Δώστε στο λαό υπερυψωμένα μοντέλα, αρκεί να είναι σαν κι αυτό. Ολοκληρωμένο, με εξαιρετικούς κινητήρες και κιβώτια, αλλά και την τελευταία παραλλαγή της πλατφόρμας MQB να απογειώνει τη νέα πρόταση από το Μαρτορέλ, με την ονομασία «Arona».
Για έναν συντάκτη αυτοκινήτου, αυτή είναι η εποχή των υπερυψωμένων, με νέα μοντέλα να εισέρχονται στην κατηγορία με καταιγιστικό ρυθμό. Ακόμα και οι υποψήφιοι αγοραστές, όμως, γύρω από αυτήν την τάση κινούνται, αφού οι προτάσεις και το… ανελέητο μάρκετινγκ φέρνουν ζήτηση, και η ζήτηση οδηγεί σε πωλήσεις, με τα B-SUV -ή crossover αν προτιμάτε- να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην ευρωπαϊκή αλλά και την ελληνική εμπορική σκηνή. Η τάση, που έχει γίνει διεθνώς αισθητή από τις κατά τόπους Εκθέσεις, επιβεβαιώθηκε και στην πρόσφατη «Αυτοκίνηση 2017 FISIKON», όπου ένα μοντέλο (ή και παραπάνω μερικές φορές) του είδους βρισκόταν σχεδόν σε κάθε εταιρικό περίπτερο. Εδώ έχουμε την πρώτη μας δοκιμή επί ελληνικού εδάφους του νέου Seat Arona. Ενός μοντέλου που μας έκλεισε το μάτι στο φετινό Tannis Test (τεύχος Νοεμβρίου 2017), προειδοποιώντας για τα πολλά του προτερήματα. Μένει η αξιολόγησή του επί των… ποικιλόμορφων ελληνικών δρόμων.
Πάτωμα Ibiza, χώροι Leon
O παραπάνω μεσότιτλος φανερώνει την ιδιαιτερότητα των προτάσεων της κατηγορίας ή, πιο σωστά, το μεγάλο τους προσόν, που αυτόματα τα τοποθετεί πολύ ψηλά στις προτιμήσεις του κοινού. Αξίζει να σημειωθεί σχετικά ότι στην Ευρώπη η ζήτηση για αυτοκίνητα του είδους έχει αυξηθεί τέσσερις φορές σε σχέση με το 2015. Το πρώτο compact crossover της εταιρείας βασίζεται στην εκδοχή Α0 της πλατφόρμας MQB του γκρουπ – την οποία είδαμε για πρώτη φορά στο νέο Ibiza. Από πλευράς διαστάσεων, με μήκος 4.138 χλστ., πλάτος 1.780 και ύψος 1.552 χλστ., μπορούμε να μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που εξασφαλίζει ευελιξία στον οδηγό του εντός πόλης, και ταυτόχρονα ίδιους -αν όχι καλύτερους- χώρους για επιβάτες και αποσκευές εντός. Τα +2 χιλιοστά στο μεταξόνιο (2.566) συγκριτικά με του Ibiza, αλλά και τα επιπλέον 79 ως προς το μήκος και τα 99 στο ύψος (+37 χλστ. στο χώρο για το κεφάλι εμπρός και +33 πίσω) δημιουργούν μια φιλόξενη καμπίνα έως και για πέντε επιβάτες -με προϋποθέσεις-, ενώ τέσσερις θα ταξιδέψουν ιδανικά, έχοντας μάλιστα στη διάθεσή τους 400 λίτρα πορτ μπαγκάζ, την ώρα που το Leon, για παράδειγμα, παρέχει 380 λίτρα.
Στην αίσθηση της ευρυχωρίας βοηθά και το σχήμα του αυτοκινήτου, αφού το Arona δεν έχει τόσο κεκλιμένο παρμπρίζ σε σχέση με τους συγγενείς του, ενώ, σε όποια θέση της καμπίνας και αν κάθεσαι, έχεις πολύ καλή ορατότητα. Εμφανισιακά, παρά τη… συγκρατημένη σχεδιαστικά εικόνα, αρέσει, κάτι που εν μέρει οφείλεται και στην έξτρα έξυπνη διχρωμία -όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας (68 χρωματικοί συνδυασμοί)-, ενώ τα τριγωνικά φώτα στο εμπρός μέρος και τα χαρακτηριστικά στο πίσω τού δίνουν ξεχωριστό χαρακτήρα μέσα στην γκάμα της Seat, παρά τις ορατές ομοιότητες τόσο με το Ibiza, με το οποίο μοιράζεται σασί αλλά και εξωτερικά στοιχεία, όπως τις πόρτες του, όσο και με το μεγαλύτερο Ateca, με το οποίο έχει παραπλήσια χαρακτηριστικά, κυρίως εμπρός. Στοιχεία όπως τα πλαϊνά μαρσπιέ, οι ράγες οροφής, τα προστατευτικά από αλουμίνιο εμπρός και πίσω, ακόμα και η χαραγμένη λεπτομέρεια «Χ» πάνω στην πίσω κολόνα χαρίζουν στον crossover χαρακτήρα του, ο οποίος όμως έχει και ουσία, αφού το αμάξωμα απέχει από το έδαφος 190 χλστ. Θυμίζουμε, για παράδειγμα, ότι τα Opel Crossland X και Peugeot 2008 (συγκριτική δοκιμή στο τεύχος Αυγούστου) απέχουν από το έδαφος 124 και 165 χλστ., αντίστοιχα.
Περνώντας στο εσωτερικό, το Ibiza ξαναέρχεται αυτόματα στη σκέψη μας, λόγω του κοινού πίνακα οργάνων και των σκληρών -αλλά με σωστή συναρμογή- υλικών του ταμπλό. Αυτό που διαπιστώνεις αμέσως, όμως, είναι ότι περνάς πιο άνετα εντός, όπως και ότι κάθεσαι αρκετά πιο ψηλά, λόγω της κατά 52 χλστ. ψηλότερα τοποθετημένης θέσης οδήγησης. Εξαιρετικό στον τομέα της εργονομίας αλλά και φορτωμένο με όλα τα σύγχρονα και απαραίτητα καλούδια και συστήματα infotainment της εποχής μας, όπως το Keyless Entry με Start & Stop, την υψηλής ακρίβειας και ποιότητας πίσω κάμερα, την premium οθόνη 8 ιντσών black panel (στάνταρντ σε όλες τις εκδόσεις πλην της βασικής Reference), την ασύρματη βάση φόρτισης τηλεφώνου με κεραία GSM και το ηχοσύστημα BeatsAudio. Παράλληλα, το Arona παρέχει ποικίλες δυνατότητες συνδεσιμότητας, χάρη στα Apple Car Play, Android Auto και Mirror Link, αλλά και την εφαρμογή SEAT DriveApp. Για τους λάτρεις της τεχνολογίας, σημειώνουμε ότι από το 2018 το Arona θα εφοδιάζεται προαιρετικά και με ψηφιακό κόκπιτ, με εξαιρετική λειτουργικότητα και τέλεια ψηφιακή ανάλυση, καθώς και με τη διαδραστική φωνητική υπηρεσία Amazon Alexa.
Πολλά παραπάνω από ένα ασφαλές σύνολο!
Περνώντας στο κυρίως μενού, αυτό της οδήγησης, ήδη από τα πρώτα χιλιόμετρα, αλλά και με μια ανάγνωση των τεχνικών χαρακτηριστικών, αντιλαμβάνεσαι ότι το ζητούμενο της ασφάλειας είναι καλυμμένο. Το 5άστερο στις δοκιμές του EuroNCAP Arona αποτελεί σημείο αναφοράς για την κατηγορία, όντας εξοπλισμένο με προηγμένα συστήματα, όπως το Front Assist, το Hill Hold Control, το Σύστημα Ανίχνευσης Κούρασης, τους Αισθητήρες Φωτός και Βροχής, το Σύστημα Αποφυγής Πολλαπλών Συγκρούσεων, το Σύστημα Προειδοποίησης Οπισθοπορείας, την Ανίχνευση Τυφλού Σημείου, το Σύστημα Υποβοήθησης Στάθμευσης με Κάμερα Οπισθοπορείας και το Adaptive Cruise Control (ACC) με λειτουργία Stop&Go. Ας είναι καλά η πλατφόρμα του, που ως γνωστόν φτιάχτηκε για να «σηκώνει» όλα τα παραπάνω. Εκεί που ωστόσο κάνει τη διαφορά είναι στην πληρότητα της γκάμας του, αναφορικά με τους κινητήρες και τα κιβώτια. Στη βάση, από πλευράς βενζίνης βρίσκεται ο 3κύλινδρος ECO TSI των 999 κ.εκ. σε έκδοση με 95 ίππους, που συνδυάζεται αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων. Πιο πάνω το ίδιο σύνολο αλλά με 115 ίππους, είτε με χειροκίνητο 6άρι (όπως αυτό της δοκιμής) είτε με DSG-7, ενώ στην κορυφή βρίσκεται η έκδοση FR, με τον νέο 4κύλινδρο 1.5 EVO TSI των 150 ίππων με τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων και το 6άρι κιβώτιο. Από πλευράς ντίζελ, η γκάμα περιλαμβάνει τον 1.6 TDI σε έκδοση με 95 ίππους (5τάχυτο κιβώτιο ή DSG-7) και με 115 ίππους και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Μετά τα μέσα του 2018 θα λανσαριστεί και Arona με κινητήρα CNG (1.0 TSI 90 ίπποι), που ουσιαστικά θα αποτελέσει και το πρώτο compact crossover της αγοράς με φυσικό αέριο!
Στα δικά μας, τώρα, το μοντέλο της δοκιμής είναι εφοδιασμένο με ένα από τα αγαπημένα μας σύνολα, το 1.000άρι των 115 ίππων. Σε όποια «καρότσα» του γκρουπ και αν το έχουμε δοκιμάσει, πάντα η ίδια πολύ καλή εντύπωση, πόσω μάλλον όταν η συγκεκριμένη του νέου Arona είναι αρκετά ελαφριά, με βάρος 1.112 κιλά. Δε θα σταθούμε τόσο στο «0-100» των 10,1 δλ., που σημειώθηκε με χαρακτηριστική άνεση (9,9 και 10,3 δλ., αντίστοιχα, τα Ibiza και Leon) για ένα ολοκαίνουργιο και φορτωμένο -εξοπλιστικά- αυτοκίνητο, όσο στις ρεπρίζ του συνόλου, που το φέρνουν στην κορυφή της κατηγορίας. Όσον αφορά την κατανάλωση, η δική μας μέση τιμή ήταν τα 7,9 λίτρα/100 χλμ., αν και εύκολα έπεφτε και στα 7,4 λίτρα, όταν, μόνο την ημέρα των μετρήσεων, είδαμε νούμερα κοντά στα 9 λίτρα/100 χλμ. Ο επιλογέας εξαιρετικός, όπως και η κλιμάκωση των 6 σχέσεων του κιβωτίου, με την τελική σχέση μετάδοσης να είναι λίγο πιο «κοντή» από των αντίστοιχων Ibiza και Leon (4,056:1 στο Arona, 3,789:1 στο Ibiza και 3.625:1 στο Leon) και το αυτοκίνητο να προσαρμόζεται εύκολα στα «θέλω» του οδηγού και στις ιδιαιτερότητες της διαδρομής. Προσοχή εδώ. Σε καμία περίπτωση δεν έχει την ποιότητα κύλισης ενός Leon, όμως δεν απέχει πολύ, την ίδια ώρα που οι λογικές κλίσεις του αμαξώματος σε κάνουν να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε κάτι αρκετά ψηλότερο. Η ανάρτηση είναι κατά τι σφιχτότερη από αυτήν του σουπερμίνι της Seat, χωρίς όμως το αυτοκίνητο να «κοπανάει» ενοχλητικά, ακόμα και σε κακοτράχαλο έδαφος. Το τιμόνι θα το χαρακτηρίζαμε σχετικά ελαφρύ, όχι όμως και αόριστο. Κάθε άλλο, μάλιστα, είναι ακριβές και αρκούντως ικανοποιητικό αναφορικά με την πληροφόρηση που περνά στον οδηγό. Τη συνολικά πολύ καλή οδηγική εικόνα του μοντέλου συμπληρώνει το σύστημα πέδησης με τα τέσσερα δισκόφρενα (ταμπούρα πίσω στην έκδοση των 95 ίππων). Στο «120-0» στο Ακραίφνιο είδαμε 59,1 μέτρα, επίδοση στην οποία το ρόλο τους έπαιξαν και τα 17άρια ελαστικά του μοντέλου δοκιμής. Πέρα όμως από την επίδοση, είναι και η γενικότερα καλή αίσθηση που οδηγεί στη θετική εικόνα. Η μοναδική μας ένσταση έχει να κάνει με τη χροιά του 3κύλινδρου υπερτροφοδοτούμενου συνόλου, και αυτό μόνο για τις περιπτώσεις που θα πιέσεις τον κινητήρα, οι οποίες είναι και σπάνιες, αφού συνολικά η ροπή των 200 Nm που αποδίδεται μεταξύ 2.000 και 3.500 σ.α.λ. ορίζει και το ιδανικό πεδίο λειτουργίας του κινητήρα.
Επικεφαλής
Έχοντας οδηγήσει σχεδόν ό,τι θα απαρτίζει την κατηγορία μέσα στους επόμενους πολλούς μήνες, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι το Arona βάζει γερές βάσεις για επικράτηση στο σύνολό της. Χωρίς να ξεχωρίζει δραματικά σε κάθε επιμέρους τομέα, έχει συνολικά το πακέτο «χώροι-ποιότητα-οδική συμπεριφορά», που συνθέτει μια ξεκάθαρα καλή πρόταση, η οποία μάλιστα έναντι του μεγαλύτερου μέρους του ανταγωνισμού έρχεται να παίξει και με τιμολογιακό ατού (βλ. Το Χρώμα του Χρήματος). Αν από την άλλη θελήσει κανείς να το δει και πιο ειδικά, πρόκειται για ένα μοντέλο που τιμολογιακά τοποθετείται μεταξύ των Ibiza και Ateca, αλλά πολύ περισσότερο, με καθαρά χρηστικά κριτήρια, απέναντί του βάζει ακόμα και το ευρείας αποδοχής Leon. Όλη αυτή η ενδοοικογενειακή ίντριγκα είναι κάτι που μάλλον έχουμε συνηθίσει, και δεν είναι άλλο από το αποτέλεσμα της χρήσης της πλατφόρμας MQB σε ολοένα και περισσότερα μοντέλα, κάτι που τελικά, αντί για κανιβαλισμό, δείχνει να φέρνει στις μάρκες του γκρουπ όλο και περισσότερο κόσμο. Αναλογικά, λοιπόν, το Arona θα πάρει το κοινό που… δικαιωματικά του ανήκει._ 4Τ
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Αρκεί μία απλή ανάγνωση του τιμοκαταλόγου με τον οποίο έφτασε στην ελληνική αγορά το Seat Arona για να καταλάβει κανείς την προσοχή που έχει δοθεί, ιδιαίτερα στις «σωστές» βενζινοκίνητες προτάσεις του μοντέλου. Η βασική έκδοση 1.0 ECO TSI 95 ίππων κοστίζει 14.900 ευρώ ως Reference, ενώ εκείνη των 115 ίππων, όπως αυτή της δοκιμής μας, που ξεκινά ως Style, 16.500 ευρώ ή 18.300 με DSG. Εδώ θα σημειώσουμε ό,τι και στο Ibiza: η διαφορά με την έκδοση των 95 ίππων (με μηχανικό 5 σχέσεων και ταμπούρα πίσω) είναι μόλις 600 ευρώ, οπότε η πρότασή μας είναι αυτή των 115 ίππων με τα 200 Nm ροπής, δισκόφρενα πίσω και το 6άρι κιβώτιο. Σημειώστε ότι το κορυφαίο FR των 150 ίππων κοστίζει 19.000 ευρώ. Τα ντίζελ Arona 1.6 TDI 95 ίππων ξεκινούν από τα 16.900 ευρώ, και στην έκδοση Style από τα 18.250 (με 115 ίππους από 18.850). Όσον αφορά το μοντέλο της δοκιμής μας, είναι το πλουσιότερο της γκάμας (Xcellence Launch Edition), με κόστος 20.500 ευρώ. Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται 17άρες ζάντες αλουμινίου, full LED, Navigation (+1 χρόνος αναβάθμιση χαρτών), ηχοσύστημα Beats Audio με 6 ηχεία και subwoofer, cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, υποβοήθηση τυφλού σημείου, προειδοποίηση διερχόμενης κυκλοφορίας κατά την όπισθεν κ.ά. Κλείνοντας, και επειδή αναφερθήκαμε αρκετές φορές στα Ibiza και Leon, σημειώστε ότι στις εκδόσεις Style κοστίζουν 13.550 και 16.145 ευρώ, αντίστοιχα, ενώ δύο άμεσοι ανταγωνιστές του, όπως τα Citroen C3 Aircross και Kia Stonic των επόμενων σελίδων, στις εκδόσεις 1.2 PureTech 110 ίππων και 1.0 TGDi των 120 ίππων, ξεκινούν από τα 17.460 και τα 17.090 ευρώ, αντίστοιχα.
+ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ/ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ/ΤΙΜΗ
– ΧΡΟΙΑ ΤΟΥ 3ΚΥΛΙΝΔΡΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΣΤΙΣ ΥΨΗΛΕΣ Σ.Α.Λ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ