Συνδυάζοντας χαρακτηριστικά saloon και estate αμαξωμάτων, το νέο Citroen C5 X προσεγγίζει με διαφορετικό τρόπο τις ανάγκες στην κατηγορία των μεγάλων αυτοκινήτων.
Κατά την παρουσίαση του Citroen C5 X, xωρίς καν να προσπαθήσει να το φέρει «γλυκά», ο CEO του γαλλικού εργοστασίου, Vincent Cobée, δήλωσε πως ο ίδιος -και πολλοί ακόμα- έχουν βαρεθεί τα SUV. Εξ ου και το σχεδιαστικά πρωτότυπο αμάξωμα της νέας ναυαρχίδας της μάρκας, που κατά τον ίδιο «υπερβαίνει τις υψηλές προσδοκίες των πελατών τόσο στην κατηγορία των μεγάλων αυτοκινήτων όσο και σε εκείνη των SUV».
Βρεθήκαμε στην Ισπανία για την οδήγησή του στο πλαίσιο του Car of the Year για το 2023 και για να διαπιστώσουμε τα όσα διατείνεται το εργοστάσιο, που με το γράμμα «Χ» στην ονομασία του μοντέλου (θα προφέρεται «εξ» ή «ιξ» και όχι κρος, όπως σε αντίστοιχες περιπτώσεις) προσεγγίζει το «σταυροδρόμι των αναγκών των πελατών». Αυτός είναι και ο λόγος που εξωτερικά το C5 X φέρει στοιχεία από διαφορετικές κατηγορίες αμαξωμάτων.
Citroen C5 X: μίξη
Το fastback αμάξωμα αποτελεί την εξέλιξη του πρωτότυπου Citroen CXperience, που παρουσιάστηκε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2016, με βασικά χαρακτηριστικά το μακρύ καπό, τις έντονες καμπύλες, τους ψηλούς «ώμους» και το μυώδες πίσω μέρος, με την τετραγωνισμένη πέμπτη πόρτα, αλά στέισον βάγκον. Με τροχούς διάστασης 17 έως 19 ιντσών, μέγιστη απόσταση από το έδαφος 194 χλστ., μήκος 4.805 χλστ. και μεταξόνιο 2.785 χλστ. είναι προφανές πως η παρουσία του στο δρόμο είναι πληθωρική, την ώρα που συνολικά αναφορικά με τις διαστάσεις, εντάσσεται στην καρδιά της κατηγορίας D.
Στο εσωτερικό, η Citroen εστίασε -και- στην ευρυχωρία, τόσο στην καμπίνα, όπου θα μεταφερθούν άνετα πέντε επιβάτες, όσο και στο πορτ μπαγκάζ των 545 λίτρων (1.640 με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων). Από εκεί και πέρα, η ενσωμάτωση των υπερ-άνετων καθισμάτων με την επένδυση με αφρό μνήμης της εταιρείας θεωρούνταν δεδομένη, όπως και η χρήση μαλακών πλαστικών για τις επιφάνειες.
Από πλευράς «ανέσεων», περισσότερο και από την ευκολία στη χρήση της οθόνης πολυμέσων των 12’’ ιντσών, τις εντυπώσεις κερδίζει το head–up display των 21’’ με τρισδιάστατη προβολή. Για την πρόσβαση στον κλιματισμό υπάρχουν και φυσικοί διακόπτες, ενώ τόσο η κεντρική κονσόλα και το υποβραχιόνιο, όσο και τα πλαϊνά των θυρών, είναι απολύτως πρακτικά για την αποθήκευση μικροαντικειμένων.
Συνώνυμο της άνεσης
Βασισμένο και αυτό, όπως πολλά ακόμα μοντέλα της Stellantis στην πλατφόρμα EMP2, το C5 X χρησιμοποιεί το μεγαλύτερο προσθιοκίνητο από τα plug–in υβριδικά σύνολα του ομίλου (225 PS), καθώς και τους βενζινοκινητήρες των 130 (1,2 λίτρα) και 180 ίππων (1,6 λίτρα), πάντα σε συνδυασμό με 8άρι αυτόματο κιβώτιο.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την plug–in υβριδική έκδοση, υιοθετείται μια εξελιγμένη εκδοχή της γνωστής ανάρτησης Citroen Advanced Comfort των Γάλλων, που όπως δηλώνει επιπλέον το «Active» στην ονομασία της, έχει ενεργά χαρακτηριστικά. Πιο συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα Sport (Εlectric, Hybrid και Comfort τα άλλα) βελτιώνει την αποτελεσματικότητα των Progressive Hydraulic Cushions και σε συνδυασμό με το πιο σφιχτό τιμόνι και την ταχύτερη απόκριση στις αλλαγές του κιβωτίου ενισχύει τον έλεγχο του αυτοκινήτου.
Ως προς το υβριδικό σύστημα, η ισχύς των 225 ίππων είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας του κινητήρα των 1,6 λίτρων με τον «μονό» ηλεκτροκινητήρα του Groupe PSA. Χάρη στην μπαταρία των 13,2 kWh, το Citroen C5 X μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για 55 χλμ. σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP, υπό την προϋπόθεση ότι η μέγιστη ταχύτητά του δεν υπερβαίνει τα 135 χλμ./ώρα.
Πίσω από το τιμόνι του C5 X αρχικά επιβεβαιώνονται οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ της εταιρείας που κάνουν λόγο και για χαρακτηριστικά SUV, καθώς έχοντας πρώτα εστιάσει στο αμάξωμα εκτός, είναι εντυπωσιακό το πόσο ψηλά κάθεσαι τελικά. Εντούτοις, κάποιες τυφλές γωνιές εξαιτίας του αυξημένου πλάτους της κολώνας “C” και του σχετικά περιορισμένου οπτικού πεδίου που απελευθερώνει το κυρτό πίσω παρμπρίζ, επαναφέρουν τον οδηγό στη σχεδιαστική πραγματικότητα του αμαξώματος.
«Γράφοντας» περίπου 200 χλμ. με την υβριδική και άλλα τόσα με τη μεγαλύτερη βενζινοκίνητη έκδοση, κρατάμε από την πρώτη μας επαφή αυτό που έτσι κι αλλιώς αποτελεί το χαρακτηριστικότερο γνώρισμα της μάρκας: άνεση. Πολλές φορές παραπάνω κι απ’ όση απαιτείται, καθώς ακόμα και στο πρόγραμμα Sport (στην υβριδική εκδοχή) η ενεργή ανάρτηση δεν μπορεί να περιορίσει τις κλίσεις του αμαξώματος, το οποίο, επιπλέον, βυθίζεται χαρακτηριστικά σε κάθε έντονη πίεση του πεντάλ των φρένων.
Ωστόσο, εντός πόλης η απόσβεση της ανάρτησης είναι πολύ καλή, όπως και η συνεργασία κινητήρα/ων-κιβωτίου. Σε συνθήκες αυξημένης κίνησης μάλιστα, ουδέποτε τέθηκε σε λειτουργία ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, γεγονός που μας «έδειξε» μια κατανάλωση 6,7 λίτρα, μετά από συνδυαστική διαδρομή εντός και εκτός πόλης.
Σημειώνουμε το κάπως αυξημένο επίπεδο θορύβου του κινητήρα στις υψηλές στροφές τόσο στην υβριδική όσο και στην «απλή» έκδοση, ενώ στα συν προσθέτουμε την ενσωμάτωση στο μοντέλο χαρακτηριστικών αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, που μετατρέπουν την οδήγηση ακόμα και τόσο μεγάλων αυτοκινήτων σε απροβλημάτιστη υπόθεση, κυρίως χάρη στο ενεργό cruise control με αναγνώριση αυτοκινήτων εμπρός και στα πλαϊνά, καθώς και πινακίδων ορίων ταχύτητας.
To Citroen C5 X που αναμένεται στην Ελλάδα στα μέσα Μαΐου, προφανώς και φιλοδοξεί να αποτελέσει μια άλλη άποψη στην κατηγορία D, κάτι που επανειλημμένα ένα τολμήσει η μάρκα στη μακρόχρονη ιστορία της, ασχέτως κατηγοριών._ Ε.Ξ.