To Formentor με την έκδοση VZ5 κάνει το άλμα που περίμεναν όσοι, όχι άδικα, εξακολουθούν να ταυτίζουν την Cupra με τη δημιουργία σπορ μοντέλων.
Το Cupra Formentor από την πρώτη στιγμή έδειξε πως δεν αποτελεί ακόμα μια υπερυψωμένη πρόταση του Group VW. Είτε πίσω από το τιμόνι της δίλιτρης τετρακύλινδρης έκδοσης με τους 310 ίππους, είτε από αυτό της πλέον γήινης της γκάμας, κοινώς με τον 1.5 TSI, οι Ισπανοί έχουν καταφέρει να δώσουν στο μοντέλο τους χαρακτήρα, που ασχέτως επιδόσεων το εντάσσει στην υποκατηγορία των ξεχωριστών, σπορτίφ περιπτώσεων. Πλέον, στην γκάμα του μπαίνει και η πεντακύλινδρη έκδοση VZ5 των 390 ίππων και ο τίτλος «σπορ» παίρνει δικαιωματικά τη θέση του δίπλα στο μοντέλο, που έρχεται να θυμίσει με τον καλύτερο τρόπο τις ρίζες της Cupra.
Το ταχύτερο και πιο πλήρες όσον αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές Formentor, σχεδιάζεται να παραχθεί σε μόλις 7.000 μονάδες, που σύμφωνα με την εταιρεία… δεν πρόκειται να παραμείνουν για καιρό στο ράφι.
The real thing
Όπως κουραστικά επαναλαμβάνουμε κάθε φορά που το προϊόν αξιολόγησης προέρχεται από έναν μεγάλο όμιλο, το να επιλεγούν τα στοιχεία που θα συνέθεταν το VZ5 ίσως ήταν το εύκολο μέρος του πλάνου. Το δυσκολότερο σ’ αυτές τις περιπτώσεις είναι το μοντέλο ενός εργοστασίου να μη θυμίζει το αντίστοιχο ενός άλλου, συγγενικού, όμως η Cupra αυτήν τη διαφορετικότητα την κατέκτησε ήδη από το λανσάρισμα του Formentor, που συνολικά δεν παραπέμπει σε αντίστοιχα μοντέλα της VW, της Skoda, ακόμα και της Seat.
Ειδικότερα εδώ, τη βάση για να χτιστεί αυτό το στάνταρντ τετρακίνητο Formentor αποτέλεσε το κορυφαίο πεντακύλινδρο σύνολο της Audi των 2,5 λίτρων, που σύντομα θα δούμε και στο νέο RS3. Με 390 ίππους και 480 Nm μεστής ροπής από τις 2.250 σ.α.λ. δίνει στο ισπανικό SUV μια αίσθηση σχεδόν πεντάλιτρου ατμοσφαιρικού συνόλου, με τη διαφορά όμως ότι εδώ οι επιταχύνσεις είναι εκρηκτικές. Σημειώστε 4,2 δλ. για το «0-100» και τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα, αν και περισσότερο εντυπωσιακός στην πράξη είναι ο τρόπος που το στάνταρντ 7άρι DSG διπλού συμπλέκτη κατεβάζει δύο ή και τρεις σχέσεις κάθε φορά που το δεξί πεντάλ θα πιεστεί απότομα και βαθιά στο πάτωμα, εκτοξεύοντας το Formentor ακόμα και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Ειδικότερα από τη στιγμή που η βελόνα του στροφομέτρου θα δείξει τις 5.000 σ.α.λ. και μέχρι το όριο περιστροφής (7.000 σ.α.λ.), η απόκριση του κινητήρα είναι σχεδόν εκτός λογικής για αυτοκίνητο της κατηγορίας και μόνο χάρη στη δουλειά που έχει γίνει στο χαμηλωμένο κατά 10 χλστ. πλαίσιο (συγκριτικά με του VZ των 310 ίππων) με το Adaptive Chassis Control με 15 στάδια ρύθμισης της ανάρτησης αποφεύγονται τα παρατράγουδα. Αν -επιπλέον- μιλάμε για γρήγορο ρυθμό με επιλογή της χειροκίνητης λειτουργίας του κιβωτίου, το μόνο βέβαιο είναι πως ο οδηγός σχεδόν δεν προλαβαίνει να ακολουθήσει τις οδηγίες του shift indicator που κοκκινίζει στον πίνακα οργάνων υποδεικνύοντας την επιλογή μεγαλύτερης σχέσης.
Σε κάθε περίπτωση, το VZ5, αντίθετα με άλλα αυτοκίνητα του Ομίλου «απαιτεί» ξεκάθαρα τη συμμετοχή του οδηγού, ο οποίος πέραν όλων των άλλων έχει στα χέρια του ένα απόλυτα ευθύβολο, ακριβές και πληροφοριακό σύστημα διεύθυνσης, με το έξτρα βάρος που επιβεβαιώνει και την ιδιαιτερότητα της κατασκευής.
Το σύνολο διαθέτει το σύστημα Torque Splitter που μέσω ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου πολύδισκου συμπλέκτη, εγκατεστημένου στον πίσω άξονα, κατανέμει τη ροπή σε κάθε ημιαξόνιο (σ.σ. ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω), αυξάνοντας το ποσοστό της στον εξωτερικό πίσω τροχό κατά τη δυναμική οδήγηση. Συνολικά η μετάδοση παίζει καθοριστικό ρόλο στο χαρακτήρα του Formentor, που μέσω των προγραμμάτων Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual, Offroad, αλλά και των επιλογών Normal, Sport και Off του ESC μπορεί να προσαρμοστεί στα δεδομένα του δρόμου και στις επιθυμίες του χειριστή του σχεδόν σε κάθε συνθήκη. Αυτό πάντως που δεν είναι διαπραγματεύσιμο, είναι η «άρνηση» του VZ5 να επιδείξει έναν πιο ήπιο χαρακτήρα, αφού ακόμα και σε συνθήκες ηρεμίας, τα σκασίματα από την εξάτμιση με τα δύο σετ εξαγωγών εκατέρωθεν του διαχύτη από ανθρακόνημα, είναι εκεί, για να θυμίσουν το ποιόν του.
H διαφορετικότητα αυτού του Formentor από τις υπόλοιπες εκδόσεις της γκάμας, στο εμπρός μέρος τονίζεται από μια προσθετη εισαγωγή αέρα χαμηλά στη μάσκα και ένα σπλίτερ από ανθρακόνημα, που επιτρέπει την καλύτερη διοχέτευση του αέρα προς το ιντερκούλερ, ενώ σχεδιασμένες για το μοντέλο είναι και οι ζάντες των είκοσι ιντσών, μέσα από τις οποίες αποκαλύπτονται οι διάτρητοι αεριζόμενοι δίσκοι και οι ακούραστες -όπως αποδεικνύεται- εξαπίστονες δαγκάνες (375 x 36 χλστ.) της ιαπωνικής Akenobo.
Στο εσωτερικό η εικόνα είναι γνωστή από τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10,25 ιντσών να είναι στάνταρντ, όπως είναι και τα κορυφαία σε αίσθηση και στήριξη μπάκετ καθίσματα. Από τις αρχές τις επόμενης χρονιάς θα διατεθεί και μια αποκλειστική έκδοση με ένα νέο εξωτερικό χρώμα (Taiga Grey), και αισθητικές διαφοροποιήσεις εντός, που θα παραχθεί σε μόλις 999 μονάδες.
Αυθεντικό Cupra
Θα ήταν παράτολμο να κάνουμε μια εκτίμηση για το κόστος του VZ5, καθώς ακόμα δεν έχει προγραμματιστεί το λανσάρισμά του, ωστόσο θα ρισκάρουμε να το κατατάξουμε στην κορυφή των σπορ crossover SUV, όπως πλέον χαρακτηρίζονται. Δε βρίσκεται αποκλειστικά στα εντυπωσιακά τεχνικά χαρακτηριστικά του η αιτία που ξεχωρίζει. Είναι και η θέση οδήγησης, που δύσκολα συναντάς σε άλλο ψηλωμένο αυτοκίνητο, η απαράμιλλη ακρίβεια στις τοποθετήσεις του αμαξώματος και βέβαια η επιμονή της Cupra να μην αλλοιώσει στο ελάχιστο το σκληροπυρηνικό του χαρακτήρα. Άλλωστε, αντί συμβιβασμών στο VZ5, η μαμά εταιρεία συστήνει μια από τις υπόλοιπες εκδόσεις της γκάμας του Formentor._ Ε. Ξ.