Το νέο Citroen C3 στην τέταρτη γενιά του δεν κάνει τίποτα λιγότερο από το να αναδεικνύει τις αξίες της μάρκας: πιο απλά, ενσωματώνει τεχνολογίες και καινοτομίες ικανές να βελτιώσουν την ευεξία των επιβατών, πάντα με απώτερο σκοπό την άνεση.
Το Citroen C3 στην τέταρτη γενιά του κάνει ό,τι και οι προηγούμενες τρεις, και ακόμα καλύτερα. Έχει άφθονους χώρους, κατά πάσα πιθανότητα είναι πιο άνετο από έναν καναπέ, είναι εύχρηστο, ευέλικτο και πρακτικό. Είναι και ηλεκτρικό, όπως επίσης και συμβατικής τεχνολογίας. Είναι και σχεδόν τρομακτικά φθηνό, κάτι που σημαίνει ότι ο αριθμός «5,6», όσα και τα εκατομμύρια C3 που έχουν παραχθεί από το 2002 έως σήμερα, σύντομα θα αυξηθεί κατά πολύ.
Για την πανευρωπαϊκή παρουσίαση του νέου Citroen C3 κατηγορίας B (σ.σ.: αν και περισσότερο προς SUV κλίνει λόγω χαρακτηριστικών), επελέγη η Αυστρία. Ο λόγος είναι συμβολικός και έχει να κάνει με μια προσπάθεια της μάρκας να λανσάρει το νέο της μοντέλο στην αγορά ολόκληρης της ηπείρου με μια ενιαία τιμή. Εξού και διάλεξε το κέντρο της Ευρώπης για την πρώτη επαφή μαζί του.
Στην Ελλάδα οι τιμές του θα είναι λίγο υψηλότερες από τις προκλητικές που ανακοινώνουν οι Γάλλοι – ενδεικτικά, για τη βασική έκδοση με τον βενζινοκινητήρα Puretech των 100 ίππων είναι 14.990 ευρώ και για τη μεγαλύτερη ηλεκτρική, με αυτονομία 320 χλμ., 23.300. ευρώ! Ιδού, λοιπόν, το πρώτο αληθινά φθηνό ευρωπαϊκό ηλεκτρικό κατηγορίας Β, και μάλιστα πάρα πολύ νωρίτερα από την έλευση του πρώτου ανταγωνιστικού γερμανικού, που μπορεί να περιμένει μέχρι και το 2026…
Citroen C3, από την Ευρώπη για… την Ευρώπη
Το C3 σχεδιάστηκε στην Ευρώπη όπου και θα παράγεται, και… ίσως ως φόρο τιμής στα «πιστεύω» του εργοστασίου, είναι το πρώτο του μοντέλο που φέρει το νέο του σήμα, το οποίο παραπέμπει ευθέως στο σήμα με το οποίο εμφανίστηκε η μάρκα στον κόσμο της αυτοκίνησης πριν από πάνω από έναν αιώνα. Από εκεί και πέρα, είναι επίσης το πρώτο Citroen και πρώτο μοντέλο της Stellantis που βασίζεται στην πλατφόρμα Smart Car, η οποία έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί μια σειρά από συστήματα κίνησης, συμπεριλαμβανομένων των βενζινοκίνητων, υβριδικών και ηλεκτρικών.
Στην ίδια πλατφόρμα θα δούμε προσεχώς το Opel Frontera και κάποια μικρά Fiat. H Smart Car εστιάζει στην προσιτή τιμή και την ευελιξία, υποστηρίζοντας πλήθος διαμορφώσεων για την κάλυψη διαφορετικών αναγκών της αγοράς.
Εν προκειμένω, για την γκάμα του C3 η Citroen επέλεξε ως βάση τον 1.200άρη Puretech με απόδοση 100 ίππους και στάνταρντ χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, μία υβριδική παραλλαγή αλά Peugeot 208, επίσης με 100 ίππους και με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη e-DCS6 (θα ακολουθήσει το φθινόπωρο), αλλά και δύο ηλεκτρικές. Προς το παρόν δεν ανακοινώνονται στοιχεία για το μικρότερο e–C3, πλην του ότι θα έχει αυτονομία 200 χλμ. Το μεγαλύτερο, ωστόσο, των 320 χλμ. είναι χειροπιαστό, και με αυτό πήραμε την πρώτη γεύση του μοντέλου.
Προσθιοκίνητο, στο δάπεδό του φέρει μία μπαταρία LFP (φωσφορικού σιδήρου λιθίου) 44 kWh που παρέχει αυτονομία έως και 320 χλμ. Με δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC 100 kW, μπορεί να ανακτήσει το 80% (από 20%) της χωρητικότητάς της σε 26 λεπτά, ενώ η τυπική φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος από το 20% στο 80% διαρκεί περίπου 4 ώρες και 10 λεπτά με ισχύ 7 kW, ή 2 ώρες και 50 λεπτά με 11 kW. Ο κινητήρας αποδίδει 83 kW (113 ίπποι) και, σε συνδυασμό με το κιβώτιο μονής σχέσης, εξασφαλίζει επιτάχυνση για το «0-100» σε περίπου 11 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 135 χλμ./ώρα.
Citroen C3: Οπτική εξέλιξη
Αν τα παραπάνω δεν καθιστούν σαφές ότι το C3 σχεδιάστηκε για να αντεπεξέλθει στην καθημερινή οδήγηση και την κίνηση, ιδιαίτερα σε αστικό περιβάλλον, τότε υπάρχει και συνέχεια. Αρχικά είναι η εμφάνιση εκτός. Ιδιαίτερα μεταξύ αυτού με τον θερμικό και εκείνου με τον ηλεκτροκινητήρα, πλην του διακριτικού «e» στα φτερά του αμαξώματος και στην πέμπτη πόρτα, δεν υπάρχουν διαφορές.
Συγκριτικά με το C3 τρίτης γενιάς, το νέο είναι σαφώς πιο τετραγωνισμένο και μάλλον πιο κοντά στα πρότυπα του σημερινού Aircross. Το τεράστιο νέο οβάλ λογότυπο εμπρός και πίσω αποτελεί και το ισχυρότερο στοιχείο της ταυτότητάς του, ενώ, ανάλογα με την έκδοση, το μήκους 4,01 μ. αμάξωμα με το κοντό τετραγωνισμένο και κάθετο καπό, μπορεί να πατάει σε τροχούς από 16 ή 17 ιντσών και να έχει ράγες οροφής.
Με ύψος 1,57 μ., είναι σχεδόν 100 χλστ. ψηλότερο από τον προκάτοχό του, κάτι που αποτυπώνεται και στην αντίστοιχα ψηλότερη θέση οδήγησης. Κατά τα άλλα, το αμάξωμα είναι ξεκάθαρα δύο όγκων και, ασχέτως του αν χαρακτηριστεί «SUV» ή «χάτσμπακ», στοιχεία όπως οι μεγάλοι θόλοι με τα πλαστικά προστατευτικά, το μεγάλο και κάθετο παρμπρίζ και η αυξημένη απόσταση από το έδαφος (λόγω και της ύπαρξης μπαταρίας) το φέρνουν σαφώς πιο κοντά στα SUV.
H απλότητα που ως γνήσιο Citroen θέλει να πρεσβεύει το C3 συνεχίζεται στο εσωτερικό, όπου χωρίς… φανφάρες τέσσερις ή και πέντε ενήλικες θα μεταφερθούν πραγματικά πολύ άνετα. Από πλευράς εμφάνισης, το ταμπλό με τα δύο διακριτά τμήματα είναι ίσως λίγο φλύαρο, έχει όμως συμβάλει σε μια διαφοροποίηση. Από εκεί και πέρα, στο κέντρο του βρίσκεται μία οθόνη 10,25 ιντσών, με το σύστημα πολυμέσων να υποστηρίζει 3D σύστημα πλοήγησης, σύνδεση με Android Auto και Apple CarPlay, σύνδεση με το MyCitroen App κ.ά.
Επί της ουσίας, το μενού του συστήματος πολυμέσων περιλαμβάνει τα απολύτως απαραίτητα, και για αυτό αποδεικνύεται και εύχρηστο. Ο οδηγός μπροστά του έχει έναν στενόμακρο πίνακα οργάνων, τον οποίο η Citroen αποκαλεί «head–up–display», ίσως γιατί προβάλλει τα απολύτως απαραίτητα. Οι περισσότερο μυημένοι στη μάρκα, σίγουρα δεν περίμεναν στροφόμετρο στην έκδοση με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, και είχαν δίκιο…
Συγκριτικά με τον προκάτοχό του, το νέο C3 είναι μόνο κατά 19 χλστ. μακρύτερο και παραμένει πολύ συμπαγές και ευέλικτο (ακτίνα στροφής 10,6 μ.). Η συγκριτικά αυξημένη απόστασή του από το έδαφος (197 χλστ.), εκτός του ότι δίνει μια ελαφριά εμφάνιση τύπου SUV, διευκολύνει την είσοδο και την έξοδο στο πιο ευρύχωρο εσωτερικό, το οποίο ενδεικτικά έχει κατά 76 χλστ. ψηλότερες πλάτες καθισμάτων και καλύτερη ορατότητα προς τα έξω.
Η Citroen «λέει» πως ο δικός της χώρος για τα κεφάλια των επιβατών είναι κατά 31 χλστ. πιο ψηλός συγκριτικά με τον μέσο όρο της αγοράς, ενώ τουλάχιστον 20 χλστ. μεγαλύτερος είναι ο διαθέσιμος χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών. Όσο για το χώρο αποσκευών, αυξημένος κατά 10 λίτρα σε σχέση με το προηγούμενο C3, ανέρχεται σε 320 λίτρα.
Ο επίλογος στα απτά στοιχεία άνεσης έρχεται με τον κατά 10 χλστ. επιπλέον αφρό που έχει ενσωματωθεί στα ήδη υπέρ το δέον αφρώδη καθίσματα.
Citroen C3: Στο δρόμο
Όλα τα παραπάνω, πίσω από το μέτριας διαμέτρου τιμόνι -με τα επίπεδα άνω και κάτω τμήματα- του e–C3, έχουν μόνο μία μετάφραση: άνεση. Προσθέστε σε όλα τα προηγούμενα την εξαιρετική ηχομόνωση, συν την απουσία θορύβου από τον ηλεκτροκινητήρα, και πρακτικά η κατάσταση στο εσωτερικό του γαλλικού μικρού είναι «ζεν». Συν τοις άλλοις, για πρώτη φορά στην 22χρονη πορεία του, ασχέτως κινητήρα ή έκδοσης, το C3 εξοπλίζεται με την ανάρτηση Progressive Hydraulic Cushions, ή αλλιώς «μαγικό χαλί», όπως τη χαρακτηρίζουν οι δημιουργοί της.
Επί της ουσίας, αυτή η ανάρτηση αποτελείται από τα κλασικά ελατήρια και αμορτισέρ, με τη διαφορά ότι εδώ τα bump stops έχουν δώσει τη θέση τους σε δευτερεύοντα αμορτισέρ, που ενισχύουν περαιτέρω την ικανότητα απόσβεσης. Στο δρόμο είναι όντως σαν να βρίσκεσαι σε μαγικό χαλί, και μόνο ο πίσω άξονας δείχνει να δυσανασχετεί με κάποιες αναταράξεις σε διαδοχικές κακοτεχνίες του οδοστρώματος.
Από εκεί και πέρα, ειδικότερα για την ηλεκτροκίνητη έκδοση που οδηγήσαμε, μην περιμένετε τις εκρηκτικές επιταχύνσεις των ηλεκτρικών, παρά ένα προοδευτικό «φόρτωμα» του κινητήρα, και αυτό μέχρι τα 135 χλμ./ώρα, που είναι και η μέγιστη ταχύτητα κίνησης του e–C3. Αναμενόμενα (και) αυτό το Citroen δε φτιάχτηκε για να κινείται υπό πίεση, όπου θα δυσανασχετήσει και θα το δείξει τόσο με αυξημένες κλίσεις όσο και με έντονη υποστροφή, ενώ σαφώς το πεδίο του είναι η πόλη, όπου θα ελιχθεί με χαρακτηριστική άνεση, με τον οδηγό να έχει στα χέρια του ένα ελαφρύ τιμόνι και απρόσκοπτη ορατότητα.
Citroen C3: Λογική συνέχεια
Το νέο Citroen C3 θα ξεκινήσει την πορεία του στην Ελλάδα περίπου τον Σεπτέμβριο, με τη βασική βενζινοκίνητη και τη μεγαλύτερη ηλεκτροκίνητη έκδοση. Προς τα τέλη του έτους θα ακολουθήσει το υβριδικό, ενώ μέχρι στιγμής οι πληροφορίες για το μικρότερο ηλεκτρικό έρχονται με το σταγονόμετρο. Η γκάμα θα συμπληρωθεί αρκετά αργότερα, με το Aircross, που μάλιστα θα έχει και τρίτη σειρά καθισμάτων. Συνολικά, και αναμένοντας την τιμολογιακή του πολιτική στη χώρα μας, μάλλον μπορούμε να προβλέψουμε πως θα συνεχίσει από εκεί από όπου θα παραλάβει τη σκυτάλη, κοινώς από σταθερά τις πρώτες, αν όχι την πρώτη θέση του πίνακα των εγχώριων πωλήσεων όπου βρίσκεται σήμερα._ Ε. Ξ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ