X
Παρουσιάσεις

Οδηγούμε το νέο Alpine A290

Κι εκεί που νομίσαμε πως η Renault με την αναβίωση του «5»… το τερμάτισε, ήρθε το Alpine A290 και αποκάλυψε και νέα πίστα.

Κάποτε, πολλά χρόνια πριν, η αυτοκίνηση ήταν τέχνη. Και μάρκες αυτοκινήτων όπως η Alpine ήταν συναίσθημα. Τουλάχιστον έτσι καθιερώθηκε η συγκεκριμένη. Ιδρυμένη το 1955 από τον Jean Rédélé, η Alpine γεννήθηκε από την αγάπη για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και την ανάγκη για αυτοκίνητα που να συνδυάζουν ελαφρότητα, ευελιξία και ταχύτητα. Τ

ο ιδιαίτερο στην περίπτωσή της ήταν η ικανότητά της να παντρεύει κομψότητα και επιδόσεις. Η εμβληματική A110 Berlinette, που κυκλοφόρησε το 1962, έγινε το σύμβολο της μάρκας, που ως A110 έγραψε ιστορία στους αγώνες, κερδίζοντας το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ το 1973 – το πρώτο πρωτάθλημα στην ιστορία του WRC. Την ίδια χρονιά το μικρό γαλλικό εργοστάσιο πέρασε εξ ολοκλήρου στα χέρια της Renault, αποκτώνταςπρόσβαση σε πόρους και τεχνογνωσία και διατηρώντας παράλληλα το ξεχωριστό του DNA.

Παρόλο που για ένα διάστημα η παραγωγή της σταμάτησε, η αναβίωση της Alpine το 2018 με το νέο A110 έδειξε πως η κληρονομιά της μάρκας δεν είχε ξεχαστεί. Και πάλι, ωστόσο, δεν κατάφερε -ίσως και λόγω υψηλού κόστους- να κερδίσει μία θέση στον σύγχρονο αυτοκινητικό κόσμο. Σήμερα, με τη Renault να έχει κάνει χειροπιαστά βήματα προς μια νέα εποχή, η Alpine ξαναχτυπά, αυτήν τη φορά στην καρδιά των γεγονότων. Κοινώς στην ηλεκτροκίνηση, με αυτοκίνητο πόλης και με λελογισμένο κόστος.

Το Alpine A290 είναι για το Renault 5 ενδεχομένως ό,τι το Abarth 500e για το ηλεκτρικό Fiat 500. Και βέβαια ό,τι το ηλεκτρικό Cooper Works για τα MINI. Ωστόσο, με τα μοντέλα των τελευταίων δύο (ασχέτως θερμικής ή ηλεκτρικής παραλλαγής) ουσιαστικά να μην έχουν «εκλείψει» τα τελευταία χρόνια, οι Γάλλοι έχουν «χτυπήσει» κατευθείαν στο συναίσθημα με μια πρόταση απρόσμενη, που δείχνει -και είναι- ορκισμένη στις αρχές της μάρκας.

Wow!

Τελευταία φορά που κάτι τόσο μικρό μας άφησε άφωνους με την αισθητική του ήταν όταν αντικρίσαμε για πρώτη φορά το GR Yaris. Και αν η Toyota έκοψε και έραψε χειρουργικά το αμάξωμα του Yaris για να βγάλει το τέρας-GR, η Alpine βρήκε μια ήδη εξαιρετική βάση στην πλατφόρμα AmpR Small, την οποία «ξεχείλωσε» ως προς το πλάτος (+60 χλστ. μετατρόχιο σε σχέση με το Renault 5) και εμπλούτισε ανάλογα σχεδιαστικά υπό τις οδηγίες του Άντονι Βιλέν.

Η εικόνα είναι αυτή ενός μυώδους hot hatch σε εντυπωσιακά μικρή συσκευασία (μήκος 3.990 χλστ., πλάτος 1.820 χλστ., ύψος 1.520 χλστ., μεταξόνιο 2.530 χλστ.). Η διαφορετικότητά του από το απλό «5» γίνεται εμφανής από την πρώτη ματιά, με τη φωτιστική υπογραφή του με τους τέσσερις προβολείς, και μάλιστα τους δύο σε σχήμα «Χ», να… φωνάζουν» πως πρόκειται για Alpine. Τα φαρδιά φτερά, οι πλαϊνές ποδιές, η ακμή της οροφής από αλουμίνιο (ή ανοδιωμένο μπλε χρώμα), το μαύρο λακαρισμένο πλαίσιο του αμαξώματος και ο διαχύτης στον πίσω προφυλακτήρα συνθέτουν ένα σύνολο τόσο εντυπωσιακά προκλητικό, που σχεδόν σε αποτρέπει από το να το οδηγήσεις… σαν άνθρωπος. Ως προς την αεροδυναμική, η επιδίωξη της μέγιστης απόδοσης διαμόρφωσε την εισαγωγή αέρα στον προφυλακτήρα, καθώς και τις φαρδιές πλαϊνές ποδιές, το διαχύτη, τα πτερύγια και το σχήμα των πίσω φώτων. Από το Α110 είναι δανεισμένες οι μπροστινές δαγκάνες φρένων Brembo 4 εμβόλων monobloc με το σήμα της Alpine, που όπως και οι πίσω διατίθενται σε Racing Red ή Alpine Blue χρώμα.

Στο εσωτερικό τα πρώτα μηνύματα έρχονται από το τριάκτινο τιμόνι με την παχιά στεφάνη, που αριστερά φέρει το περιστροφικό κουμπί RCH (Recharge) για την επιλογή μεταξύ τεσσάρων επιπέδων αναγέννησης -για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο του γαλλικού γκρουπ-, και δεξιά το μπουτόν για τα προγράμματα οδήγησης Save, Normal, Sport και Personal. Το τελευταίο επιτρέπει την ανεξάρτητη ρύθμιση του επιπέδου υποβοήθησης του τιμονιού, της απόκρισης του γκαζιού, της ατμόσφαιρας φωτισμού και του ήχου Alpine Drive Sound, ενώ ο ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας (ESC) μπορεί να απενεργοποιηθεί εντελώς. Τέλος, όπως σε κάθε ειδική κατασκευή, υπάρχει και το κόκκινο κουμπί. Εδώ είναι το OV,που στιγμιαία «απογειώνει» το Α290 διοχετεύοντας ακαριαία όλη την ισχύ του, σε περίπτωση που ο οδηγός… βαριέται να πιέσει το δεξί πεντάλ βαθιά στο πάτωμα.

Η κεντρική οθόνη 10,1 ιντσών είναι στραμμένη προς τον οδηγό, ενώ η κεντρική κονσόλα είναι εμπνευσμένη από το A110 και (σ.σ.: επιτέλους!) ενσωματώνει τα χειριστήρια του κιβωτίου – αντί για τον δύσχρηστο διακόπτη που έχουν δεξιά από το τιμόνι τα Renault 5. Για τα εμπρός καθίσματα δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο από τα τύπου μπάκετ που διαθέτει, ενώ ο περιορισμένος χώρος για τους πίσω επιβάτες στην παρούσα φάση ποσώς μας απασχόλησε.

Η καρδιά

Θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει πως η ηλεκτρική πλατφόρμα θα ήταν τροχοπέδη στην εξέλιξη ενός σπορ μικρού αυτοκινήτου. Οι μηχανικοί της Alpine πάντως ισχυρίζονται πως τα οφέλη ήταν περισσότερα από τα μειονεκτήματα. Ειδικότερα, είχαν να δουλέψουν πάνω σε μια δομή με βελτιστοποιημένη κατανομή βάρους (ελαφρύτερο εμπρός μέρος και χαμηλότερο κέντρο βάρους λόγω της μπαταρίας), ενισχυμένη ακαμψία, πάλι λόγω της μπαταρίας, και συμπαγές εμπρός μέρος. Το κοντό μεταξόνιο και το φαρδύ μετατρόχιο έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στη συμπεριφορά του Α290, το οποίο από τη μία αποδεικνύεται σταθερό, από την άλλη εμφανώς πρόθυμο να διαγράψει… απαγορευμένες τροχιές.

Η μπαταρία των 52 kW, ο πίσω άξονας πολλαπλών συνδέσμων και η πλατφόρμα AmpR Small είναι κοινά με του R5, ενώ, συνολικά, επαναρυθμισμένες είναι οι αντιστρεπτικές ράβδοι και πιο σφιχτή η ανάρτηση, που εδώ έχει υδραυλικά bump stop. Tα ελαστικά Michelin Pilot Sport 4S που φοράει το Α290 αναπτύχθηκαν ειδικά για αυτό το μοντέλο, το οποίο ζυγίζει 1.479 κιλά.

Αναζητώντας πάντως το «κερασάκι», αυτό είναι ο κινητήρας, που προέρχεται από το Megane E-Tech Electric και με την κατάλληλη διαχείριση αποδίδει είτε 180 ίππους και 285 Nm ροπής στις εκδόσεις GT και GT Premium, είτε 220 ίππους και 300 Nm ροπής στην GT Performance και την GTS, όπως αυτή που οδηγήσαμε στο Παρίσι στο πλαίσιο του Car Of The Year 2025.

Στους δρόμους γύρω από τη γαλλική πρωτεύουσα, οδηγώντας συνετά, ο οδηγός αισθάνεται το βάρος και το χαμηλό κέντρο βάρους να λειτουργούν υπέρ του. Η αίσθηση είναι αυτή ενός μεγαλύτερου αυτοκινήτου με πολύ καλή ποιότητα κύλισης, δεμένο αμάξωμα και ανάρτηση που, αν και σφιχτή, δεν κουράζει. Το θέμα είναι πως δυσκολεύεσαι να καθίσεις φρόνιμα πίσω από το τιμόνι του, και αργά ή γρήγορα μπαίνεις σε διαδικασία απογείωσης. Λίγη σημασία έχει αν θα προτιμήσεις να το κάνεις παραδοσιακά, μέσω του δεξιού πεντάλ, ή πατώντας το κουμπί «OV». Η ακαριαία επιτάχυνση είναι αρκούντως ικανοποιητική, και μάλιστα τόση ώστε να μην τρομάξεις και πέσεις στα φρένα με την πολύ καλή απόκριση.

Σε στεγνό οδόστρωμα, με το traction control και το ESC απενεργοποιημένα, η συμπεριφορά του Α290 παραπέμπει στα hot hatch προηγούμενων εποχών, με καλοδεχούμενο σπινάρισμα των εμπρός τροχών και ένα ελάφρωμα πίσω, όλα τους ελεγχόμενα από το γρήγορο τιμόνι, που σε διαδοχικές εναλλαγές «ακούει» πρόθυμα σε κάθε χειρισμό του οδηγού. Σε αντίθεση με το Renault 5, εδώ η κατανάλωση εύκολα πλησιάζει τις 20 kWh, μα είναι τόσο ενδιαφέρουσα η συμμετοχικότητα του μικρού Alpine στην έννοια της ευχάριστης οδήγησης, που αδιαφορείς. Αν κάτι του λείπει σε σχέση με έναν πύραυλο τσέπης περασμένων δεκαετιών, αυτό είναι η δυνατότητα αλλαγής ταχυτήτων, και απολύτως τίποτα άλλο!

Κληρονομιά

Με το Α290 η Alpine ξεκινάει να γράφει το κεφάλαιο της δεύτερης νιότης της. Μπορεί να μην το πέτυχε πριν από επτά χρόνια με το Α110, όμως σήμερα βάζει τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση: με ένα ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο σε… Alpine συσκευασία, που περιλαμβάνει τους τρεις πυλώνες της μάρκας: απόδοση, ευκινησία και ελαφρότητα. Για την ίδια την εταιρεία,το A290 εγκαινιάζει το 100% ηλεκτρικό Dream Garage της, στο οποίο άμεσα θα προστεθεί ένα GT C-Crossover και το ανανεωμένο A110. Ως τότε, το Α290, που στη Γαλλία κοστίζει 38.700 ευρώ, θα έχει να απειλείται μόνο από το κατά περίπου φθηνότερο Renault 5._ Ε. Ξ.

ALPINE A290 GTS
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Ηλεκτροκινητήρας ΙΣΧΥΣ: 160 kW (220 PS) ΡΟΠΗ: 300 Nm ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 52 kWh ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.990×1.820×1.520 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.530 χλστ. ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 300-326 λίτρα ΒΑΡΟΣ: 1.479 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,4 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 170 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: -kWh/100 χλμ. AYTONOMIA: Περίπου 380 χλμ.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ALPINE

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!