Aπέναντι στο νέο Toyota RAV4, που δε θα μπορούσε να μη διαθέτει υβριδική έκδοση στην γκάμα του, έρχεται το μεγαλύτερο από πλευράς χωρητικότητας Citroen C5 Aircross, με 2λιτρο ντίζελ και 180 ίππους.
Υπάρχουν τα μικρομεσαία που μεσουρανούν, υπάρχουν και τα μεσαία που προσθέτουν σε κύρος αναφορικά με τη δυναμική κάθε κατασκευαστή, και σίγουρα δεν παύουν να αποτελούν ζητούμενο για μερίδα του κοινού. Για τα SUV πάντα ο λόγος, και εδώ, απέναντι στο νέο Toyota RAV4, που δε θα μπορούσε να μη διαθέτει υβριδική έκδοση στην γκάμα του, έρχεται το μεγαλύτερο από πλευράς χωρητικότητας Citroen C5 Aircross, με 2λιτρο ντίζελ και 180 ίππους. Μπορεί το 2021, που ως άλλο σημείο μηδέν σηματοδοτεί τη χρονιά όπου σχεδόν κάθε γκάμα μοντέλου θα περιλαμβάνει και μία οικολογική έκδοση με τη μορφή ηλεκτρικού, υβριδικού ή άλλη, να μην απέχει πολύ, παρ’ όλα αυτά το σήμερα παραμένει συμβατικό ως επί το πλείστον σε ό,τι έχει να κάνει με τις διαθέσιμες μορφές κινητήρων. Έτσι, δε μένει παρά η «κόντρα» που θα αναδείξει το «ιδανικό» ως προς το δίπτυχο «απόδοση-οικονομία», χωρίς όμως ποτέ να παραβλέπουμε το περιτύλιγμα. Την αίσθηση, δηλαδή, αλλά και όλα τα παρελκόμενα, που άλλωστε θα είναι και οι βασικοί τομείς που θα μας… απομείνουν όταν οι μπαταρίες και οι ηλεκτροκινητήρες θα έρθουν να διαγράψουν μια για πάντα τα συμπεράσματα στα οποία ως τότε θα μας οδηγούν οι «ελαστικοί κινητήρες», το «περιορισμένο εύρος λειτουργίας», η «περίσσεια ροπής» και όλα όσα πάνε πακέτο με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης εδώ και πάνω από έναν αιώνα.
Η Toyota οραματίστηκε ένα δικό της, καθαρότερο αύριο ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ‘90, και το «έδωσε» με τη μορφή του πρώτου Prius το 1997. Από τότε και μέχρι σήμερα, όπου σχεδόν όλα τα μοντέλα της διατίθενται και σε μία υβριδική έκδοση, όχι απλώς έχτισε το μύθο της γύρω από την περιβαλλοντική της συνείδηση, αλλά κατάφερε και να διαψεύσει όλους όσοι την κατέκριναν -μαζί και εμάς- για την επιμονή της στη χρήση μεγάλων κινητήρων στα κατά τα άλλα οικολογικά της SUV, είτε μιλάμε για τα μεγαλύτερα Lexus, είτε και για αυτό το RAV4, που στην πιο πρόσφατη υβριδική του εκδοχή «άφησε» το 2λιτρο σύνολο για ένα… ακόμα μεγαλύτερο (2,5 λίτρα). Απέναντι στους Ιάπωνες, η Citroen θα είναι σε θέση να αντιπαρατάξει το πρώτο της υβριδικό μοντέλο, ένα plug-in hybrid C5 Aircross που παρουσιάστηκε ως concept στο περυσινό Σαλόνι του Παρισιού, για το οποίο όμως θα πρέπει να κάνουμε υπομονή μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους. Μέχρι τότε, ό,τι πλησιέστερο στον δημιουργό της κατηγορίας είναι το «απλό» C5 Aircross, το οποίο στην κορυφαία, 2λιτρη ντίζελ εκδοχή του έρχεται με 180 ίππους και -αναμενόμενα πλέον- με το 8άρι αυτόματο κιβώτιο, που αποδεικνύεται ταμάμ σε όποιον κινητήρα κι αν «κουμπώσει».
Εκ διαμέτρου αντίθετα
Είναι εντυπωσιακό το πώς μια σχεδιαστική προσέγγιση μπορεί να ξεγελάσει ακόμα και το πιο έμπειρο μάτι. Στην περίπτωσή μας… επιβάλλεται να ανατρέξει κανείς στις προδιαγραφές, και ειδικότερα στα νούμερα των διαστάσεων, για να επιβεβαιώσει ότι το νέο RAV4 είναι μόλις 10 εκατοστά πιο μακρύ από το Citroen C5 Aircross, το οποίο, βασισμένο σε ένα σχεδιασμό όπου κυρίαρχο ρόλο παίζουν οι καμπύλες, εκ πρώτης όψεως καταφέρνει να καμουφλάρει τα 4,5 μ. του μήκους του. Οι Ιάπωνες έχουν αλλάξει τελείως ρότα αναφορικά με την εμφάνιση του νέου RAV4, το οποίο σε καμία περίπτωση δε διατηρεί δεσμούς με τον προκάτοχό του. Η νέα σχεδιαστική προσέγγιση της Τoyota με τις έντονες ακμές είναι εμφανής σε κάθε σημείο του αμαξώματος, ενώ η διχρωμία έρχεται να δώσει επιπλέον πόντους στην εικόνα, που σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητη. Απέναντί του, οι Γάλλοι «παίζουν» με τα διακριτικά από πλευράς μεγέθους airbumps στο κάτω μέρος των θυρών, τα οποία -όπως και οι ράγες οροφής- έχουν ένα έξτρα χρώμα, ώστε να «σπάει» και εδώ ευχάριστα η μονοτονία των μεγάλων επιφανειών. Η δυνατότητα επιλογής διχρωμίας εξασφαλίζει τριάντα χρωματικούς συνδυασμούς στο αμάξωμα, που σε συνάρτηση με την παλέτα από πέντε διαφορετικούς τόνους στο εσωτερικό προσφέρει μια ικανή ποικιλία εξατομίκευσης. Συνολικά, το αμάξωμα του C5 Aircross είναι αισθητά πιο «εύπεπτο» και δεν αμφιταλαντεύεται κάπου μεταξύ του καθολικού «ναι» ή ενός ηχηρού «όχι», όπως συμβαίνει με εκείνο του RAV4.
Περνώντας στο εσωτερικό και σημειώνοντας πως στη διάθεσή μας έχουμε τις κορυφαίες από πλευράς εξοπλισμού εκδόσεις των δύο μοντέλων, επομένως και επενδεδυμένες με καλά υλικά επιφάνειες, βλέπουμε τη ζυγαριά να γέρνει περισσότερο προς τη μεριά των Ιαπώνων. Ο λόγος είναι η συνολικά πιο μοντέρνα εικόνα του RAV4 που, εκτός από την «έξυπνη» σύνθεση των υλικών στο ταμπλό, έχει και έναν πολύ καθαρό και εύχρηστο -συγκριτικά- ψηφιακό πίνακα οργάνων με πολύ καλά γραφικά. Σε ό,τι αφορά το σύστημα πολυμέσων, πλέον προβάλλεται από μία ανεξάρτητη οθόνη 8 ιντσών (στις πλουσιότερες εκδόσεις) στο κέντρο του ταμπλό, η οποία επίσης έχει πολύ καλά γραφικά, όχι όμως και λειτουργίες, στις οποίες μεταξύ άλλων δεν περιλαμβάνονται οι Android Auto και Apple Car Play.
Στοιχεία που θα βρει κανείς στο C5 Aircross, με τις αισθητές επιρροές από το C4 Cactus στο ταμπλό του. Εδώ οι Γάλλοι, χωρίς καμία έκπτωση στην ποιότητα, φρόντισαν να ξεχωρίσουν το μοντέλο τους από τον ανταγωνισμό, επιστρατεύοντας λύσεις που μέχρι πριν από λίγα χρόνια αποτελούσαν το γνώρισμα των MPV. Έτσι, οι αποθηκευτικοί χώροι είναι διάσπαρτοι εντός της καμπίνας των επιβατών, ενώ τη διαφορά κάνουν τα τρία ανεξάρτητα ισομεγέθη πίσω καθίσματα, που μπορούν να μετακινηθούν κατά το διαμήκη άξονα σε μια διαδρομή 150 χλστ., ενώ και η πλάτη τους μπορεί να πάρει πέντε διαφορετικές κλίσεις μεταξύ 19 και 26,5 μοιρών. Ως αποτέλεσμα, ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται μεταξύ 580 και 720 λίτρων (σ.σ.: 580 είναι και του RAV4, με πιο εύκολη πρόσβαση), με τη μεγαλύτερη διαμόρφωσή του πάντως να συνεπάγεται και σημαντικούς περιορισμούς όσον αφορά το διαθέσιμο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών. Από εκεί και πέρα, από την έκδοση Inspire και πάνω, ψηφιακός είναι και εδώ ο πίνακας οργάνων (12,3’’), ενώ για το σύστημα πολυμέσων η Citroen έχει επιλέξει μία οθόνη αφής 8 ιντσών, η οποία με βάση το λειτουργικό της σύστημα αρκετές φορές οδηγεί στην απόσπαση της προσοχής του οδηγού από το δρόμο.
Η σημαντικότερη διαφορά στην προσέγγιση του κάθε κατασκευαστή εννοείται πως εντοπίζεται στους κινητήρες των δύο μοντέλων. Έτσι, η Citroen, που ακόμη δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στον κινητήρα εσωτερικής καύσης, για την περίσταση έχει επιστρατεύσει τον 2λιτρο BlueHDi των 180 ίππων που έχουμε δει σε ουκ ολίγες περιπτώσεις μοντέλων του Group PSA, ο οποίος συνεργάζεται στάνταρντ με το αυτόματο 8άρι με μετατροπέα ροπής της Aisin. Απέναντί του, η Toyota, για την κορυφή της γκάμας της πέμπτης γενιάς του RAV4, βάζει ένα νέο 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 2,5 λίτρων, άμεσου και έμμεσου ψεκασμού, με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και απόδοση 178 ίππους. Το σύνολο, που μπορεί να λειτουργήσει σε κύκλο Άτκινσον, αποτελεί την τέταρτη υλοποίηση υβριδικού συστήματος της Toyota και πλαισιώνεται από έναν ηλεκτροκινητήρα 88 kW.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις τετρακίνητες εκδόσεις, όπως αυτή που έχουμε στη διάθεσή μας, για τη μεταφορά της ροπής στους πίσω τροχούς φροντίζει ένας ακόμα ηλεκτροκινητήρας, 40kW. Συνδυαστικά το υβριδικό σύστημα αποδίδει 222 ίππους. Συνολικά το σύστημα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, πλην ενός διακόπτη (EV) που επιλέγει αποκλειστικά ηλεκτροκίνηση -εφόσον η μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου που είναι αποθηκευμένη εμπρός από τα πίσω καθίσματα έχει αποθέματα-, με τον οδηγό να μπορεί να επιλέξει μεταξύ τριών προγραμμάτων λειτουργίας (Normal, Sport, Eco), που παραμετροποιούν την απόκριση του κινητήρα και το βάρος υποβοήθησης του συστήματος διεύθυνσης. Η… πονεμένη ιστορία με τα κιβώτια των υβριδικών συστημάτων παραμένει ζωντανή στην πέμπτη γενιά του RAV4, όπου πρακτικά μπορεί να μιλάμε για ένα νέο κιβώτιο, πάντα όμως χωρίς τροχαλίες και ιμάντα, βασισμένο στη φιλοσοφία των CVT, αλλά και στην αίσθησή τους.
Σημείο «Χ»
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι το πώς αποτυπώνονται όλα τα παραπάνω στο δρόμο και τελικά το αν μπορούν κάπου να συναντηθούν δύο αυτοκίνητα θεωρητικά τόσο ίδια, αλλά ουσιαστικά εξίσου διαφορετικά. Τα πρώτα μηνύματα έρχονται ήδη από τη στιγμή που ο οδηγός θα βρεθεί πίσω από τιμόνι τους. Εντύπωση προκαλεί το πόσο χαμηλά κάθεσαι στο RAV4. H έδρα του καθίσματος, που ήδη συγκριτικά με τον προκάτοχό του έχει χαμηλώσει κατά 15 χλστ., είναι ίσως η πιο χαμηλή στην κατηγορία, αλλά σε συνδυασμό και με τη διεύρυνση της ρύθμισης του τιμονιού κατά 50%, η θέση οδήγησης είναι κορυφαία, συμπεριλαμβανομένης της πολύ καλής ορατότητας προς κάθε κατεύθυνση. Κάτι που δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό για το C5 Aircross, όπου αφενός μεν η κολόνα του εμπρός παρμπρίζ συνδυαστικά με τους καθρέφτες θα στερήσει κάτι από την ορατότητα σε κλειστές στροφές, αφετέρου δε και τα τύπου πολυθρόνας καθίσματα θα παίξουν το ρόλο τους σε μια πιο χαλαρή αίσθηση που θα αποκομίσει ο οδηγός πίσω από το τιμόνι του.
Κάπως έτσι προκύπτει και το «χρώμα» των δύο μοντέλων συνολικά. Αυτό που ενδεχομένως θα έπρεπε να εκπλήσσει είναι η στιβαρότητα του πλαισίου του RAV4, το οποίο στην προηγούμενη γενιά του ήταν αρκετά πλαδαρό. Πλέον, βασιζόμενο στην ευέλικτη πλατφόρμα GA-Κ και με ανάρτηση με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός/πολλαπλών συνδέσμων πίσω, καταφέρνει να συνδυάζει ιδανικά τα… απαραίτητα χαρακτηριστικά ενός SUV με αυτά ενός πιο σπορτίφ αυτοκινήτου. Με λίγα λόγια, εντός πόλης τα καταφέρνει περίφημα σε κάθε είδους κακοτεχνία, την ώρα που εκτός, και με υψηλές μέσες ωριαίες, αποδεικνύεται πρώτα απ’ όλα στιβαρό. Μόνο σε εγκάρσιες ανωμαλίες μπορεί να μεταφέρει στο εσωτερικό κάποιες διαμαρτυρίες από τον πίσω άξονα, ενώ ευχάριστη έκπληξη αποτελεί και το τιμόνι του, που, αν και δε διακρίνεται για τα υψηλά ποσοστά πληροφόρησης, είναι άμεσο στις εντολές του οδηγού και με πολύ καλή κατευθυντικότητα – και όχι μόνο κάνοντας λόγο για αυτοκίνητο της κατηγορίας.
Δίπλα του, το C5 Aircross δε «βολεύεται», αφού η αισθητά πιο μαλακή του ανάρτηση, που το κάνει μοναδικό σε επίπεδο άνεσης, δεν το βοηθάει σε έναν πιο γρήγορο ρυθμό. Αναφορικά με το γαλλικό κινητήρα, όσο και αν διακρίνεται για τη ραφιναρισμένη λειτουργία του, που σε συνδυασμό με το εξαιρετικό κιβώτιο σου «λύνει τα χέρια» στην καθημερινότητα, υπό πίεση -απέναντι σε βενζινοκινητήρα μάλιστα- αναγκάζεται να… παραδοθεί, αφού το γεγονός ότι έχει ισχύ από χαμηλά δεν αρκεί ώστε να υπερκεράσει το μικρό εύρος λειτουργίας του. Το σύνολο του RAV4, από την άλλη, δουλεύει σχεδόν σαν ηλεκτρικό, και πρέπει να αφιερώσει κανείς χρόνο στο στροφόμετρο για να του βρει μια αδύναμη περιοχή λειτουργίας. Είναι τόσο εντυπωσιακά γεμάτο, που οριακά ξεχνάς να… εκνευριστείς με το σαφέστατα βελτιωμένο κιβώτιο, το οποίο όμως δε γίνεται να μη δηλώσει το «παρών» με το γνωστό πατινάρισμα – τουλάχιστον κατά το kickdown. Μιας και το ζήτημα «απόδοση» είναι το πιο άμεσα συνδεδεμένο με την επιλογή του κάθε κατασκευαστή σε κινητήρα, εδώ έρχεται και μια… δικαίωση για την Toyota, αφού το αυτοκίνητό της, με τον ονομαστικά πιο ενεργοβόρο κινητήρα, καταφέρνει χωρίς την παραμικρή προσπάθεια από την πλευρά του οδηγού να σημειώσει μια κατανάλωση κάτω από τα 7 λίτρα/100 χλμ., όταν ο «αντίπαλος» ντίζελ κάτω από τις ίδιες συνθήκες χρειάστηκε 9,8 λίτρα/100 χλμ.
Ιεράρχηση
Στο τέλος της ημέρας, ή καλύτερα μιας οποιασδήποτε διαδρομής, είναι αισθητή η διαφορετικότητα με την οποία προσεγγίζει το καθένα τους την κατηγορία. Κάτι που σημαίνει ότι το… μπαλάκι απλώς περνάει στον καταναλωτή. Από τη μία, το C5 Aircross δεν έρχεται ως ακόμα ένα άνετο SUV ανάμεσα σε πλήθος άλλων. Το γαλλικό μοντέλο έρχεται να ορίσει την έννοια της άνεσης έτσι όπως την οραματίστηκαν οι δημιουργοί του: από το πώς πατάει στο δρόμο μέχρι τα αφρώδη υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για τα καθίσματά του ή από την ανάρτηση με την έξτρα απορρόφηση και τα μαλακά ελατήρια μέχρι το ελαφρύ τιμόνι, δεν τίθεται παρά μόνο θέμα επιλογής. Συμπεριλαμβανομένων των πολυμορφικών ανέσεων στο εσωτερικό του, σχεδόν δημιουργεί τη δική του υποκατηγορία εντός της κατηγορίας. Απέναντί του, το RAV4 στην πέμπτη του γενιά ίσως για πρώτη φορά δεν ποντάρει στην ιστορία του. Η πρόοδός του συγκριτικά με το μοντέλο που αντικαθιστά είναι τεράστια και η αλλαγή του ριζική. Το σημαντικότερο ωστόσο έχει να κάνει με τη συνολική του εικόνα, που είναι αυτή ενός μοντέλου που συνδυάζει έξυπνα την τεχνολογία με την άνεση, ενώ, έπειτα από εκείνο το RAV δεύτερης γενιάς, επαναφέρει στο προσκήνιο και τον οδηγό, όντας ευχάριστο ακόμα και σε συνθήκες πίεσης. Με δεδομένο ότι κάθε άλλο παρά υπολείπεται σε χώρους, όταν επίσης αναδεικνύεται και στο οικονομικότερο από πλευράς κατανάλωσης στην κατηγορία (σ.σ.: τουλάχιστον από τα 2.000 κ.εκ.), είναι πολύ δύσκολο να βρεις ένα και μόνο λόγο για να μην κερδίσει σε αυτή την αντιπαράθεση. Και ποιος ο λόγος για κάτι τέτοιο, άλλωστε;_ 4T
CITROEN C5 AIRCROSS 2.0 (180 PS)
ΥΠΕΡ ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ /ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΚΟΤΗΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ /ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ
ΚΑΤΑ ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΙΣΘΗΣΗΣ ΤΙΜΟΝΙΟΥ
TOYOTA RAV4 HYBRID i-AWD
ΥΠΕΡ ΧΩΡΟΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ /ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ /ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
ΚΑΤΑ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΡΣΙΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ