Μας εξέπληξε ευχάριστα η ύπαρξη και µηχανικού κιβωτίου στη νέα του γενιά, όµως το «σωστό» Smart ήταν, είναι και θα είναι πάντα αυτόµατο!
ΕΤΣΙ το αγαπήσαµε και έτσι το µισήσαµε. Ως αυτόµατο, µε εκείνο το απαράδεκτο 6άρι της πρώτης γενιάς, που πραγµατικά µπορούσε να τσαντίσει και Άγιο προκαλώντας του στοµαχικές διαταραχές, µέχρι και το πολύ βελτιωµένο 5άρι του δεύτερου Smart, το οποίο σε συνδυασµό µε το ατµοσφαιρικό σύνολο, βελτίωσε αισθητά το πακέτο. Σήµερα; Είµαστε στην ευχάριστη θέση να δοκιµάζουµε το καλύτερο όλων, έχοντας ήδη διαπιστώσει το µέγεθος της εξέλιξης της τελευταίας γενιάς του µοντέλου από το Δεκέµβριο, οπότε και δοκιµάσαµε τα νέα Fortwo και Forfour. Αυτό όµως που έχουµε τώρα δεν είναι άλλο από το κερασάκι στην τούρτα, ήτοι το Fortwo µε νέο, αυτόµατο κιβώτιο. Εννοείται βέβαια εδώ πως δεν ξεχνάµε το ότι, αν οι Γερµανοί δεν είχαν συνεργαστεί µε τους Γάλλους της Renault, δε θα είχαµε την ευκαιρία να δούµε ούτε το Smart ούτε και το Twingo… Το Smart στην τρίτη γενιά του, λοιπόν, φυσικά και έχει αυτόµατη έκδοση, και µάλιστα όχι κάποια τυχαία, αλλά διπλού συµπλέκτη, κάτι πρωτόγνωρο για τα δεδοµένα της κατηγορίας… Φύγαµε για κέντρο!
Στο στοιχείο του
Στην πόλη λοιπόν το κυρίως µενού της δοκιµής, αφού για τέτοιες συνθήκες το έχουν εµπνευστεί και κατασκευάσει. Δεν είναι αστοχία να το χαρακτηρίσει κανείς ως µία από τις πιο σηµαντικές παρουσίες στο είδος, κυρίως λόγω της ιδέας, και όχι χάρη στα οδηγικά του χαρίσµατα. Δε γελιόµαστε. Το πρώτο Smart δεν ήταν καν αυτοκίνητο ή, για να µην υπερβάλλουµε, ήταν ένα κακό αυτοκίνητο, σε σύγκριση µε τα υπόλοιπα. Ποια υπόλοιπα όµως; Εκεί ίσως να βρίσκεται το λάθος στην κρίση µας και το λεπτό σηµείο, αφού αυτό το λιλιπούτειο γερµανικό µοντέλο αποτελεί µία κατηγορία από µόνο του, και µάλιστα µε τόσο ισχυρή προσωπικότητα και δυναµική, που ούτε καν ο κολοσσός Toyota, µε το αισθητά καλύτερο οδηγικά iQ, δεν κατάφερε να υποσκελίσει. Ο γράφων έχει υπάρξει (και παραµένει) κάτοχος των δύο προηγούµενων γενιών του Smart, οπότε και η συνύπαρξή του µε το νέο αντιµετωπίστηκε µε πιο ρεαλιστικά συγκριτικά στοιχεία, αφού, όπως και να το κάνουµε, είναι άλλο να οδηγείς για λίγες µέρες ένα αυτοκίνητο, και πολύ διαφορετικό να ζεις µαζί του… Εκεί συνειδητοποιείς ακριβώς τα όποια χαρίσµατα αλλά και ελαττώµατά του.
Στην καθηµερινότητα. Πώς ήταν, λοιπόν, αυτή µε το νέο Smart µε τον κωδικό «twinamic», που προσδιορίζει το αυτόµατο κιβώτιο των 6 σχέσεων; Μάταια προκαταλαµβάνεσαι πλέον περιµένοντας ένα εκνευριστικό κατέβασµα-ανέβασµα, ή µια απότοµη αλλαγή, ή κάτι, βρε αδερφέ, που να σε κάνει να νιώθεις ότι είσαι µέσα σε «Smartάκι». Καµία σχέση… Ξεχάστε όλα εκείνα τα δυσάρεστα που προκάλεσαν αµέτρητες αρνητικές κριτικές. Εδώ το διπλού συµπλέκτη σύστηµα µετάδοσης δουλεύει υπερωρίες, κάνοντάς σε να νιώθεις ότι είσαι σε αυτοκίνητο άλλης κατηγορίας -από σουπερµίνι και πάνω-, και µάλιστα µε αλλαγές επιπέδου DSG… Ίσως όχι του πιο εξελιγµένου, αλλά έτσι όπως το γνωρίσαµε στο ξεκίνηµα της καριέρας του στα µοντέλα του VW γκρουπ. Σύµφωνοι, οι αλλαγές στη χειροκίνητη λειτουργία δεν είναι αντίστοιχης ποιότητας, κυρίως στα κατεβάσµατα, αλλά ως αυτόµατο είναι πραγµατικά εξαιρετικό. Αν µάλιστα αναλογιστεί κανείς µε τι αυτόµατα κιβώτια προσφέρονται τα υπόλοιπα µικρά της αγοράς, τότε φτάνει πολύ γρήγορα στο συµπέρασµα ότι απλώς δεν τίθεται θέµα σύγκρισης. Τόσο στη χειροκίνητη λειτουργία όσο και -πολύ περισσότερο- ως αυτόµατο, θέλει πολύ ώστε να µπορέσεις να του προσάψεις το παραµικρό. Στη θέση «S» κρατάει τις σχέσεις, τις οποίες αλλάζει στον κόφτη (περίπου στις 6.400 σ.α.λ.), ενώ στο «Ε» οι αλλαγές γίνονται χαµηλά, βοηθώντας στην οικονοµία. Αξιοσηµείωτο είναι ότι την τελική του το Smart την πιάνει και µε την 4η σχέση στο κιβώτιο (φυσικά και µε 5η, 6η), την οποία µάλιστα στο «S» πρέπει να αλλάξει-ανεβάσει ο οδηγός, ακόµα και όταν ο κινητήρας δουλεύει στον κόφτη των 6.400 σ.α.λ. Κάτι που δε συµβαίνει, φυσικά, µε τις πρώτες σχέσεις. Ψηφιακά είδαµε µέχρι και 153 χλµ./ώρα, τόσο σε αυτόµατη όσο και σε χειροκίνητη λειτουργία, είτε ως «E» είτε ως «S». Ωστόσο, αν κάτι δεν έχει πάει καλά στη γενικότερη εικόνα, αυτό είναι η απόδοση του Start/Stop, το οποίο είναι χαρακτηριστικά αργό, µε αποτέλεσµα συχνά να σκέφτεσαι να το απενεργοποιήσεις – από το κουµπί που βρίσκεται αριστερά και χαµηλά. Επιπλέον, κακά είναι τα νέα όσον αφορά την κατανάλωση… Όσοι επιλέγουν Smart όλα αυτά τα χρόνια, δεν το κάνουν µόνο για το στυλ και την πρακτικότητα. Η χαµηλή κατανάλωση έπαιζε πάντα το ρόλο της σε αυτήν την αγορά. Με το νεοφερµένο τα 7 λίτρα/100 χλµ., ακόµα και στον αυτοκινητόδροµο, σηµειώνονται εύκολα, και -προσοχή!- δε µιλάµε για την ισχυρή έκδοση των 90 ίππων που θα ακολουθήσει ως αυτόµατη, αλλά για αυτήν των 71 ίππων που είχαµε στη διάθεσή µας, την πλέον πραγµατική και εµπορική, αν θέλετε, αφού η βασική των 61 (µόνο µε χειροκίνητο κιβώτιο) είναι απλώς για να υπάρχει στον τιµοκατάλογο. Τα 7 λίτρα, µάλιστα, ανεβαίνουν κι άλλο µέσα στην πόλη, µε το «7,9» να δείχνει βαρύ για ένα τέτοιο εργαλείο καθηµερινής χρήσης και τα 7,5 της µέσης κατανάλωσης κατά τη διάρκεια της δοκιµής µας να είναι µακριά από τις εργοστασιακές προβλέψεις.
Κάπου εκεί, όµως, σταµατούν οι όποιες ενστάσεις µας. Άνετο στο ταξίδι, µε την ανάρτηση (αν και ίδιας λογικής) πλέον να δουλεύει σαν «κανονικού» αυτοκινήτου, χάρη στα νέα γόνατα ΜακΦέρσον µε ψαλίδια εµπρός, στον εξελιγµένο De Dion πίσω αλλά και στο φαρδύ µετατρόχιο, που παίζει και αυτό µε τη σειρά του καθοριστικό ρόλο στην εξ ολοκλήρου αναβαθµισµένη ποιότητα κύλισης! Εκεί και το τιµόνι, µε τις κυρίες που έχουν λατρέψει αυτό το µοντέλο πλέον να έχουν και ένα λόγο παραπάνω, χάρη στη µεταβλητή υποβοήθηση, η οποία σφίγγει όπως πρέπει στα πολλά και γίνεται «βούτυρο» στα λίγα. Όσο για τα στενά, εκεί και αν είναι παιχνίδι και διασκεδαστικό. Ναι, ακόµα πιο πολύ από τα προηγούµενα δύο, τα οποία µπορεί να ήταν µικρά, αλλά ήθελαν µπράτσα, ιδιαίτερα το πρώτο, αλλά και το δεύτερο στις εκδόσεις χωρίς το υδραυλικό. Δεν είναι µόνο οι ιδανικές του διαστάσεις (µήκος 2.695 χλστ./µεταξόνιο 1.873 χλστ.), που αποτελούσαν και παλιότερα το φανερό του άσο -κυρίως στο µικρότερο πρώτο-, αλλά και ο σηµερινός κύκλος στροφής των 6,95 µέτρων, ο οποίος σε προκαλεί να κάνεις επιτόπου ακόµα και σε στενό του Συντάγµατος ή µέσα στην Πλατεία Αγίας Ειρήνης, κάτι που κάναµε αρκετές φορές για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Βλέπετε, οι κατευθυντήριοι τροχοί στρίβουν 45 µοίρες, όταν τα δεδοµένα των µικρών πόλης είναι κοντά στις 30… Παραξενιές του συντάκτη; Μέσα στην πόλη, µε το αγχωτικό σταµάτα-ξεκίνα και τη θερµοκρασία εκείνες τις ηµέρες κοντά στους 30 βαθµούς Κελσίου, ο κλιµατισµός φαινόταν να µην τα καταφέρνει καλά… Στον ανοιχτό δρόµο κανένα πρόβληµα! Οφείλουµε µάλιστα να είµαστε συγκρατηµένοι, µήπως ήταν θέµα που αφορούσε αποκλειστικά το αυτοκίνητο της δοκιµής. Επιπλέον, και µε δεδοµένο ότι το Smart έχει τσιµπηµένη κατανάλωση, η ένδειξη «Range» µας έλειψε από το πληρέστατο κατά τα άλλα trip computer.
Βελτιωµένο 100%!
Δεν υπάρχει αµφιβολία ότι µιλάµε για το καλύτερο Smart όλων των εποχών και σε αυτήν του την έκδοση, την twinamic, το ιδανικό πακέτο! Με εξαίρεση την τιµή κτήσης, η οποία πάντα αποτελούσε θέµα για τα καινούργια «Smartάκια», αλλά και την αυξηµένη κατανάλωση, ειδικά σε σχέση µε εκείνα των προηγούµενων γενιών, δεν υπάρχει ουσιαστικά κανένα µεµπτό σηµείο να του προσάψεις. Ίσα ίσα, η άλλοτε αχίλλειος πτέρνα του, το κιβώτιο δηλαδή, πλέον έγινε το δυνατό χαρτί του, περνώντας από το επίπεδο του «χειρότερου» στο καλύτερο αυτόµατο κιβώτιο που µπορείς να συναντήσεις αυτήν τη στιγµή σε µικρό αυτοκίνητο της αγοράς (κατηγορία Α), παρέα βέβαια µε το αντίστοιχο και συγγενές πλέον Twingo, το οποίο αναµένουµε µε ενδιαφέρον ως αυτόµατο στη χώρα µας, όντας πλέον εξαιρετικά -θετικά- υποψιασµένοι…_4T
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Πόσο ανεβάζει το κόστος, όµως, το αυτόµατο κιβώτιο διπλού συµπλέκτη; Στα 1.382 ευρώ, αλλά µόνο αν µιλάµε για την απλούστερη έκδοση, µε βάση τον εξοπλισµό, των 12.175 ευρώ. Από εκεί και πέρα, για τις υπόλοιπες εκδόσεις (Passion, Proxy, Edition #1) το κόστος είναι 1.084 ευρώ, καλή τιµή για κιβώτιο τέτοιας τεχνολογίας, η οποία ισχύει και για την έκδοση Prime, όπως αυτή της δοκιµής µας, που όµως, µαζί µε το µατ χρώµα «titania grey» (420,17 ευρώ), την πλούσια εσωτερική επένδυση ICV Prime (1.674,52 ευρώ), τα πρόσθετα όργανα µε ρολόι και στροφόµετρο (126,05 ευρώ) και µερικά ακόµα καλούδια, εκτινάσσεται στα 16.633 ευρώ… Σηµειώστε εδώ ότι η αρχή για τα αυτόµατα Smart γίνεται µε το µοντέλο των 71 ίππων, το οποίο βρίσκεται ήδη στις εκθέσεις, ενώ στο δεύτερο εξάµηνο του 2015 αναµένονται και τα αυτόµατα Fortwo των 90 ίππων αλλά και τα αντίστοιχα Forfour των 71 και των 90 ίππων. Η βασική έκδοση των 61 ίππων δε θα συνδυάζεται µε το αυτόµατο κιβώτιο. Για όσους θέλετε paddles, αυτά διατίθενται στάνταρντ στην Proxy ή έξτρα µε το σπορ πακέτο, µε κόστος 623 ευρώ.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
ΜΟΝΤΕΛΟ 0-100 χλµ./ώρα 50-80 χλµ./ώρα µε 3η 80-110 χλµ./ώρα µε 4η 0-400 µ. 120-0 χλµ./ώρα Μέση Κατανάλωση Δοκιµής
SMART ΑΥΤΟΜΑΤΟ 71 PS: 16,1 δλ. 7,2 δλ. 11,8 δλ. 20,3 δλ. (111,5 χλµ./ώρα) 59,2 µ. 7,5 λίτρα/100 χλµ.
SMART ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 71 PS: 15,2 δλ. 8,3 δλ. 14,1 δλ. 19,8 δλ. (112 χλµ./ώρα) 61,3 µ. 6,4 λίτρα/100 χλµ.
*ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ 4Τ
Επισηµαίνουµε ότι το αυτόµατο χρησιµοποιεί 6 σχέσεις, ενώ το χειροκίνητο 5.
ΥΠΕΡ: ΚΙΒΩΤΙΟ / XΩΡΟΙ ΓΙΑ ΔΥΟ ΕΠΙΒΑΤΕΣ / ΕΥΕΛΙΞΙΑ / ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ
KATA: ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ / ΤΙΜΗ / ΑΡΓΟ START & STOP