Μηδενικές εκπομπές και premium χαρακτήρας για τη νέα, αμιγώς ηλεκτρική EQB.
Αν αναζητάτε -ή πραγματικά χρειάζεστε- ένα ηλεκτρικό SUV με διαθέσιμους χώρους για επτά επιβάτες, οι επιλογές σας αυτήν τη στιγμή είναι κάτι παραπάνω από περιορισμένες. Με εξαίρεση το κατά πολύ ακριβότερο και μεγαλύτερο Model X και το επερχόμενο και πιο «συμβατό» σε χαρακτήρα και κόστος Model Y, που αναμένεται να μπει στην παραγωγή και να διατεθεί στις κατά τόπους ευρωπαϊκές αγορές μέσα στο τρέχον έτος, η νέα EQB είναι κατά μία έννοια μοναδική στο είδος της, προσφέροντας, πέραν των απαραίτητων χώρων για δύο επιπλέον ενηλίκους, μια ευρεία γκάμα επιλογών, που περιλαμβάνει δύο τετρακίνητες και μία προσθιοκίνητη παραλλαγή.
Αποτελώντας την απαραίτητη γέφυρα ανάμεσα στη μικρότερη EQA και τη μεγαλύτερη EQC, για την περίσταση στα χέρια μας βρίσκεται η μικρότερης απόδοσης έκδοση με τον κωδικό «300» και το χαρακτηριστικό ταμπελάκι «4MATIC» στο πίσω μέρος, που υποδηλώνει, όπως και στην περίπτωση της πιο δυνατής «350 4MATIC», την παρουσία δύο ηλεκτρικών μονάδων. Κοινός παρονομαστής τόσο για τις εκδόσεις αυτές όσο και για την προσθιοκίνητη «250», που μόλις ξεκινά την καριέρα της στην ελληνική αγορά, είναι η συμπαγής μπαταρία ιόντων λιθίου των 66,5 kWh, η οποία υπόσχεται σε κάθε εκδοχή της νέας EQB διαφορετικό επίπεδο αυτονομίας.
Εντός και εκτός
Σχεδιαστικά, η EQB ακολουθεί το γνωστό δόγμα της «προοδευτικής πολυτέλειας» της ηλεκτρικής οικογένειας EQ της Mercedes, με τις γενναιόδωρες εξωτερικές διαστάσεις (4.684×1.834×1.667 χλστ.) και την προσεγμένη της αεροδυναμική (Cd: 0,28) να συνεπικουρούνται από μια αρκούντως «τετραγωνισμένη» σχεδιαστική φιλοσοφία. Η τελευταία παραπέμπει στη συμβατική GLB, φιλοτεχνημένη για την περίσταση με χαρακτηριστικές πινελιές, όπως την κλειστή και σκουρόχρωμη μάσκα στο εμπρός μέρος, την ενιαία φωτεινή λωρίδα LED που ενώνει τα πίσω φωτιστικά σώματα και τις ειδικής σχεδίασης ζάντες Aero, που συμβάλλουν με τη σειρά τους στη βελτίωση της κατανάλωσης ενέργειας.
Στο εσωτερικό της EQB η εικόνα είναι κάτι παραπάνω από γνώριμη, με την ενιαία οθόνη του πολυσυστήματος MBUΧ της Mercedes, την αμφιθεατρική θέση οδήγησης και το αλουμινένιο look σε ταμπλό, αεραγωγούς, τιμόνι και χειρολαβές να συνδυάζονται με την παρουσία του χαρακτηριστικού επιλογέα δεξιά και πίσω από το τιμόνι, για τον έλεγχο του συστήματος μετάδοσης και την απτή ποιότητα των υπόλοιπων υλικών. Όλα τα παραπάνω συνθέτουν ένα πολυτελές και φιλόξενο περιβάλλον, που φέρει σε κάθε του πτυχή τη σφραγίδα «Mercedes».
Ωστόσο, το ενδιαφέρον εδώ επικεντρώνεται στους χώρους, που μπορούν να ικανοποιήσουν, ως απόρροια της πολύ καλής εκμετάλλευσης του μεταξονίου των 2.829 χλστ. και της έξυπνης προσθήκης δύο επιπλέον καθισμάτων -που «εμφανίζονται» εύκολα με τη λειτουργία Easy Entry και το τράβηγμα δύο ιμάντων-, τις καθημερινές ανάγκες επτά στο σύνολο ατόμων. Αρκεί εκείνοι της τρίτης σειράς να μην υπερβαίνουν σε ύψος το 1,65 με μ 1,7 μ.
Όλα τα παραπάνω συνδυάζονται με περαιτέρω χωροταξική ευελιξία, χάρη στη δυνατότητα μετακίνησης -κατά τον διαμήκη άξονα του αυτοκινήτου- της δεύτερης σειράς καθισμάτων σε μια διαδρομή συνολικού μήκους 140 χλστ. Από εκεί και πέρα, έξτρα… πόντοι χρηστικότητας πιστώνονται με δεδομένες και τις μεταφορικές δυνατότητες του χώρου φόρτωσης, που με αναδιπλωμένα τα δύο ανεξάρτητα πίσω καθίσματα προσφέρει τη δυνατότητα μεταφοράς αποσκευών με όγκο 465 λίτρα ή 1.620 λίτρα όταν «εξαφανιστεί» πλήρως και η μεσαία σειρά – οι αντίστοιχες τιμές για την 5θέσια έκδοση της EQB είναι 495 και 1.710 λίτρα.
Κινούμαι ηλεκτρικά
Η EQB της Mercedes με τον κωδικό «300» παίρνει κίνηση από έναν ασύγχρονο (ASM) και σύγχρονο (PSM) ηλεκτροκινητήρα, αποδίδοντας συνδυαστικά μέγιστη ισχύ 168 kW, δηλαδή 228 ίππους. Με τη μέγιστη ροπή να φτάνει τα 390 Nm, η «μικρή» και τετρακίνητη EQB είναι σε θέση να επιταχύνει χωρίς πρόβλημα, αλλά χωρίς… δράματα τα 2.175 κιλά της από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 8,0 δλ., επιτυγχάνοντας τελική ταχύτητα που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα.
Η απαραίτητη ενέργεια αντλείται από μία μπαταρία ιόντων λιθίου με 8ετή εγγύηση ή χιλιομετρική κάλυψη 160.000 χλμ. και ωφέλιμη χωρητικότητα 66,5 kWh, που θεωρητικά εξασφαλίζει, βάσει του νεότερου και πιο αυστηρού πρωτοκόλλου υπολογισμού, μέγιστη αυτονομία 419 χλμ. Στην πράξη, ωστόσο, και με δεδομένο το βαρύ έργο αλλά και το γεγονός ότι η πραγματική μέση κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας δύσκολα πέφτει κάτω από το άτυπο φράγμα των 20 kWh ανά 100 «μικτά» χλμ., η πραγματική εμβέλεια της EQB 300 δεν υπερβαίνει τα 320 χλμ.
Όσο για τη φόρτιση, στο γκαράζ του σπιτιού ή σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης, ο συσσωρευτής μπορεί να «αναζωογονηθεί» από το 10% στο 100% της δυναμικής του από πηγή εναλλασσόμενου ρεύματος με ισχύ έως 11 kW χρησιμοποιώντας τον οn-board φορτιστή του αυτοκινήτου σε κάτι λιγότερο από 6,5 ώρες. Σε σταθμούς ταχείας φόρτισης συνεχούς ρεύματος και ανάλογα με τη θερμοκρασία της μπαταρίας υψηλής τάσης, η Mercedes EQB δύναται να φορτίσει με μέγιστη ισχύ έως 100 kW. Ο χρόνος φόρτισης σε αυτή την περίπτωση είναι 32 λεπτά για το «γέμισμα» από 10% σε 80%. Έπειτα από μόλις 15 λεπτά, η ηλεκτρική ενέργεια αρκεί για να διανυθούν περίπου 150 χλμ.
Στο δρόμο η «δική μας» ΕQB με τις 18άρες ζάντες (σοφή επιλογή στους ελληνικούς δρόμους) ξεδιπλώνει ένα αγχολυτικό προφίλ, που δε διεγείρει σπορτίφ ένστικτα. Στο πρόγραμμα Comfort και με επιλεγμένη την πιο «ισχυρή» από τις τρεις βαθμίδες που επηρεάζουν το βαθμό της ανάκτησης της ενέργειας, η EQB ταξιδεύει αθόρυβα με τη χρήση ενός μόνο πεντάλ – και προπάντων άνετα, με την ανάρτηση εντός πόλης να «κρύβει» το βάρος του αμαξώματος και να απορροφά σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό τις ανωμαλίες του δρόμου.
Τα πράγματα γίνονται πιο «ζωηρά» στο πρόγραμμα Sport (υπάρχει και το Eco για τους θιασώτες της οικονομίας), με τους δύο κινητήρες να αποδίδουν το μέγιστο της ισχύος τους, η οποία περνά στο δρόμο ομαλά και δίχως παρατράγουδα. Την ίδια στιγμή και με δεδομένη την άριστη ποιότητα κύλισης στο ταξίδι, ο οδηγός της EQB έχει ως σύμμαχό του ένα «βαρύ» πηδάλιο και, σε συνδυασμό με την αμεσότητα στην απόκριση του συστήματος μετάδοσης της κίνησης, ένα σύστημα πέδησης με καλή αίσθηση και ανθεκτικότητα στην επίπονη χρήση.
Πέτυχε
Η νέα EQB εκπληρώνει με το παραπάνω όλα όσα υπόσχεται, έχοντας ως βασικό άσο στο μανίκι της το γεγονός ότι πρόκειται για το μοναδικό προς ώρας 7θέσιο SUV της αγοράς με μηδενικές εκπομπές. Την ίδια στιγμή, αποτελεί μία ακόμα γνήσια δημιουργία της Mercedes, καθώς την πληθώρα τεχνολογιών και το υψηλό επίπεδο άνεσης σε όλα τα οδικά σενάρια «συνοδεύει» μια ποιότητα κατασκευής υπεράνω κριτικής και μια απροβλημάτιστη -αν και όχι και τόσο συμμετοχική- συμπεριφορά στο δρόμο.
Μπορεί τα 61.850 ευρώ που κοστίζει δίχως κρατική επιδότηση η βασική και τετρακίνητη για την περίσταση έκδοση «300», σε συνδυασμό με τα επιπλέον 1.080 ευρώ για τα «παραπανίσια» δύο καθίσματα της τρίτης σειράς, να είναι ποσό που δεν απευθύνεται στους πολλούς, εντούτοις οι εν τω συνόλω ικανότητές της δικαιολογούν απόλυτα το παραπάνω τίμημα.
Mercedes EQB 300 4Matic
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ: 2 > ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ: 168 kW (228 ίπποι) > ΡΟΠΗ: 390Nm > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,0 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα > ΒΑΡΟΣ: 2.175 κιλά > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.684×1.834×1.667 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.829 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 465-1.620 λίτρα > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ: 66,5 kWh (net) > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ AC: 11 kW > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ DC: 100 kW > ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 10%- 100% ΑC: 6:25 ώρες (11 kW) > ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 10%-80% DC: 32 λεπτά (100 kW) > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 419 χλμ. (WLTP) > ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,1 kWh/100 χλμ. (WLTP) > ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 20,5 kWh/100 χλμ. > ΤΙΜΗ: Από 61.850 ευρώ