Το νέο, γαλλικών καταβολών SUV της Dacia βαδίζει με αποφασιστικότητα στην αρένα της κατηγορίας προτάσσοντας αρετές άμεσα συνδεδεμένες με το αποτέλεσμα και το χαμηλό κόστος.
Το νέο, γαλλικών καταβολών SUV της Dacia βαδίζει με αποφασιστικότητα στην αρένα της κατηγορίας προτάσσοντας αρετές άμεσα συνδεδεμένες με το αποτέλεσμα και το χαμηλό κόστος.
Το λανσάρισμα ενός πολυχρηστικού μοντέλου, όπως του νέου Dacia Duster, στo πλαίσιo μιας ομολογουμένως πολύ δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, σαν αυτήν που αντιμετωπίζει σήμερα ολόκληρη η ευρωπαϊκή αγορά, δείχνει να ταιριάζει γάντι σε μια πραγματικότητα, όπου η έννοια της αξίας σε συνδυασμό με εκείνη του κόστους -αγγλιστί, value for money!- φαίνεται να έχουν… αναβαθμιστεί πλήρως, αποκτώντας -διόλου τυχαία, πλέον- ξεχωριστή βαρύτητα και σημασία. Κακά τα ψέματα, λοιπόν, ακόμα και η «υψηλή» στη συνείδηση των περισσότερων καταναλωτών ιδέα της αυτοκίνησης έχει αρχίσει να μετριέται πια πρωτίστως με το «πόσο κάνει;» και δευτερευόντως με την ποιότητα και την ποσότητα των πραγματικών προτερημάτων κάθε πρότασης. Φυσικό είναι, επομένως, το νέο μεσαίο SUV της πάλαι ποτέ ρουμανικής Dacia να παρουσιάζει σήμερα ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Πολύ περισσότερο, δε, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι με μόλις 13.990 ευρώ -δηλαδή, όσο κοστίζει σήμερα ένα καλά εξοπλισμένο σουπερμίνι- μπορεί κανείς να έχει στη διάθεσή του ένα ευρύχωρο και ανθεκτικό SUV στην κλάση των 1,6 λίτρων, το οποίο «ακουμπά» σε μέγεθος πάνω σε καταξιωμένες προτάσεις του είδους, όπως είναι το Nissan Qashqai, αλλά και ο βασιλιάς του είδους, το Toyota RAV4.
[[PAGEBREAK]]
Volume for your money!
Αν μη τι άλλο, δεν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο στο οποίο κυριαρχούν οι… εκπτώσεις στον τομέα της ποιότητας ή της αξιοπιστίας – παρά τα πρόβλημα νεότητας του δικού μας Duster, το οποίο μας πρόδωσε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, εξαιτίας ενός ελαττωματικού τμήματος του κλιματισμού. Αντίθετα, πρόκειται για μια τίμια πρόταση που χρησιμοποιεί υπάρχουσες και δοκιμασμένες λύσεις της μαμάς Renault, ούτως ώστε να κρατηθεί το κόστος σε χαμηλά, επομένως και ανταγωνιστικά επίπεδα. Έτσι, κάτω από το συντηρητικό, πλην όμως επιβλητικό εξωτερικό μανδύα του αυτοκινήτου -σ.σ.: σήμα κατατεθέν εδώ αποτελούν τα φουσκωμένα φτερά εμπρός και πίσω-, που σε μήκος ξεπερνά οριακά τα 4,3 μ., κρύβεται το δάπεδο του Dacia Logan (λέγε με Clio II), σε μια τροποποιημένη ασφαλώς εκδοχή του, προσαρμοσμένη στις χωροταξικές -και όχι μόνο- απαιτήσεις της κατηγορίας των μεσαίων SUV.
Σε ό,τι αφορά τον κινητήρα, η λύση προέρχεται και εδώ από τη Renault, με τους ιθύνοντες της εταιρείας να επιστρατεύουν τον αειθαλή 16βάλβιδο 1.600άρη της τελευταίας, απόδοσης 105 ίππων, στις 5.750 σ.α.λ. Στην περίπτωση του δικίνητου Duster (αυτοκίνητο δοκιμής), ο τελευταίος συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, ενώ στην τετρακίνητη με 6τάχυτο. Από εκεί και πέρα, τώρα, αποκλίσεις -όπως είναι φυσικό- παρατηρούνται και στη διάταξη της πίσω ανάρτησης, με την έκδοση 4×2 να υιοθετεί τη λύση του ημιάκαμπτου άξονα και την 4×4 εκείνη των πολλαπλών συνδέσμων.
Στο εσωτερικό του Duster, η εικόνα είναι εμφανώς καλύτερη σε σχέση με εκείνη οποιουδήποτε άλλου μοντέλου της Dacia. Μπορεί στην όψη και την αφή τα σκληρά πλαστικά του ταμπλό να μη δημιουργούν τις καλύτερες των εντυπώσεων -σημ.: το ίδιο ισχύει και για το σχεδιασμό του πίνακα οργάνων, που παραπέμπει σε Clio-, παρ’ όλα αυτά παράπονα ή, πολύ περισσότερο, μομφές σε ό,τι αφορά τη συναρμογή τους δεν παρατηρούνται. Εντούτοις, ενστάσεις εγείρονται μόνο για ορισμένες -ανεξήγητες;- επιλογές των Γάλλων σε ό,τι αφορά την εργονομία. Και, συγκεκριμένα, κυρίως σε ό,τι αφορά τη θέση των διακοπτών των παραθύρων στην κεντρική κονσόλα, καθώς και εκείνη του χειριστηρίου για τη ρύθμιση των ηλεκτρικών καθρεφτών, κάτω από το χειρόφρενο. Από εκεί και πέρα, στα συν της καμπίνας του Duster περιλαμβάνονται η σωστά σχεδιασμένη θέση οδήγησης (παρά την απουσία τηλεσκοπικής ρύθμισης του τιμονιού) και η πολύ καλή περιμετρική ορατότητα του οδηγού, σε συνδυασμό με τους απόλυτα ικανοποιητικούς χώρους για τους επιβάτες των πίσω θέσεων. Εκεί, εύκολα και χωρίς συμβιβασμούς, μπορούν να βολευτούν έως και τρεις ενήλικες, με ανάστημα μάλιστα που μπορεί να αγγίζει έως και το 1,90. Ακόμα πιο χαρακτηριστική είναι η… αφθονία του χώρου φόρτωσης, ο οποίος ξεχωρίζει και για το κανονικό του σχήμα, και για τη χωρητικότητα των 475 λίτρων του – με τα καθίσματα στην κανονική τους θέση.
[[PAGEBREAK]]
Οδηγώντας
Εκ προοιμίου, το Dacia Duster έχει σχεδιαστεί με γνώμονα να ανταποκρίνεται το ίδιο ανταγωνιστικά τόσο στην άσφαλτο όσο και έξω από αυτήν. Ξεκινώντας ολίγον… ανάποδα, αξίζει να επισημάνουμε σε πρώτη φάση τη χαρακτηριστική ευκολία με την οποία το γαλλο-ρουμανικό SUV κινείται στο χώμα, ακόμα και στην περίπτωση της δικίνητης έκδοσης. Οι αναρτήσεις του, με τις σχετικά μεγάλες διαδρομές και τη μαλακή ρύθμιση, «καταπίνουν» χωρίς δυσκολία ό,τι πετυχαίνουν στο διάβα τους οι τροχοί του αυτοκινήτου, φιλτράροντας με απόλυτα ικανοποιητικό τρόπο την πλειονότητα των κραδασμών ή… αναταράξεων που προκαλούνται από τυχόν ανωμαλίες του δρόμου. Την ίδια στιγμή, μάλιστα, χάρη στο ύψος των 205 χλστ. του πλαισίου από το έδαφος, το Duster βγαίνει… καθαρό και αλώβητο από τις off-road περιπλανήσεις.
Τι γίνεται, όμως, στην άσφαλτο; Εδώ το νόμισμα έχει δύο όψεις. Η πρώτη (θετική) έχει να κάνει με την άνεση που απολαμβάνουν οι επιβάτες του, στοιχείο άμεσα συνδεδεμένο με τις ρυθμίσεις της ανάρτησης. Η δεύτερη, όμως (αρνητική), αφορά την ευπάθεια του αμαξώματος στον άνεμο στον αυτοκινητόδρομο καθώς και τις σχετικά αυξημένες τάσεις υποστροφής υπό πίεση. Στην κατεύθυνση αυτή συντείνει και η απουσία του γνωστού ηλεκτρονικού βοηθήματος (βλ. ESP) ακόμα και από τη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού.
Αντίθετα, παράπονα δεν εγείρονται από το υδραυλικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, το οποίο μεταφέρει σαφείς και -τηρουμένων των αναλογιών- αξιόπιστες πληροφορίες στα χέρια του οδηγού. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο και για εκείνες που φτάνουν όταν ο οδηγός αποφασίσει να πιέσει απότομα το μεσαίο πεντάλ. Στην περίπτωση αυτήν, το πλέον αρνητικό δεν έχει να κάνει τόσο με την αίσθηση, όσο, πάνω απ’ όλα, με την αποτελεσματικότητα, στοιχείο που επιβεβαιώνουν και τα 63,2 μ. που χρειάζεται το νέο Duster για να ακινητοποιηθεί πλήρως από τα 120 χλμ./ώρα (σ.σ.: προφανώς, η επιλογή των ταμπούρων στον πίσω άξονα έχει το τίμημά της…).
Σε ό,τι αφορά τον κινητήρα, οι εντυπώσεις μας είναι εν γένει θετικές, παρά την όχι και τόσο υψηλή απόδοσή του. Με εξαίρεση τα αυξημένα επίπεδα θορύβου (σ.σ.: σημαντικό μερίδιο ευθύνης για αυτό φέρει η περιορισμένη μόνωση στο χώρο που φιλοξενείται), ο 16βάλβιδος της Renault, σε συνεργασία με το κιβώτιο ταχυτήτων, που σοφά κατά την άποψή μας διαθέτει πυκνή διάταξη και στις 5 σχέσεις του, κινεί αξιοπρεπώς το αμάξωμα των σχεδόν 1.200 κιλών. Η απόκρισή του είναι ικανοποιητική, όπως ακριβώς συμβαίνει και με την ελαστικότητά του, ενώ ενδεικτικά τα 0-100 χλμ./ώρα καθώς και το πρώτο χιλιόμετρο από στάση έρχονται σε 12,6 και 34,6 δλ., αντίστοιχα. Όσον αφορά την κατανάλωση, κυμαίνεται λίγο πιο ψηλά από το μέσο όρο της κατηγορίας, καθώς το Duster απαιτεί για κάθε 100 χλμ./ώρα 11,2 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης. Σε γενικές γραμμές και με… ελαφρύ πόδι, η παραπάνω τιμή πολύ δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 10 λίτρα/100 χλμ.
[[PAGEBREAK]]
Εν κατακλείδι
Αναμφίβολα, πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα περίπτωση στην κατηγορία, λόγω όχι τόσο των ξεχωριστών δυνατοτήτων της, αλλά, κυρίως, του εξαιρετικού value for money που προτάσσει. Mε μόλις 13.990 ευρώ, δύσκολα κανείς βρίσκει σήμερα κάποια αντίστοιχη πρόταση με δυνατότητες κίνησης στο χώμα, αξιοπρεπείς επιδόσεις και αντίστοιχους χώρους στο εσωτερικό. Και αυτό είναι σίγουρα μια σημαντική επιτυχία για το Duster και για την ίδια την Dacia, γενικότερα. Δεν κρύβουμε ότι κάνουμε τα… στραβά μάτια στην εικόνα του διακόσμου -που άλλωστε δεν προκαλεί και γκρίνια- ή στην απόδοση του συστήματος πέδησης, ενώ θα θέλαμε χαμηλότερα επίπεδα θορύβου και υψηλότερο επίπεδο εξοπλισμού ασφάλειας. Τότε, όμως, δε θα μπορούσαμε να μιλάμε για ένα μικρομεσαίο SUV πραγματικά σε τιμή ευκαιρίας.
Πόσο κοστίζει;
Η προσθιοκίνητη έκδοση του νέου Dacia Duster (4×2) διατίθεται στη χώρα μας σε δύο επίπεδα εξοπλισμού, όπως ακριβώς συμβαίνει και με την τετρακίνητη (4×4). Πιο συγκεκριμένα, η φθηνότερη έκδοση 4×2, η οποία φέρει την ονομασία «Ambiance», κοστίζει, όπως αναφέραμε, 13.990 ευρώ, διαθέτοντας στον εξοπλισμό της δύο αερόσακους, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, εμπρός ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμό και ηχοσύστημα με ραδιοCD. Η πιο πλούσια (Lαureate) κοστίζει 15.550 ευρώ και διαθέτει επιπλέον αναδιπλούμενα καθίσματα, πλευρικούς αερόσακους, ρυθμιζόμενο κάθισμα οδηγού καθ’ ύψος, υπολογιστή ταξιδίου, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου καθώς και ορισμένα διακοσμητικά στοιχεία στην εξωτερική σχεδίαση. Οι αντίστοιχες τιμές με ανάλογο επίπεδο εξοπλισμού για τις τετρακίνητες εκδόσεις του νέου Duster είναι 16.550 και 17.550 ευρώ. Για όσους έχουν τη δυνατότητα αγοράς της πετρελαιοκίνητης έκδοσης 1,5 dCi (109 ίπποι), δεν έχουν παρά να καταβάλλουν αντίστοιχα το ποσό των 19.050 και 20.050 ευρώ.
ΥΠΕΡ/ΤΙΜΗ/ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ/ΧΩΡΟΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
ΚΑΤΑ/ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ/ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΦΡΕΝΩΝ
ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
– Η ΑΝΕΣΗ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΚΑΜΠΙΝΑΣ
– ΤΑ ΑΝΑΠΑΥΤΙΚΑ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ
– ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ ΝΑ ΥΠΗΡΧΕ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ESP