Η «άνοιξη» της Dacia φέρνει ένα προσιτό μικρό, αστικό ηλεκτρικό SUV για πραγματικούς ανθρώπους με ρεαλιστικές ανάγκες. Δέλεαρ, χωρίς άλλο, η τιμή των 18.950 ευρώ.
Το Dacia Spring είναι το πρώτο ηλεκτροκίνητο μοντέλο της εταιρείας. Αυτό δεν το εμπόδισε να ακολουθήσει την πορεία των θερμικών αδελφών του, που χαρακτηρίζονται από το κορυφαίο value for money της Dacia. Έτσι, το Spring έγινε πολύ γρήγορα ιδιαίτερα δημοφιλές, αφού το 2022 κατάφερε να αναρριχηθεί στην 3η θέση των ηλεκτρικών λιανικών πωλήσεων στην Ευρώπη.
Στο ενδιάμεσο πρόλαβε, μάλιστα να κερδίσει πολλά βραβεία, ειδικά στον τομέα της κατανάλωσης, ενώ το 2022 του απονεμήθηκε η ανώτατη βαθμολογία των 5 αστέρων από τον ανεξάρτητο ευρωπαϊκό οργανισμό Green NCAP. Μένει, λοιπόν, να δούμε εάν το αναβαθμισμένο Spring Extreme θα περάσει ξανά από την αξιολόγηση του Euro NCAP, μιας και το μοντέλο του 2021 είχε αποσπάσει μόλις ένα αστέρι.
Η προϊστορία
Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα προς αποφυγή παρεξηγήσεων. Το Dacia Spring μπορεί να μας φαίνεται νέο, αλλά δεν είναι ένα καινούργιο μοντέλο. Ξεκίνησε την καριέρα του με θερμικό κινητήρα το 2015, με την ονομασία «Renault Kwid», προοριζόμενο για την αγορά της Ινδίας.
Το 2019 έβαλε το ηλεκτρικό του «κοστούμι», μετονομάστηκε σε «Renault City K-ZE» και έβαλε πλώρη για την αγορά της Κίνας, όπου ήδη ο ανταγωνισμός σε θέματα ηλεκτροκίνησης είχε ανάψει για τα καλά. Το 2021 το γαλλικό γκρουπ αποφάσισε να το φέρει στην Ευρώπη με τα σήματα της Dacia.
Αυτό αφορούσε τη μικρότερη έκδοση των 45 ίππων, η οποία σε αρκετές αγορές, εκμεταλλευόμενη και τις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις, είχε μεγάλη εμπορική διείσδυση με μια ασυναγώνιστη, κατά περίπτωση, τιμή.
Επειδή όμως η εταιρεία παρατήρησε ότι πάνω από το 70% των υποψήφιων αγοραστών στρέφονταν στην πλουσιότερη έκδοση, αποφάσισε να αναβαθμίσει το Spring. Από έρευνες αγοράς, η εταιρεία διαπίστωσε ότι τα 3/4 των συνολικών πωλήσεών του Spring προέρχονταν από πελάτες λιανικής, που κατά μέσο όρο διανύουν ημερησίως 31 χλμ. με μέση ταχύτητα 26 χλμ./ώρα. Μάλιστα, στο 75% των περιπτώσεων, τα Dacia Spring αξιοποιούσαν τη λύση της οικιακής φόρτισης, με μέση διάρκεια τις 3,5 ώρες.
Στο πλαίσιο, λοιπόν, του προγράμματος Dacia Goes Extreme, όπου όλα τα μοντέλα της Dacia απέκτησαν μία έκδοση Extreme, το ίδιο συνέβη και με το μικρό ηλεκτρικό μοντέλο, μόνο που στην περίπτωση του Spring η αισθητική ανανέωση συνδυάστηκε με μία πολύ σημαντική τεχνική αναβάθμιση για το μοντέλα που έρθουν στην εγχώρια αγορά.
Η «χάλκινη» αισθητική του Spring
Εξωτερικά, η εφαρμογή της Extreme στο Spring προσέγγισης σημαίνει ότι συγκεκριμένα τμήματα του αμαξώματος, όπως οι μπάρες οροφής, τα καλύμματα των πλευρικών καθρεφτών, το σήμα της Dacia στην πόρτα του πορτ μπαγκάζ, καθώς και μέρη κάτω από τα φωτιστικά σώματα, είναι βαμμένα σε χάλκινη απόχρωση (Copper Brown).
Ανοίγοντας την πόρτα, αμέσως αντιλαμβάνεσαι την προσπάθεια που έγινε προκειμένου η συνολική εικόνα να μη δείχνει φτωχή, αν και τελικά θα προτιμούσαμε να δοθεί προτεραιότητα σε άλλα στοιχεία.
Δεν αναφερόμαστε στοn μεταλλικό ήχο της πόρτας, ούτε στα αναμενόμενα σκληρά στην υφή πλαστικά, όσο σε καθημερινές ιδιαιτερότητες, όπως τον μονό καθαριστήρα, την έλλειψη ρύθμισης καθ’ ύψος τιμονιού και καθίσματος, τους διακόπτες των παραθύρων που βρίσκονται στη βάση της κεντρικής οθόνης, αλλά κυρίως τις δερμάτινες επενδύσεις.
Μπορεί αυτές να δίνουν έναν τόνο πολυτέλειας, στην καθημερινότητα όμως είναι δύσχρηστες, λόγω του ότι παγώνουν το χειμώνα και βράζουν στον καύσωνα, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να ξοδευτεί ενέργεια από τον κλιματισμό για τη διαχείριση της θερμοκρασίας. Απλές υφασμάτινες επενδύσεις με δυνατότητα θέρμανσης του καθίσματος θεωρούμε ότι θα ήταν μια καλύτερη λύση.
Στο μέσον του ταμπλό βρίσκεται η οθόνη 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, το οποίο στα αυτοκίνητα που είχαμε στη διάθεσή μας διέθετε πλοήγηση και ένδειξη της κάμερας οπισθοπορείας.
Καταλαβαίνουμε ότι, όταν ζητάς ένα σημαντικό ποσό χρημάτων (ακόμα και αν πρόκειται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο), τότε ως εταιρεία πρέπει να δελεάσεις τον υποψήφιο αγοραστή με ορισμένα εξοπλιστικά καλούδια, όπου στην εποχή μας ένα από τα πλέον διαδεδομένα είναι η κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων.
Εάν έπρεπε να εξοικονομηθούν χρήματα, τότε δε θα είχαμε κανένα πρόβλημα να απαρνηθούμε οθόνη και κάμερα οπισθοπορείας, αρκούμενοι (αν υπήρχε διαθέσιμο) στο αρχικό σύστημα της Dacia, που περιλαμβάνει βάση στερέωσης και ενσωμάτωσης του κινητού τηλεφώνου. Έτσι θα μπορούσαν ίσως να έχουν τοποθετηθεί προβολείς τεχνολογίας LED, που θα προσέφεραν καλύτερη ορατότητα τη νύχτα.
Στο κέντρο του πίνακα οργάνων βρίσκεται μία ψηφιακή οθόνη 3,5 ιντσών που πλαισιώνεται από λυχνίες για τη λειτουργία του κινητήρα, το κιβώτιο και τη φόρτιση της μπαταρίας.
Στους διακόπτες επάνω στο τιμόνι υπάρχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα, ενώ τη θέση του κλασικού επιλογέα για το κιβώτιο έχει πάρει ένας περιστροφικός διακόπτης με επιλογές D (Drive), N (Neutral) και R (Reverse).
Με μήκος 3.734 χλστ., πλάτος 1.579 χλστ., ύψος 1.513 χλστ. και μεταξόνιο στα 2.423 χλστ., το Spring κατατάσσεται στην κατηγορία Α, όντας οριακά μακρύτερο από ένα Aygo-X, αλλά μικρότερο από ένα Swift.
Προσφέρει ικανοποιητικούς χώρους για τέσσερις επιβαίνοντες στην καμπίνα και ένα χώρο αποσκευών 270 λίτρων, που αυξάνεται στα 620 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων (κάτω από το δάπεδο μάλιστα υπάρχει εφεδρικός τροχός κανονικών διαστάσεων).
Στην πράξη
Χτισμένο στην πλατφόρμα CMF-A της Renault, το Spring στην έκδοση Extreme ενδυναμώθηκε. Αυτή η ενίσχυση αφορά κατά κύριο λόγο το ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο παραμένει εξίσου κόμπακτ σε διαστάσεις, αποδίδει όμως 65 ίππους, σε υψηλότερους πλέον ρυθμούς περιστροφής (από τις 7.162 στις 12.057 σ.α.λ.). Αλλαγές έγιναν στα ρουλεμάν, στα πηνία, στον μειωτήρα και στο κιβώτιο, για αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ανάκτησης ενέργειας.
Μπορεί οι 65 ίπποι να φαίνονται λίγοι (πόσω μάλλον οι 45 ίπποι της μικρότερης έκδοσης που δε θα εισαχθεί), οι μηχανικοί της εταιρείας όμως έχουν καταφέρει να διατηρήσουν το βάρος κάτω από τον ένα τόνο. Χάρη στην μπαταρία ιόντων λιθίου των 188 κιλών, το Spring ζυγίζει 970 κιλά (χωρίς τον οδηγό), τιμή εξαιρετική ακόμα και για θερμικό αυτοκίνητο, πόσω δε μάλλον για ηλεκτρικό.
Το αποτέλεσμα είναι μια σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις σε σύγκριση με εκείνες της μικρότερης έκδοσης, καθώς για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα η έκδοση των 65 ίππων χρειάζεται 13,7 δλ., έναντι 19,1 δλ. της έκδοσης των 45 ίππων. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 125 χλμ./ώρα, ενώ υπάρχει και πρόγραμμα Eco, που «φιμώνει» απόδοση και τελική ταχύτητα, για εξοικονόμηση ενέργειας.
Κατά την οδήγηση στην πόλη, δύο είναι τα βασικά στοιχεία που κολακεύουν την «ανοιξιάτικη» αυτήν εμπειρία. Το πρώτο έχει να κάνει με την εξαιρετική ευελιξία (ο κύκλος στροφής είναι 9,5 μ.), που σε πολλές περιπτώσεις μας θύμισε κάτι από πισωμήχανο Twingo.
Σε αυτό βοηθούν το περιορισμένο πλάτος, οι μικροί τροχοί των 14 ιντσών (θα θέλαμε πάντως άλλου τύπου ελαστικά), αλλά όχι και το σχετικά πολύστροφο τιμόνι με τις 3,5 στροφές από άκρη σε άκρη με την αόριστη αίσθηση.
Το άλλο στοιχείο που μας άρεσε έχει να κάνει με τον εξαιρετικό τρόπο λειτουργίας του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας πέδησης. Μπορεί να μην έχει κάποια δυνατότητα ρύθμισης της διαβάθμισης, λειτουργεί όμως τόσο ομαλά και προοδευτικά, που ποτέ δε νιώσαμε την ανάγκη για κάτι περισσότερο ή λιγότερο.
Η αυτονομία που εξασφαλίζει η μπαταρία των 27,4 kWh (26,8 net) φτάνει στα 220 χλμ., τιμή που αυξάνεται έως τα 305 χλμ. σε αστική χρήση, σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή. Σε πραγματικές συνθήκες, πάντως, αυστηρά αστικής χρήσης, υπολογίστε μια μέση αυτονομία που συνήθως κυμαίνεται γύρω στα 240 χλμ.
H φόρτιση σε οικιακή πρίζα διαρκεί 13 ώρες, όταν σε ένα wallbox ο απαιτούμενος χρόνος μειώνεται στις 8,3 και τις 4,5 ώρες στα 3,7 και τα 7,4 kW, αντίστοιχα, χάρη στον on-board φορτιστή των 6,6 kW, ενώ η δυνατότητα DC φόρτισης περιορίζει το χρόνο φόρτισης σε λιγότερο από μία ώρα (έως το 80% της χωρητικότητας).
Τα βελτιωμένα αμορτισέρ προσφέρουν μια αρκετά αποτελεσματική απορρόφηση των ατελειών του οδοστρώματος και μόνο οι εγκάρσιες ανωμαλίες θα γίνουν αρκετά αντιληπτές. Ο κινητήρας χαρίζει αρκετή ζωντάνια στο ελαφρύ αμάξωμα εντός πόλης, ενώ στον ανοιχτό δρόμο μπορεί να διατηρήσει μια ικανοποιητική μ.ω.τ., αρκεί ο οδηγός να ρίχνει μια ματιά στην ένδειξη της αυτονομίας.
Μπορεί η εταιρεία να το πλασάρει ως ένα αστικό SUV, όπου η απόσταση των τροχών μέσα στους θόλους να δείχνει άφθονη, χρειάζεται όμως λίγη προσοχή στη διέλευση εγκάρσιων εμποδίων, καθώς, αν ρίξετε μία ματιά κάτω από το δάπεδο, θα διαπιστώσετε ότι η μπαταρία προεξέχει ελαφρώς, και για αυτόν το λόγο έχουν τοποθετηθεί κάποια μεταλλικά στοιχεία για την προστασία από ανεπιθύμητες επαφές.
Extreme αστυφιλία
Η ελληνική αντιπροσωπεία τελικά έκανε τα μαγικά της και κατάφερε την υπέρβαση, δημιουργώντας το φθηνότερο 4θέσιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της εγχώριας αγοράς.
Η έκδοση Dacia Spring Electric 65 Extreme DCR κοστίζει 25.000 ευρώ, ποσό που μετά την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» πέφτει στα 18.950 ευρώ. Παράλληλα, το νέο ηλεκτρικό μοντέλο της Dacia πλαισιώνεται από 8ετή εγγύηση (ή 120.000 χλμ.) για την μπαταρία, 5ετή (ή 100.000 χλμ.) εργοστασιακή εγγύηση και 3ετή δωρεάν οδική βοήθεια.
Με αυτό το πολύ κολακευτικό εμπορικό πακέτο, ειδικά όσο ακόμη υφίστανται η κρατική επιδότηση, το Spring μπορεί να συμπεριληφθεί στο club των ιδανικών αυτοκινήτων πόλης. Όταν τα λίγα αυτόματα μοντέλα της κατηγορίας Α, που υπάρχουν ακόμη, τιμώνται στα περίπου 18.000 ευρώ, ενώ οι όποιες ηλεκτρικές εναλλακτικές σε αυτά τα χρήματα, αφορούν διθέσιες υλοποιήσεις μικροκινητικότητας, το Spring αποτελεί μία εξαιρετική πρόταση με ασυναγώνιστο ατού το χαμηλό κόστος χρήσης, αρκεί κάποιος να προγραμματίσει το θέμα της φόρτισης (κάτι διόλου εύκολο στις πυκνοκατοικημένες περιοχές)._ 4Τ
Dacia Spring Extreme 65
ΙΣΧΥΣ: 65 ίπποι >ΡΟΠΗ: 113 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 27,4 kWh (26,8 net) >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.734×1.579×1.513 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.423 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 270-620 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.050 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 13,7 δλ.* >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 125 χλμ./ώρα* >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 12,2 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 240 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0%-100% (AC): 13 ώρες (2,3 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 0%-80% (DC): 56 λεπτά ( 30 kW) >ΤΙΜΗ: 25.000 ευρώ (18.950 ευρώ με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά»)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Για τη φόρτιση των αυτοκινήτων χρησιμοποιούμε το δίκτυο ηλεκτροκίνησης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ