Το ανανεωμένο Audi Q2 και το καταξιωμένο Peugeot 2008, καταθέτουν καθένα τη δική του οπτική για την προσέγγιση του ίδιου στόχου: του premium πεδίου στα compact SUV.
Μπορεί το ανανεωμένο Audi Q2 και το καταξιωμένο Peugeot 2008 να κυριαρχούν στην δημοφιλή κατηγορία των B SUV, στα τέλη της προηγούμενης χιλιετίας, όμως το Α3 ήταν εκείνο που έφερε τα πάνω κάτω στα χάτσμπακ, ενώ σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα η ιστορία επαναλήφθηκε από το Q2. Η Audi, διακρίνοντας το παλιρροϊκό κύμα των SUV, έδωσε μια διέξοδο σε εκείνους που ήθελαν κάτι παραπάνω από τα χάτσμπακ κύρους, χωρίς να χρειαστεί να ξεφύγουν σε διαστάσεις. Ανάλογη πορεία ακολούθησε το «2008», το οποίο μετά τον χρηστικό χαρακτήρα της πρώτης γενιάς έδωσε μια γερή ώθηση στην καριέρα του μέσω του συνολικού redesign που εισήγαγε το 2019 η σειρά 2 της Peugeot.
Σε ετούτη την αντιπαράθεση μάλιστα, προκύπτει ενδιαφέρον και σε ό,τι αφορά τον κινητήρα, μιας και πλέον το Q2 φοράει την πιο εξελιγμένη εκδοχή του 1.500άρη TFSI των 150 ίππων. Ρίχνοντας μια ματιά στον τιμοκατάλογο της Peugeot, διαπιστώνεις ότι και το «2008» διαθέτει μία αντίστοιχης ιπποδύναμης έκδοση του 1.200άρη PureTech, με θεωρητικό όμως ενδιαφέρον, μιας και η εμπορική ουσία βρίσκεται στη χρυσή τομή της συγκεκριμένης έκδοσης των 130 ίππων. Από εκεί και πέρα, κοινό σημείο επαφής είναι και η αυτόματη μετάδοση, που πλέον θεωρούμε ότι πρέπει να συνοδεύει ένα πακέτο που θέλει να λέγεται ολοκληρωμένο.
Εμφάνιση και μέγεθος μεταξύ Audi Q2 35 TFSI S Tronic και Peugeot 2008 1.2 130 EAT8
Από τη στιγμή που ο υποψήφιος αγοραστής γλυκοκοιτάζει αυτή την κατηγορία, οι μικροδιαφορές στα μεγέθη περνούν σε δεύτερη μοίρα. Τον πρώτο λόγο έχει η εμφάνιση, και εδώ το «2008» αρχίζει να… γεμίζει το σακούλι. Η σχεδιαστική ταυτότητα του «208» έχει ταιριάξει γάντι με την SUV παραλλαγή, ενώ πλέον υπάρχει σημαντική οπτική διαφοροποίηση από το «3008».
Δίπλα του το ανανεωμένο Q2 δεν περνάει απαρατήρητο, κάτι όμως που οφείλεται περισσότερο στα στολίδια του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, παρά στην ανανέωση. Οι ασημί λεπτομέρειες της συγκεκριμένης έκδοσης S line, σε συνδυασμό με τις μαύρες ζάντες, τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων και αυτό το ιδιαίτερο μπλε χρώμα του αμαξώματος, κεντρίζουν το ενδιαφέρον.
Το μήκος του Q2 αυξήθηκε ελαφρώς, αλλά στα 4.208 χλστ. είναι οριακά μικρότερο από τα 4.300 χλστ. του «2008». Οι διαφορές ωστόσο που προκύπτουν σε χωροταξικό επίπεδο είναι σημαντικές, με δεδομένο και το σχεδόν ίδιο μεταξόνιο των 2,6 μ. Το «2008» έχει επιτύχει μια πιο αποτελεσματική εκμετάλλευση χώρων, προσφέροντας περισσότερη άνεση για τα γόνατα και το κεφάλι των πίσω επιβατών, ενώ εκεί που κάνει τη διαφορά είναι στη μεταφορά ενός πέμπτου επιβάτη, με ατού το σχεδόν επίπεδο δάπεδο.
Προβάδισμα όμως προκύπτει και στο χώρο αποσκευών του «2008», σε ό,τι έχει να κάνει με τη χωρητικότητα (434 έναντι 405 λίτρων του Q2), τη φαρδιά και τετραγωνισμένη διαμόρφωση, όπως και το χαμηλότερο κατώφλι φόρτωσης. Ενδεικτικό της αποτελεσματικότερης εκμετάλλευσης των χώρων της γαλλικής καμπίνας αποτελεί η μέγιστη τιμή, που φτάνει τα 1.496 λίτρα, έναντι των μόλις 1.050 λίτρων του Q2.
Γενικότερα, το compact SUV της Audi απευθύνεται σε εργένηδες και σε νέους οικογενειάρχες, όταν το «2008» δείχνει έναν εντονότερο οικογενειακό προσανατολισμό, κάτι που επιβεβαιώνεται και σε άλλους τομείς.
Από τη θέση του οδηγού, το «2008» δημιουργεί ένα πιο ξεχωριστό αποτέλεσμα στο μάτι. Το i-Cockpit με τη «διώροφη» διαμόρφωση του ταμπλό, το εξαιρετικό φινίρισμα στην κατασκευή και την επιλογή των υλικών, παραμένει σταθερή αξία με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Την παράσταση κλέβουν ο εντυπωσιακός ψηφιακός πίνακας οργάνων με τις τρισδιάστατες απεικονίσεις, καθώς και η χαρακτηριστική σειρά διακοπτών αεροπορικού τύπου για τις βασικές λειτουργίες και τα κυρίως μενού του συστήματος πολυμέσων. Αξίζει πραγματικά να στραφεί κανείς στην ενδιάμεση έκδοση Allure, που εκτός από τα ψηφιακά όργανα περιλαμβάνει και τη μεγαλύτερη οθόνη αφής HD των 10 ιντσών του συστήματος πολυμέσων.
Στο Q2, αν και σύμφωνα με την επικοινωνία της Audi τα περισσότερα στοιχεία είναι επανασχεδιασμένα, εντούτοις δεν εισπράττεις τη φρεσκάδα που θα περίμενες, με την ποιότητα πάντως να παραμένει σε κορυφαίο επίπεδο. Το ψηφιακό virtual cockpit (έξτρα) των οργάνων εντυπωσιάζει με το μεγάλο μέγεθος των 12,3 ιντσών, όχι όμως και με τις εναλλακτικές δυνατότητες παραμετροποίησης των απεικονίσεων. Το σύστημα multimedia ΜΜΙ διαθέτει μία οθόνη (όχι αφής) 8,3 ιντσών, που στέκει περήφανα στο κέντρο του ταμπλό.
Ο χειρισμός γίνεται με κλασικούς διακόπτες και με το γνωστό μεγάλο περιστροφικό χειριστήριο, που δείχνει ξεπερασμένο στην ολοκληρωτική τάση ψηφιοποίησης που χαρακτηρίζει το γερμανικό Γκρουπ, αλλά παραμένει εξόχως εύχρηστο. Το ίδιο ισχύει και για τη θέση οδήγησης, χάρη στη σωστή τοποθέτηση των χειριστηρίων και τη στήριξη των σπορ καθισμάτων. Στη γαλλική όχθη, το αποτέλεσμα είναι σαφώς πιο ιδιαίτερο, καθώς το μίνιμαλ τιμόνι και ο υπερυψωμένος πίνακας οργάνων τοποθετούν το σώμα σε μία συγκεκριμένη θέση, που δε θα βολέψει όλα τα αναστήματα.
Τα κυβικά μετράνε
Απέναντι στον 4κύλινδρο 1.500άρη TFSI των 150 ίππων, το «2008» αντιπαρατάσσει τους 130 ίππους του 1.200άρη PureΤech 300 κ.εκ., και 20 ίπποι είναι μια σημαντική διαφορά. Το διαπιστώνεις ανηφορίζοντας προς Αράχωβα, αλλά και προσπαθώντας να διατηρήσεις τα κεκτημένα στις συνεχόμενες στροφές της Δεσφίνας, αξιοποιώντας το γαλλικό σασί και το εξαιρετικό 8άρι κιβώτιο.
Ανηφορίζοντας, λοιπόν, το 150άρι Q2 «αναπνέει» καλύτερα, και ενδεικτικές είναι οι διαφορές στις εργοστασιακές μετρήσεις των 0-100 χλμ./ώρα (8,6 δλ. έναντι 9,1 δλ. του «2008») και της τελικής ταχύτητας (218 έναντι 198 χλμ./ώρα του «2008»). Προκύπτουν όμως και ηχητικές διαφορές, μιας και ο γαλλικός κινητήρας προδίδει την 3κύλινδρη υπόστασή του, με τον χαρακτηριστικό ήχο να μην ακούγεται ενδιαφέρων στο αυτί όλων.
Στο ήρεμο τέμπο, πάντως, οι κινητήρες δίνουν αυτό που πρέπει σε γραμμικότητα, και το λόγο έχουν τα κιβώτια. Το 7άρι του Q2 με τον διπλό συμπλέκτη δεν έχει αποβάλει την απότομη απόκριση στο λίγο γκάζι που τα χαρακτηρίζει, τη στιγμή που το αυτόματο του «2008» με κλασικό μετατροπέα ροπής ξεδιπλώνει τα «μεταξένια» του χαρακτηριστικά.
Περιθώρια επέμβασης υπάρχουν μέσω των διαθέσιμων προγραμμάτων οδήγησης, σε ό,τι αφορά την απόκριση στο γκάζι και τις αλλαγές των σχέσεων. Στο οικονομικό πρόγραμμα και με ένα ανάλογο οδηγικό στυλ, η κατανάλωση μπορεί να διατηρείται οριακά κάτω από τα 7 λτ./100 χλμ. και στις δύο περιπτώσεις. Κατά μέσο όρο, όμως, και ειδικά όσο ο οδηγός πιέζει, τότε η ψαλίδα ανοίγει, με το Q2 να βρίσκεται πάνω από τα 8 λίτρα/100 χλμ. και το «2008» στα όρια των 9 λτ./100 χλμ.
Από πλευράς γκάμας…
Το Q2 προσφέρεται και με τετρακίνηση, σε συνδυασμό με τον 2λιτρο ντίζελ των 150 ίππων, αλλά και των γρήγορων εκδόσεων που θα προκύψουν. Από τη μεριά του, το «2008», πέρα από την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση e 2008, που σήμερα κάνει τη διαφορά στην παλέτα του, διαθέτει και ρεαλιστικότερους ντίζελ.
Με τις δύο εκδόσεις του 1.500άρη BlueHDi (ειδικά εκείνη των 130 ίππων με αυτόματο φυσικά κιβώτιο θεωρούμε ότι είναι «λίρα εκατό» για τις δεδομένες εγχώριες συνθήκες που ισχύουν αυτήν τη στιγμή), απέναντι στις δύο εκδόσεις του 2λιτρου TDI των Γερμανών. Σημείο των καιρών για το Q2 αποτελεί και το γεγονός ότι, με εξαίρεση την αρχική βενζινοκίνητη έκδοση του 1,0 λίτρου, στις υπόλοιπες είναι στάνταρντ το αυτόματο κιβώτιο.
Έκπληξη…
Μπορεί για αρκετούς υποψήφιους αγοραστές ο τρόπος που κυλάει και στρίβει ένα αυτοκίνητο να είναι απλώς ένα παρελκόμενο στοιχείο, για εμάς όμως έχει πολύ μεγάλη σημασία. Καλωσορίζουμε τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, που πάντοτε έχουν ως στόχο την ασφάλεια, αλλά δε θα υποβαθμίσουμε το θέμα της οδήγησης και της αίσθησης που εισπράττει ο οδηγός.
Για παράδειγμα, στο «2008», τη μετάβαση από το άχρωμο προφίλ της πρώτης γενιάς στην εξαιρετική ποιότητα κύλισης του σημερινού μοντέλου. Οι μηχανικοί της Peugeot έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά στο θέμα των ρυθμίσεων (με δεδομένη τη συμβατική αρχιτεκτονική με γόνατα εμπρός και κλασικό ημιάκαμπτο πίσω), οι οποίες καταφέρνουν να «στρογγυλεύουν» τις άφθονες κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων.
Την ίδια στιγμή, το Q2 στον μέσο οδηγό θα φανεί πιο σκληρό και το τιμόνι του βαρύτερο στους ελιγμούς, χωρίς όμως να γίνει κουραστικό. Η έκπληξη ωστόσο έρχεται με έναν πιο σπορτίφ ρυθμό, τον οποίον μπορεί να υποστηρίξει χάρη στη σπορ ανάρτηση της έκδοσης S line, σε σημείο που πολλές φορές σκύβεις από κάτω για να βεβαιωθείς ότι δεν έγινε κάποιο λάθος στη γραμμή παραγωγής και δεν τοποθετήθηκε η διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αντί αυτού του ταπεινού αλλά αποτελεσματικού στη συγκεκριμένη περίπτωση ημιάκαμπτου άξονα. Το Q2 μπορεί να διατηρεί την ταχύτητα μέσα στη στροφή, χωρίς άτσαλες αντιδράσεις του αμαξώματος ή απώλειες πρόσφυσης.
Στο σφιχτό στροφιλίκι της Δεσφίνας το Q2 ανοίγει τη διαφορά από το «2008», του οποίου ο οδηγός, για να διατηρήσει τη φόρα του, πρέπει να βρει τη χρυσή τομή αξιοποιώντας την κλιμάκωση του κιβωτίου αλλά και τη ρύθμιση του ESP, που δεν απενεργοποιείται. O οδηγός του Q2 απολαμβάνει το επιπλέον μπόνους του ESP που απενεργοποιείται (σε δύο στάδια), αφού αν πιέσει προκύπτει μια ήπια υποστροφή, όπου το ρύγχος θα ανοίξει την τροχιά του προοδευτικά. Αξιοποιεί όμως ένα εξαιρετικό σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσης, με τις δύο στροφές από άκρη σε άκρη, που συμβάλλει τα μέγιστα στην ακρίβεια των χειρισμών. Σε κάθε περίπτωση, τα φρένα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, κάτι που ισχύει και για εκείνα του «2008».
Λογική και συναίσθημα
Για ένα compact SUV ξεκινάς με τη λογική, αλλά δε θα υποβαθμίσεις το συναίσθημα, συνδεδεμένο κυρίως με την αισθητική. Δεν θα βρεις ψεγάδι στον Γάλλο, ειδικά μάλιστα εάν υπάρχουν και οικογενειακά βάρη. Το «2008» έχει την ευρυχωρία αυτού που πριν από αρκετά χρόνια θεωρούσαμε ως ένα μεγάλο SUV, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αποσκευές, ενώ έχουν πετύχει διάνα και σε αισθητικό επίπεδο.
Τα στοιχεία που συνθέτουν το i-Cockpit (τιμόνι, πίνακας οργάνων, σύστημα πολυμέσων, διακόπτες) κάνουν το εσωτερικό να μοιάζει με γκάτζετ. Ο 130άρης βενζινοκινητήρας έχει όσα αποθέματα δύναμης θα χρειαστείς, και το αυτόματο κιβώτιο του ταιριάζει γάντι.
Αφού λοιπόν όλα είναι τόσο ρόδινα, γιατί δεν «ξεβιδώνεσαι» από το κάθισμα του Q2; Δεν το κρύβουμε ότι θα περιμέναμε περισσότερη φρεσκάδα από το ανανεωμένο Q2, αλλά τα οδηγικά του στοιχεία σε κερδίζουν. Μάλιστα, το καταφέρνει με καλοδουλεμένες ρυθμίσεις (βλέπε S line έκδοση) και ένα εξαιρετικό τιμόνι.
Κινητήρας και κιβώτιο κάνουν τη δουλειά τους χωρίς εξάρσεις, αλλά τόσο όσο χρειάζεται για να ξεδιπλώσουν τις δυνατότητες του πλαισίου.
Ο οικογενειάρχης θα βρει χωροταξικές αφορμές για γκρίνια, η κομψή κυρία θα το χαρακτηρίσει αδιάφορο, αλλά ένας ανήσυχος εργένης ή ο ευκαιριακός δοκιμαστής θα το επιλέξει για την Τέλεια Διαδρομή._ 4Τ
Audi Q2 35 TFSI S tronic
> ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.498 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/5.000 σ.α.λ.
> ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 250 Nm/1.500 σ.α.λ. > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων
> ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας
> ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.208×1.794×1.537 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.601 χλστ.
> ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 405-1.050 λίτρα > ΒΑΡΟΣ: 1.380 κιλά* > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,6 δλ.*
> ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 218 χλμ./ώρα* > ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,3 λίτρα/100 χλμ.
> ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 138 γρ./χλμ. > ΤΙΜΗ ΑΠΟ: 27.700 ευρώ (S line 30.620 ευρώ)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 EAT8
> ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/5.500 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 230 Nm/1.750 σ.α.λ.
> ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ EΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
> ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.300×1.815×1.550 χλστ.
> ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.605 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 434-1.496 λίτρα
> ΒΑΡΟΣ: 1.280 κιλά* > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,1 δλ.* > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 198 χλμ./ώρα*
> ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,8 λίτρα/100 χλμ. > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 137 γρ./χλμ.
> ΤΙΜΗ ΑΠΟ: 24.200 ευρώ (27.300 ευρώ Allure)
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ