Πάνε περίπου δύο χρόνια από την ανακοίνωση ανεξαρτητοποίησης της Cupra από τη μαμά Seat, ωστόσο το πλάνο επισφραγίστηκε και ουσιαστικά μόλις πρόσφατα, με το λανσάρισμα του ολοκαίνουργιου Formentor, του πρώτου μοντέλου με το λογότυπο της φίρμας που σχεδιάστηκε από το μηδέν.
Ήδη από το 2018, οπότε και η ανακοίνωση από πλευράς Seat Group ότι εφεξής η Cupra θα αποτελεί ανεξάρτητη μάρκα, οι πωλήσεις των εκδόσεων Cupra «πήγαιναν» σε ξεχωριστό κουμπαρά, στα κεντρικά γραφεία της νέας εταιρείας, στο Μαρτορέλ (Βαρκελώνη). Κάπως έτσι, η Cupra έκλεισε το 2019 με αύξηση 72% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, με σχεδόν 25.000 πωλήσεις, τις οποίες ευελπιστεί να πολλαπλασιάσει μέσα στα επόμενα χρόνια, κατά τα οποία διαδοχικά θα δούμε μοντέλα σχεδιασμένα αποκλειστικά για να φορούν το λογότυπο «Cupra». To πρώτο από αυτά είναι το Formentor, που σηματοδοτεί την είσοδο της μάρκας στην κατηγορία CUV (Crossover Utility Vechicles), η οποία αναμένεται να διπλασιάσει το μερίδιο αγοράς της Cupra στην Ευρώπη τα επόμενα πέντε χρόνια.
Με την πανδημία να έχει βάλει στον πάγο και τις δημοσιογραφικές αποστολές για παρουσιάσεις νέων μοντέλων, η Cupra σε συνεργασία με την ελληνική αντιπροσωπεία μάς «τροφοδότησε» μέσα στον περασμένο μήνα με αυτό που σήμερα αποτελεί τη σημαία του εργοστασίου, κοινώς το ισχυρότερο Formentor της γκάμας, η οποία συνολικά θα αποτελείται από επτά εκδόσεις: μία ντίζελ (2.0 με 150 ίππους), που κατά κύριο λόγο θα απορροφηθεί από εταιρικές πωλήσεις, τέσσερις βενζίνης (150-310 ίπποι) και δύο plug-in hybrid. Πίσω από το ενδιαφέρον των Ισπανών και την πρόθεσή τους να οδηγήσουμε το Formentor βρίσκεται η υποψηφιότητα που έχουν θέσει με αυτό για το Car Of the Year 2021, το θεσμό που στην Ελλάδα εκπροσωπείται από το περιοδικό μας τα τελευταία περίπου τριάντα χρόνια.
Μονόδρομος επομένως το «γράψιμο» αρκετών χιλιομέτρων πίσω από το τιμόνι του, οπότε, αυτήν τη φορά, κατευθείαν μετά το ξεφόρτωμά του από την νταλίκα στην εταιρεία logistics της Cupra στη Μάνδρα, βρισκόμαστε να οδηγούμε προς Πελοπόννησο, και ειδικότερα προς Αρκαδία.
Game changer
Στο δρόμο που ακολουθούν οι Ισπανοί για σχεδόν το σύνολο των ονομασιών των μοντέλων τους, ακόμα ένα τοπωνύμιο κλήθηκε ως… βαφτιστικό. Ειδικότερα, Formentor ονομάζεται ένα άγριας ομορφιάς ακρωτήριο στο βορειοδυτικό τμήμα της Μαγιόρκα, που έχει αποτελέσει σκηνικό για αμέτρητες φωτογραφίσεις. Οι «ειδικοί» με κάποιον τρόπο συνέδεσαν το δυναμισμό του τοπίου με αυτό που πρεσβεύει το εν λόγω crossover, αλλά δε θα μπούμε σε τέτοια ανάλυση. Όσον αφορά τη σχεδιαστική προσέγγιση του Formentor, αν και η συγγένεια με τα μοντέλα της Seat είναι εμφανής, το ίδιο ξεκάθαρη είναι και η πρόθεση των σχεδιαστών να δώσουν στο ψηλωμένο μοντέλο τους μια ξεκάθαρα κόμπακτ εικόνα, με στοιχεία και από τη «γλώσσα» των χάτσμπακ. Εμπρός, το μπρονζέ λογότυπο της μάρκας κυριαρχεί στην κάθετη μάσκα, ενώ κάτω από τους στενούς προβολείς με τα φώτα ημέρας υπάρχουν δύο εισαγωγείς αέρα για την έξτρα ψύξη των φρένων. Αν και συνολικά ο σχεδιασμός αποπνέει κομψότητα (σ.σ.: κάτι που εν μέρει επιτυγχάνεται και λόγω του Petrol Blue Matt χρώματος του αυτοκινήτου της δοκιμής), το χαρακτηριστικότερα κομψό είναι το πίσω μέρος του, με την έντονα κυρτή πέμπτη πόρτα και τα ενιαία πίσω φώτα. Όσο για τη σπορτίφ πινελιά, δε χρειάζεται παρά να εστιάσει κανείς στο πίσω σπόιλερ, στις τέσσερις απολήξεις της εξάτμισης που πλαισιώνουν το διαχύτη, καθώς και στις επίσης μπρονζέ χρώματος ζάντες αλουμινίου των 19 ιντσών, που στην έκδοσή μας αποκαλύπτουν και τις δαγκάνες της Brembo (τετραπίστονες εμπρός).
Η «επιθετική» εικόνα διατηρείται και στο εσωτερικό, όπου τον πρώτο λόγο έχουν τα χαμηλά τοποθετημένα, εξαιρετικά μπάκετ καθίσματα με το σκούρο γκρι δέρμα, που «δένουν» με τη συνολικά σκουρόχρωμη προσέγγιση των υπόλοιπων υλικών της καμπίνας, τα οποία τόσο ποιοτικά όσο και από άποψη συναρμογής δε σηκώνουν ούτε υποψία κριτικής. Το 2λιτρο 16βάλβιδο σύνολο έρχεται με έναν μπάσο ήχο σε λειτουργία, με το πάτημα ενός μπουτόν που βρίσκεται στα δεξιά του τιμονιού, αν και το μάτι εστιάζει σε ακόμα ένα όμοιο κουμπί, στην… αντίπερα όχθη της στεφάνης, με το λογότυπο της Cupra τυπωμένο στην επιφάνειά του. Πριν «ψαχτούμε» ως προς το ποιόν του, ρίχνουμε την απαραίτητη ματιά στον γνωστό από άλλα μοντέλα του VW Group ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,25 ιντσών, που για την περίσταση, ανάμεσα σε πλήθος άλλων προβολών, έχει και μία σχετική με τη δαπάνη ισχύος και ροπής ανά πάσα στιγμή, όσο και με τα G που παράγονται κατά την επιτάχυνση, την επιβράδυνση, ή τα πλευρικά.
Από εκεί και πέρα, το δερμάτινο ταμπλό με τις ραφές χάλκινου χρώματος δίνει την αίσθηση ότι αιωρείται, μια εντύπωση που δημιουργείται και από τον οριζόντιο full LED περιμετρικό ατμοσφαιρικό φωτισμό που διατρέχει το πλάτος του και τις δύο μπροστινές πόρτες. Αυτό το φως δεν είναι απλώς αισθητικής σημασίας, αλλά παρέχει και λειτουργίες ασφαλείας, που συνδέονται με τα ενσωματωμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Για παράδειγμα, αναβοσβήνει σε πορτοκαλί χρώμα όταν το Exit Assist είναι ενεργοποιημένο ή σε κόκκινο όταν μια πόρτα είναι ανοιχτή. Στο επίκεντρο βρίσκεται μια οθόνη αφής 12 ιντσών με πολύ καλή γραφική απεικόνιση, η οποία, ίσως λόγω και της προηγούμενης εμπειρίας μας από το νέο Leon με το οποίο τη μοιράζεται, δε μας ταλαιπώρησε ως προς το χειρισμό. Το Formentor που έχουμε στη διάθεσή μας είναι εξοπλισμένο με ηχοσύστημα Beats Audio, με δέκα ηχεία και ενισχυτή ισχύος 340 W.
Βασισμένο στην πλατφόρμα MQB Evo, με μήκος 4.450 χλστ., πλάτος 1.839 και ύψος 1.511 χλστ. αντίστοιχα, φιλοξενεί πέντε επιβάτες χωρίς παραχωρήσεις, πλην εκείνης που θα χρειαστεί να υποστεί ένας τρίτος επιβάτης στο πίσω κάθισμα, λόγω του κεντρικού τούνελ. Από εκεί και πέρα, τα 420 λίτρα του χώρου αποσκευών (450 λίτρα στις προσθιοκίνητες εκδόσεις και 345 στις plug-in υβριδικές) είναι μια μέση τιμή για αυτοκίνητο της κατηγορίας.
Επισφράγιση
Αν λάβει κανείς υπόψη πως μέχρι και την ανακοίνωση της ανεξαρτητοποίησης της μάρκας από τη Seat τα μοντέλα Cupra ήταν ταυτόσημα της σπορτίφ προσέγγισης, ορθά οι Ισπανοί επέλεξαν να λανσάρουν το Formentor με αυτή την έκδοση, αφήνοντας για το 2021 τις ηπιότερες της γκάμας. Από την πρώτη στιγμή που ο οδηγός θα βρεθεί πίσω από το τιμόνι του, ένα είναι ξεκάθαρο: Μεταξύ αυτοκινήτων του είδους διαθέτει, αν όχι την καλύτερη, σίγουρα κορυφαία θέση οδήγησης, χάρη στο χαμηλά τοποθετημένο κάθισμα με την αληθινή -και όχι τύπου- μπάκετ αίσθηση, στο μέτριας διαμέτρου τιμόνι με τις 2,2 στροφές από άκρη σε άκρη, στην απρόσκοπτη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση, όπως και προς τον ευκρινή ψηφιακό πίνακα, και μόνο τα κάπως απομακρυσμένα από τη στεφάνη μεγάλα paddles ίσως να μη βολέψουν οδηγούς με μικρότερα δάχτυλα…
Από εκεί και πέρα, προφανώς και η Cupra δεν ήρθε να ισχυριστεί πως με το Formentor ανακάλυψε τον τροχό. Κάτω από το δυναμικό του αμάξωμα τα μηχανικά μέρη είναι πολλάκις δοκιμασμένα, είτε αυτό έχει να κάνει με το πλαίσιο, που επίσης «φοράει» το Seat Ateca και το VW Golf, είτε με το 7άρι DSG κιβώτιο. Ωστόσο, για να διαφοροποιηθεί τουλάχιστον από το Ateca, το Formentor είναι μακρύτερο και χαμηλότερο, ενώ κάνει το ντεμπούτο του ως τετρακίνητο, βασισμένο στη λογική των Audi S3 και VW Golf R (με ηλεκτροϋδραυλικό πολύδισκο συμπλέκτη), ώστε να βγουν στο δρόμο οι 310 ίπποι του 2λιτρου υπερτροφοδοτούμενου συνόλου. Με την αίσθηση των «γρήγορων επιβατικών» του Group να είναι γνωστή, ξέρεις τι να περιμένεις από τον TSI, που με την αρωγή άμεσου και πολλαπλού ψεκασμού, μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων, σφυρήλατων πιστονιών και κράματος αλουμινίου πυριτίου στο καπάκι αποδίδει την ισχύ του αγόγγυστα και αδιάκοπα μέχρι σχεδόν το όριο περιστροφής του, την ίδια ώρα που η ροπή των 400 Nm που αποδίδεται από χαμηλά και μέχρι τις 5.450 σ.α.λ. του χαρίζει αίσθηση κινητήρα μεγαλύτερης χωρητικότητας.
Έχοντας αφήσει τον ανοιχτό δρόμο, όπου η ποιότητα κύλισης «κοντράρει» την απουσία αεροδυναμικών θορύβων για το ποια είναι περισσότερο άξια αναφοράς, εστιάζουμε στη σφιχτή κλιμάκωση των σχέσεων του κιβωτίου (σ.σ.: τουλάχιστον των πρώτων έξι), που παίζει σαφέστατα ρόλο στον τρόπο με τον οποίο το Formentor καταπίνει το δρόμο ακολουθώντας ακατάπαυστα έναν υψηλό ρυθμό. Ανηφορίζοντας προς Βυτίνα και κατόπιν Λαγκάδια, κάθε βαθύ πάτημα στο δεξί πεντάλ έχει ως αποτέλεσμα ένα ή και δύο -ανάλογα με την κλίση του δρόμου- κατεβάσματα στο κιβώτιο, και το ακαριαίο ανέβασμα στροφών μέχρι τον κόφτη, χωρίς σε καμία περίπτωση να αισθάνεσαι σαν σε «τζιπ». Το αμάξωμα παραμένει ακλόνητο από πλευράς κλίσεων και… αναίσθητο σε βαθμό Audi όσον αφορά την πιθανότητα παρέκκλισης από την πορεία που υποδεικνύει το μεταβλητού λόγου σύστημα διεύθυνσης, ακόμα και στη λειτουργία Normal. Από εκεί και πάνω, στάνταρντ στο Formentor των 310 ίππων είναι τα προγράμματα Sport, Cupra, Off Road και ένα εξατομίκευσης ρυθμίσεων, που επεμβαίνουν στο βάρος του τιμονιού, στην απόκριση του κινητήρα και του κιβωτίου, στην ανάρτηση και στο βαθμό εμπλοκής του ESC.
Ήδη από το Sport ο ήχος του συνόλου αποκτά περισσότερο στόμφο, και μαζί του το τιμόνι το έξτρα βάρος που θέλεις σε πιο γρήγορες συνθήκες, όπου και πάλι η πρόσφυση αποτελεί το σημαντικότερο ατού του. Ακόμα και σε κλειστές στροφές θέλει προσπάθεια για να αποσταθεροποιηθεί, και εκεί το λόγο παίρνει το… θάρρος του οδηγού, ο οποίος είτε απλώς θα μειώσει κάπως την πίεση που ασκεί στο γκάζι, είτε θα παραμείνει σταθερός, αφήνοντας στην τετρακίνηση τα υπόλοιπα. Σε κάθε περίπτωση, για τους πιο τολμηρούς υπάρχει και η λειτουργία Cupra, που επιπλέον επεμβαίνει στον πολύδισκο συμπλέκτη της τετρακίνησης και, σε συνδυασμό με την «αληθινή» απενεργοποίηση του ESP, μετατρέπει το Formentor σε παιχνίδι για λίγους. Ίσως σε αυτό το πρόγραμμα το τιμόνι να είναι αχρείαστα βαρύ, όμως για αυτό υπάρχει και η λειτουργία εξατομίκευσης των ρυθμίσεων. Όσο για τα φρένα, η «κόπωση» φαντάζει άγνωστη έννοια αναφορικά με την απόδοσή τους, έστω κι αν μιλάμε για αμάξωμα με βάρος πάνω από 1.600 κιλά.
Τα παραπάνω, λιγότερο ή περισσότερο, μπορούν να κάνουν χαρακτηριστικά άνετα την κατανάλωση να σκαρφαλώσει πάνω από τα 15 λίτρα/100 χλμ. και κατ’ επέκταση θα σημειώσουμε εδώ πως απαιτεί πραγματικά προσπάθεια το να «κάτσει» ο συγκεκριμένος δείκτης κάτω από τα 10 λίτρα. Για τέτοιες τιμές θα περιμένουμε τις «απλές» εκδόσεις, μέσα στο 2021.
Γερές βάσεις
Ίσως περισσότερο κι από την αρτιότητά του, που αποδεικνύεται απαράμιλλη, αυτό που διαφοροποιεί το Formentor είναι πως αποτελεί «δήλωση» αλλά και επιβεβαίωση όσων κατέθετε ο Λούκα ντε Μέο όταν ανακοίνωνε την ανεξαρτητοποίηση της μάρκας: «Πρόκειται για μια δήλωση της αγάπης μας για την αυτοκίνηση σε μια κοινωνία που έχει γίνει εχθρική για αυτήν». Αν από εκεί και πέρα το αντιμετωπίσει κανείς… ψυχρότερα, όπως άλλωστε και θα κριθεί το εμπορικό του μέλλον, τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα, αφού έρχεται να πλασαριστεί εντυπωσιακά καλά στον υπάρχοντα premium και καταξιωμένο ανταγωνισμό, και μάλιστα «τολμάει» να κοιτάξει κατάματα ακόμα και μοντέλα του δικού του Group. Είτε αυτό αφορά τα οδηγικά του χαρακτηριστικά, είτε τα οικονομοτεχνικά, που με τιμή 45.900 ευρώ το κάνουν να δείχνει έως και προνομιακό συγκριτικά με κάποιες περιπτώσεις.
Όσο για την Cupra, δεν είναι η πρώτη φορά που μια υπο-μάρκα ανοίγει τα δικά της φτερά. Το θέμα εδώ είναι το κατά πόσο οι εποχές θα επιτρέψουν στο συγκεκριμένο εργοστάσιο να παραμείνει στο δρόμο που το ανέδειξε, κοινώς στις σπορ εκδόσεις, ή αν στο μείγμα σπορ και περιβαλλοντικά προσανατολισμένων μοντέλων θα υπερισχύσουν τα δεύτερα._ Ε. Ξ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI 310 PS DSG 4Drive
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.984 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 310 ίπποι/5.450-6.600 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 400 Nm/2.000-5.450 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.450×1.839×1.511 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 420 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.644 κιλά > ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ* > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,9 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (WLTP): 8,2-9,0 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 186-203 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ: 45.900 ευρώ
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ