To Skoda Octavia γίνεται ακόμα πιο ολιγαρκές με τον 1.0 TSI των 116 ίππων, χωρίς θυσίες όμως στον οικογενειακό του χαρακτήρα.
Ο εξαιρετικός TSI κινητήρας του ενός λίτρου, δεν σταματά να μας εκπλήσσει σε κάθε του εμφάνιση. Στην προκειμένη περίπτωση μάλιστα δεν συνοδεύει κάποιο μικρό αυτοκίνητο, αλλά το διόλου ευκαταφρόνητης μάζας Skoda Octavia, των σχεδόν 4,7 μέτρων. Οι μεγαλύτεροι ίσως να θυμηθούν εκείνες τις πάλαι ποτέ πατέντες των εγχώριων εισαγωγέων, οι οποίοι πριν από μερικές δεκαετίες έφερναν κοτζάμ κούρσες με μικρούς και αναιμικούς κινητήρες, προκειμένου να ντριμπλάρουν την παραδοσιακά φορομπηχτική αντιμετώπιση. Μόνο που τότε το αποτέλεσμα ήταν αυτοκίνητα που στο προσπέρασμα θύμιζαν έντονα αναμονή σε ουρά στο ΙΚΑ, ενώ σήμερα η κατάσταση είναι μακράν καλύτερη.
Έχουμε και λέμε λοιπόν. Το τρικύλινδρο διαμαντάκι του ομίλου, εδώ αποδίδει 116 ίππους και 200 Nm ροπής. Για να έχετε μία εικόνα του τι μπορεί να καταφέρει το downsizing, σκεφθείτε ότι πριν από 20 χρόνια τέτοια ήταν η ροπή του 20βάλβιδου υπετροφοδοτούμενου 1800άρη κινητήρα που λανσάρισε ο γερμανικός όμιλος. Στην πράξη, το πιο χρήσιμο στοιχείο, είναι η ένδειξη αλλαγής σχέσης. Και αυτό γιατί τις περισσότερες φορές βλέπεις ότι σου προτείνει να οδηγείς με μία ή και δύο σχέσεις, πάνω. Αναρωτιέσαι αν ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος τα έχει χάσει, αλλά τελικά διαπιστώνεις ότι κάτι ξέρει. Το τράβηγμα είναι πολύ καλό, η δύναμη ψηλά είναι τέτοια που δεν σε αφήνει ποτέ ξεκρέμαστο στον ανοικτό δρόμο και μόνο η κάπως «βαριά» χροιά του ήχου προδίδει την τρικύλινδρη αρχιτεκτονική του. Η ελαστικότητα είναι τόσο καλή, που δεν είναι λίγες οι φορές που αποζητάς το κάτι παραπάνω, εκεί στην χαμηλή περιοχή του στροφόμετρου, στις 1.500 έως 2.000 σ.α.λ., ειδικά στο ξεκίνημα σε ανωφέρειες. Δεν είναι όμως μόνο η αίσθηση, αλλά και οι επιδόσεις που καταγράψαμε στην ευθεία των μετρήσεων και συνηγορούν υπέρ του νέου κινητήρα. Έτσι σε σχέση με τον 1200άρη TSi των 105 ίππων, την θέση του οποίου παίρνει στην γκάμα, όλες οι μετρήσεις έχουν βελτιωθεί όπως μπορείτε να διαπιστώσετε στον πίνακα που ακολουθεί. Όλα αυτά μάλιστα την στιγμή που η κατανάλωση διατηρείται σε πολύ καλά επίπεδα. Σε ένα ήρεμο ταξίδι στην εθνική οδό χωρίς φορτίο και με ταχύτητες της τάξεως των 120-130 χλμ./ώρα, η κατανάλωση διατηρήθηκε κάτω από τα 6 λτ./100 χλμ.. ενώ κατά μέσο όρο και ανάλογα με το πόσο προνοητικός είναι ο οδηγός, η μέση τιμή διατηρείται εύκολα κάτω από τα 7 λτ./100 χλμ.
Από εκεί και πέρα τίποτε άλλο δεν διαφοροποιείται σε σχέση με αυτά που ξέρουμε για το Octavia. Xωροταξικά παραμένει το όνειρο κάθε οικογενειάρχη, με εξαιρετικούς χώρους στις πίσω θέσεις και έναν αχανή χώρο αποσκευών (που κυμαίνεται από 590 έως 1.580 λτ., από τα οποία θα πρέπει να αφαιρέσετε 22 λτ. εάν επιθυμείτε την ύπαρξη ρεζέρβας) και το ασυναγώνιστο πλεονέκτημα που χαρίζει το μεγάλο άνοιγμα της πέμπτης πόρτας. Ποιοτικά δεν υπάρχει κάποιο παράπονο, η όλη ατμόσφαιρα όμως του εσωτερικού (συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της σχεδίασης) δεν έχει την φρεσκάδα μερικών αντιπάλων.
Στον δρόμο το Octavia κινείται εντός οικογενειακών πλαισίων. Οι σχετικά μαλακές ρυθμίσεις εξασφαλίζουν ένα καλό επίπεδο άνεσης και μόνο στις εγκάρσιες ανωμαλίες ο ημιάκαμπτος άξονας θα αντιδράσει κάπως έντονα (ότι τόσο ενοχλητικά πάντως όσο η παλιότερη έκδοση 1.2 που φορούσε τροχούς 17’). Η πλατφόρμα MQB που αποτελεί την βάση του Octavia (όπως και τόσων άλλων μοντέλων του γκρουπ VW), συνεπάγεται μία συγκροτημένη αίσθηση των χειριστηρίων, όπως το τιμόνι και ο επιλογέας του κιβωτίου, ενώ αποτελεσματικά αποδεικνύονται και τα φρένα. Στις στροφές το στάνταρ σύστημα XDS+ βελτιώνει την πρόσφυση των κινητήριων τροχών.
Σε ό,τι αφορά το κόστος, μπορεί η βασική έκδοση Active να ξεκινάει από τα 16.900 ευρώ, υπάρχει όμως ένα στοιχείο εξοπλισμού που λείπει και θεωρούμε ότι αναγκαστικά θα πρέπει να στραφεί κανείς στην ελαφρώς ακριβότερη έκδοση Ambition, των 17.500 ευρώ η οποία συμπεριλαμβάνει το διαιρούμενο πίσω κάθισμα (μαζί με ζάντες αλουμινίου, προβολείς ομίχλης και Bluetooth, ενώ το σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης είναι έξτρα).
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ |
SKODA OCTAVIA 1.0 TSI (1.2 TSI) |
Κυβισμός (κ.εκ.) |
999 (1.197) |
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) |
116/5.500 (105/4.500) |
Ροπή (Nm./σ.α.λ.) |
200/2.000 (175/1.400) |
Κιβώτιο |
Xειροκίνητο 6 σχέσεων |
Ανάρτηση εμπρός |
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική |
Ανάρτηση πίσω |
Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική |
Διάσταση ελαστικών |
205–55 /16 (Dunlop SportBlueResponce) |
ΜxΠxΥ (χλστ.) |
4.659 x 1.814 x 1.461 |
Μεταξόνιο (χλστ.) |
2.686 |
Χώρος αποσκ. (λτ.) |
590 – 1.580 |
Βάρος (κιλά) |
1.150 – 1.182* |
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) |
103 |
Τιμή (ευρώ) |
16.900 (Active), 17.500 (Ambition) |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ |
|
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)* |
10,4 (10,8) |
0 – 140 χλμ./ώρα (δλ.)* |
20,2 (22,8) |
0 – 1.000 μ. (δλ.)* |
31,6 (32,4) |
50 – 80 χλμ./ώρα με 3η (δλ.)* |
4,3 (5,4) |
80 – 110 χλμ./ώρα με 4η/5η (δλ.)* |
6,1 / 8,1 (7,7 / 9,9) |
120 -140 χλμ./ώρα με 5η/6η δλ.)* |
7,3 / 9,5 (8,5 / 12,7) |
120 – 0 χλμ./ώρα (μ.)* |
58,1 |
Μέση κατ..(λτ./100 χλμ.)* |
6,6 |
*Μετρήσεις 4Τ