H σταθερή αξία ενός premium χάτσμπακ όπως η νέα Σειρά 1 της BMW, με entry-level την mild hybrid αυτόματη έκδοση των 170 ίππων και μία απρόσμενη τιμή, αποκτάει πλέον σχεδόν ασυναγώνιστη υπόσταση.
H αγία (γερμανική) τριάδα των Audi, BMW και Mercedes, συνεχίζει να δίνει μία διέξοδο στον κατακλυσμό των ψηλών SUV, με τα καθιερωμένα ποιοτικά χάτσμπακ. Όταν η Mercedes στην A-Class ποντάρει σε έναν «αλμυρό» luxury χαρακτήρα και η Audi ψηλώνει το Α3 δημιουργώντας την allstreet εκδοχή, η BMW γυρίζοντας την τέταρτη κατά σειρά σελίδα στην 20ετή και πλέον ιστορία της στην κατηγορία, επιχειρεί να κάνει το μεγάλο κόλπο.
Το σουλούπι του νέου Άσου δεν έχει αλλάξει δραματικά σε σχέση με του απερχόμενου μοντέλου, αλλά οι διαφορές υπάρχουν. Η μάσκα βρίσκεται χαμηλότερα, με τα γνωστά νεφρά να είναι τώρα πιο μικρά σε ύψος και πιο πλατιά, ενώ τα ανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα με τους στάνταρ προβολείς LED στέκονται πιο ψηλά σε αυτή την γενιά.
Το πίσω μέρος έχει αποκτήσει μια ελαφρώς πιο μυώδη εμφάνιση, με νέα πίσω φώτα και προφυλακτήρα που ποικίλει ανάλογα με την έκδοση.
Με το πακέτο M Sport Package, όπως στην προκειμένη περίπτωση, η εμφάνιση γίνεται πιο επιθετική, καθώς περιλαμβάνει μεγάλες εισαγωγές αέρα στον εμπρός προφυλακτήρα, έντονες πλαϊνές ποδιές και ένα τρισδιάστατο στοιχείο διαχύτη στον πίσω προφυλακτήρα.
Αν μάλιστα ο υποψήφιος αγοραστής πάει ένα βήμα παραπέρα σε ότι αφορά την απόχρωση του αμαξώματος (όπως το συγκεκριμένο Frozen Pure Grey που βλέπεται στις φωτογραφίες) και τους 19ρηδες τροχούς με το logo M, τότε το τελικό αποτέλεσμα γίνεται άκρως εντυπωσιακό.
Έτσι και αλλιώς αν και δεν πρόκειται κάνεις να μπερδέψει τον Άσο, όντας το μοναδικό χάτσμπακ στην γκάμα της BMW, ακολουθώντας όμως το παράδειγμα της νέας Μ5, υπάρχει πλέον ο αριθμός 1 στο τελείωμα του πίσω παραθύρου.
Στο εσωτερικό της νέας BMW 120, με τις Μ «πινελιές»
Στο ανανεωμένο εσωτερικό, η επίσης γνώριμη αύρα BMW παραμένει μεν, με αρκετές δόσεις ψηφιοποίησης δε και τις σπορτίφ πινελιές που χαρίζουν τα καλούδια του πακέτου Μ.
Καταρχήν ο νέος Άσος δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από την εφαρμογή της κυρτής και ενιαίας οθόνης, καθώς το Curved Display έχει γίνει ο απαράβατος κανόνας στα μοντέλα της BMW.
Aποτελείται από δύο ξεχωριστές οθόνες, μία με διαγώνιο 10,25 για τα όργανα και μία 10,7 ιντσών, για το σύστημα πολυμέσων. Το τελευταίο ενσωματώνει σχεδόν κάθε τι που χρειάζεται ο οδηγός για τον έλεγχο των επιμέρους λειτουργιών του οχήματος, συμπεριλαμβανομένου του κλιματισμού.
Η πιο πρόσφατη έκδοση του iDrive με QuickSelect δηλώνει βροντερό «παρών» και είναι αυτή που τρέχει το σύστημα βασιζόμενο στο λειτουργικό BMW Operating System 9.
Γύρω από τον επιλογέα του κιβωτίου βρίσκονται οι μόνοι διακόπτες, καθώς οι υπόλοιποι έχουν απαλειφθεί από το ταμπλό. Ακόμα και τα φώτα μετακόμισαν σε έναν παραδοσιακό μοχλό στην κολόνα του τιμονιού, ενώ όπως είπαμε οι λειτουργίες του κλιματισμού γίνονται εξολοκλήρου μέσα από την οθόνη.
Ο χειρισμός χρειάζεται μία περίοδο προσαρμογής για την εξοικείωση με όλα αυτά τα εικονίδια, αλλά τουλάχιστον η απενεργοποίηση μερικών συστημάτων υποβοήθησης (όπως η διατήρηση στην λωρίδα κυκλοφορίας και ειδοποίησης υπέρβασης ορίου ταχύτητας) δεν απαιτεί πολλές κινήσεις.
Η νέα Σειρά 1 προσφέρει μια σημαντικά διευρυμένη γκάμα συστημάτων ημιαυτόνομης οδήγησης και στάθμευσης ως μέρος του βασικού ή προαιρετικού εξοπλισμού. Στάνταρ είναι τα: Driving Assistant με προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, Lane Departure Warning, Exit Warning και Traffic Sign Recognition, καθώς και το Parking Assistant με Reversing Assistant.
Στην γκάμα προαιρετικού εξοπλισμού θα βρει κανείς συστήματα όπως τα Steering and Lane Control Assist, Automatic Speed Limit Assist, και καθοδήγηση διαδρομής όταν χρησιμοποιείται το Active Cruise Control με λειτουργία Stop & Go.
Περί ποιότητας, ελάχιστα πράγματα μπορούμε να πούμε και να καταλογίσουμε, ενώ αξίζει να σταθούμε στην νέα μίνιμαλ αισθητική, με τους μακρόστενους αεραγωγούς, τις μεταλιζέ επιφάνειες με τον ατμοσφαιρικό φωτισμό και την μεγάλη οριζόντια επιφάνεια στην πλευρά του συνοδηγού με τις ανάγλυφες ραφές στην τριπλέτα χρωμάτων της Μ.
Από την προηγούμενη γενιά που απαρνήθηκε την πισωκίνητη πλατφόρμα, η Σειρά 1 της BMW άρχισε να συμβαδίζει στο θέμα των χώρων με τα πρότυπα της κατηγορίας της, χωρίς πάντως να διεκδικεί δάφνες.
Τα ίδια ισχύουν και στην τέταρτη γενιά της Σειράς 1 που έχει αυξημένο κατά 42 χλστ. μήκος, φτάνοντας τώρα τα 4.361 χλστ. Το μεταξόνιο ορίζεται στα 2.670 χλστ., διευρυμένο είναι και το πλάτος του αμαξώματος, που αγγίζει τα 1.800 χλστ., ενώ το ύψος (+25 χλστ.) ανέρχεται στα 1.459 χλστ.
Δύο επιβάτες έχουν αρκετά ικανοποιητικό διαθέσιμο χώρο για να βολευτούν στο πίσω κάθισμα, ενώ κάποιες παραχωρήσεις θα πρέπει να κάνει ο μεσαίος, λόγω του ογκώδους κεντρικού τούνελ της μετάδοσης.
Το πόρτ μπαγκάζ δεν φθάνει στο επίπεδο αντίστοιχων διαστάσεων χάτσμπακ, μιας και βρίσκεται στα 300 λίτρα, καθώς ο χώρος κάτω από το δάπεδο καταλαμβάνεται από την μπαταρία του 48V συστήματος.
Η γκάμα ξεκινάει με την BMW 120
Σε αυτή την νέα γενιά, θα πρέπει να ξεχάσουμε οριστικά το χειροκίνητο κιβώτιο καθώς το αυτόματο Steptronic είναι στάνταρ, στην εισαγωγική τρικύλινδρη 120, αλλά και στις τετρακύλινδρες επιλογές πετρελαίου (118d και 120d) και βενζίνης (Μ135 xDrive, 300 ίππων).
Η εισαγωγική έκδοση βενζίνης με τον κωδικό «120» (χωρίς πλέον το «i» στο τέλος, μιας και το γράμμα αυτό ανήκει δικαιωματικά πλέον στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα του Γερμανού κατασκευαστή), συνεχίζει να βασίζεται στον 1.500άρη κινητήρα, αλλά η απόδοση ελέω εξηλεκτρισμού έχει φθάσει στους 170 ίππους, μια μονάδα που ήδη γνωρίσαμε στην BMW X2 και το νέο MINI Countryman C.
Η 120 λοιπόν, εφοδιάζεται με τον 3κύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων, με τούρμπο και διπλό (άμεσο και έμμεσο) σύστημα ψεκασμού, που συνεργάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και mild hybrid 48V σύστημα.
Αυτό, το ήπια υβριδικό σύστημα έχει επικουρικό ρόλο, χωρίς δυνατότητα αμιγούς ηλεκτροκίνησης και χρησιμοποιείται για την ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, ενισχύοντας τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στις επιταχύνσεις με ηλεκτρική ισχύ 20 ίππων.
Στην 120, η οποία ζυγίζει πλέον 1,5 τόνο συμπεριλαμβανομένου του οδηγού, ο τελευταίος θα χρειαστεί να ακολουθήσει ένα πολύ προσεκτικό στυλ, για να κατέβει από τα 7 λτ./100 χλμ. , με την μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 7,4 λτ./100 χλμ.
Το οδηγικό πνεύμα της 120
Στην πρόσφατη παρουσίαση που είχε γίνει επί γερμανικού εδάφους, είχαμε την ευκαιρία να πληροφορηθούμε για τις επεμβάσεις που έγιναν στο πλαίσιο και την ανάρτηση της νέας σειράς 1.
Κανένα παράπονο, τηρούμενων των αναλογιών, δεν έχουμε εδώ από την λειτουργία του κιβωτίου και την συνδυαστική απόδοση του συστήματος που ανέρχεται στους 170 ίππους και τα 280 Nm ροπής και επιτρέπουν στην 120 να επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε 7,8 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 226 χλμ./ώρα.
Ένα μικρό μέρος της ηχητικής χροιάς του τρικύλινδρου κινητήρα περνάει στο εσωτερικό της καμπίνας, πιο πολύ μάλλον για να «χρωματίσει» την εμπειρία, παρά για να ενοχλήσει.
Βλέπετε αυτή η 120 έχει φροντίσει να κάνει ότι χρειάζεται για να σε προδιαθέσει κατάλληλα. Αυτό οφείλεται καταρχήν στην ωραία θέση οδήγησης, όπου τα (έξτρα) μονοκόμματα μπάκετ με τα φωτιζόμενα σήματα Μ, στηρίζουν εξαιρετικά το σώμα, στα πόδια, την μέση και τους ώμους.
Από την μεριά του, το τιμόνι με την αχρείαστα πολύ παχιά στεφάνη, προσφέρει σωστή πληροφόρηση για το τι συμβαίνει με τους εμπρός τροχούς.
Αν και η εταιρεία ισχυρίζεται ότι ο απλός Άσος έχει βελτιωθεί σε άνεση, κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό να το διαπιστώσουμε, μιας και το αυτοκίνητο που είχαμε στην διάθεση μας ήταν εξοπλισμένο με το πακέτο Μ και 19ρηδες τροχούς με 40αρη προφίλ ελαστικών, αλλά όχι το ηλεκτρονικό σύστημα προσαρμοζόμενης απόσβεσης.
Η συγκεκριμένη 120 καταφέρνει πάντως να μην είναι κουραστική στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, ενώ χαρίζει εξαιρετική ακρίβεια στις στροφές, με περιορισμένες κλίσεις και σωστή διατήρηση της πρόσφυσης.
Για το κάτι παραπάνω, ο οδηγός μπορεί μέσα από το My Modes, να ενεργοποιήσει το σπορ πρόγραμμα με δυνατότητες παραμετροποίησης. Το DSC μπορεί να απενεργοποιηθεί σε δύο στάδια, αφήνοντας περισσότερα περιθώρια ελευθερίας στις στροφές.
H αμεσότητα στις αλλαγές κατεύθυνσης είναι εξαιρετική και μόνο σε ορισμένα γλιστερά σημεία, η υποστροφή έρχεται πιο εύκολα από ότι θα ήθελες. Σε κάθε περίπτωση τα φρένα θα ικανοποιήσουν με την αίσθηση και την αποτελεσματικότητά τους.
Το κερασάκι
Αυτά που περιμέναμε από την νέα 120 είναι λίγο έως πολύ αναμενόμενα για μία δημιουργία της Βαυαρικής εταιρείας. Η BMW δημιούργησε (πάλι) ένα πακέτο που διατηρεί στο ακέραιο τα ποιοτικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά μιας αυθεντικής BMW, με άφθονες δόσεις οδηγικού ταμπεραμέντου, ένα mhev σύστημα κίνησης με ωραία απόδοση, ανταγωνιστική κατανάλωση και ένα (στάνταρ) αυτόματο κιβώτιο που συνεχίζει να θέτει το μέτρο σύγκρισης σε αυτό το επίπεδο.
Αυτό που δεν περιμέναμε όμως, είναι το αντίτιμο για όλα αυτά. Οι δυσάρεστες εκπλήξεις έχουν υπάρξει στο εμπορικό παρελθόν της εταιρείας, αλλά στην προκειμένη περίπτωση όλα ανατρέπονται. Η νέα BMW 120 ξεκινάει από τα 28.960 ευρώ με ένα επίπεδο εξοπλισμού χωρίς ουσιαστικές ελλείψεις, σε μία τιμή δηλαδή που είναι πιο συμφέρουσα, όχι μόνο από ολόκληρο τον premium ανταγωνισμό, αλλά και σε σχέση με αρκετά συμβατικά C χάτσμπακ._4Τ
BMW 120
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ τούρμπο με 48V mhev >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.499 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 156 ίπποι >ΡΟΠΗ (β/κ): 240 Nm >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 20 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 55 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 170 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 280Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων > ΜΗΚ.ΠΛ.ΥΨ.: 4.361 x 1.800 x 1.459 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.670 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 300 λίτρα > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,8 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 226 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 7,4 λτ./100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 121 γρ./χλμ>ΤΙΜΗ: από 28.960 ευρώ