O εκπρόσωπος της Citroen στη μικρομεσαία κατηγορία, το C4 C-Cross, συνεχίζει να βαδίζει στα χνάρια μιας crossover φιλοσοφίας, με έμφαση στη σχεδίαση, στους χώρους και φυσικά στην άνεση.
Τα προηγούμενα χρόνια η Citroen είχε ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της αναφορικά με το μέλλον της εκπροσώπησής της στη μικρομεσαία κατηγορία. Με δημιουργίες όπως το DS 4 (πριν ακόμη η DS γίνει αυτόνομη μάρκα) και φυσικά το εξόχως ιδιαίτερο C4 Cactus, η γαλλική εταιρεία είχε δείξει ότι ένα απλό χάτσμπακ δε θα της ήταν αρκετό. Μέσα λοιπόν στο πνεύμα της εποχής, όπου ολοένα και περισσότεροι «γλυκαίνονται» από έναν crossover χαρακτήρα, η εταιρεία αποφάσισε να συνδυάσει χαρακτηριστικά από SUV (σε ό,τι αφορά το χαρακτήρα και την απόσταση από το έδαφος), κουπέ (σε σχεδιαστικό επίπεδο) και χάτσμπακ ή σεντάν μοντέλα (δανειζόμενο στοιχεία πρακτικότητας και ευρυχωρίας), κάτι που τονίζει ακόμα και στην ονομασία, με την προσθήκη του χαρακτηρισμού «C-Cross».
Ο κωδικός «C4» δεν είναι τόσο νέος όσο πιστεύουν οι περισσότεροι, μιας και πρωτοεμφανίστηκε το 1928. Αργότερα η σκυτάλη πέρασε στα Ami 6 και Ami 8, το 1961 και το 1969, αντίστοιχα. Τα πρώτα πραγματικά ριζοσπαστικά τεχνολογικά στοιχεία, που παρέπεμπαν μάλιστα στον θρυλικό Βάτραχο, συναντάμε στην επαναστατική GS του 1970 (που ένα χρόνο μετά απέσπασε τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς) και την GSA του 1979. Ακόμα πιο πετυχημένη αποδείχθηκε η BX του 1982, που προκάλεσε αίσθηση με το γεμάτο ακμές αμάξωμά της, ενώ στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε το 1991 η ΖΧ, η οποία εκτός από την άνεση έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα της οδικής συμπεριφοράς. Το 1997 οι ακμές είχαν πια ξεπεραστεί, και έτσι η Xsara υιοθέτησε περισσότερες καμπύλες στο 2,5 όγκων αμάξωμά της. Η σύγχρονη ιστορία της C4 πάντως ξεκίνησε το 2004, με μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση τόσο στο εσωτερικό της καμπίνας (ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα θα ξεχώριζε εκείνος ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και τα shift lights του στροφομέτρου επάνω στο γεμάτο από διακόπτες τιμόνι), όσο και στην εξωτερική σχεδίαση με ριζικά διαφορετική διαμόρφωση του πίσω μέρους μεταξύ 3θυρων και 5θυρων εκδόσεων. Το 2010 η επανασχεδίαση έριξε τους τόνους, δίνοντας προτεραιότητα εξωτερικά σε ένα κομψό στυλ και εσωτερικά στην ποιότητα. Η άλλοτε λιγότερη ή περισσότερη υποβόσκουσα αντισυμβατικότητα σε όλες αυτές τις γενιές έφτασε κυριολεκτικά σε πρωτόγνωρο επίπεδο το 2014 με το Cactus, που έθεσε τις βάσεις της σύγχρονης σχεδιαστικής ταυτότητας της εταιρείας. Μπορεί να βασιζόταν στο C3 και να είχε τις διαστάσεις εντός τυπικού B SUV, εντούτοις η παρουσίαση του C3 Aircross αλλά και η επιμονή της Citroen σε μια crossover στρατηγική επέτρεπαν στο Cactus να ελίσσεται κάπου μεταξύ των B και C κατηγοριών.
Το τελευταίο κεφάλαιο αυτής της ιστορίας, το C4 C-Cross, πέρα από τις όποιες γνώμες για την αισθητική του, καταθέτει μια -αν μη τι άλλο- ξεχωριστή και τολμηρή εμφάνιση, με τους μεγάλους τροχούς, την αξιοσημείωτη απόσταση των 156 χλστ. από το έδαφος και τη διαμόρφωση της οροφής να δημιουργούν ένα σύνολο που συγκεντρώνει τα βλέμματα των περαστικών. Η νέα «φωτεινή διχαλωτή υπογραφή» διαγράφεται τόσο εμπρός (με προβολείς τεχνολογίας LED από την έκδοση Feel Pack) όσο και στο πίσω μέρος, τονίζοντας αυτή την ιδιαίτερη εικόνα που σχηματίζεται από την κεκλιμένη κολόνα και το σπόιλερ που τέμνει το πίσω παρμπρίζ.
Από πλευράς διαστάσεων, το γαλλικό μοντέλο έχει να προτάξει ένα μήκος που φτάνει στα 4,36 μ., πλάτος 1,8 μ., ύψος 1,525 μ., καθώς και ένα σεβαστού μεγέθους μεταξόνιο 2,67 μ., κάτι που μεταφράζεται σε απόλυτα ικανοποιητικούς χώρους για τους επιβάτες στις πίσω θέσεις, καθώς και σε έναν απόλυτα τετραγωνισμένο χώρο αποσκευών χωρητικότητας 380 λίτρων. Εκτός όμως από το θέμα των χώρων, οι ιθύνοντες της Citroen έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στη δημιουργία μιας φιλόξενης καμπίνας, με έμφαση στην πρακτικότητα. Υπάρχουν 16 θήκες, συνολικής χωρητικότητας 39 λίτρων, ενώ ένα νέο στοιχείο αποτελεί μία συρόμενη βάση για τη στήριξη ενός tablet (έκδοση Shine) εμπρός από τον συνοδηγό.
Τα σκουρόχρωμα πλαστικά χαρίζουν μια ποιοτική εικόνα, όντας μαλακά στην υφή στα ανώτερα τμήματα του ταμπλό και των θυρών. Στο κέντρο του ταμπλό ξεχωρίζει η μακρόστενη οθόνη 10 ιντσών του συστήματος Connect Radio, όπου, σε αντίθεση με άλλα μοντέλα του γκρουπ PSA, η Citroen δεν «εξαφάνισε» τους φυσικούς διακόπτες, καθώς υπάρχουν περιστροφικό χειριστήριο για την ένταση του ήχου και δύο μπουτόν για τα βασικά μενού της κεντρικής οθόνης, ενώ μία σειρά από διακόπτες για τον έλεγχο του κλιματισμού έχουν εγκατασταθεί στη γνώριμη θέση τους χαμηλότερα στην κονσόλα.
Ο ψηφιακός πίνακας (τεχνολογίας TFT 5,5΄΄ στη δεύτερη έκδοση εξοπλισμού Feel Pack) είναι ευανάγνωστος, παρά το όχι ιδιαίτερα μεγάλο μέγεθός του, ενώ χάρη στον οπίσθιο φωτισμό της δίνει την ψευδαίσθηση ότι βρίσκεται στον αέρα. Στην έκδοση Shine προσφέρεται και το head-up display, το οποίο είναι αρκετά ευανάγνωστο, προβάλλοντας ορισμένες χρήσιμες πληροφορίες (όπως ταχύτητα και απόσταση από το προπορευόμενο όχημα) σε μια διάφανη πλαστική επιφάνεια που αναδύεται επάνω από την καλύπτρα των οργάνων.
Η θέση οδήγησης τοποθετεί τον οδηγό ψηλά χαρίζοντας πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα (λίγο εμποδίζουν οι πίσω κολόνες, αλλά όχι και το σπόιλερ που τέμνει το πίσω παρμπρίζ), ενώ το κάθισμα είναι αρκετά αφράτο, στο πλαίσιο της φιλοσοφίας Citroen Advanced Comfort, χωρίς πάντως ιδιαίτερη πλευρική στήριξη.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης της οδήγησης, το νέο C4 C-Cross ενισχύεται από τις 20 τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού (στην έκδοση Shine Pack το adaptive cruise control διαθέτει λειτουργία stop & go, ενώ στην πλουσιότερη Exclusive ξεχωρίζει το Highway Driver Assist, ένα ημι-αυτόνομο σύστημα οδήγησης επιπέδου 2 που λειτουργεί έως τα 180 χλμ./ώρα) και 6 τεχνολογίες συνδεσιμότητας.
Αναλυτικότερες πληροφορίες για τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τις τιμές και τον εξοπλισμό των διαθέσιμων εκδόσεων βενζίνης και πετρελαίου, όπως και για το αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο, μπορείτε να δείτε εδώ,, αλλά και στα επισυναπτόμενα αρχεία. Σε αυτή την πρώτη επαφή μας πάντως με το νέο μικρομεσαίο μοντέλο της Citroen, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τόσο το βενζινοκίνητο μοντέλο των 130 ίππων με αυτόματο κιβώτιο, όσο και την αμιγώς ηλεκτροκίνητη E-C4 C-Cross.
Οδηγώντας C4 C-Cross, τον πρώτο λόγο έχει και πάλι η φιλοσοφία advanced comfort, που απορρέει από τα αφράτα καθίσματα, τις μαλακές ρυθμίσεις με τα progressive hydraulic cushions και τους 18άρηδες τροχούς με την ασυνήθιστη διάσταση ελαστικών 196/60-18 (όπου μάλιστα πήραμε μία πρώτη εικόνα από το νέο ελαστικό e-Primacy της Michelin). Αυτά τα υδραυλικά bump stop των αμορτισέρ χαρίζουν στιβαρή ποιότητα κύλισης, που αρχικά αφήνει μια κάπως σφιχτή αίσθηση. Σύντομα πάντως διαπιστώνεις ότι τον πρώτο λόγο έχει η άνεση, κάτι που αφορά και την αίσθηση που εισπράττεις από τα συστήματα διεύθυνσης και φρένων.
Η ηλεκτρική έκδοση τα καταφέρνει λίγο καλύτερα στην ποιότητα κύλισης, χάρη στον «ηλεκτρικό» πολιτισμό που συνεπάγεται η καλύτερη κατανομή μαζών και η απουσία θορύβων και κραδασμών. Ο ηλεκτροκινητήρας με την αμεσότητα και τη γραμμικότητά του χαρίζει αρκετή ζωντάνια (ειδικά στο sport πρόγραμμα), αν και χρειάζεται αυτοσυγκράτηση προκειμένου να επιτύχεις αυτονομία άνω των 300 χλμ.
Η βενζινοκίνητη έκδοση των 130 ίππων τα καταφέρνει εξίσου καλά από πλευράς επιδόσεων, καθώς το αυτόματο κιβώτιο στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, με την κλιμάκωση των 8 σχέσεων και τη μεταξένια του λειτουργία. Όταν μάλιστα διαπιστώσεις ότι σε αντίστοιχο επίπεδο εξοπλισμού η διαφορά στις τιμές των δύο αυτών εκδόσεων (συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης) μόλις που ξεπερνάει τα 5.000 ευρώ, τότε αναπόφευκτα μπαίνεις στον πειρασμό εάν έχεις εξασφαλισμένη λύση για φόρτιση.
Με το C4 C-Cross, λοιπόν, η Citroen καταφέρνει να τοποθετηθεί στο κέντρο της μικρομεσαίας κατηγορίας, αναφορικά με τις διαστάσεις αλλά και τις τιμές. Διαθέτει πλήρη γκάμα εκδόσεων, εντυπωσιακή εμφάνιση και απόλυτα ικανοποιητικούς χώρους. Στους άμεσους ανταγωνιστές του συγκαταλέγονται φυσικά αντίστοιχα crossover, όπως το Kia XCeed και το εμπορικότατο Toyota C-HR, αλλά από εκεί και πέρα μπορεί να βρεθεί απέναντι από πολλά παραπλήσια χάτσμπακ και SUV.