Μία από τις πλέον παραδοσιακές μάχες της αυτοκίνησης, ανάμεσα στην Alfa Romeo και στην BMW, μέσα από δύο προτάσεις τους «ταμάμ» για την εποχή μας.
ΣΤΟ στόχαστρο οι προσιτοί εκπρόσωποι δύο εργοστασίων που, πέρα και πάνω απ’ όλα, διακρίνονται για την επιμονή τους να βάζουν την οδηγική ευχαρίστηση σε πρώτο πλάνο. Η ποιότητα εν προκειμένω θεωρείται δεδομένη, και εδώ το θέμα είναι το κατά πόσο αυτά τα καθημερινά αυτοκίνητα μπορούν να δώσουν στον οδηγό τους το κάτι παραπάνω, μέσα από μηχανικές λύσεις που σαφέστατα είναι προσαρμοσμένες στις σύγχρονες ανάγκες. Οι τάσεις τις εποχής επιβάλλουν ολοκληρωμένα πακέτα, τα οποία μπορεί να μη βγάζουν τον αισθησιασμό του παρελθόντος, αλλά κάνουν με το παραπάνω τη δουλειά τους, διατηρώντας μάλιστα πολλά από τα στοιχεία που οφείλουν να προσφέρουν αυτές οι δύο μάρκες σε κάθε μοντέλο τους. Κάπως έτσι, η ανανεωμένη Alfa Romeo Giulietta 1.6 diesel των 120 ίππων συναντά την BMW 116d (1,5 λίτρων) των 116 ίππων σε μια -premium- μάχη στην κατηγορία των μικρομεσαίων χάτσμπακ.
Μοναδικές
Αν για κάτι ήμασταν σίγουροι πριν ακόμη ξεκινήσουμε, ήταν ότι αυτές οι δύο κατασκευές δε μοιάζουν με καμία άλλη στην κατηγορία και, φυσικά, ούτε μεταξύ τους. Αυτό είναι και το βασικό στοιχείο που τις κάνει μοναδικές, σε μια εποχή που κάτι τέτοιο -κακά τα ψέματα- σπανίζει. Ακόμα πιο δύσκολη, συνεπώς, η δουλειά μας στην προκειμένη περίπτωση, στην προσπάθειά μας να συγκρίνουμε δύο μοντέλα εταιρειών με φανατικό κοινό (ειδικά οι «Alfisti»), και παρά το γεγονός ότι με το γράμμα του νόμου τοποθετείται η μία ακριβώς απέναντι στην άλλη, πολύ περισσότερο σε αυτές τις εκδόσεις. Η κομψή Ιταλίδα φρεσκαρίστηκε πρόσφατα σε μια προσπάθεια αναβάθμισής της, γεγονός ωστόσο που απαιτεί προσεκτική παρατήρηση για να γίνει αντιληπτό. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για την πιο ιδιαίτερη σιλουέτα της κατηγορίας και για μία από τις ωραιότερες των τελευταίων ετών. Οπότε, ανανεώσεις που έχουν να κάνουν με τη νέα εμπρός μάσκα και τον προφυλακτήρα, τα σκουρόχρωμα φωτιστικά σώματα, τη νέα γραμματοσειρά για το «GIULIETTA», τη νέα σχεδίαση της απόληξης με τον επίσης νέο σπορ διαχύτη με κόκκινη γραμμή περνούν σε δεύτερη μοίρα μπροστά στο σύνολο, το οποίο ήταν ξεχωριστό από την πρώτη κιόλας στιγμή που εμφανίστηκε. Η «Μπέμπα», σαφέστατα πιο συντηρητική, είναι σικάτη, υιοθετώντας μάλιστα στοιχεία από τα μεγαλύτερα μοντέλα της εταιρείας, τα οποία ουσιαστικά σε προειδοποιούν ότι θα μπεις μέσα σε κάτι που θα σου προσφέρει την απαραίτητη άνεση και χλιδή, παρά τα 4.329 χλστ. μήκους του (4.351 η Giulietta).
Περνώντας στο εσωτερικό της Alfa, η εικόνα είναι γνώριμη από καιρό. Το πρόσφατο facelift έχει περιοριστεί στην προσθήκη μίας μαύρης (ματ) λωρίδας που διατρέχει το ταμπλό και τις πόρτες, στην ενσωμάτωση του νέου λογοτύπου στο τιμόνι και στον εμπλουτισμό της γκάμας των υφασμάτινων επενδύσεων. Από εκεί και πέρα, αναπόφευκτα καταγράφουμε κάποιες ελλείψεις ή και αστοχίες αναφορικά με την εργονομία, που καλώς ή κακώς δεν μπορεί παρά να κουράζουν στην καθημερινότητα. Θέσεις για μικροαντικείμενα δεν υπάρχουν, ενώ, σε περίπτωση που οδηγός-συνοδηγός θελήσουν να πιουν καφέ, θα πρέπει πρώτα να κάνουν έρευνα αναφορικά με το μέγεθος του ποτηριού, ώστε να χωρέσει στη ρηχή θήκη. Μπορεί να ακουγόμαστε υπερβολικοί, αλλά μέσα στην Giulietta αισθάνεσαι σαν να τα πάντα να αφορούν αποκλειστικά και μόνο τον οδηγό, με τους υπόλοιπους επιβάτες να οφείλουν να κάνουν πολλές χωροταξικές παραχωρήσεις, ειδικά σε ταξίδι. Εντούτοις, στα «συν» της ανανεωμένης γενιάς συγκαταλέγεται το εξελιγμένο σύστημα U-Connect, με το οποίο μπορείς να συνδεθείς πλέον σε συγκεκριμένες σελίδες του Ίντερνετ μέσω smartphone.
Στην 116d τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ποιοτικά δείχνει το δρόμο στην κατηγορία, όμως δεν είναι αυτός ο λόγος της υπεροχής της. Βολεύεσαι ιδανικά στη θέση οδήγησης, οριακά καλύτερα και από τη σωστή της Alfa, και απολαμβάνεις όλες εκείνες τις απαραίτητες ανέσεις, τόσο εσύ όσο και οι συνεπιβάτες σου. Σε αυτό παίζει σίγουρα ρόλο και το μεγαλύτερο μεταξόνιο των 2.690 χλστ. (2.634 της Giulietta), το οποίο φαίνεται να χαρίζει έναν παραπάνω αέρα στους πίσω επιβάτες και να εξασφαλίζει έστω και οριακά (συν 10 λίτρα) ένα μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (360 λίτρα) στο βαυαρικό χάτσμπακ.
Εθνική και πάνω-κάτω στον «Άγιο»
Όπως και να έχει, πάντως, η ουσία σε μοντέλα του είδους βρίσκεται στην οδήγηση, με τη συνταγή εν προκειμένω να είναι παραπλήσια. Η ομοιότητα έχει να κάνει φυσικά με το γεγονός ότι κάτω από τα καπό τους φιλοξενούν μικρά πετρελαιοκίνητα σύνολα, την ίδια ώρα που και τα δύο προαιρετικά μπορούν να συνδυαστούν με μηχανικό 6άρι κιβώτιο ή ημιαυτόματο 6 σχέσεων (η Giulietta), και αυτόματο 8 σχέσεων (η 116d). Αυτή είναι ουσιαστικά η σημαντικότερη προσθήκη στην γκάμα της facelift Giulietta, με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT να συνδυάζεται τώρα πια και με αυτήν την έκδοση (βλ. δοκιμή στο τεύχος Ιουνίου). Από εκεί και πέρα, ο 4κύλινδρος κινητήρας JTDM-2 των 1.598 κ.εκ., προδιαγραφών Euro 6, αποδίδει 120 ίππους (15 περισσότερους από τον προηγούμενο). Κύρια χαρακτηριστικά του η υψηλή ροπή (320 Nm/1.750 σ.α.λ.) από πολύ χαμηλά, αλλά και η πτώση της απόδοσής του στην πράξη όταν το στροφόμετρο ξεπερνάει τις 3.000 σ.α.λ. Αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος για τον οποίο πρώτη στις προτιμήσεις μας παραμένει η έκδοση με το TCT κιβώτιο. Στην περίπτωση του χειροκίνητου, νιώθεις ότι πρέπει να ασχολείσαι συνέχεια με τον επιλογέα ταχυτήτων, είτε όταν θες να κινηθείς γρήγορα, οπότε είσαι υποχρεωμένος να αλλάζεις συνεχώς μόλις το στροφόμετρο αρχίζει να ανεβαίνει, με αποτέλεσμα το σύνολο να «κρεμάει», είτε, πολύ περισσότερο, όταν θέλεις να διατηρήσεις την κατανάλωση χαμηλά. Το TCT απαλλάσσει τον οδηγό από αυτό το άγχος και συνολικά παίζει το ρόλο του στην αποκάλυψη μιας εξαιρετικά πιο πολιτισμένης πρότασης, είτε για την καθημερινή οδήγηση είτε για κάτι διαφορετικό, χωρίς μάλιστα να επηρεάζει σημαντικά τις επιδόσεις του μοντέλου.
Συγκεκριμένα, στο Ακραίφνιο, με τη χειροκίνητη Giulietta χρειαστήκαμε 10,6 δλ. για το «0-100», όπως 17,9 και 32,2 δλ. για το 400άρι και το χιλιόμετρο, όταν με την TCT τα αντίστοιχα νούμερα είναι 11,2, 17,6 και 33,0 δλ. Βέβαια, η μέση κατανάλωση στη δεύτερη περίπτωση παρουσιάζεται αυξημένη κατά 0,5 λίτρο/100 χλμ. Σε κάθε περίπτωση, εξαιρετικά είναι τα φρένα του μοντέλου, με το χειροκίνητο να ακινητοποιείται από τα 120 χλμ./ώρα σε 54 μέτρα και το ημιαυτόματο σε 53,6 μέτρα!
Απέναντι στους Ιταλούς, τώρα, αλλά και στις υπόλοιπες προτάσεις της απαιτητικής αυτής κατηγορίας, οι Βαυαροί της BMW έχουν τοποθετήσει ένα σύνολο 1.496 κ.εκ., το οποίο αντικατέστησε τόσο το απερχόμενο μοντέλο, που βασιζόταν στο 2λιτρο σύνολο, όσο και -ως οικολογικότερο Efficient Dynamics (CO2: 89 γρ./χλμ. έναντι 97 της «απλής» 116d)- την έκδοση με το 1.600άρη κινητήρα. Το 3κύλινδρο σύνολο αποδίδει 116 ίππους/4.000 σ.α.λ. με 270 Nm ροπής ήδη από τις 1.750 σ.α.λ., και με ένα τεράστιο ατού εν προκειμένω, που δεν είναι άλλο από το εξαιρετικό αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, το οποίο του ταιριάζει κάτι παραπάνω από γάντι, κάνοντάς σε πολλές φορές να ξεχνάς μέσα σε ποια έκδοση -με βάση τον κινητήρα- βρίσκεσαι, αφού κολακεύει το σύνολο τόσο στην αίσθηση όσο και στην πράξη.
Κατά τη διαδικασία των μετρήσεων, σημειώσαμε 11,1 δλ. για την επιτάχυνση από στάση και μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα, ενώ χρειαστήκαμε 17,6 και 32,8 δλ. για τα 0-400 μ. και τα 0-1.000 μέτρα, αντίστοιχα. Πολύ κοντά οι επιδόσεις, λοιπόν, των δύο αυτοκίνητων της δοκιμής μας, με την Giulietta να επικρατεί στο φρενάρισμα, παρά και την εξαιρετική επίδοση της 116d (57,2 μέτρα), αλλά σε επίπεδο αίσθησης να μην μπορεί να επιβεβαιώσει την υπεροχή που «τάζουν» τα τεχνικά χαρακτηριστικά της, τουλάχιστον όχι απέναντι σε αυτήν την BMW με το Steptronic. Το εν λόγω κιβώτιο με την άψογη κλιμάκωση δείχνει να τη βοηθά και στον τομέα της κατανάλωσης, με τη μέση να περιορίζεται εύκολα στα 6,9 λίτρα την ώρα, ενώ για την ίδια διαδρομή η Alfa Romeo χρειάζεται κατά μέσο όρο 7,5 λίτρα.
Με το ρυθμό να ανεβαίνει σε μία από τις πιο χαρακτηριστικές και αναγνωρίσιμες διαδρομές της Αττικής, εκτιμάς το κοφτερό τιμόνι της Alfa (2,3 στροφές από άκρη σε άκρη, 2,7 της BMW), αλλά και το γεγονός ότι αυτό μεταφέρει τις απαραίτητες πληροφορίες στον οδηγό. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και σε αυτό το δυνατό χαρτί της Giulietta, υπάρχει σοβαρός αντίλογος… Το τιμόνι της 116d, απαλλαγμένο από τις αντιδράσεις των κινητήριων τροχών (άραγε για πόσο καιρό ακόμα), παρά το γεγονός ότι δεν είναι όσο βαρύ μας έχει συνηθίσει ο κατασκευαστής, προσφέρει απλόχερα όλη την απαραίτητη πληροφόρηση, τόσο στο ταξίδι όσο και στον επαρχιακό δρόμο. Από εκεί και πέρα, η Giulietta έχει σαφέστατα πιο σφιχτή ανάρτηση, χωρίς όμως να είναι ενοχλητική, ενώ και στις δύο περιπτώσεις το στιβαρό πλαίσιο σου φωνάζει ότι μπορεί να σηκώσει με άνεση το βάρος των υποχρεώσεων πολύ περισσοτέρων ίππων από όσους προσφέρουν αυτά τα δύο μικρομεσαία ντίζελ.
Καθαρές κουβέντες…
Αυτή η 116d, με το κορυφαίο αυτόματο 8άρι, δεν έχει απλώς το πλεονέκτημα στη συγκεκριμένη συγκριτική δοκιμή, αλλά αποτελεί και ένα πακέτο ικανό να σε κάνει να ξεχάσεις την ύπαρξη ακόμα και της ισχυρότερης 118d. Σε πόλη, εθνική και επαρχιακό οδικό δίκτυο νιώθεις ότι δε χρειάζεται να ανεβάσεις εκεί ψηλά το μπάτζετ (κοντά στα 34.000 ευρώ) για να αποκτήσεις έναν 2λιτρο «Άσο», όταν υπάρχει αυτή η 1.5, η οποία αδικείται πολύ από τα νέα τιμολογιακά δεδομένα – βλ. «Το Χρώμα του Χρήματος». Η Giulietta, από την άλλη, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βρίσκεται στα καλύτερά της. Η αύξηση της ιπποδύναμης, σε συνδυασμό με την προσθήκη στην γκάμα του TCT, έχει δημιουργήσει πλέον ένα ολοκληρωμένο πακέτο απαράμιλλης -Alfa Romeo- αισθητικής, το οποίο προσπαθεί φιλότιμα, αλλά δυσκολεύεται απέναντι στην πλέον premium πρόταση της κατηγορίας, που προσφέρει η BMW._ 4Τ
ALFA ROMEO GIULIETTA 1.6 JTDM-2
ΥΠΕΡ/ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ/ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΧΑΜΗΛΑ/ΦΡΕΝΑ
ΚΑΤΑ/ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΨΗΛΑ/ΕΛΛΕΙΨΗ ΧΩΡΩΝ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
BMW 116d
ΥΠΕΡ/ΤΙΜΟΝΙ/ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ/ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΚΑΙ ΦΙΛΟΞΕΝΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
ΚΑΤΑ/ΤΙΜΗ (ΜΕ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ)
ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Με βάση τα νέα δεδομένα και, φυσικά, χωρίς να υπολογίζουμε την απόσυρση πλέον, παρά το γεγονός ότι όλες οι εταιρείες συνεχίζουν με προσφορές, η τιμή για την Alfa Romeo Giulietta 1.6 των 120 ίππων είναι τα 25.020 ευρώ, ενώ για επιλογή μας, δηλαδή την έκδοση με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT, θα πρέπει να υπολογίσετε 27.180 ευρώ. Σαφέστατα η διαφορά των 2.116 ευρώ είναι σημαντική, αλλά αξίζει για ένα πολύ πιο ολοκληρωμένο και σωστό σύνολο. Από την άλλη, η BMW 116d κοστίζει 27.433 ευρώ και, ως «οικολογικότερη» Efficient Dynamics, 27.449 ευρώ. Η τιμή όμως για την έκδοση με το Steptronic των 8 σχέσεων είναι τα 31.522 ευρώ, σύμφωνα με τους νέους συντελεστές υπολογισμού των τελικών τιμών, γεγονός που… την αδικεί. Μέχρι πρότινος, η επιβάρυνση ήταν περίπου της τάξης των 2.400 ευρώ… Και στις δύο περιπτώσεις ο «βασικός» εξοπλισμός είναι εξαιρετικός, με τα έξτρα της BMW να ανεβάζουν πολύ την τελική τιμή. Σημειώστε επίσης -αναφορικά με το σχόλιο που κάναμε στον επίλογο για την 118d- ότι η 2λιτρη έκδοση των 150 ίππων ξεκινάει από τα 33.822 ευρώ…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ