Στα δύσκολα χωράφια της premium κατηγορίας μπαίνει η τρίτη γενιά της ναυαρχίδας της Skoda, που όμως αυτήν τη φορά δεν προσπαθεί να επιβληθεί μόνο με το μέγεθος και το βαρύγδουπο όνομά της.
ΜΠΟΡΕΙ να μοιάζει υπερφίαλο, αλλά το όνομα «Superb» (υπέροχο) αντλεί τις ρίζες του στην ιστορία της τσεχικής φίρμας σε μια ανάλογης φιλοσοφίας λιμουζίνα, που παρήχθη την περίοδο 1934-1949, με μια μικρή διακοπή κατά τη διάρκεια του πολέμου. Σήμερα, η τρίτη γενιά του μοντέλου παραμένει ένα αυτοκίνητο που απευθύνεται σε περιορισμένο κοινό, για την ακρίβεια στο 3% της ελληνικής αγοράς, εντούτοις αξίζει να το γνωρίσει κανείς, καθώς αποτελεί τον ιδανικό πρεσβευτή για όσα εκπροσωπεί σήμερα η Skoda. Το οδηγήσαμε για πρώτη φορά ένα χρόνο πριν, στο πλαίσιο της προκριματικής διαδικασίας του Αυτοκινήτου της Χρονιάς, και εντυπωσιαστήκαμε από τους αβυσσαλέους χώρους, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η έκδοση που βάλαμε τότε στο χέρι ήταν μια 2λιτρη βενζινοκίνητη με 280 ίππους και μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Η δοκιμή επί ελληνικού εδάφους καθυστέρησε, καθώς η παρουσία της Skoda στη χώρα μας παρέμενε μετέωρη μέχρι την αρχή του καλοκαιριού, οπότε και οριστικοποιήθηκε το καθεστώς για την αντιπροσώπευσή της (περισσότερα στις επόμενες σελίδες).
Να ‘μαστε, λοιπόν, με την πιο συμβατή εκδοχή του Superb για την ελληνική πραγματικότητα, που δεν είναι άλλη από αυτή με τον 1.600άρη ντίζελ συνδυασμένη με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων, που πάντα κολακεύει τα πετρελαιοκίνητα σύνολα, καθώς εξομαλύνει τη λειτουργία τους. Το Superb βασίζεται στο ίδιο δάπεδο με το Passat, κάτι που στη σημερινή εποχή επ’ ουδενί δεν προϋποθέτει κάποια ομοιότητα στην εμφάνισή τους, εντούτοις τα δύο μοντέλα μοιράζονται τις ίδιες αναλογίες και έναν αντίστοιχα λιτό σχεδιασμό, με το Skoda να αντιπαραθέτει ένα πιο πληθωρικό ρύγχος και τις επιφάνειες του αμαξώματος να διακρίνονται από πιο αιχμηρές ακμές. Με μεταξόνιο 2.841 χλστ., είναι 5 εκατοστά μακρύτερο από το γερμανικό μοντέλο, διαφορά που διπλασιάζεται συγκρίνοντας τα μήκη τους. Το αποτέλεσμα, όπως είναι φυσικό, αποτυπώνεται στους εσωτερικούς χώρους, όπου οι κανονικού αναστήματος επιβάτες θα νιώσουν άβολα από… το χάσμα που τους χωρίζει. Για να έχετε μια εικόνα, κάπου δυόμισι παλάμες απέχουν τα γόνατα του πίσω επιβάτη από την πλάτη της θέσης του οδηγού. Όσο για το χώρο αποσκευών, με 625 λίτρα (1.760 με πεσμένες τις πλάτες των πίσω καθισμάτων), ξεπερνά κατά 30 λίτρα αυτόν του προκατόχου του και κατά 35 το ήδη… σοκαριστικό από πλευράς διαστάσεων πορτ μπαγκάζ του Octavia. Το Passat μένει πίσω με 586 λίτρα, χώρο στον οποίο έχεις πρόσβαση μέσα από το λιγότερο πρακτικό άνοιγμα που χαρακτηρίζει τα σεντάν, όταν η ύπαρξη πέμπτης πόρτας στο Superb διευκολύνει στη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων.
Πέραν των χωροταξικών διαπιστευτηρίων του Superb, η συνολική ατμόσφαιρα που αποπνέει το εσωτερικό του, αν και κάπως μουντή, χαρακτηρίζεται από λιτό σχεδιασμό και καλή ποιότητα υλικών. Στον εργονομικό τομέα, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του το σωστό μείγμα από αναλογικά χειριστήρια και σύγχρονα καλούδια (βλ. οθόνη αφής), έτσι που ο έλεγχος όλων των συστημάτων να απαιτεί πρακτικά μηδενικό χρόνο εξοικείωσης.
Προβλέψιμα είναι λίγο πολύ τα πράγματα και στο δρόμο, καθώς τα στάνταρντ όσον αφορά την οδική συμπεριφορά όλων των αυτοκινήτων που αξιοποιούν την πλατφόρμα MQB του VW Group είναι πολύ υψηλά, με τις μικροδιαφοροποιήσεις να εντοπίζονται στην εκάστοτε επιλογή της σκληρότητας των ελατηρίων. Εν προκειμένω, τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης συνδυάζονται με ένα εξαιρετικό επίπεδο άνεσης, με την κατασκευή να επωφελείται από την ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων που συνοδεύει όλες τις εκδόσεις, και έτσι καλό είναι να αποφευχθούν οι μεγάλοι τροχοί, που έχουν τη συνήθεια να δυσανασχετούν με την προβληματική ελληνική άσφαλτο.
Ο γνωστός 1.600άρης TDI με τους 115 ίππους μετακινεί με ικανοποιητικό τρόπο το αμάξωμα των 1.480 κιλών (0-100 χλμ./ώρα σε 11,0 δλ.), αν και στις χαμηλές στροφές τού λείπει δύναμη, ενώ η λειτουργία του Start/Stop είναι αργή και μάλλον ενοχλητική. Φυσικά, αν κάποιος επιθυμεί κάτι πιο μπριόζικο, μπορεί να καταφύγει σε μια ισχυρότερη ντίζελ επιλογή, σαν τη 2λιτρη των 190 ίππων που επίσης δοκιμάσαμε, με την αντίστοιχη επίδοση να πέφτει στα 8,1 δλ. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις σημειώθηκαν εξαιρετικές τιμές ακινητοποίησης στη δοκιμή επιβράδυνσης. Το ταξίδι είναι εν γένει αθόρυβο και εξαιρετικά άνετο, ενώ στον τομέα της κατανάλωσης η μέση τιμή κυμάνθηκε στη διάρκεια της δοκιμής οριακά κάτω από τα 8 λίτρα/100 χλμ., όταν η αντίστοιχη τιμή του ισχυρότερου Superb διαμορφώθηκε στα 7,4 λίτρα/100 χλμ.
Πού ανήκει;
Μπορεί το Superb να παραπέμπει σε ένα αυτοκίνητο (κατά προτίμηση σκούρου χρώματος) σταθμευμένο έξω από τις αφίξεις του αεροδρομίου, εντούτοις σε άλλες εποχές θα έκανε θραύση και ως οικογενειακό όχημα. Εκεί που σε άλλες περιπτώσεις, ετοιμάζοντας τις αποσκευές των διακοπών, θα άφηνες έξω τα μισά πράγματα, στην προκειμένη περίπτωση μπορείς να «πετάξεις» στο πορτ μπαγκάζ ακόμα και τα ποδήλατα των παιδιών. Σήμερα, όμως, ο υποψήφιος αγοραστής θα στραφεί στο σημαντικά φθηνότερο (και με το παραπάνω ευρύχωρο) Octavia ή στην κατηγορία των crossover. Αν το αναμενόμενο στις αρχές της επόμενης χρονιάς Skoda Kodiaq, με δυνατότητα φιλοξενίας έως και επτά επιβατών, έρθει -όπως λένε οι πληροφορίες- σε αντίστοιχη τιμή με του Superb (27.400 ευρώ το 1.600άρι της δοκιμής μας με το DSG), τότε ο ρόλος του τελευταίου απευθύνεται πράγματι περισσότερο στις εταιρικές πωλήσεις, σε κάθε περίπτωση όμως η παρουσία του στους δρόμους αναβαθμίζει την εικόνα της εταιρείας._ 4Τ
Η 2λιτρη εκδοχή με τους 190 ίππους έχει σαφώς καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με το 1.600άρι, εντούτοις το κέρδος θα αποτυπωθεί περισσότερο στον ανοιχτό δρόμο, αλλά και στον τομέα της κατανάλωσης, καθώς ο μεγαλύτερος κινητήρας μετακινεί με μεγαλύτερη άνεση τα σχεδόν 1.500 κιλά του αμαξώματος. Τόσο η εργονομία όσο και η αίσθηση στο δρόμο προδίδουν τη συγγένεια με τα υπόλοιπα μοντέλα του γερμανικού γκρουπ, που μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα. Τη διαφορά εν προκειμένω κάνουν οι άνευ προηγουμένου εσωτερικοί χώροι.
ΥΠΕΡ/ΧΩΡΟΙ/ΦΡΕΝΑ/ΑΝΕΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
ΚΑΤΑ/ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΤΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ/ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ START/STOP
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ