X
Συγκριτικές δοκιμές

Συγκρίνουμε: Cupra Formentor e-HYBRID και Volvo XC40 Recharge T5

To Cupra Formentor βρίσκει απέναντί του το Volvo XC40, με πεδίο αντιπαράθεσης τα plug-in υβριδικά τους συστήματα των 245 και 262 ίππων, αντίστοιχα.

Μετά την επέλαση των SUV και τον ολοένα και εντονότερο εξηλεκτρισμό, τίποτε δεν έχει μείνει όρθιο ή, αν προτιμάτε, ίδιο με παλιότερα. Κάποτε τα στεγανά των κατηγοριών ήταν ευδιάκριτα και οι συγκρίσεις γίνονταν μεταξύ απόλυτα ομοιόμορφων ποσοτήτων. Τώρα πια, ωστόσο, η διαφορετικότητα τείνει να γίνει ο κανόνας, ακόμα και αν μιλάμε για τη σχεδίαση, το στάτους του κατασκευαστή, το χαρακτήρα ή και την απόδοση.

Σε ό,τι αφορά το στάτους, μέχρι χθες αυτό ήταν άμεσα συνυφασμένο με την παράδοση της εκάστοτε φίρμας. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, η καταξιωμένη και αναγνωρίσιμη Volvo συναντά τον φέρελπι νέο, δηλαδή την Cupra, που ως αυτόνομος κατασκευαστής εδώ και λίγο καιρό, θέλει να τα βάλει με τα premium παρακλάδια του κάθε αντίπαλου ομίλου. Όσοι πάντως σπεύσουν να προβάλουν αντιρρήσεις για την premium υπόστασή της, ας κάνουν μια βόλτα από το Cupra garage στη Λεωφόρο Κηφισίας.

O δυναμισμός του Cupra Formentor

Ο τομέας της σχεδίασης, όμως, είναι το πεδίο όπου ο όρος «διαφορετικότητα» επιδέχεται πολλές ερμηνείες, ενώ κανένα από τα δύο αυτά οχήματα δεν εμπίπτει στην παγιωμένη εικόνα ενός ογκώδους τυπικού SUV. Η μίνιμαλ προσέγγιση της Volvo έχει αποδώσει καρπούς, κάτι που μεταφράζεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει κάποιος που να μην αναγνωρίζει το απέριττο σουηδικό ντιζάιν. Μπορεί πλέον να υπάρχει και το αδελφό C40 με την έντονα κουπέ σιλουέτα, αλλά διατίθεται αποκλειστικά σε ηλεκτρικές εκδόσεις.

Η αλήθεια όμως είναι ότι ο αντίπαλος κερδίζει τη μερίδα του λέοντος στις ερωτήσεις των περαστικών, κάτι στο οποίο συνεισέφερε και το άσπρο του χρώμα, αποτελώντας μια φωτεινή εναλλαγή στα συνήθως σκουρόχρωμα Cupra που έχουν κοσμήσει κατά καιρούς το γκαράζ του περιοδικού. Στο χαμηλό και φαρδύ αμάξωμα τουFormentor, το σχεδιαστικό εύρημα που τονίζει το δυναμισμό του Formentor είναι οι έντονες πτυχώσεις στην ουρά, κάτι που του επιτρέπει να μην είναι ούτε ένα ψηλότερο Leon ούτε ένα «καθαρόαιμο» SUV.

H μίνιμαλ προσέγγιση του Volvo XC40

Στο ίδιο μήκος κύματος συνεχίζεται η αντιπαράθεση και στο εσωτερικό, με άξονες τις full-digital οθόνες και τους ελάχιστους φυσικούς διακόπτες στην κεντρική κονσόλα. Ο πίνακας οργάνων του Cupra προσφέρει περισσότερες παραμέτρους, ενώ μια απαραίτητη περίοδος εξοικείωσης χρειάζονται τα συστήματα πολυμέσων και η φιλοσοφία λειτουργίας των υπομενού.

Ο δυναμισμός του Formentor υλοποιείται εξαρχής από τη θέση οδήγησης στην οποία σε τοποθετεί. Κάθεσαι ιδανικά, το μονοκόμματο μπάκετ σε στηρίζει όπως πρέπει, ενώ αντικρίζεις μέσα από το μακρόστενο παρμπρίζ αυτήν τη χαρακτηριστική εικόνα που δημιουργεί το ιδιαίτερα φαρδύ εμπρός καπό, καθώς και την αμφιθεατρική φωτεινή οριοθέτηση που δίνει η λεπτή αυτή μπάρα (εντάσσεται στο συνολικό πακέτο του πλήρως παραμετροποιήσιμου ατμοσφαιρικού φωτισμού). Η μπάρα αυτή κοσμεί το ανώτερο τμήμα του ταμπλό τη νύχτα. Αντίθετα, στο Volvo νιώθεις ότι σκαρφαλώνεις για να καθίσεις ψηλότερα, σε ένα αφράτο κάθισμα που δίνει ξεκάθαρα προτεραιότητα στην άνεση, με ό,τι παραχωρήσεις συνεπάγεται αυτό σε πλευρική στήριξη.

Αυτό το σχήμα που αντικρίζεις κοιτώντας το Formentor πιθανολογείς ότι θα έχει επίπτωση στους προσφερόμενους χώρους, για να διαπιστώσεις όμως με έκπληξη λίγες στιγμές αργότερα το πόσο άνετα νιώθεις στις πίσω θέσεις του Formentor (μπορείς μάλιστα να επιλέξεις και τη θερμοκρασία του αέρα που διέρχεται από τους αεραγωγούς χαμηλά), κάτι σχεδόν αυτονόητο στο XC40 με το μεγαλύτερο ύψος. Κοινό παράπονο πάντως και για τους δύο είναι το αρκετά ογκώδες τούνελ της μετάδοσης, που δε θα διευκολύνει την πολύωρη παραμονή ενός πέμπτου επιβάτη. Τέλος σε ό,τι αφορά το χώρο αποσκευών, το XC40 έχει προβάδισμα, τόσο σε απόλυτα νούμερα (με 405 έναντι 345 λίτρων), όσο και με το επίπεδο δάπεδο, χωρίς κάποιο ενοχλητικό κατώφλι, ενώ οι όποιες θυσίες από την υβριδική υπόσταση τακτοποιούνται υποδαπέδια.

Στα υβριδικά ενδότερα

Εδώ έχουμε να κάνουμε με την τρίτη βαθμίδα εξηλεκτρισμού (οι δύο πρώτες είναι τα mild και τα full hybrid συστήματα), αυτή των plug-in συστημάτων, τα οποία έχουν δυνατότητα φόρτισης από εξωτερική πηγή. Αμφότεροι διαθέτουν και μικρότερες εκδόσεις (204 ίππων για το Formentor και Τ4, 211 ίππων για το XC40), εδώ όμως έχουμε να κάνουμε με τις ισχυρότερες εκδοχές των συστημάτων του κάθε κατασκευαστή, που φέρουν την ανάλογη κωδικοποίηση («VZ» από την ισπανική λέξη «veloz», που σημαίνει «ταχύς» για το Formentor, και «Τ5» για το XC40).

Κορμός της γερμανικής καρδιάς του Formentor είναι ένας 4κύλινδρος 1.400άρης TSI, ο οποίος συνδυάζεται μέσω αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων με ηλεκτροκινητήρα 116 ίππων, που αντλεί ενέργεια από μία μπαταρία χωρητικότητας 13 kWh.

Η σουηδική πρόταση αποτελείται από έναν 3κύλινδρο 1.500άρη κινητήρα, ηλεκτροκινητήρα 81 ίππων με μπαταρία 10,7 kWh, ενώ το κιβώτιο είναι επίσης διπλού συμπλέκτη, αλλά με 7 σχέσεις. Σημαντικά ισχυρότερος είναι ο βενζινοκινητήρας του XC40 T5 που αποδίδει 180 ίππους, έναντι 150 ίππων του αντιπάλου, κάτι που τελικά αποφέρει μια συνδυαστική απόδοση 265 ίππων και 425 Nm, έναντι 245 ίππων και 400 Nm του Formentor.

Φυσικά, όλα αυτά τα επιπλέον στοιχεία αυξάνουν το βάρος, με τη ζυγαριά να σταματάει στην ένδειξη των 1.704 κιλών στο Cupra και στα 1.812 κιλά για το Volvo, κάτι όμως που δεν έχει επίπτωση στις επιδόσεις, καθώς για τα 0-100 χλμ./ώρα χρειάζονται 7 και 7,5 δλ., αντίστοιχα (στην τελική ταχύτητα το Formentor με 210 χλμ./ώρα έχει ξεκάθαρο προβάδισμα, αφού η Volvo έχει αποφασίσει έναν οριζόντιο περιορισμό 180 χλμ./ώρα σε όλα τα μοντέλα της). Το kickdown είναι άμεσο, με τον ηλεκτροκινητήρα να λειτουργεί ως «υπερτροφοδότης» (το σύστημα φροντίζει να υπάρχει πάντα διαθέσιμη ενέργεια σε αυτές τις περιπτώσεις) και με την απόδοση να ικανοποιεί τις περισσότερες απαιτήσεις.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον πάντως εστιάζεται σε θέματα κατανάλωσης, αυτονομίας και εν γένει λειτουργίας. Το τελευταίο έχει να κάνει με τη συνεχόμενη αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο κινητήρων, όπου το κιβώτιο του Volvo δείχνει να ανταποκρίνεται καλύτερα λόγω κλιμάκωσης, όταν το γερμανικό DSG διακρίνεται για τις ομαλότερες αλλαγές σχέσεων.

Σε ό,τι αφορά την αυτονομία, το μέγεθος (της μπαταρίας) μετράει, με αποτέλεσμα το Formentor να προσφέρει κάτι παραπάνω από 50 χλμ. αμιγώς ηλεκτρικής αυτονομίας, έναντι περίπου 40 χλμ. του XC40, ενώ με άδεια μπαταρία η κατανάλωση βενζίνης διαμορφώνεται στα 6,9 και τα 7,5 λτ./100 χλμ., αντίστοιχα (φυσικά, όσο πιο συχνά μεριμνά ο οδηγός για την πλήρωση της μπαταρίας, τόσο μπορεί να μειώνει τη μέση κατανάλωση).

Αμφότερα τα συστήματα δίνουν την επιλογή στον οδηγό να φορτίσει την μπαταρία (μέσω του βενζινοκινητήρα) ή να επιλέξει εάν και πότε θα κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά, ενώ διαφοροποίηση υπάρχει στις βαθμίδες ανάκτησης της ενέργειας (μία ήπια για το Volvo, έναντι δύο συν ενός αυτόματου προγράμματος στο Cupra).

Στον δρόμο

Στο δρόμο πάντως δε θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρα οριοθετημένος ο χαρακτήρας του κάθε οχήματος, ακολουθώντας πιστά τη φιλοσοφία του κατασκευαστή του. Το Formentor φροντίζει σε κάθε περίσταση να τονίζει τον δυναμικό του χαρακτήρα. Η κύλιση επωφελείται από τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, που αντιμετωπίζουν ικανοποιητικά τις κακοτεχνίες του δρόμου, ελέγχοντας παράλληλα πολύ σωστά τις κλίσεις του αμαξώματος. Η οδική συμπεριφορά διατηρεί εκείνες τις ευχάριστες και διασκεδαστικές τάσεις της ουράς που χαρακτηρίζουν το crossover της Cupra, με μπόνους το καλύτερο ζύγισμα (έναντι της συμβατικής έκδοσης) που προσφέρει η τοποθέτηση της μπαταρίας κάτω από το πίσω κάθισμα, αλλά και το πάντοτε αβανταδόρικο ESP (μπορεί να απενεργοποιηθεί πλήρως ή μερικώς στην ενδιάμεση επιλογή Sport).

Στο XC40 σπάνια θα θελήσεις να επιλέξεις άλλο πρόγραμμα οδήγησης, ούτε αναρωτιέσαι εάν θα χρειαζόταν κάποια ηλεκτρονική χείρα βοηθείας η ανάρτηση. Το απολαμβάνεις ως είναι, με την άνεση να έχει τον πρώτο λόγο, εξασφαλίζοντας μια απολαυστική ποιότητα κύλισης (μοναδική εξαίρεση όταν εμπλέκεται απότομα ο βενζινοκινητήρας με την 3κύλινδρη χροιά). Κάπως έτσι περνάει σε δεύτερο πλάνο το ελαφρύ αλλά ακριβές τιμόνι, καθώς και η έλλειψη προοδευτικότητας των φρένων (καθολική η υπεροχή του Formentor και στα δύο αυτά θέματα).

Κάνοντας ταμείο

Ίσως κάποιοι να σπεύσουν να τονίσουν τη διαφορά που υπάρχει στο τελικό κόστος, των 41.690 και των 51.066 ευρώ για Formentor και XC40, αντίστοιχα. Όμως τέτοια plug-in οχήματα απευθύνονται κυρίως σε εταιρικούς χρήστες, κάτι που μέσω leasing διαμορφώνει άλλες ισορροπίες, με τις διαφορές να φαίνονται μικρότερες στο ύψος του μηνιαίου μισθώματος (για πρόγραμμα διάρκειας 4 ετών με μηδενική προκαταβολή και 15.000 χλμ./έτος, το μηνιαίο μίσθωμα, σύμφωνα με την Avis, διαμορφώνεται στα 553 και τα 588 για Formentor και XC40, αντίστοιχα, ενώ μια τιμή που πήραμε από την αντιπροσωπεία της Cupra ήταν στα 445 ευρώ).

Αφήνοντας λοιπόν το κόστος στην άκρη και με δεδομένα τα παραπλήσια plug-in κατορθώματα στις επιδόσεις, στην κατανάλωση και στην αυτονομία, το στοιχείο που θα καθορίσει την τελική επιλογή έχει να κάνει με το χαρακτήρα της κάθε κατασκευής. Βλέπετε, στα δικά μας «θέλω» ταιριάζει γάντι το Formentor, ουδείς όμως μπορεί να υποτιμήσει μια αγχολυτικά απολαυστική «σουηδική» συμβίωση._ 4Τ

CUPRA FORMENTOR 1.4 TSI 245 PS VZ e-HYBRID

ΥΠΕΡ//ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ//ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ//ΤΙΜΗ

ΚΑΤΑ//ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΣΤΙΣ ΕΓΚAΡΙΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ

*ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

 

VOLVO XC40 RECHARGE PHEV T5 262 PS

ΥΠΕΡ//ΑΝΕΣΗ//ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΚΙΒΩΤΙΟΥ//ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΚΑΤΑ//ΑΙΣΘΗΣΗ ΦΡΕΝΩΝ

*ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

CUPRA FORMENTOR 1.4 TSI 245 PS VZ e-HYBRID

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.395 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 150 ίπποι/5.000-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 250 Nm/1.550-3.500 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 116 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 330 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 245 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 400 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.450×1.839×1.510 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 345 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.704 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 6,9 λτ./100 χλμ.* >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 32 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 53 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 5/3,3 ώρες (2,3/3,6 kW) >ΤΙΜΗ: 41.690 ευρώ

*ΜE ΑΦΟΡΤΙΣΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑ

VOLVO XC40 RECHARGE PHEV T5 262 PS

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.477 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 180 ίπποι/5.800 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 265 Nm >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 81 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 160 Nm >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 261 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 425 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 10,7 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.440×1.863×1.652 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.702 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 405 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.812 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 λτ./100 χλμ.* >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 48 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 40 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 3/4/8 ώρες (16/10/6 Α) >ΤΙΜΗ ΑΠΟ: 51.066 ευρώ

*ΜΕ ΑΦΟΡΤΙΣΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!