Σε μία κατηγορία που βάλλεται εμπορικά από κάθε λογής SUV, η VW δεν καταθέτει τα όπλα και με το ανανεωμένο Passat επανατοποθετείται στην αρένα των μεσαίων σεντάν.
Σχεδόν μισό αιώνα ζωής και περισσότερες από 30.000.000 πωλήσεις κουβαλά στην πλάτη του το Passat και όντας πλέον εδώ και τέσσερα χρόνια στην όγδοη κατά σειρά γενιά του, ανανεώνεται σήμερα σε μία προσπάθεια να συνεχίζει να αποτελεί μαζί με τους «ομοϊδεάτες» του – όπως το Opel Insignia, για παράδειγμα, το Ford Mondeo, το υβριδικό Toyota Camry, αλλά και το νέο Peugeot 508 – ένα ισχυρό αγοραστικό θέλγητρο για αυτούς που συνειδητά γυρίζουν την πλάτη τους στα πάσης φύσεως και μορφής SUV. Οπτικά πάντως η συνταγή δεν άλλαξε, καθώς το σχεδιαστικό τμήμα της μητρικής εταιρείας του VW Group έκρινε ότι οι παρεμβάσεις του θα έπρεπε να είναι επιλεκτικές, χωρίς να αλλοιωθεί η γνώριμη φυσιογνωμία του μοντέλου – και πρακτικά ούτε και οι διαστάσεις του, παρά την οριακή αύξηση του μήκους του αμαξώματος, και συγκεκριμένα του εμπρός προβόλου, κατά 8 μόλις χλστ.
Σε κάθε περίπτωση, τα νέα στοιχεία είναι οι ανασχεδιασμένοι προβολείς τεχνολογίας LED, που προαιρετικά μπορούν να αναβαθμιστούν στους προσαρμοζόμενους IQ Light, το διαφορετικό σχήμα του προφυλακτήρα τόσο εμπρός όσο και πίσω, η φρεσκαρισμένη μάσκα και το λογότυπο «Passat» που τώρα φιγουράρει στο μέσον του μεταλλικού καλύμματος του τρίτου όγκου του αμαξώματος. Αν αναζητάτε κάτι πιο δυναμικό, τότε η VW έχει διαθέσιμη για σας την έκδοση R-Line, όπως στην περίπτωση του «δικού» μας αυτοκινήτου, η οποία διακοσμείται εξωτερικά από χαρακτηριστικούς προβολείς ομίχλης, γρίλια με κάθετες και επιχρωμιωμένες λωρίδες και λογότυπο «R-Line», πιο «τονισμένο» εμπρός και πίσω προφυλακτήρα, σπορ διαχύτη σε μαύρο γυαλιστερό χρώμα και 17άρες ζάντες αλουμινίου με την επωνυμία «Sebring» στην περίπτωση του αυτοκινήτου δοκιμής – εναλλακτικά διατίθενται ζάντες 18’’ ή 19’’.
Στο εσωτερικό οι προθέσεις της VW ήταν εξίσου ξεκάθαρες: διατηρώντας τους απόλυτα επαρκείς χώρους για πέντε επιβάτες (σ.σ.: σημαντική εδώ εξακολουθεί να είναι η συμβολή της διευρυμένης εκδοχής της MQB πλατφόρμας και του μεταξονίου των 2.786 χλστ.) και τον «αχανή» χώρο φόρτωσης στο πίσω μέρος, στον οποίο μπορούν να αποθηκευτούν αντικείμενα και αποσκευές με όγκο από 586 έως και 1.152 λίτρα με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα, το ανανεωμένο Passat έπρεπε να είναι ακόμα πιο προηγμένο σε τεχνολογίες και πιο ποιοτικό σε σχέση με τον προκάτοχό του. Και όπως όλα δείχνουν, ο στόχος επετεύχθη, με την απτή ποιότητα των υλικών και τις νέες επενδύσεις και διακοσμητικά στις πόρτες να δίνουν τον τόνο «ανωτατοποίησης» σε επίπεδο προσλαμβάνουσας αίσθησης και εικόνας. Ο σχεδιασμός παραμένει σύγχρονος, χωρίς ωστόσο να διεκδικεί βραβεία πρωτοτυπίας, παραμένοντας για μία ακόμα φορά στο πλαίσιο των αυστηρών αισθητικών (και λειτουργικών) γερμανικών προτύπων.
Σε όλες τις εκδόσεις του ανανεωμένου Passat, πλην της GTE, το «παρών» δίνει ένας αναλογικός πίνακας οργάνων (σ.σ.: το φουλ ψηφιακό Active Info Display της κορυφαίας εκδοχής του μοντέλου έχει διάμετρο 10,2 ίντσες) και μία οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα με διάμετρο 6,5 (Executive), 8 (εκδόσεις Elegance και R-Line) ή 9,2 ίντσες (GTE). Στη δε έκδοση R-Line ο εσωτερικός διάκοσμος εμπλουτίζεται αισθητικά με σπορτίφ πινελιές, όπως τα αλουμινένια διακοσμητικά «Silver Rise», τα πεντάλ με επικάλυψη από βουρτσισμένο ανοξείδωτο χάλυβα, το σπορ δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών με paddles πίσω από τα οριζόντια μπράτσα του στις DSG εκδόσεις, καθώς και από σπορ καθίσματα από δέρμα Nappa. Από εκεί και πέρα, το ανανεωμένο σεντάν της VW… πρωτοστατεί σε τεχνολογίες λανσάροντας στην τρίτη γενιά του Modular Infotainment Matrix νέες λειτουργίες, όπως τις υπηρεσίες We Connect, We Connect Plus και We Connect App. Εκ των ουκ άνευ ασφαλώς και τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, όπως για παράδειγμα το Travel Assist, που εξασφαλίζει ημι-αυτόνομα χαρακτηριστικά οδήγησης επιπέδου 2 σε συνδυασμό με την παρουσία του DSG κιβωτίου της εταιρείας, περιλαμβάνοντας τα υπο-συστήματα Front Assist με City Emergency Braking, Lane Assist, Predictive Adaptive Cruise Control, Emergency Assist και Traffic Jam Assist.
Κάτω από το καπό του αυτοκινήτου της δοκιμής μας φιλοξενείται για την περίσταση ο γνώριμος 1.500άρης κινητήρας βενζίνης της γενιάς TSI EVO της VW, ο οποίος διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης των… μισών κυλίνδρων του για εξοικονόμηση καυσίμου σε συνθήκες χαμηλού φορτίου. Με 150 ίππους να αποδίδοντας σταθερά από τις 5.000 έως και τις 6.000 σ.α.λ. και 250 Nm ροπής να κάνουν αισθητή την παρουσία τους από τις 1.500 έως και τις 3.500 σ.α.λ., δεν πτοείται στο παραμικρό από τα 1.500+ κιλά της κατασκευής ακόμα και με πλήρες φορτίο διαθέτοντας ικανά αποθέματα ώστε να κινήσει σβέλτα το γερμανικό σεντάν σε όλες τις συνθήκες. Σε συνδυασμό δε με το «διπλόδισκο» κιβώτιο, ο TSΙ καταφέρνει να αναδεικνύει ακόμα καλύτερα τα δυνατά του σημεία, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται η άμεση απόκριση, τα λογικά επίπεδα θορύβου στις υψηλές στροφές και την «προσγειωμένη» κατανάλωση, που σε μικτές συνθήκες οδήγησης φλερτάρει στον υπολογιστή ταξιδίου με την ένδειξη «8» για κάθε 100 χλμ. κίνησης.
Στο δρόμο η έκδοση R-Line δεν φιλοδοξεί να εισάγει καινά οδηγικά… δαιμόνια, αλλά να «ζωντανέψει» κατά τι τον χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου με ούτως ή άλλως ομοιογενή συμπεριφορά. Επί της ουσίας, η χαμηλωμένη κατά 15 χλστ. ανάρτηση – σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις – δεν επηρεάζει αρνητικά την παρεχόμενη άνεση μέσα ή πέριξ της πόλης (σ.σ.: εδώ, σοφή αποδεικνύεται η επιλογή ζαντών με διάμετρο 17 ίντσες και σχετικά «ψηλών» ελαστικών με προφίλ «55») προσφέροντας παράλληλα περιορισμένες κλίσεις και καλύτερο έλεγχο των δυναμικών χαρακτηριστικών του αμαξώματος υπό πίεση. Από εκεί και πέρα, η υποστροφή θα… χτυπήσει την πόρτα του οδηγού μόνο στην υπερβολή ή από λάθος εκτίμησή του, και σίγουρα όχι από ζητήματα που σχετίζονται με τα επίπεδα πρόσφυσης με τους εμπρός τροχούς υπό γωνία. Εδώ, το τιμόνι μπορεί να μην διαθέτει την κοφτερή αίσθηση που ενδεχομένως να περίμενε ο πιο απαιτητικός, εντούτοις χάρη στο μεταβαλλόμενο λόγο του αποδεικνύεται ταχύ, αλλά και άμεσο στην εκτέλεση των εντολών του ευκαιριακού ή μη οδηγού του. Μοναδικό εδώ μείον, η σχετικά μεγάλη διάμετρος στροφής, στοιχείο που έρχεται να συνθέσει σε συνδυασμό με το μήκος των 4.873 χλστ. ένα «σκηνικό» που ενδεχομένως να προβληματίσει στους μικρο-ελιγμούς σε αστικό τερέν.
Συνολικά, το ανανεωμένο VW Passat συνεχίζει το έργο του προκατόχου του προτάσσοντας ένα ολοκληρωμένο οικογενειακό προφίλ που δύναται να παραμένει θελκτικό σε εκείνους αναζητούν μια πρόταση της «παραδοσιακής» σχολής. Οι δε παραλλαγές του έρχονται να καλύψουν ένα ευρύ φάσμα αγοραστών και απαιτήσεων, περιλαμβάνοντας δύο κινητήρες βενζίνης στα 1,5 και 2,0 λίτρα με 150 και 190 ίππους, τρεις εκδόσεις ντίζελ, στα 1,6 και 2,0 λίτρα με 120 ίππους και 150 ίππους η πρώτη και 190 ίππους η δεύτερη, καθώς και την κορυφαία plug-in υβριδική εκδοχή με την ονομασία GTE, που παντρεύει έναν ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 115 ίππων με τον 1.400άρη TSI των 156 ίππων που εξασφαλίζουν συνδυαστικά απόδοση 218 ίππων. Σε ότι αφορά το κόστος στην περίπτωση του βασικού βενζινοκινητήρα 1.5 TSI ACT EVO, τις διαθέσιμες επιλογές με ή χωρίς το αυτόματο κιβώτιο DSG7 έρχονται να συνθέσουν οι εκδόσεις Elegance και R-Line, που κοστίζουν 31.450€ και 33.560€ και 27.300€ και 30.930€, αντίστοιχα._Χ.Α.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας> 4κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός> 1.498 κ.εκ. Μέγιστη ισχύς> 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. Μέγιστη ροπή> 250 Nm/1.500-3.000 σ.α.λ. Κίνηση> Στους εμπρός τροχούς Κιβώτιο> Διπλού συμπλέκτη με 7 σχέσεις 0-100 χλμ./ώρα> 8,4 δλ. Τελική ταχύτητα> 220 χλμ./ώρα Μέση κατανάλωση δοκιμής> 8,1 λιτ./100 χλμ. Εκπομπή CO2> 121 gr/χλμ. Μήκος> 4.873 χλστ. Πλάτος> 1.832 χλστ. Ύψος> 1.483 χλστ. Μεταξόνιο> 2.786 χλστ. Χώρος αποσκευών> 586 λίτρα
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ