Το 9θέσιο ηλεκτροκίνητο Citroen e-SpaceTourer εισβάλει σε μια νεωτεριστική εποχή, που όπως βλέπουμε από όσα συμβαίνουν γύρω μας έχει απόλυτη ανάγκη τις μετακινήσεις μηδενικών ρύπων. Είναι μια πρόταση που δεν μπορείς να αγνοήσεις…
Mε την επέκταση της ηλεκτροκίνησης σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες αμαξωμάτων, ήταν αναμενόμενη και η εμφάνιση ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων μεταφοράς προσωπικού, κατά τα συνήθη δεδομένα των όσων γνωρίζαμε μέχρι σήμερα (επιβατικές εκδόσεις επαγγελματικών compact vans μοντέλων, καταξιωμένων από χρόνια ως ονόματα στην ευρωπαϊκή αγορά). Άλλωστε, σύμφωνα με όλες τις αποχρώσες ενδείξεις, στην δύσκολη για το περιβάλλον εποχή μας, οι μηδενικοί ρύποι των οχημάτων έχουν τον πρώτο λόγο στις «καθαρές» μετακινήσεις.
Επίσης, έχουν τον πρώτο λόγο και στον τομέα του τουρισμού, ιδιαίτερα στα πιο δημοφιλή ελληνικά νησιά που παρουσιάζουν αυξημένους ρύπους από τα κυκλοφοριακά προβλήματα κάθε καλοκαίρι. Με αυτονομία 200-300 χλμ., ένα μικρό ηλεκτρικό μοντέλο με πρακτικές δυνατότητες minibus (εννέα θέσεις μαζί με τον οδηγό) μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο εργαλείο για κάθε ξενοδοχείο ή τουριστική επιχείρηση που εμπλέκεται σε μεταφορά επιβατών (αφίξεις, αναχωρήσεις κλπ).
Το Citroen e-SpaceΤourer αποκαλύφθηκε λίγο μετά την παρουσίαση του Peugeot e-Traveller, ενός μοντέλου με το οποίο μοιράζεται σχεδόν τα πάντα: Τεχνολογία, χώρους στην καμπίνα επιβατών, κινητήρα και μπαταρίες. Το ηλεκτροκίνητο επιβατικό βασίζεται στην πλατφόρμα EMP2 του PSA Group και προσφέρεται σε τρία διαφορετικά αμαξώματα: 4,6 μέτρων (έκδοση XS), 4,95 μέτρων (έκδοση M) και 5,3 μέτρων (έκδοση XL). Το ύψος του αυτοκινήτου είναι 1,9 μέτρα, με τον κύκλο στροφής του να κυμαίνεται από 11,3 έως 12,4 μέτρα. Ο μέγιστος χώρος αποσκευών είναι 2.932 λίτρα, στην έκδοση XL και με τα καθίσματα στην πενταθέσια διάταξη. Όλα τους (εκτός του οδηγού και του συνοδηγού) μπορούν να αφαιρεθούν, ενώ αυτό του συνοδηγού έχει τη δυνατότητα να αναδιπλώνεται.
Η γαλλική εταιρεία προσφέρει το ισχύος 136 ίππων (260 Νm ροπής) e-SpaceΤourer με δύο επιλογές μπαταρίας, χωρητικότητας 50 kWh και 75 kWh αντίστοιχα (η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 130 χιλιόμετρα την ώρα. Στην πρώτη περίπτωση η αυτονομία του αυτοκινήτου ορίζεται στα 230 χιλιόμετρα, ενώ στη δεύτερη στις εκδόσεις Μ και ΧL ανέρχεται στα 330 χιλιόμετρα. H μπαταρία έχει εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων στο 70% της χωρητικότητας φόρτισης και μπορεί να επαναφορτιστεί από μια γρήγορη πρίζα με ισχύ μέχρι 100 kW (στο εναλλασσόμενο ρεύμα, το μέγιστο φορτίο είναι 11 kW).
Από τις τρεις δυνατότητες επαναφόρτισης του Citroën ë-SpaceTourer, η ταχύτερη είναι η επαναφόρτιση σε Wall Box ή σε δημόσιο σημείο φόρτισης. Το Wall Box μπορεί να εγκατασταθεί στο σπίτι ή στο χώρο εργασίας και επιτρέπει φόρτιση 0-100% σε λιγότερο από 8 ώρες, ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας. Σε δημόσιο σταθμό φόρτισης 100 kW, η μπαταρία των 50 kWh φορτίζεται στο 80% σε 30 λεπτά της ώρας, ενώ η μπαταρία των 75 kWh σε 45 λεπτά. Στο εσωτερικό η οθόνη αφής των 7 ιντσών επιτρέπει στον οδηγό να επιβλέπει την λειτουργία του αυτοκινήτου και το απόθεμα ενέργειας ανά πάσα στιγμή, δίνοντάς του την επιλογή μεταξύ τριών διαφορετικών προγραμμάτων (Eco, Normal, Power).
Στον δρόμο, επιβεβαιώνεται το γεγονός ότι η ποιότητα κύλισης συναγωνίζεται την αντίστοιχη ενός επιβατικού μοντέλου των ημερών μας, τηρουμένων των αναλογιών και του ρόλου που καλείται να παίξει το e-SpaceTourer. H έκδοση με την μπαταρία των 50kWh, με την οποία είχαμε την ευκαιρία να συμβιώσουμε για λίγες ημέρες, ανταποκρίθηκε πλήρως στις προδιαγραφές της, καθώς επιβεβαίωσε την αυτονομία των 230 χιλιομέτρων που της δίνει η γαλλική εταιρεία, κινούμενη με «μικρό» (οδηγός-συνοδηγός), αλλά και με «πλήρες» φορτίο (οκτώ άτομα, συν ο οδηγός).
Μεταξύ άλλων «δοκιμασιών», μας έδωσε και την χαρά να μεταφέρουμε τους συναδέλφους μας από το γραφείο στο ΟΑΚΑ, προκειμένου να δώσουν το παρών σε κάποια παρουσίαση. Οι χώροι που τους παρείχε η καμπίνα επιβατών ήταν πολύ καλοί και το εσωτερικό περιβάλλον δροσερό, όπως μας είπαν, συμβάλλοντας και στην ευχάριστη ατμόσφαιρα που επικράτησε στην φωτογράφιση.
Στο δια ταύτα…
Το Citroen e-SpaceTourer στην βασική έκδοση Μ με την μπαταρία των 50kWh και την αυτονομία των 230 χιλιομέτρων κοστίζει 47.400 ευρώ (τιμή με την εφαρμογή του προγράμματος επιδότησης Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ). Η έκδοση Μ με την μπαταρία των 75kWh και την αυτονομία των 330 χιλιομέτρων κοστίζει 54.700 ευρώ (τιμή επίσης με την εφαρμογή του προγράμματος επιδότησης Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ). Κορυφαία έκδοση του 9θέσιου μοντέλου είναι η Bussiness Lounge XL με την μπαταρία των 75kWh και την αυτονομία των 330 χιλιομέτρων, η οποία κοστίζει 60.000 ευρώ (με το πρόγραμμα επιδότησης Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ).
φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος