Η «άνοιξη» της Dacia, είναι ένα προσιτό μικρό, αστικό ηλεκτρικό SUV για πραγματικούς ανθρώπους με ρεαλιστικές ανάγκες
Οι άνθρωποι της Dacia είναι πολύ ικανοποιημένοι από τα εμπορικά αποτελέσματα της μάρκας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και δεν το κρύβουν, μετά και την αλλαγή της εταιρικής ταυτότητας.
Το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 34,3 %, με την ρουμανική εταιρεία να κατακτά ένα μερίδιο αγοράς της τάξεως του 4,6 %. Συνεχίζοντας να δημιουργούν προσιτά αυτοκίνητα, βασισμένα στην φιλοσοφία: λογικές επιλογές κοντά στις πραγματικές ανάγκες, παρουσίασαν μία βελτιωμένη εκδοχή του πρώτου ηλεκτρικού τους αυτοκινήτου, του Dacia Spring.
Καταρχήν, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα προς αποφυγή παρεξηγήσεων. Το Dacia Spring μπορεί να μας φαίνεται νέο, αλλά δεν είναι ένα καινούριο μοντέλο. Ξεκίνησε την καριέρα του, με θερμικό κινητήρα, το 2015 με την ονομασία Renault Kwid προοριζόμενο για την αγορά της Ινδίας.
Το 2019 έβαλε το ηλεκτρικό του «κοστούμι», μετονομάστηκε σε Renault City K-ZE και έβαλε πλώρη για την αγορά της Κίνας, όπου ήδη ο ανταγωνισμός σε θέματα ηλεκτροκίνησης είχε ανάψει για τα καλά. Το 2021 το Γαλλικό γκρουπ αποφάσισε να το φέρει στην Ευρώπη, με τα σήματα της Dacia. Η χαμηλού κόστους φιλοσοφία ταιριάζει γάντι στην φιλοσοφία της Ρουμανικής εταιρείας και τα αποτελέσματα δεν άργησαν να έρθουν, αφού μέχρι στιγμής οι παραγγελίες έχουν φτάσει τις 110.000.
Αυτές αφορούν την μικρότερη έκδοση των 45 ίππων, η οποία σε αρκετές αγορές εκμεταλλευόμενη και τις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις, είχε μεγάλη εμπορική διείσδυση με μία ασυναγώνιστη, κατά περίπτωση, τιμή.
Επειδή όμως η εταιρεία παρατήρησε ότι πάνω από το 70% των υποψήφιων αγοραστών στρεφόντουσαν στην πλουσιότερη έκδοση, αποφάσισε να αναβαθμίσει το Spring. Από στοιχεία μάλιστα που συνέλεξε η εταιρεία από τα μέχρι τώρα επιτεύγματα του Spring, είναι το ότι τα 3/4 των συνολικών πωλήσεών του προέρχονται από πελάτες λιανικής, που κατά μέσο όρο διανύουν ημερησίως 31 χλμ. με μέση ταχύτητα 26 χλμ./ώρα. Μάλιστα, στο 75% των περιπτώσεων, τα Dacia Spring φορτίζονται στο σπίτι με μέση διάρκεια φόρτισης τις 3,5 ώρες.
Στο πλαίσιο λοιπόν του προγράμματος Dacia goes extreme, όπου όλα τα μοντέλα της Dacia απέκτησαν μία έκδοση extreme, το ίδιο συνέβη και με το μικρό ηλεκτρικό μοντέλο.
Μόνο που στην περίπτωση του Spring, εκτός από την αισθητική ανανέωση, υπήρξε και μία τεχνική αναβάθμιση. Αυτή αφορά κατά κύριο λόγο στο ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο παραμένει εξίσου κόμπακτ σε διαστάσεις, αποδίδει όμως 65 ίππους πλέον σε υψηλότερους ρυθμούς περιστροφής(από τις 7.162 στις 12.057 σ.α.λ.). Αλλαγές έγιναν στα ρουλεμάν, τα πηνία, τον μειωτήρα και το κιβώτιο, για αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ανάκτησης ενέργειας.
Μπορεί οι 65 ίπποι να φαίνονται λίγοι (πόσο μάλλον δε οι 45 της μικρότερης έκδοσης), οι μηχανικοί της εταιρείας όμως έχουν καταφέρει να διατηρήσουν το βάρος κάτω από τον ένα τόνο. Χάρη στην μπαταρία ιόντων λιθίου των 188 κιλών, το Spring ζυγίζει 970 κιλά (χωρίς τον οδηγό), μία τιμή εξαιρετική ακόμα και για θερμικό αυτοκίνητο, πόσο δε μάλλον για ηλεκτρικό.
Το αποτέλεσμα είναι μία σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις σε σύγκριση με εκείνες της μικρότερης έκδοσης, καθώς για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα η έκδοση των 65 ίππων χρειάζεται 13,7 δλ., έναντι 19,1 δλ. της έκδοσης των 45 ίππων. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 125 χλμ./ώρα , ενώ υπάρχει και πρόγραμμα eco που «φιμώνει» απόδοση και τελική, για εξοικονόμηση ενέργειας.
Η αυτονομία που εξασφαλίζει η μπαταρία των 27,4 kWh (26,8 net) κατά μέσο όρο φθάνει στα 220 χλμ., τιμή που αυξάνεται έως τα 305 χλμ. σε αστική χρήση. H φόρτιση σε οικιακή πρίζα διαρκεί 13 ώρες, ενώ σε wallbox ο απαιτούμενος χρόνος μειώνεται στα 8,3 και 4,5 ώρες στα 3,7 και 7,4 kW αντίστοιχα, ενώ έξτρα χρεώνεται η δυνατότητα DC φόρτισης που μειώνει τον χρόνο φόρτισης σε λιγότερο από μία ώρα.
Εξωτερικά η εφαρμογή της extreme προσέγγισης σημαίνει ότι συγκεκριμένα τμήματα του αμαξώματος, όπως οι μπάρες οροφής, τα καλύμματα των πλευρικών καθρεφτών, το σήμα της Dacia στην πόρτα του πορτ μπαγκάζ, καθώς και μέρη κάτω από τα φωτιστικά σώματα, είναι βαμμένα σε χάλκινη απόχρωση (Copper Brown).
Επίσης, υπάρχουν αυτοκόλλητες λωρίδες στις πόρτες, καθώς και μια αισθητική αναφορά στο μοτίβο snorkel του Duster που βρίσκεται μεταξύ των θυρών και των εμπρός φτερών, αλλά και μια ειδική διακόσμηση στα προστατευτικά του κάτω μέρους των θυρών.
Εσωτερικά, συναντά κανείς μια ξεχωριστή επένδυση στα μαρσπιέ των θυρών, ειδική εκτύπωση στα εμπρός λαστιχένια πατάκια, επένδυση σε χάλκινη απόχρωση σε ορισμένα τμήματα των πάνελ των εμπρός θυρών, στο περίγραμμα των αεραγωγών και της οθόνης πλοήγησης και άλλα, όπως το κεντημένο λογότυπο Dacia Link στα εμπρός καθίσματα.
Με μήκος 3.734 χλστ., πλάτος 1.579 χλστ., ύψος 1.513 χλστ. και μεταξόνιο στα 2.423 χλστ. είναι χτισμένο στην πλατφόρμα CMF-A της Renault. Προσφέρει ικανοποιητικούς χώρους για τέσσερις επιβαίνοντες στην καμπίνα και έναν χώρο αποσκευών 270 λίτρων, που αυξάνεται στα 620 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.
Οδηγώντας το Dacia Spring
Ανοίγοντας την πόρτα, αμέσως αντιλαμβάνεσαι την προσπάθεια που έγινε προκειμένου να διατηρηθεί το κόστος χαμηλά. Δεν αναφερόμαστε στο μεταλλικό ήχο της πόρτας, ούτε στα αναμενόμενα σκληρά στην υφή πλαστικά, όσο σε εργονομικές ιδιαιτερότητες όπως η έλλειψη ρύθμισης καθ’ύψος τιμονιού και καθίσματος, οι διακόπτες των παραθύρων που βρίσκονται στην βάση της κεντρικής οθόνης, αλλά και οι πατροπαράδοτες πατητές ασφάλειες στις πόρτες.
Στο κέντρο του πίνακα οργάνων βρίσκεται μία ψηφιακή οθόνη 3,5 ιντσών που πλαισιώνεται από λυχνίες για την λειτουργία του κινητήρα, το κιβώτιο και την φόρτιση της μπαταρίας. Στους διακόπτες επάνω στο τιμόνι υπάρχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα, ενώ την θέση του κλασικού επιλογέα για το κιβώτιο, έχει πάρει ένας περιστροφικός διακόπτης με επιλογές D (Drive), N (neutral) και R (reverse).
Στο μέσο του ταμπλό βρίσκεται η οθόνη 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, το οποίο στα αυτοκίνητα που είχαμε στην διάθεσή μας, διέθετε πλοήγηση και ένδειξη της κάμερας οπισθοπορείας.
Αυτή η πρώτη επαφή με το Dacia Spring έγινε επί Αυστριακού εδάφους και πιο συγκεκριμένα στα πέριξ, αλλά και μέσα στην Βιέννη. Σε ένα τέτοιο αστικό περιβάλλον, το Spring τα καταφέρνει μια χαρά. Τα βελτιωμένα αμορτισέρ εξασφαλίζουν μια αρκετά αποτελεσματική απορρόφηση των ατελειών του οδοστρώματος και μόνο οι εγκάρσιες ανωμαλίες θα γίνουν έντονα αντιληπτές.
Μπορεί το τιμόνι να μην ικανοποιεί σε επίπεδο αίσθησης και παρά τις 3,5 στροφές από άκρη σε άκρη, εξασφαλίζει μία ιδιαίτερα καλοδεχούμενη ευελιξία, χάρη στον μικρό κύκλο στροφής, των 9,5 μέτρων.
Περισσότερες εντυπώσεις επί ελληνικού εδάφους θα μπορέσουμε να έχουμε σύντομα. Ο αναλυτικός τιμοκατάλογος θα έχει ανακοινωθεί μέχρι τα τέλη αυτού του μήνα (σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις η τιμή συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης δεν προβλέπεται να βρίσκεται κάτω από τα 20.000 ευρώ) και οι παραγγελίες για την έκδοση των 65 ίππων η οποία και θα είναι η μόνη που θα εισαχθεί, θα ξεκινήσουν τον Ιούνιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Spring, με τον νέο ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα, διατίθεται και ως ελαφρύ επαγγελματικό – στην έκδοση Spring Cargo – που αφορά τους επαγγελματίες εμπόρους, τους διανομείς και άλλα παρόμοια επαγγέλματα. Είτε πρόκειται για παραδόσεις τύπου last mile, είτε για απλή μεταφορά ογκωδών αντικειμένων.
Dacia Spring Extreme 65
ΙΣΧΥΣ: 65 ίπποι > ΡΟΠΗ: 113 Nm > ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς > KΙΒΩΤΙΟ: 1 σχέσης > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 27,4 kWh (26,8 net)> ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.734×1.579×1.513 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.423 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 270-620 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.045 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ ΩΡΑ: 13,7 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 125 χλμ./ώρα* > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 13,7 kWh/100 χλμ. > AYTONOMIA: 220 χλμ. (WLTP)* > ΤΙΜΗ: αναμένεται
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ