H BMW X5 σήμανε την απαρχή της οικογένειας Χ, σε μια εποχή που ακόμη τα παντός είδους ψηλωμένα βρίσκονταν στα σπάργανα. Είκοσι χρόνια μετά μπορεί να απώλεσε τον τίτλο του μεγαλύτερου μοντέλου της οικογένειας, αλλά δεν έχει χάσει τίποτα από το εντυπωσιακό της... εκτόπισμα.
Η BMW X5 ήδη από την πρώτη της γενιά, το 1999, έδειξε να ασπάζεται το «big is beautiful». Μπορεί να μην ήταν αυτή το μοντέλο που άνοιξε το δρόμο στην κατηγορία, αφού αυτό το είχε κάνει η M-Class της Mercedes σχεδόν δύο χρόνια νωρίτερα, ήταν όμως το όχημα που ως το πρώτο Sports Activity Vehicle των Βαυαρών έθεσε τις βάσεις για τη δημιουργία ευρύτερα της σειράς «Χ», η οποία ολοένα και αυξάνεται. Με την τελευταία προσθήκη στη σχετική γκάμα, αυτήν της Χ7, η ψηλωμένη «5άρα» έπαψε να είναι η μεγαλύτερη του είδους, αλλά ποιος νοιάζεται; Το κοινό της είναι τόσο συνειδητοποιημένο, όσο σχεδόν αυτό της «3άρας». Αν συνυπολογίσει κανείς ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της η Χ5 θα διατίθεται προαιρετικά και με τρίτη σειρά καθισμάτων, την ίδια ώρα που οι εκτός δρόμου ικανότητές της είναι αναβαθμισμένες, τότε αυτόματα γίνεται αντιληπτό πως το εργοστάσιο σε αυτήν την τέταρτη γενιά κάνει μια απόπειρα να παντρέψει την πολυτέλεια με την επιπλέον χρηστικότητα ή, πιο απλά, ενδεχομένως να κλείνει κάθε πιθανό… αφύλακτο σημείο του μοντέλου του απέναντι στον ανταγωνισμό.
Βέβαια, οι παραπάνω προσθήκες δε δείχνουν να συνεπάγονται και θυσίες, κάτι που σημαίνει ότι το εργοστάσιο και σε αυτήν τη γενιά «αρνείται» να συμβιβαστεί με προσγειωμένες επιλογές όσον αφορά τους κινητήρες, κάτι που καλώς ή κακώς θα είχε… επιπτώσεις στην μπρουτάλ εικόνα του μοντέλου του. Έτσι, για ακόμα μία φορά η γκάμα θα περιλαμβάνει 3λιτρα σύνολα και, ειδικότερα για τη χώρα μας, την έκδοση 30d αυτών των σελίδων με 265 ίππους, τη βενζινοκίνητη 40i των 340 ίππων και την κορυφαία Χ5 Μ50 με τέσσερα τούρμπο, 400 ίππους και 760 Nm ροπής!
Επιβλητική
Πολλές φορές σημειώνουμε πως οι σχεδιαστικές αλλαγές ενός μοντέλου από γενιά σε γενιά δεν αποτελούν παρθενογένεση. Κατά ένα μεγάλο μέρος αυτό θα μπορούσε να ισχύει και εδώ, όμως, με ουσιαστική αλλαγή στη μάσκα, η νέα Χ5 παρουσιάζεται αισθητά διαφοροποιημένη από την προκάτοχό της. Τα νεφρά που χαρακτηρίζουν κάθε μοντέλο BMW είναι σχεδόν διπλάσια από εκείνα της προκατόχου της της, όπως τεράστιοι είναι και οι αεραγωγοί κάτω από τα φωτιστικά σώματα, που όπως και σε άλλα μοντέλα του εργοστασίου μπορούν να είναι και τεχνολογίας laser, με εμβέλεια έως και 500 μ. Το πίσω μέρος, με τη διαιρούμενη πέμπτη πόρτα, είναι αισθητά πιο κομψό, χάρη και στα νέας σχεδίασης φωτιστικά σώματα. Οι πρόβολοι, παρά και την αύξηση του μήκους του αμαξώματος κατά 36 χλστ. (4.992 χλστ.), παραμένουν κοντοί, ενώ κάτω από τους τεράστιους θόλους η διάσταση των τροχών θα φτάνει μέχρι και 22 ίντσες!
Με προίκα
Το μεγαλύτερο στοίχημα εντυπωσιασμού πάντως έχει παιχτεί στο εσωτερικό της Χ5. Εκεί που το κατά 42 χλστ. αυξημένο μεταξόνιο (2.975 χλστ.) και το επίσης αυξημένο στα 2,004 μ. πλάτος έχουν «δώσει» τον κατάλληλο χώρο ώστε να φιλοξενηθεί με άνεση ό,τι νέο έχει το εργοστάσιο. Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή μεταφράζεται εδώ σε μια οθόνη πληροφοριών 12,3 ιντσών, όπως και σε έναν αντίστοιχης διαγωνίου νέο πίνακα οργάνων, στα αριστερά του οποίου προβάλλονται το ταχύμετρο και τα συστήματα υποβοήθησης, στο κέντρο το σύστημα πλοήγησης και στα δεξιά, όπου και το στροφόμετρο, κάποιες πληροφορίες που μπορούν να προσαρμόζονται ανάλογα με τις επιλογές του οδηγού. Η εικόνα συμπληρώνεται από ένα τεράστιο σύστημα πληροφοριών στο παρμπρίζ (Head-up Display) με κορυφαία γραφικά και πλήθος επιλογών παραμετροποίησης. Όσον αφορά το iDrive, έχοντας πλέον φτάσει στην έβδομη γενιά του, όχι απλώς είναι εύχρηστο, αλλά και τείνει να μετατραπεί σε αυτοκινητικό gadget, χάρη στο εύρος χειρισμού του (μεσώ αφής, χειριστηρίου, χειρονομιών και φωνής), αλλά και στο εξαιρετικό του περιεχόμενο, στις δυνατότητες συνδεσιμότητας και στα κορυφαία γραφικά.
Στα των gadget, κρατάμε τις ποτηροθήκες με δυνατότητα ψύξης/θέρμανσης, ενώ σε ό,τι αφορά την εμφάνιση αποκλείεται να περάσουν απαρατήρητες οι γυάλινες επενδύσεις στον επιλογέα, στο κουμπί εκκίνησης και στο χειριστήριο του iDrive. Τώρα, το ότι τα καθίσματα μπορούν να έχουν δεκάδες ρυθμίσεις, μνήμη, ψύξη, θέρμανση κτλ., μάλλον δεν αποτελεί είδηση σε ένα αυτοκίνητο που είναι «υποχρεωμένο» να τιμάει το όνομά του. Ολοκληρώνοντας με… τις κινήσεις εντυπωσιασμού και ταυτόχρονα ουσίας, ένα σύστημα που αποκλείεται να μην εκτιμηθεί από τον οδηγό αυτού του 5μετρου θωρηκτού είναι αυτό που πρωτοείδαμε στη νέα Σειρά 3, που κατά την είσοδο του αυτοκινήτου σε ένα στενό χώρο, όπως σε ένα αδιέξοδο, ένα μικρό δρόμο ή ένα πάρκινγκ, απομνημονεύει την πορεία ή τις μανούβρες και τα εκτελεί αυτόματα με όπισθεν για μέχρι 50 μέτρα.
Επιτυχημένη συνταγή
Η Χ5 30d αυτών των σελίδων προφανώς και αποτελεί την εμπορικότερη επιλογή της γκάμας. Το 3λιτρο 6κύλινδρο σύνολο συνδυάζεται στάνταρντ με το αυτόματο 8άρι κιβώτιο της εταιρείας, όπως και με τετρακίνηση. Σε ό,τι αφορά την ανάρτηση, αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, και πλαισιώνεται στάνταρντ από τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Η «δική μας», ωστόσο, ήταν εξοπλισμένη με την έξτρα αερανάρτηση και στους δύο άξονες, που έρχεται να προσδώσει το κάτι παραπάνω από πλευράς απόδοσης αλλά και άνεσης στο βαρύ αμάξωμα, το οποίο διακρίνεται για το στιβαρό του πάτημα.
Από τη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι της με την παχιά στεφάνη, είναι αδύνατον να μην καταλάβεις ότι πρόκειται για BMW. Αρκούντως βαρύ, παραμένει ένα από τα καλύτερα από πλευράς πληροφόρησης στην κατηγορία (σ.σ.: καιροφυλακτεί η Cayenne) και σαφώς παίζει το ρόλο του στο να μπορεί κανείς να μιλά για σπορ οδήγηση σε ένα αυτοκίνητο αυτού του όγκου. Προς την ίδια κατεύθυνση και το κιβώτιο, με τις εξαιρετικές αλλαγές ακόμα και στην αυτόματη λειτουργία στη νορμάλ ρύθμιση, και, σε συνδυασμό με τη χροιά του κινητήρα, εύκολα παρασύρεσαι να ακολουθήσεις ένα σβέλτο ρυθμό. Οι 265 ίπποι μπορεί να φαίνονται λίγοι για τα 2.110 κιλά της έκδοσης, όμως τον πρώτο λόγο εδώ έχουν τα 620 Nm ροπής, που μάλιστα αποδίδονται στις 2.000 σ.α.λ.
Το αμάξωμα, που εντός πόλης δείχνει και είναι ογκώδες, αλλά όχι δύσκολο στη διαχείριση, εκτός, υπό πίεση δεν κρύβει τα κιλά του. Παρ’ όλα αυτά, είναι εντυπωσιακά ευθύβολο και στις περισσότερες περιπτώσεις ουδέτερο, εκτός αν επιλεγεί το σπορ πρόγραμμα λειτουργίας, όπου προτεραιότητα στην κατανομή της ροπής αποκτά ο πίσω άξονας, με το αποτέλεσμα να είναι ένα ελαφρύ ξεκόλλημα του πίσω μέρους πριν τα ηλεκτρονικά το επαναφέρουν σε τροχιά.
Σε συνθήκες πίεσης, αλλά και σε κατσαρό οδόστρωμα ακόμα και με λίγα χιλιόμετρα, εντύπωση μας προκάλεσε μια αδυναμία του πίσω άξονα να «σβήσει» στο σύνολό τους τις κακοτεχνίες, αλλά σύντομα βρήκαμε την απάντηση στην… αλά dragster διάσταση των πίσω Pirelli P Zero (315/35-21), την ώρα που για εμπρός η επιλογή ήταν 275/40-21. Βέβαια, το πόσοι θα επιλέξουν αυτήν την BMW για την ευχέρειά της στο στρίψιμο είναι μάλλον ανάλογο των όσων τη χρησιμοποιήσουν εκτός δρόμου, παρ’ ότι εξοπλισμένη και με εκτός δρόμου προγράμματα… Είναι ήδη βέβαιο πως το χαρακτήρα της περισσότερο θα ορίσουν τα διπλά κρύσταλλα, που απομονώνουν τους επιβάτες από οποιονδήποτε περιττό θόρυβο εκτός του αυτοκινήτου, παρά ένα ακόμα σύστημα στην αερανάρτηση, που σηκώνει το αμάξωμα σε περίπτωση που κολλήσει κάπου η κοιλιά σε μια off-road εξόρμηση…
Πιστή στην παράδοση
Με είκοσι χρόνια πορείας παγκοσμίως και πάνω από 2,2 εκατ. πωλήσεις στις τρεις γενιές που προηγήθηκαν, η Χ5 απλώς πιστοποιεί ότι ακόμη δεν ήρθε η στιγμή που ο κόσμος θα γυρίσει την πλάτη σε τέτοιου μεγέθους αυτοκίνητα. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε το λανσάρισμα 5μετρων αμιγώς ηλεκτρικών SUV από ανταγωνιστές της BMW, συν το γεγονός ότι οι Βαυαροί διαθέτουν στην γκάμα τους την plug-in υβριδική «xDrive 45e iPerformance» (σ.σ.: όχι για τη δική μας αγορά), είναι προφανές ότι μπορεί να γίνει στροφή στην τεχνολογία, όχι όμως και στο μέγεθος. Και μεταξύ των μεγάλων premium SUV η τέταρτη γενιά της Χ5 έρχεται με ανανεωμένη εικόνα, αναβάθμιση όσον αφορά την παρεχόμενη τεχνολογία και, φυσικά, πιστή στις οδηγικές της αξίες, που ανέκαθεν ήταν το στοιχείο που της χάριζε προστιθέμενη αξία μεταξύ του πανίσχυρου ανταγωνισμού._4T
BMW X5 ΥΠΕΡ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ /ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ /ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ ΚΑΤΑ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ