«Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια» και με αφορμή την έλευση του νέου Peugeot 208 στην έκδοση με τον 1.200άρη PureTech κινητήρα των 100 ίππων, γυρνάμε με την ευκαιρία για λίγο πίσω στο χρόνο προκειμένου να θυμηθούμε το μοντέλο από το οποίο ξεκίνησαν όλα πριν από 40+1 χρόνια.
Ήταν στα τέλη του 1983 όταν η Peugeot έκανε το μεγάλο άλμα προς τα μπρος παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στο ευρύ το «205», ένα αυτοκίνητο που έφερε μια μίνι επανάσταση στη… μίνι κατηγορία συνδέοντας την γαλλική μάρκα και τον μαγικό αριθμό «2» με τη νέα εποχή της αυτοκίνησης που δειλά δειλά είχε αρχίσει να ξεπροβάλει.
Έκτοτε, πολύ νερό κύλισε στο αυλάκι της κατηγορίας. Αλλά και σε εκείνο της Peugeot, η οποία, μετά το «205», έφερε στο φως το 1998 τον διάδοχό του, το «206» και το 2006 το «207», το οποίο με τη σειρά του παρέδωσε τη σκυτάλη το 2012 στο «208». Κοινός παρανομαστής όλων; Οι περισσότερες από 25 εκατομμύρια πωλήσεις μέσα σε 40+1 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στις παγκόσμιες αγορές.
Peugeot 205: Από το δρόμο…
Η ιστορία του «205» ξεκινά όταν ο Jean Boillot, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Peugeot στα τέλη της δεκαετίας του ‘70, σε μια δύσκολη συγκυρία για την εταιρεία, οραματίστηκε ένα νέο, μικρό αυτοκινήτου που θα ήταν κάτι περισσότερο από ένα αυτοκίνητο πόλης. Ενώ πολλά από τα προηγούμενα μοντέλα της Peugeot είχαν σχεδιαστεί από τον Pininfarina, οι εξωτερικές επιφάνειες του «205» φιλοτεχνήθηκαν από μια ομάδα στιλιστών από τους κόλπους της γαλλικής εταιρείας με επικεφαλής τον Gerard Welter, ενώ το εσωτερικό του έφερε την υπογραφή του Paul Bracq, μέλους την εποχή εκείνη του Peugeot Studio.
Το «205» ήταν αρκετά καινοτόμο για την εποχή του, καθώς επρόκειτο για το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που υιοθετούσε ράβδους στρέψης στο πίσω μέρος, προκειμένου να απελευθερωθεί περισσότερος χώρος για τους πίσω επιβάτες. Ήταν, επίσης, το πρώτο αυτοκίνητο της Peugeot που «φορούσε» τους κινητήρες της νέας οικογένειας XU, και ειδικότερα τον XUD7, έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1.769 κ.εκ. με 60 ίππους, που έδωσε στο «205» τον άτυπο τίτλο του πρώτου μικρού γαλλικού πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου – και κυρίως εκείνον του πρώτου μικρού ντίζελ που προσέφερε απόδοση ισοδύναμη με αυτή των αντίστοιχων βενζινοκίνητων, αλλά με πολύ χαμηλότερη κατανάλωση.
Από το λανσάρισμά του το 1983, κυκλοφόρησε στην αγορά με τέσσερις βενζινοκινητήρες και έναν πετρελαιοκινητήρα. Την επόμενη χρονιά, η γκάμα διευρύνθηκε για να ενσωματώσει τα θρυλικά «GTI» και «Turbo 16», αλλά και εκδόσεις με 3θυρο αμάξωμα. Ακολούθησε μια ολόκληρη σειρά εκδόσεων, από τις πιο προσιτές, όπως η Junior του 1986 με τα τζιν καθίσματα, μέχρι τις πιο σικάτες, όπως η Lacoste και η Gentry.
…στους αγώνες
Το 1984, υπό την καθοδήγηση του Jean Todt, η γαλλική εταιρεία πήρε την απόφαση να εισέλθει στην κορυφαία κατηγορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, το γνωστό στους φίλους των αγώνων «Group B», με το 205 Turbo 16. Στην πρώτη ήδη χρονιά του, αυτό το «205» πήρε τρεις νίκες με οδηγό τον Ari Vatanen. Το 1985 και το 1986, το 205 Turbo 16 χάρισε στην Peugeot τον τίτλο των κατασκευαστών και στους Timo Salonen, το 1985, και Juha Kankkunen, το 1986, εκείνους των οδηγών.
Μετά το «τέλος εποχής» του «Group B», στα τέλη του 1986, ο Jean Todt πρότεινε στην Peugeot να φέρει το 205 T16 σε μια θρυλική αγωνιστική διοργάνωση: το Παρίσι-Ντακάρ. Η πρόκληση έγινε αποδεκτή, με τον Ari Vatanen και Juha Kankkunen, το 1987 και το 1988 αντίστοιχα, να αποσπούν την ανώτατη διάκριση στον πιο διάσημο rally-raid αγώνα του πλανήτη.
Η ολοκλήρωση της θητείας το 1998
Το 1998, μετά από μια μακρά αλλά και πλούσια καριέρα 15 ετών και την παραγωγή 5.278.050 μονάδων, το Peugeot 205 αποχαιρέτησε οριστικά την παγκόσμια αυτοκινητική σκηνή παραμένοντας πάντα ο «ιερός αριθμός» της Peugeot, αλλά και το αυτοκίνητο που έχτισε τα θεμέλια μιας σειράς επιτυχημένων μικρών μοντέλων: Ο λόγος για το «206», το «207» και σήμερα το «208», το οποίο γυρίζει εν έτει 2024 γυρίζει μία ακόμα σελίδα στην εξαιρετικά επιτυχημένη ιστορία του.
Αυτό είναι το νέο Peugeot 208
Βασιζόμενο στην επιτυχημένη συνταγή του μοντέλου δεύτερης γενιάς που είδαμε για πρώτη φορά το 2019 – η οποία πλέον έχει ξεπεράσει κατά πολύ σε πωλήσεις το άτυπο φράγμα των 1.000.000 μονάδων – το «208» ανανεώνεται σήμερα και «εξηλεκτρίζεται» ακόμα περισσότερο. Έτσι, εκτός από την δυνατότερη σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν και ακόμα πιο αποδοτική αμιγώς ηλεκτρική έκδοση E-208 (διαβάστε την αναλυτική δοκιμή του εδώ), το γαλλικό μικρό ενσωματώνει πλέον στην παλέτα των διαθέσιμων κινητήρων ακόμα πιο αποδοτικούς κινητήρες. Και εν προκειμένω, δύο ήπια υβριδικές εκδόσεις – που διόλου τυχαία απαντώνται πλέον σε ουκ ολίγα μοντέλα των ομογάλακτων εταιρειών του ομίλου Stellantis.
Αυτές οι δύο εκδόσεις παίρνουν κίνηση από έναν νέο, 3κύλινδρο κινητήρα βενζίνης της οικογένειας PureTech με χωρητικότητα 1,2 λίτρων, ο οποίος υιοθετεί για την περίσταση τον θερμοδυναμικό κύκλο Miller. Ταυτόχρονα, διαθέτει τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, ενώ το όλο «πακέτο» συμπληρώνει κατ’ αποκλειστικότητα ένα νέο, 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με την ονομασία eDCSC6, μια μπαταρία ιόντων λιθίου με ωφέλιμη χωρητικότητα 0,432 kWh και ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας ενσωματωμένος στο κιβώτιο με ονομαστική ισχύ 21 kW (28 ίπποι) και ροπή 55 Nm, ο οποίος μπορεί να κινήσει ηλεκτρικά το σούπερ μίνι της Peugeot σε πολύ ήπιες συνθήκες κίνησης. Μάλιστα, η υβριδική αυτή μονάδα είναι διαθέσιμη σε δύο παραλλαγές, με μέγιστη ισχύ 100 και 136 ίππων, οι οποίες αποδίδουν αντίστοιχα ροπή 205 και 230 Nm.
Από εκεί και πέρα, στη βάση της πυραμίδας εκδόσεων το «παρών» στη γκάμα δίνει o 3κύλινδρος 1.200άρης PureTech κινητήρας των Γάλλων, με φυσική για την περίσταση αναπνοή, απόδοση 75 ίππων και μηχανικό 5τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς και ο γνωστός, επίσης «μη υβριδικός» αλλά υπετροφοδοτούμενος PureTech των 1,2 λίτρων, με τον οποίο είναι εξοπλισμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Αυτός ο κινητήρας αποδίδει 100 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και ροπή 205 Nm στις 1.750 σ.α.λ., συνδυαζόμενος αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
Οπτικά και άλλα
Σχεδιαστικά, η συνολική σιλουέτα του νέου «208» παραμένει πρακτικά αναλλοίωτη, ούσα χαρακτηριστική αλλά και φρέσκια συνάμα, με τη νέα φωτιστική υπογραφή στο εμπρός μέρος που είδαμε αρχικά στο 9X8 Hypercar και εν συνεχεία στα «508» και «2008» να έχει τον πρώτο λόγο. Εδώ, οι τρεις κάθετες νυχιές είναι μετατοπισμένες στα άκρα και πλέον είναι ενσωματωμένες στα γυαλιστερά μαύρα ένθετα του προφυλακτήρα.
Από εκεί και πέρα, διαφορετική είναι και η μάσκα που τώρα αποτελεί ένα ενιαίο σύνολο με το υπόλοιπο εμπρός μέρος ενισχύοντας τον μοντέρνο χαρακτήρα του νέου Peugeot 208. Στο πίσω μέρος δε, νέα είναι τα φωτιστικά σώματα με τις οριζόντιες πλέον φωτιστικές νυχιές. Επίσης, η Peugeot εισάγει νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου 16 και 17 ιντσών, καινούργιους εξωτερικούς χρωματισμούς (Agueda Yellow, Selenium Grey, Artense Grey, Perla Black, Banquise White, Elixir Red και Vertigo Blue) και διαφορετικές γραμματοσειρές για τα λογότυπα.
Το νέο Peugeot 208 εκ των έσω
Στο εσωτερικό του νέου Peugeot 208 οι επενδύσεις είναι νέες (στη γκάμα περιλαμβάνονται και επιλογές με αλκαντάρα), ενώ στις εκδόσεις Allure και GT ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και έχει διαγώνιο 10 ίντσες – στην Active τα όργανα είναι αναλογικά και συνοδεύονται από οθόνη 3,5 ιντσών. Από εκεί και πέρα, όλα τα νέα Peugeot 208 συνοδεύονται από κεντρική οθόνη για το σύστημα Peugeot i-Connect που τώρα έχει διαγώνιο 10 ίντσες.
Κατά τα άλλα, η καμπίνα του νέου «208» παραμένει γνώριμη, έχοντας ως βασικά στοιχεία την προσεγμένη ποιότητα κατασκευής, το μοντέρνο και «εύπεπτο» ντιζάιν αλλά και το χαρακτηριστικό σε σχήμα και θέση τιμόνι που άλλους θα βολέψει και άλλους ενδεχομένως να προβληματίσει σε σχέση με την θέαση των ενδείξεων του κεντρικού πίνακα οργάνων. Χωροταξικά, τα πράγματα επίσης δεν διαφοροποιούνται, με τους εμπρός επιβάτες να ταξιδεύουν άνετα και τους πίσω να προβαίνουν σε μικρούς συμβιβασμούς, λόγο του μικρού ανοίγματος των πίσω θυρών και τους επαρκούς απλώς «αέρα» για τα γόνατά τους.
Το νέο Peugeot 208 στο δρόμο
Και στη νεότερη εκδοχή του το «208» συνιστά στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς μια ακόμα κλασσική περίπτωση του «πέτυχε, δεν έτυχε», ακόμα και στην ταπεινή έκδοση των 100 ίππων. Μπορεί οι προδιαγραφές του 3κύλινδου PureTech να μην… συναρπάζουν στα χαρτιά, εντούτοις στην πράξη ο τρόπος που λειτουργεί αφήνει τις καλύτερες των εντυπώσεων – τηρουμένων των αναλογών. Αφενός χάρη στην άμεση απόκριση που προτάσσει στο πάτημα του γκαζιού, αφετέρου χάρη στην έξυπνη κλιμάκωση του κιβωτίου με τη βελτιωμένη αίσθηση και αποτελεσματικότητα στις γρήγορες αλλαγές.
Από εκεί και πέρα, το τιμόνι εξακολουθεί να διαθέτει την απαραίτητη «οξύτητα» όταν ο οδηγός αναζητήσει το κάτι παραπάνω, ενώ την ίδια ώρα η ανάρτηση, χωρίς να ταλαιπωρεί τους επιβάτες, λειτουργεί αποτελεσματικά και «πειθήνια» στις εντολές του οδηγού. Μέσα στην πόλη δε, όπου η κατανάλωση καυσίμου εύκολα πέφτει στα 6 με 6,5 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, το «208» αποδεικνύεται πραγματικό παιχνίδι, όντας εύλικτο και ξεκούραστο.
Ένα Peugeot 208 με κόστος από 20.900 ευρώ
Το Peugeot 208 ανέκαθεν συνέθετε μια από τις πλέον πικάντικες σχεδιαστικά, ενδιαφέρουσες οδηγικά αλλά και πρωτοκλασάτες, εν γένει, προτάσεις στην κατηγορία Β. Πολλώ δε μάλλον με δεδομένη την σημερινή ανανέωση, η οποία συνοδεύεται προϊοντικά από αξιοπρόσκετες αναβαθμίσεις και προσθήκες στην γκάμα των κινητήριων που έχουν αναλάβει να το κινούν.
Εν προκειμένω, η τιμή εκκίνησης για την βασική έκδοση Active κρίνεται άκρως ανταγωνιστική και διαμορφώνεται στα 20.900 ευρώ, ενώ για τους πλουσιότερες Allure και GT, το κόστος ανέρχεται στα 22.400 και 26.500 ευρώ αντίστοιχα. Ήδη από την Active, στοιχεία άνεσης και ασφάλειας όπως οι 6 αερόσακοι, το Hill Assist, η έγχρωμη οθόνη πολυμέσων των 10 ιντσών, το air condition, oι αισθητήρες παρκαρίσματος και το πακέτο Safety, είναι στάνταρ.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. > ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ: 3 > ΙΣΧΥΣ: 100 ίπποι/5.500 σ.α.λ. > ΡΟΠΗ: 205/1.750 σ.α.λ.> ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα Μακφέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.055 x 1.745 x 1.430 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.540 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 352 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,1 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 194 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,4 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 113 (συνδυασμένος κύκλος κατά WLTP). >ΤΙΜΗ: Από 20.900 ευρώ