X
Δοκιμές

Δοκιμάζουμε το BYD Seal AWD

Πονοκέφαλος για τον ανταγωνισμό, ευρωπαϊκό και μη, το νέο BYD Seal έχει όλα τα τεχνολογικά φόντα προκειμένου να ανακατέψει για τα καλά την τράπουλα στην κατηγορία των μεσαίων σεντάν που μπαίνουν στην πρίζα. Για την περίσταση, δοκιμάζουμε επί ελληνικού εδάφους την «μεγάλη» τετρακίνητη έκδοση των 530 ίππων και ευπειθώς αναφέρουμε.

Μπορεί για τα ευρωπαϊκά δεδομένα η BYD να είναι μέχρι τώρα μια άγνωστη για τους πολλούς εταιρεία, εντούτοις στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα, και δη σε εκείνο των οχημάτων Νέα Ενέργειας, η κινεζική φίρμα συνιστά ήδη μια από τις μεγαλύτερες δυνάμεις.

Ας μην γελιόμαστε: την τελευταία δεκαετία κανείς δεν μπορεί (και δεν θέλει, πλέον) να κλείσει τα μάτια του απέναντι στη μετεωρική άνοδο των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες όχι μόνο άρχισαν να κατασκευάζουν και να πουλούν περισσότερα (και καλύτερα) αυτοκίνητα στην τοπική αγορά, αλλά επεκτάθηκαν και πέρα από τα σύνορα της για να γίνουν αυτό που με μια φράση αποκαλούμε σήμερα «παγκόσμιες μάρκες». Μια από αυτές είναι η BYD -ένα αρκτικόλεξο του Build Your Dreams-  η οποία ιδρύθηκε σχεδόν πριν από 30 χρόνια και πλέον ξεπερνά σε επιτεύγματα και πωλήσεις πολλές από τις ευρωπαϊκές, και όχι μόνο, αυτοκινητοβιομηχανίες που αρχικά προσπαθούσε να μιμηθεί.

Όπως και με πολλούς από τους Κινέζους ομολόγους της από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο υπόλοιπος κόσμος αρχικά δεν πήρε στα σοβαρά την BYD, κυρίως λόγω των αυτοκινήτων που παρήγαγε στα πρώιμα στάδια της ζωής της, τα οποία στερούνταν τεχνικών και σχεδιαστικών καινοτομιών. Σήμερα, σε αντίθεση, η εταιρεία που ξεκίνησε κατασκευάζοντας μπαταρίες για τα κινητά τηλέφωνα της αμερικανικής Motorola πουλά πάνω από 3 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του 2023. Επίδοση, αν μη τι άλλο, εντυπωσιακή αν σκεφτεί κανείς ότι τρία χρόνια πριν (2020) η ετήσια «συγκομιδή» της δεν υπερέβαινε τα 427.000 αυτοκίνητα. Εξίσου αξιοσημείωτο είναι ότι τον Μάρτιο του 2022, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι εφεξής το ενδιαφέρον και οι πόροι της στρέφονται αποκλειστικά στα EVs.

Ένα από αυτά, το οποίο αισίως κάνει το ντεμπούτο του στην ελληνική αγορά χάρη στον Όμιλο Σφακιανάκη, είναι και το μεσαίο (βλ. κατηγορία D) Seal, ένα EV νέας κοπής που διόλου άδικα κατάφερε να στρέψει πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας αλλά και το ενδιαφέρον των ειδικών του χώρου παίρνοντας με το καλημέρα το χρίσμα για τον «τελικό» του 2024 στα πλαίσια του θεσμού «Car Of The Year».

Διαβάστε επίσης: Νέο εργοστάσιο της BYD στην Ευρώπη

BYD Seal: Το θεαθήναι, και όχι μόνο

Αν μη τι άλλο, το Seal είναι ένα αυτοκίνητο με υψηλό δείκτη… κεφαλογυρίσματος, οπουδήποτε κι αν κινείται, διαθέτοντας ένα μυώδες αμάξωμα «εμπνευσμένο από τη φύση», όπως χαρακτηριστικά επικαλούνται οι δημιουργοί του -και συνολικά ένα ενδιαφέρον ντιζάιν από όποια γωνιά κι αν το αντικρίσεις. Κάτι που μόνο τυχαίο δεν είναι, καθώς ο επικεφαλής σχεδιασμού της εταιρείας, Wolfgang Egger, έχει προηγουμένως περάσει από τις αντίστοιχες θέσεις σε εταιρείες, όπως η Alfa Romeo, η Seat,η Audi και η Lamborghini.

Με συντελεστή οπισθέλκουσας που δεν ξεπερνά την τιμή 0,22 και με άρμα την σχεδιαστική γλώσσα «Ocean Aesthetics» της BYD, το Seal προτάσσει μια πλαϊνή σιλουέτα με ήπιες γραμμές, ξεχωρίζοντας την ίδια στιγμή για το χαμηλό εμπρός μέρος, την κεκλιμένη κολόνα Α, την στρογγυλεμένη οροφή και μια fastback ουρά που διακόπτεται από μια ελαφρά ανεστραμμένη πίσω διαμόρφωση τύπου ducktail. Κερασάκι στην τούρτα, οι κρυφές λαβές των θυρών, που και αυτές βάζουν το δικό τους λιθαράκι στο οικοδόμημα της υψηλής αεροδυναμικής απόδοσης. Από εκεί και πέρα, δεν είναι μυστικό ότι το σμιλευμένο σχήμα του Seal καταφέρνει εντέχνως να κρύβει το μέγεθος του. Ας μην ξεχνάμε  άλλωστε πως πρόκειται για ένα… μεγάλο σεντάν με μήκος 4,8 μ. και γενναίο μεταξόνιο, το οποίο ανέρχεται στα 2,92 μ.

Το στοιχείο που σίγουρα παρουσιάζει ανάλογο -αν όχι μεγαλύτερο- ενδιαφέρον είναι αυτό που κρύβεται κάτω από τις μεταλλικές επιφάνειες του Seal. Ο λόγος για την πλατφόρμα e-Platform 3.0, στην οποία «πατά» το Seal και έχει εξελιχθεί από την ίδια την BYD αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εδώ, πρωταγωνιστής είναι η τεχνολογία «Cell-To-Body», στην οποία η μπαταρία αποτελεί μέρος της δομής του οχήματος. Ουσιαστικά, το άνω κάλυμμα της συστοιχίας είναι μέρος του δαπέδου του αμαξώματος, δημιουργώντας μία διάταξη τύπου σάντουιτς, που ενσωματώνει το άνω κάλυμμα, την ίδια την μπαταρία, αλλά και τη βάση στην οποία στηρίζεται, η οποία υιοθετεί μια κυψελοειδή δομή υψηλής αντοχής από αλουμίνιο.

Έτσι, εκτός από πηγή ενέργειας, ο συσσωρευτής της BYD λειτουργεί παράλληλα και ως δομικό στοιχείο, συνεισφέροντας στους υψηλούς δείκτες στρεπτικής ακαμψίας του Seal, που φτάνουν για την περίσταση τα 40.500 Nm/μοίρα. Την ίδια στιγμή, η κατασκευαστική αυτή… τεχνοτροπία βελτιστοποιεί και το συνολικό packaging σε χωροταξικό επίπεδο, καθώς η μπαταρία αποτελεί ένα ενιαίο σύνολο με το αμάξωμα, χαμηλώνοντας το ύψος του δαπέδου κατά περίπου 15 χλστ.

Αυτή η μπαταρία αποτελεί από μόνη της έναν ακόμα σημαντικό πόλο έλξης, που δεν περιορίζεται μόνο στα 8 χρόνια εγγύηση (ή 200.000 χλμ.) που προσφέρει για αυτή η κινεζική εταιρεία.  Η ίδια η BYD την έχει βαφτίσει με το όνομα Blade Battery, καθώς διαθέτει 172 λεπτές επιμήκεις κυψέλες που μοιάζουν με λεπίδες – και συνολικό ύψος που δεν υπερβαίνει τα 110 χλστ. Ως προς τη χημεία της, χρησιμοποιεί φωσφορικό σίδηρο λιθίου (LFP) ως υλικό καθόδου, το οποίο προσφέρει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας και ανθεκτικότητας σε σύγκριση με τις συμβατικές μπαταρίες ιόντων λιθίου. Και φυσικά κατασκευάζεται από την ίδια την BYD, εξασφαλίζοντας μέγιστο ενεργειακό περιεχόμενο σε όλες τις εκδόσεις του Seal (Design, με κίνηση στους πίσω τροχούς, και Excelence, με κίνηση σε όλους τους τροχούς)  που ανέρχεται σε 82,5 kWh.

Ως προς την τεχνολογία φόρτισης, το νέο Seal προσφέρει έναν ενσωματωμένο φορτιστή AC 11 kW. Σε αυτή την ισχύ, ο συσσωρευτής ενέργειας μπορεί να φτάσει από άδειος στο 100% της μέγιστης χωρητικότητάς του σε 8,6 ώρες. Σε ταχυφορτιστή DC, η μέγιστη ισχύς που μπορεί να υποστηρίξει το ηλεκτρικό κύκλωμα του Seal είναι τα 150 kW, τιμή που διασφαλίζει αναπλήρωση της ενέργειας από 10-80% και 30-80% σε χρόνο 37 και 26 λεπτών, αντίστοιχα.

Το νέο BYD Seal εκ των έσω

Η κάπως πιο παιχνιδιάρικη σε επίπεδο σχεδίασης εικόνα που αντικρίσαμε στο ηλεκτρικό επίσης Atto 3 δίνει τη θέση της στο Seal σε έναν πιο «σοβαρό» αλλά πάντοτε high-tech εσωτερικό διάκοσμο. Πρωταγωνιστής του είναι η μεγάλη κεντρική οθόνη αφής των 15,6 ιντσών στο μέσο του ταμπλό (σ.σ.: υπάρχει και μια δεύτερη, πίσω από το τιμόνι, με διαγώνιο 10,25 ίντσες, πέραν του head-updisplay, που είναι στάνταρ), η οποία και εδώ έχει τη δυνατότητα να περιστρέφεται κατά 90 μοίρες με το πάτημα ενός μπουτόν στο τιμόνι ή του σχετικού εικονιδίου στο κάτω τμήμα της -έτσι ώστε ο οδηγός να μπορεί κατά περίπτωση να επιλέγει, για παράδειγμα, τη διάταξη πορτραίτου στην οδήγηση ή την landscape εν στάσει για την παρακολούθηση μιας ταινίας. Σε πρακτικό επίπεδο, προσφέρει πρόσβαση για ενημέρωση και έλεγχο μιας πλειάδας λειτουργιών και συστημάτων με τρόπο κατανοητό, παρά το γεγονός ότι ορισμένα στοιχεία -ευτυχώς όχι τα βασικά- βρίσκονται «κρυμμένα» σε υπομενού.

Από εκεί και πέρα, η απτή ποιότητα στο εσωτερικό δεν υστερεί σε τίποτα σε σχέση με εκείνη που προσλαμβάνει κανείς σε ένα αντίστροχης κατηγορίας EV από την Ευρώπη, με τις επενδύσεις σε ταμπλό, καθίσματα και πόρτες να έχουν ως κυρίαρχο γνώρισμα έναν συνδυασμό τεχνητού δέρματος και σουέντ που προσδίδει με τη σειρά του μια premium αίσθηση. Την ίδια στιγμή, πέριξ του μίνιμαλ επιλογέα υπάρχουν αρκετοί απτικοί διακόπτες -για παράδειγμα, για την επιλογή των drive mode, την ενεργοποίηση των κινητήριων μονάδων και των αλάρμ, τη ρύθμιση της έντασης του ηχοσυστήματος κ.α.- ενώ βροντερό «παρών» δίνουν οι δύο βολικές βάσεις για ασύρματη φόρτιση κινητών τηλεφώνων, οι δύο ποτηροθήκες και συνολικά οι περισσότεροι από 20 μικροί ή μεγαλύτεροι αποθηκευτικοί χώροι για μικροαντικείμενα -με σημαντικότερο εκείνον που βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο της «γέφυρας» που ενώνει την κονσόλα με το ταμπλό και διαχωρίζει τον ζωτικό χώρο ανάμεσα στους δύο εμπρός επιβάτες.

Οι τελευταίοι απολαμβάνουν δύο καθίσματα με ενσωματωμένο προσκέφαλο και κάμποση σχεδιαστική φαντασία -εκείνο του οδηγού διαθέτει οσφυϊκή στήριξη τεσσάρων κατευθύνσεων- εξασφαλίζοντας υψηλά επίπεδα άνεσης και μια θέση οδήγησης χωρίς ψεγάδια. Πίσω, οι έως και τρεις επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους μεγάλο χώρο για τα γόνατά τους και ένα κάθισμα του οποίου η πλάτη έχει έντονη προς τα πίσω κλίση για περισσότερη άνεση. Η γυάλινη, αλά Tesla, πανοραμική οροφή, η οποία ανήκει στο βασικό εξοπλισμό, δεν κλέβει χώρο καθιστώντας εύκολη τη φιλοξενία ακόμα και υψηλόσωμων επιβατών. Σε ότι αφορά το χώρο φόρτωσης, όμως, το τίμημα της «κουπεδοειδούς» σχεδιαστικής προσέγγισης της ουράς έχει το τίμημα του, καθώς το πίσω τζάμι παραμένει σταθερό και δεν ανοίγει μαζί με την πίσω πόρτα. Την ίδια στιγμή, το σχετικό άνοιγμα είναι σχετικά στενό, ενώ τα 400 λίτρα που προσφέρει σίγουρα δεν θα εντυπωσιάσουν. Ως αντιστάθμισμα των παραπάνω, στο εμπρός μέρος του Seal υπάρχει ένα πρακτικό frunk με χωρητικότητα 53 λίτρα.

Οδηγώντας το BYD Seal

Το Seal είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις όσον αφορά το σύστημα κίνησης. Η «βασική» εκδοχή του παίρνει κίνηση από έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος βρίσκεται εγκατεστημένος πίσω αποδίδοντας 230 kW (313 ίππους) και ροπή 360 Nm. Η «μεγάλη» παραλλαγή του Seal προσθέτει στα παραπάνω έναν ασύγχρονο ηλεκτροκινητήρα εμπρός, ανεβάζοντας έτσι τον πήχη απόδοσης στα 390 kW (530 ίππους) και στα 670 Nm. Και οι δύο παραλλαγές του Seal υιοθετούν μια διάταξη ανάρτησης με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, με τη διαφορά ότι το τετρακίνητο εφοδιάζεται με παθητικού τύπου αμορτισέρ με μεταβλητή όμως απόσβεση ανάλογα με τη συχνότητα των κραδασμών (frequency dampers). Και φυσικά, ελέω τετρακίνησης, το «μεγάλο» Seal εξοπλίζεται με το σύστημα Intelligent Torque Adaptation Control (iTAC), το οποίο επικεντρώνεται στη διαφοροποίηση της κατανομής ροπής των δύο μονάδων ανάλογα με τις εκάστοτε απαιτήσεις και συνθήκες οδήγησης.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα οδήγησης, τα Eco, Normal και Sport, που προτεραιοποιούν τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των ηλεκτρικών μονάδων (και όχι μόνο) με γνώμονα την οικονομία, την ισοροπημένη απόδοση και τις επιδόσεις, αντίστοιχα. Αντίθετα, αυτό που απουσιάζει είναι η δυνατότητα οδήγησης με ένα πεντάλ -κάτι συνηθισμένο πλέον στα περισσότερα EV. Αντ’ αυτού, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο ρυθμίσεις όσον αφορά την ανάκτηση ενέργειας, με την πρώτη να είναι μηδενική και την δεύτερη απλώς αισθητή κατά την επιβράδυνση στο άφημα του γκαζιού.

Φτάνοντας στο οδηγικό «δια ταύτα», το Seal καταφέρνει να ξεδιπλώσει ένα εξαιρετικό ομοιογενές προσωπείο. Η ανάρτηση με την πολύ «δεμένη» ρύθμιση ελέγχει αποτελεσματικά τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αμαξώματος, ακόμα και σε δρόμους με διαδοχικές στροφές, χωρίς συγχρόνως να «κοπανά» ή να ταλαιπωρεί τους επιβάτες στα «κατσαρά». Οι δε κλίσεις είναι περιορισμένες, τα επίπεδα πρόσφυσης υψηλά και τα ηλεκτρονικά βοηθήματα όσο παρεμβατικά πρέπει προκειμένου να σώσουν τον οδηγό από την υπερβολή ή το λάθος. Από εκεί και πέρα, το τσιμπημένο βάρος των 2.185 κιλών γίνεται αισθητό μόνο σε πολύ κλειστές διαδρομές -εκεί όπου το γρήγορο τιμόνι με τις σχεδόν 2,5 στροφές από άκρη σε άκρη στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα φρένα, τα οποία ωστόσο δεν εμπνέουν και τόσο με την αίσθηση που προσδίδουν στο πόδι σε πολύ απαιτητικές συνθήκες.

Κλείνοντας αξίζει να σταθούμε στο καίριο θέμα της αυτονομίας. Εδώ, το Seal ανταποκρίνεται με επιτυχία στις προσδοκίες, δεδομένου ότι οι 20 kWh για κάθε 100 χιλιόμετρα μικτής χρήσης αποτελούν τις πλέον ρεαλιστικές μέσες απαιτήσεις σε κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό μεταφράζεται σε τουλάχιστον 400 πραγματικά χιλιόμετρα αυτονομίας, χωρίς… τσιγκουνιές σε επίπεδο επιδόσεων. Που, σημειωτέον, με τέρμα γκάζι, αποδεικνύονται κάτι παραπάνω από εντυπωσιακές (βλ. 0-100 χλμ./ώρα σε 3,8 δλ.). Σε αστικό δε περιβάλλον, όπου τα πάντα εκτυλίσσονται πολύ πιο αγχολυτικά, η ένδειξη «16» είναι αυτή που κυριαρχεί, εξασφαλίζοντας με μια πλήρη φόρτιση ακόμα και 480-500 αστικά χιλιόμετρα αυτονομίας.

BYD Seal: Εν κατακλείδι

Χωρίς ναι μεν αλλά, το νέο BYD Seal είναι μια πρόταση που έρχεται να θέσει υπό αμφισβήτηση την καθεστηκυία τάξη στην κατηγορία των μεσαίων EV.  Τραβά το βλέμμα με την αισθητική του προσέγγιση, όντας την ίδια στιγμή καλοφτιαγμένο, ευρύχωρο και πλούσια εξοπλισμένο, ενώ ταυτόχρονα βαθμολογείται με «λίαν καλώς» και στον τομέα της αυτονομίας. Συν τοις άλλοις, πατά σωστά στο δρόμο και δεν στερείται επιδόσεων (κάθε άλλο!), ενώ ανταγωνιστική για όσα προσφέρει είναι και η τιμή του. Η οποία ορίζεται στα 45.990€ για την πισωκίνητη έκδοση και στα 48.990€ για την τετρακίνητη της δοκιμής μας – σημειωτέον ότι σε αυτές τις τιμές δεν περιλαμβάνεται το κρατικό όφελος ύψους 8.000€ του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»._Χ.Α.

 

 

 

 

 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 530 ίπποι > ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 670 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: Μίας σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 82,5 kWh > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.800×1.875×1.460 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.920 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 400 λίτρα (+53 λίτρα frunk) > ΒΑΡΟΣ: 2.185 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,8 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 19,7 kWh/100 χλμ. > AYTONOMIA (WLTP): 520 χλμ. > ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW > ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 150 kW > ΤΙΜΗ: 48.990 ευρώ (έκδοση Excellence AWD, χωρίς επιδότηση 8.000€)

Φωτογραφίες: Γιάννης Αλμπανέλης

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!