργήθηκε από ατσάλι υψηλής αντοχής και τοποθετήθηκε στο σημείο της ρεζέρβας, χωρίς να επηρεάζει τη χωρητικότητα αποσκευών, η οποία είναι 445 λίτρα. Η λειτουργία του διπλού συστήματος επιλέγεται από έναν διακόπτη με κουμπί στα αριστερά του τιμονιού, όπου υπάρχει ένδειξη σχετικά με το καύσιμο που κινεί το αυτοκίνητο ανά πάσα στιγμή και απεικονίζεται η διαθέσιμη ποσότητα υγραερίου. Η μετάβαση από το ένα καύσιμο στο άλλο γίνεται εύκολα και χωρίς να επηρεάζεται η κίνηση, είτε χειροκίνητα με πάτημα του κουμπιού, είτε αυτόματα, εφόσον εξαντληθεί το υγραέριο.
Από εκεί και έπειτα, η προσθήκη περίπου 60 κιλών (βάρος 1.252 έναντι 1.191 κιλών της απλής έκδοσης) δεν επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την κίνηση του Duster ECO-G. Σε αυτό βοηθάει ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 1,0 λίτρου -σχεδιασμένος εξαρχής ώστε να λειτουργεί και με LPG- που αποδίδει ροπή 170 Nm από τις 2.000 στροφές, προσφέροντας ζωντάνια ειδικά στα χαμηλά στρώματα λειτουργίας του. Η κλιμάκωση του χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων είναι επαρκώς πυκνή για κίνηση εκτός δρόμου ή εντός αστικού ιστού, αν και στον αυτοκινητόδρομο -μοιραία- αναζητήσαμε την 6η σχέση. Οι ρυθμίσεις της ανάρτησης είναι μαλακές και προσανατολίζονται κυρίως στην άνεση, και όχι τόσο στις επιδόσεις, που άλλωστε δεν είναι ο σκοπός για τον οποίο έχει κατασκευαστεί το Duster. Σημειώνεται πως το μεταξόνιο των 2.674 χλστ. και το μήκος των 4.341 χλστ. είναι σύμμαχοι του οδηγού και κατά την κίνηση εντός πόλης, αφού, παρά τον φαινομενικά μεγάλο όγκο, το Duster είναι ευέλικτο.
Κλασικό Duster
Κατά τα άλλα, το Dacia Duster ECO-G δε διαφοροποιείται από τα «μονού καυσίμου» αδέρφια του. Η απόσταση των 210 χλστ. από το έδαφος, σε συνδυασμό με το σχεδιασμό της εμπρός μάσκας, θυμίζουν πως ακόμη και σε δικίνητη έκδοση η κίνηση εκτός δρόμου συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα δυνατά σημεία του αυτοκινήτου, ενώ το Duster θα κινηθεί με άνεση στο χώμα, είτε με τροχούς 215/65 R16, είτε 215/60 R17, όπως στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας.
Στο ευρύχωρο εσωτερικό, όπου θα εξυπηρετηθούν ακόμη και πέντε επιβάτες, πέραν της παρουσίας του κουμπιού που προαναφέραμε για το υγραέριο, δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Η πρακτικότητα υπερτερεί της εμφάνισης και της ποιότητας κατασκευής, στοιχείο απαραίτητο ώστε να διατηρηθεί το κόστος σε χαμηλό επίπεδο. Από πλευράς συνδεσιμότητας, το Duster 4×2 στην πλουσιότερη έκδοση Prestige που οδηγήσαμε, διέθετε οθόνη αφής 7 ιντσών, συμβατή με bluetooth, AppleCarPlay και Android Auto, τεχνολογικά συστήματα όπως ειδοποίηση τυφλού σημείου, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος ή κάμερα οπισθοπορείας και Hill Start Assist,που βοηθά ιδιαίτερα σε εκτός δρόμου καταστάσεις.
Εν κατακλείδι, το Dacia Duster ECO-G, που προσφέρεται σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού (Ambiance, Sportive, Prestige), με την τιμή της βασικής έκδοσης να είναι 14.180 ευρώ, πιστοποίησε αυτό που περιμέναμε. Ότι δηλαδή μπορεί να κάνει αυτό που ξέρει καλά ακόμη καλύτερα, συνδυάζοντας την κίνηση σε κάθε τερέν, με προσιτό κόστος κατά την κτήση, και πλέον την καθημερινότητα, χάρη στην προσθήκη του LPG. Και όλα αυτά χωρίς συμβιβασμούς σε βασικά σημεία άνεσης και ασφάλειας, ιδιαίτερα για όσους έχουν την τιμή σε πρώτο πλάνο.
Από αυτό το κουμπί στα αριστερά του τιμονιού γίνεται η αλλαγή καυσίμου από υγραέριο σε βενζίνη και τούμπαλιν.
Dacia Duster 1.0 TCe 100 ECO-G
ΥΠΕΡ // ΤΙΜΗ//ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ//ΧΩΡΟΙ//ΧΡΗΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΑΤΑ //ΥΛΙΚΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ//ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Το Dacia Duster 1.0 TCe ECO-G προσφέρεται στις εκδόσεις εξοπλισµού Ambiance, Sportive και Prestige. Η βασική Ambiance (14.180 ευρώ) διαθέτει µεταξύ άλλων µαύρες ράγες οροφής µε λογότυπο Duster, ζάντες 16 ιντσών, σύστηµα Plug & Radio µε ραδιόφωνο, χειριστήρια στο τιµόνι, 4 ηχεία, bluetooth, audio streaming και θύρες USB & AUX. Ακόµη, σύστηµα υποβοήθησης εκκίνησης σε οδόστρωµα µε κλίση, υποδοχές Isofix στα δύο πίσω πλαϊνά καθίσµατα, υπολογιστή ταξιδίου, διακόπτη ECO, φώτα ηµέρας LED και προαιρετικά προβολείς οµίχλης.
Η Sportive (15.650 ευρώ) επιπλέον διαθέτει ρυθµιζόµενο σε ύψος τιµόνι και κάθισµα οδηγού, Cruise Control µε περιοριστή ταχύτητας και χειριστήρια στο τιµόνι, πίσω αισθητήρες στάθµευσης, Media Nav Evo µε ελληνικούς χάρτες, ζάντες αλουµινίου 16 ιντσών, ενώ προαιρετική είναι µεταξύ άλλων η κάµερα οπισθοπορείας.
Στον εξοπλισµό της πλουσιότερης Prestige (16.450 ευρώ) επιπλέον περιλαµβάνονται Blind Spot Warning, αυτόµατος κλιµατισµός, multi-view camera µε τέσσερις κάµερες θέασης και το «Pack Look», που περιλαµβάνει µεταξύ άλλων κάλυµµα εξωτερικών καθρεφτών σε χρώµιο και ράγες οροφής σε χρώµιο µε λογότυπο Duster.
UPDATE 1: Τη στιγμή που διαβάζετε αυτές τις γραμμές, καθώς η παραπάνω δοκιμή είχε δημοσιευθεί σε προηγούμενο τεύχος του περιοδικού μας, οι τιμές των εκδόσεων Ambiance, Sportive και Prestige διαμορφώνονται σε 15.680, 16.780 και 17.660 ευρώ, αντίστοιχα.
Η δεξαμενή του υγραερίου βρίσκεται στη θέση της ρεζέρβας, ακριβώς κάτω από το χώρο αποσκευών, ο οποίος δεν επηρεάζεται από πλευράς χωρητικότητας, που είναι 445 λίτρα.
Dacia Duster 1.0 TCe 100 ECO-G
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. < ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 100 ίπποι/5.000 σ.α.λ. < ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 170 Nm/2.000 σ.α.λ. < ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς < ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 5 σχέσεων < ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον < ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας < ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.341×1.804×1.693 χλστ. < ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.674 χλστ. < ΒΑΡΟΣ: 1.252 κιλά < ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ – ΒΕΝΖΙΝΗ (LPG)* < 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 14,4 (13,8) δλ. < ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 172 (168) χλμ./ώρα < ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 (8,6) λίτρα/100 χλμ. < ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 125 (111) γρ./χλμ. < ΤΙΜΗ ΕΚΔΟΣΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ: 16.450 ευρώ
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ – ΣΕ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ ΟΙ ΤΙΜΕΣ LPG
Update 2: Στο πλαίσιο των αλλαγών που προαναφέραμε, ανανεωμένα είναι και ορισμένα δεδομένα επιδόσεων με βάση τα νέα πρωτόκολλα. Η τελική ταχύτητα διαμορφώνεται σε 166 (168), η επιτάχυνση 0-100 χλμ. σε 15,1 (13,8) δλ. και οι εκπομπές CO2 σε 142 (126) γρ./χλμ., ενώ το Duster προσφέρεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ