X
Δοκιμές

Δοκιμάζουμε το Ford Puma ST Powershift των 170 ίππων

Το Ford Puma ντύνεται για μία ακόμα φορά με την «ST» στολή του και με τον 3κύλινδρο mild-hybrid 1.000άρη κινητήρα στα καλύτερα του έρχεται να αποδείξει ότι οι επαρκείς χώροι, η γνώριμη πρακτικότητα και η κορυφαία συνδεσιμότητα που εξασφαλίζει στην καθημερινότητα μπορούν κάλλιστα να συνδυαστούν με στοιχεία που έχουν τον τρόπο να συγκινούν τον Πραγματικό Οδηγό.

Το Ford Puma δεν χρειάζεται και πολλές συστάσεις. Γιατί, πολύ απλά, μιλάμε για το best-seller μοντέλο της αμερικανικής εταιρείας στην Ευρώπη και συγχρόνως για τον στυλοβάτη της μπλε οβάλ φίρμας από το 2019 μέχρι και σήμερα στη δύσκολη, πολυπληθή σε προτάσεις και πάντοτε απαιτητική αρένα των B-SUV.

Μαζί με όλα τα παραπάνω, το Ford Puma είναι και μια πρόταση που ουδέποτε έβαλε στο περιθώριο τις απαιτήσεις του οδηγού που αναζητά το απαραίτητο… αλατοπίπερο πίσω από το τιμόνι, συνδυάζοντας με έναν αξιοζήλευτο θα έλεγε κανείς τρόπο το «ευ οδηγείν» στις έως τώρα διαθέσιμες εκδόσεις του με παραμέτρους όπως η πρακτικότητα, οι χώροι και τα υψηλά στάνταρ ασφάλειας και συνδεσιμότητας – στοιχεία που θέλοντας και μη διαδραματίζουν πλέον ολοένα και σημαντικότερο ρόλο στο σύγχρονο αυτοκινητικό γίγνεσθαι.

Απευθυνόμενη σε αυτό ακριβώς το κοινό, αλλά και σε εκείνους που γνωρίζουν τι ακριβώς πρεσβεύουν εδώ και πολλές δεκαετίες τα αρχικά «ST», η Ford αξιοποίησε την εξαιρετική μαγιά που είχε στη διάθεσή της φέρνοντας στο προσκήνιο μια νέα παραλλαγή του μοντέλου που επιχειρεί να μας θυμίσει τις εποχές που τα αυτοκίνητα της κατηγορίας εκτός από πρακτικά, ήταν και απολαυστικά. Και αυτό, χωρίς υπερβολές και ακρότητες. Ιδού, λοιπόν, το νέο Puma ST Powershift.

«Πλούσιο» και στο μάτι

Οπτικά, το συγκεκριμένο Puma σε κερδίζει με το καλημέρα. Σε αυτό δεν συνηγορούν μόνο ο εντυπωσιακός Azura Blue χρωματισμός των εξωτερικών επιφανειών, η μαύρη οροφή και οι αντιστοίχου χρώματος λεπτομέρειες σε καθρέπτες και μάσκα, αλλά και αρκετά ακόμα στοιχεία της εξωτερικής του περιβολής. Όπως είναι για παράδειγμα οι πανέμορφες 19άρες ζάντες ελαφρού κράματος που διατίθενται στάνταρ στο σκουρόχρωμο φινίρισμα Magnetite και συνδυάζονται με ελαστικά διαστάσεων 225/40, το εμπρός splitter, το οποίο συμβάλει στην αύξηση της κάθετης αεροδυναμικής πίεσης του εμπρός τμήματος κατά περίπου 80% σε σχέση με το βασικό Puma, η πίσω αεροτομή στην κορυφή της πέμπτης πόρτας, ο χαρακτηριστικός διαχύτης χαμηλά στον αντίστοιχο προφυλακτήρα και -φυσικά- τα κόκκινα λογότυπα «ST» τόσο εμπρός όσο και πίσω.

Στο εσωτερικό και αυτό το Puma διατηρεί στο ακέραιο τις αρετές των μικρότερων παραλλαγών του. Με την διαφορά, βέβαια, ότι εδώ όλες αυτές «παντρεύονται» με σπορτίφ πινελιές και καλούδια που δεν εισάγονται απλά και μόνο για την… κολακεία των αισθήσεων, αλλά και για λόγους ουσίας. Εν προκειμένω, βασικός πόλος έλξης είναι τα σπορ καθίσματα της Ford Performance, τα οποία είναι φινιρισμένα με premium συνθετικό υλικό Sensico και αποδεικνύονται εξαιρετικά στον τρόπο που στηρίζουν το σώμα των εμπρός επιβατών με τους αντίστοιχους τροχούς του Puma ST Powershift υπό γωνία.

Από εκεί και πέρα, η βάση ασύρματης φόρτισης, το θερμαινόμενο παρμπρίζ Quickclear, οι πίσω αισθητήρες στάθμευσης, οι υαλοκαθαριστήρες με αισθητήρα βροχής, και όλα τα γνωστά καλούδια συνδεσιμότητας της Ford – όπως το μόντεμ FordPass Connect και η οθόνη των 8 ιντσών του συμβατού με Apple CarPlay και Android Auto συστήματος SYNC 3 της εταιρείας – δίνουν βροντερό «παρών». Φυσικά, ο πίνακας οργάνων πίσω από το χορταστικό στην αφή πηδάλιο του αυτοκινήτου είναι ψηφιακός, με διαγώνιο 12,3 ίντσες και πλήρως παραμετροποιήσημη απεικόνιση, ανάλογα με το drive mode που έχει επιλέξει ο οδηγός μέσω του σχετικού μπουτόν που βρίσκεται στο δεξί οριζόντιο μπράτσο του τιμονιού.

Και αυτό το Puma δεν ξεχνά την καταγωγή του, προσφέροντας την ίδια πρακτικότητα και χώρους με τα υπόλοιπα αδέλφια του. Έτσι, εκτός από τους επαρκείς χώρους στο πίσω κάθισμα, προσφέρει ακόμα πιο… πίσω έναν χώρο φόρτωσης με χωρητικότητα 456 λίτρα, σε συνδυασμό με το γνωστό Ford MegaBox που παρέχει έναν αποθηκευτικό κυτίο 80 λίτρων κάτω από το δάπεδο – το οποίο πλένεται χάρη στην ειδική τάπα αποστράγγισης που διαθέτει στο κάτω μέρος.

Κάτω από το καπό του Puma ST Powershift…

…συναντάμε έναν παλιό μας γνώριμο, στην πιο εξελιγμένη μέχρι σήμερα μορφή του. Ο λόγος, για τον 3κύλινδρο EcoBoost Hybrid κινητήρα των μόλις 999 κ.εκ. της Ford, ο οποίος διαθέτει τόυρμπο, άμεσο ψεκασμό, τεχνολογία ενεργών βαλβίδων εξαγωγής, αλλά και διαφορετική ρύθμιση σε σχέση με τις μικρότερες εκδόσεις των 125 και 155 ίππων, με αποτέλεσμα να αποδίδει κάτω από το καπό του Puma ST Powershift 170 ίππους στις 5.750 σ.α.λ. και ροπή 248 Nm σε λειτουργία overboost στις 3.000 σ.α.λ. Με άλλα λόγια, ακριβώς διπλάσια ισχύ ανά λίτρο σε σχέση με την ατμοσφαιρική μονάδα του Focus ST170 του 2002. Και βέβαια, με ασύγκριτα πιο χαμηλές απαιτήσεις σε καύσιμο, που κυμαίνονται στα 9 λίτρα για κάθε 100 χλμ. μικτής χρήσης, ακόμα και με… ξέφρενο στιλ οδήγησης.

Στη συγκράτηση της κατανάλωσης σε χαμηλά επίπεδα συνηγορούν δύο πράγματα. Πέραν της δυνατότητας απενεργοποίησης κυλίνδρων με χαμηλό φορτίο, το πρώτο είναι το mild-hybrid σύστημα των 48V, το οποίο ενεργοποιεί την ανάκτηση ενέργειας πιο γρήγορα από ό,τι σε άλλες εφαρμογές για ταχύτερη επαναφόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου. Αυτό επιτρέπει στην ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια που παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα να προσφέρει πρόσθετη ροπή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ώστε να εξασφαλιστεί βελτιωμένη απόδοση στις χαμηλότερες στροφές. Επιπρόσθετα, η αυξημένη ανάκτηση ενέργειας προσφέρει επιπλέον 10 ίππους ηλεκτρικής υποβοήθησης από τη μίζα/γεννήτρια που ενισχύει τη μέγιστη ισχύ.

Το δεύτερο στοιχείο αφορά το σύστημα μετάδοσης. Που για την περίσταση δεν είναι άλλο από το γνωστό 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Powershift της Ford, με αναθεωρημένη για την περίσταση χαρτογράφηση. Και, φυσικά, με σταθερά paddle-shifters πίσω από το τιμόνι. Πρακτικά, η επιλογή του συγκεκριμένου συστήματος μετάδοσης, έναντι ενός παραδοσιακού μηχανικού κιβωτίου, αποδεικνύεται κάτι παραπάνω από σοφή εξασφαλίζοντας με έναν… σμπάρο δύο τρυγόνια: ευκολία στην καθημερινότητα και σπορ απόδοση όταν οι απαιτήσεις το επιβάλλουν, προσφέροντας σε κάθε περίπτωση απρόσκοπτες και πολύ γρήγορες αλλαγές. Και όχι μόνο, μιας και το αναβαθμισμένο λογισμικό ελέγχου του επιτρέπει στο πρόγραμμα Sport να κρατά τις χαμηλότερες σχέσεις για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αλλά και τον κόφτη, στο χειροκίνητο mode, στο όριο περιστροφής του 3κύλινδρου κινητήρα με τους δύο ΕΕΚ και τις 12 στο σύνολο βαλβίδες.

Όλα αυτά «καθρεφτίζονται» στην πράξη στην χαρακτηριστική ικμάδα και ταχύτητα με την οποία καταφέρνει να κινείται η κορυφαία ήπια υβριδική παραλλαγή του μοντέλου. Και μάλιστα σε όλα τα τερέν, τόσο εντός όσο και εκτός πόλης. Τα μόλις 7,4 δλ. που απαιτούνται για την επιτάχυνση «0-100» και τα 210 χλμ./ώρα της τελικής ταχύτητας δεν αποτελούν παρά σαφείς ενδείξεις των πραγματικών δυνατοτήτων του Puma ST Powershift, το οποίο ζυγίζει όχι λιγότερα από 1.394 κιλά.

ΑπολαυSTικό

Το Puma ST Powershift μοιράζεται το ίδιο πλαίσιο με το γνωστό μας Puma ST και, ως εκ τούτου, η όλη «συνταγή» διαθέτει a priori όλα τα συστατικά για μια οδηγική εμπειρία που κάνει τη διαφορά. Έτσι, φέρει τον ίδιο ημιάκαμπτο πίσω άξονα με στρεπτική ακαμψία 2.000 Nm/deg (+50% σε σύγκριση με το βασικό Puma), σε συνδυασμό με αντιστρεπτική δοκό με διάμετρο 28 χλστ. ενσωματωμένη στο τμήμα σχήματος U του άξονα. Μπροστά, η αντιστρεπτική δοκός έχει διάμετρο 24 χλστ.

Από εκεί και πέρα, τα πατενταρισμένα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων συνεργάζονται με αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi εμπρός και πίσω που προσαρμόζουν τη δύναμη απόσβεσης με βάση τη συχνότητα των κραδασμών που μεταδίδονται από το οδόστρωμα (frequency reactive). Ταυτόχρονα, το σύστημα διεύθυνσης έχει λόγο υποπολλαπλασιασμού 11,4:1 (25% ταχύτερο από εκείνο των «μικρών» Puma), με σχεδόν 2 στροφές από άκρη σε άκρη και αυξημένο «βάρος». Το όλο πακέτο συμπληρώνει το σύστημα Torque Vectoring Control στους κινητήριους τροχούς και τα μεγαλύτερα φρένα με εμπρός δίσκους 325 χλστ. – 17% μεγαλύτεροι σε διάμετρο συγκριτικά με το Puma των 125 ίππων – και 271 χλστ. πίσω.

Στο δρόμο το Puma ST Powershift σε κερδίζει με το καλημέρα. Όντας σφικτό, αλλά επ’ ουδενί κουραστικό, παρά το γεγονός ότι οι τροχοί του «διαβάζουν» κάθε λεπτομέρεια στο ανάγλυφο του δρόμου, αποδεικνύεται εξαιρετικά απολαυστικό με τους εμπρός τροχούς υπό γωνία. Χάρη στο σαφές τιμόνι και το «πειθαρχημένο» εμπρός μέρος, θα στρίψει όπως έρχεται, με τα υπόλοιπα να αποτελούν δουλειά της ανάρτησης, που περιορίζει στις απολύτως απαραίτητες τις κλίσεις του άκαμπτου αμαξώματος της Ford, και των ελαστικών, που εξασφαλίζουν πολύ υψηλά επίπεδα πρόσφυσης.

Ο πίσω εσωτερικός τροχός, συχνά πυκνά, θα βρεθεί στον αέρα, κάτι όμως που δεν θα επηρεάσει ποτέ τα επίπεδα κατευθυντικότητας και, ενγένει, το σημάδι στο apex της στροφής. Εδώ, η Ford παρέχει στον οδηγό μία ακόμα δυνατότητα, καθώς η απενεργοποίηση των ηλεκτρονικών βοηθημάτων φέρνει στο προσκήνιο την… ενεργοποίηση της ουράς του αυτοκινήτου, η οποία θα συμμετάσχει σημιουργικά στα δρώμενα στρέφοντας ελαφρώς το πίσω μέρος προς το εξωτερικό της στροφής. Έως και την επόμενη που ακολουθεί, το Puma Powershift μπορεί να βασίζεται και στα φρένα του, τα οποία, παρά τον έντονο τρόπο που επενεργούν στο αρχικό πάτημα του σχετικού πεντάλ, αποδεικνύονται όχι μόνο αποτελεσματικά, αλλά και αρκούντως ανθεκτικά στη σκληρή χρήση.

Αντί συμπεράσματος

Το νέο Puma Powershift δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε χώρους, ποιότητα κατασκευής, συνδεσιμότητα, πρακτικότητα και ευκολία χρήσης σε σχέση με τα μικρότερα αδέλφια του. Αντίθετα, έχει να προσθέσει σε όλα αυτά ακόμα περισσότερες δόσεις οδηγικής αδρεναλίνης και επιδόσεων, χωρίς μάλιστα σημαντικό τίμημα σε άνεση και κατανάλωση καυσίμου. Και σίγουρα ο συνδυασμός του τερπνού με το ωφέλιμο δεν αποτελεί παρά την μεγαλύτερη επιτυχία για τη συγκεκριμένη έκδοση του δημοφιλούς Puma, η οποία κοστίζει στη χώρα μας 38.291 ευρώ και προσφέρεται με πλήρη εξοπλισμό άνεσης, ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης σε συνδυασμό με τους προνομιακούς όρους χρηματοδότησης του προγράμματος Ford Value._Χ.Α.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ με σύστημα mild-hybrid 48V > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. > ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ: 3 > ΙΣΧΥΣ: 170 ίπποι/5.750 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ: 248/3.000 σ.α.λ. (overboost) > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα Μακφέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.226 x 1.805 x 1.533 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.588 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 456 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,4 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 9,1 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 144 g/km > ΤΙΜΗ: 38.291 ευρώ

Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!