Μεγέθη που ανταποκρίνονται στα θέλω της εποχής, πρακτικότητα, οικονομικοί ντίζελ κινητήρες και, φυσικά, απλότητα από δύο μοντέλα τα οποία φαίνεται να ταιριάζουν γάντι στο σήμερα.
ΟΛΟΙ μας λίγο πολύ έχουμε αλλάξει τρόπο σκέψης, προσαρμοζόμενοι στα δεδομένα της εποχής. Το στυλ έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα, ενώ ακόμα πιο πίσω βρίσκονται οι πάλαι ποτέ κραταιοί τομείς των επιδόσεων και των αψεγάδιαστων οδηγικών χαρακτηριστικών, οι οποίοι αποτελούσαν βασικότατα κριτήρια στην επιλογή μας για νέο αυτοκίνητο. Βέβαια, τα σωστά πακέτα, που καταφέρνουν να «τσιμπούν» σε ικανοποιητικά ποσοστά χαρίσματα από όλα τα παραπάνω, περικλείοντάς τα σε μια οικονομική συσκευασία απόκτησης αλλά και χρήσης, έχουν ένα λόγο παραπάνω να αισιοδοξούν αυτήν την εποχή. Στη διπλή δοκιμή που ακολουθεί, κινούμαστε ταυτόχρονα με το ψηλωμένο Dacia Sandero, το οποίο διατηρεί και στη facelift γενιά του την κωδική ονομασία «Stepway» για την περίσταση, αλλά και με το 5θυρο Skoda Rapid, το οποίο σε αυτήν την ενδιαφέρουσα μορφή του ονομάζεται «Spaceback».
Χώροι και πρακτικότητα
Ας αρχίσουμε με την εικόνα των δύο αυτοκινήτων μας, τόσο εκτός όσο και εντός. Σίγουρα, δε διεκδικούν κάποιο βραβείο κομψότητας, αλλά, με εντελώς υποκειμενικά κριτήρια, και τα δύο τους έχουν πιο ενδιαφέροντα σχήματα από τα «απλά» Sandero και σεντάν Rapid. Το μοντέλο της Dacia, λοιπόν, πατάει πάνω στο γνωστό μας Sandero, αλλά με αυτήν την ιδιαίτερη εμφάνισή του κάποιοι μπορεί να το θεωρήσουν και ως «ελεύθερου χρόνου». Έτσι, σε αυτήν του την εκδοχή στέκεται 44 χλστ. ψηλότερα από το έδαφος (20 το προγενέστερο μοντέλο), προκειμένου να διευρύνει το πεδίο δράσης του, ενώ και οι ρυθμίσεις της ανάρτησης είναι ανάλογες με το αυξημένο ύψος του. Έως εκεί όμως – μην έχετε βλέψεις για off-road μαζί του, απλώς μερικά επιπλέον περιθώρια μετακίνησης, χωρίς να ανησυχείτε τόσο πολύ για το αν θα βρει από κάτω…
Το ενδιάμεσο μέγεθός του το κατατάσσει στα άνετα σουπερμίνι της εποχής μας, ακόμα και για τα δεδομένα της νέας γενιάς τους, η οποία είναι σαφώς μεγαλύτερη από την προηγούμενη. Μεγάλοι χώροι (2.590 χλστ. το μεταξόνιο) από το αμάξωμα των 4.071 χλστ. (4.020 πριν από το facelift), τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αποσκευές, οι οποίες βολεύονται, με κάποιες υποχωρήσεις βέβαια, στα 320 λίτρα. Τι είναι αυτό, όμως, που σου κάνει αμέσως εντύπωση από την πρώτη κιόλας στιγμή που μπαίνεις στο εσωτερικό του; Νιώθεις ότι είσαι σε ένα σύνολο της προηγούμενης δεκαετίας, που θυμίζει πολύ το προηγούμενο Renault Clio. Προσοχή εδώ. Όχι απαραίτητα κακή εικόνα, τόσο σε αίσθηση όσο και σε ποιότητα, αλλά χωρίς αμφιβολία… παλαιότερης κοπής.
Μπορεί και το Rapid Spaceback με τη σειρά του να θεωρηθεί ως ενδιάμεση πρόταση, χάρη στις μεγάλες του διαστάσεις, ικανοποιώντας τις ανάγκες ακόμα και μιας πενταμελούς οικογένειας. Με μήκος 4.304 χλστ. και μεταξόνιο 2.602 χλστ., προσφέρει μία φιλόξενη καμπίνα τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες, επιπέδου άνετου μικρομεσαίου, ενώ τα 415 λίτρα του πορτ μπαγκάζ είναι αρκετά για τις περισσότερες εξορμήσεις.
Ποιος είναι ο τομέας που μεγαλώνει ακόμα περισσότερο την ψαλίδα με το μοντέλο της Dacia; Μα, φυσικά, αυτός της αισθητικής και της ποιότητας, αφού, μπαίνοντας μέσα σε αυτό, νιώθεις από την πρώτη κιόλας στιγμή ότι φιλοξενείσαι σε ένα μοντέλο γερμανικών προδιαγραφών. Αν, μάλιστα, αυτό είναι εφοδιασμένο και με την πανοραμική γυάλινη οροφή (έξτρα των 750 ευρώ), όπως στο μοντέλο της δοκιμής μας, τότε η εσωτερική εικόνα απογειώνεται, προς τέρψιν των επιβατών. Ο οδηγός του Rapid θα βρει εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης για αυτόν, ανεξαρτήτως ύψους, με το τιμόνι να ρυθμίζεται και τηλεσκοπικά και το κάθισμα καθ’ ύψος, στοιχεία που απουσιάζουν από το Stepway (πάνω-κάτω μόνο στην έκδοση Style) και, πλέον, εν έτει 2014, μας ενοχλεί όταν δεν τα βρίσκουμε σε μεγαλύτερα μοντέλα από την κατηγορία των μικρών πόλης…
Diesel 90άρια
Ένα από τα σημεία στα οποία τα δύο μοντέλα μας τέμνονται είναι αυτό της κινητήριας δύναμης. Πετρελαιοκινητήρες 90 ίππων, λοιπόν, και στις δύο περιπτώσεις, με το Dacia να είναι εφοδιασμένο με το γνωστό μας σύνολο (Nissan-Renault) 1.5 dCi και το Skoda με το επίσης γνωστό 1.6 TDI. Αμφότερα συνδυάζονται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, ενώ προσφέρουν υψηλή ροπή, καλές τιμές μέσης κατανάλωσης και μεγάλη αυτονομία, η οποία κυμαίνεται περίπου στα 900 χιλιόμετρα και στις δύο περιπτώσεις. Στοιχεία τα οποία παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην εποχή μας, αφού, εκτός της χειροπιαστής οικονομίας, είναι και η αίσθηση των σπάνιων επισκέψεων στα πρατήρια καυσίμων που έχει τη σημασία της!
Συγκεκριμένα, τώρα, η ροπή στο Stepway είναι στα 22,4 χλγμ. στις 1.750 σ.α.λ. και στο Rapid στα 23,4 χλγμ. μόλις από τις 1.500 σ.α.λ., με αποτέλεσμα οι τιμές ρεπρίζ και στα δύο σύνολα να είναι παραπάνω από ικανοποιητικές, παρά τη σχετικά χαμηλή ιπποδύναμη. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι για το «120-140» με 4η το μοντέλο της Dacia χρειάζεται 9,9 δλ., ενώ αυτό της Skoda 8,5. Την ίδια ώρα, οι τιμές για την επιτάχυνση από στάση και μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα είναι, αντίστοιχα, στα 11,9 και τα 11,6 δλ. Σημειώστε εδώ ότι τα δύο αυτοκίνητα είναι πολύ κοντά όσον αφορά τη μέση κατανάλωση, με το Sandero να είναι μία ιδέα οικονομικότερο στην πράξη, με 6,1 λίτρα/100 χλμ., την ώρα που το Rapid, τις ημέρες που το είχαμε στη διάθεσή μας, κυμάνθηκε στα 6,2 κατά μέσο όρο.
Βέβαια, η ψαλίδα ανοίγει και πάλι πολύ υπέρ του Skoda, όταν παραμεριστούν τα νούμερα και περάσουμε στην οδική συμπεριφορά. Το Rapid πατάει πολύ σωστά, στρίβει ωραία, η ανάρτησή του ανταποκρίνεται θετικά σε κάθε ανωμαλία, ενώ στην αντίπερα όχθη το Sandero Stepway βγάζει και πάλι την πιο «παλιακή» αίσθηση που είχαμε σημειώσει αναφερόμενοι στο εσωτερικό του. Βέβαια, οφείλουμε να σημειώσουμε εδώ ότι οι ρυθμίσεις της ανάρτησης, εξαιτίας της Stepway μορφής του, του ταιριάζουν πιο καλά, βελτιώνοντας αισθητά την κατάσταση σε σχέση με του «απλού» Sandero, το οποίο είχαμε παράλληλα εκείνες τις ημέρες στο περιοδικό, κάνοντάς μας τα συμπεράσματα πιο εύκολα. Αν πρέπει να σταθούμε οπωσδήποτε στα στοιχεία που μας ενόχλησαν πιο έντονα, αυτά είναι χωρίς αμφιβολία η αίσθηση αλλά και η ασάφεια του συστήματος διεύθυνσης.
Αναζητώντας την ολοκληρωμένη λύση
Παρ’ ότι δεν είναι εύκολη η απευθείας σύγκριση ανάμεσα στα δύο συγκεκριμένα αυτοκίνητα, αν αναζητούσαμε την πιο ολοκληρωμένη λύση, αυτή θα ήταν, χωρίς αμφιβολία, το Skoda Rapid Spaceback, με το οποίο μπορείς να ταξιδέψεις με άνεση και οικονομία και να κινηθείς με ευκολία μέσα στην πόλη -όντως, αρκετά πιο κόμπακτ από ένα Octavia-, την ίδια ώρα που οι επιβάτες του θα έχουν στη διάθεσή τους πλούσιους χώρους για τους ίδιους και για αποσκευές. Αν σε όλα τα παραπάνω συνυπολογίσει κανείς την τιμή των 17.490 ευρώ (13.990 με απόσυρση και εκπτωτικό πρόγραμμα) για την έκδοση Active, τότε εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι είναι μία από τις ενδιαφέρουσες επιλογές της εποχής μας.
Το βελτιωμένο σε όλους τους τομείς Dacia Sandero Stepway, στον αντίποδα, στη βασική του έκδοση, Life, κοστίζει 14.640 ευρώ (12.685 με απόσυρση), τιμή που φαντάζει ιδιαίτερα ελκυστική, εντούτοις δε συμβαδίζει και πολύ με τα δεδομένα του 2014 και σαφώς υπολείπεται στο σύνολο της αντίστοιχης «value for money» πρότασης της Skoda._4T
ΜΟΝΤΕΛΟ | RAPID | SANDERO |
Κυβισμός (κ.εκ.) | 1.598 | 1.461 |
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) | 90/4.200 | 90/3.750 |
Ροπή (χλγμ./σ.α.λ.) | 23,4/1.500 | 22,4/1.750 |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 5 σχέσεων | Χειροκίνητο 5 σχέσεων |
ΜxΠxΥ (χλστ.) | 4,304×1.706×1.459 | 4.071×1.745×1.607 |
Μεταξόνιο (χλστ.) | 2.602 | 2.590 |
Χώρος αποσκ. (λτ.) | 415 | 320 |
Βάρος (κιλά) | 1.165 | 1.083 |
CO2 (γρ./χλμ.) | 114 | 105 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ (τιμές 4Τ) | | |
0 – 100 χλμ./ώρα (δλ.) | 11,6 | 11,9 |
50 – 80 χλμ./ώρα με 3η (δλ.) | 4,4 | 4,3 |
80 – 110 χλμ./ώρα με 4η/5η(δλ.) | 7,7/11,3 | 7,5/11,4 |
120 – 140 χλμ./ώρα με 5η (δλ.) | 9,9 | 10,3 |
120 – 0 χλμ./ώρα (μ.) | 57,4 | 60,2 |
Μέση κατ.(λτ./100χλμ.) | 6,2 | 6,1 |