Γνωστές «μηχανές» με ιστορία, όπως τα Ford Escort 2000 RS MK2 και VW Golf GTi-II αλλά και άνθρωποι όπως το παλιό κρασί, σε σωστά φυλαγμένο μπουκάλι, με το καθαρό μυαλό να προσαρμόζεται υποδειγματικά.
Παιχνίδι αντιθέσεων τα ράλλυ με Ιστορικά αυτοκίνητα, και με τη συμμετοχή νέων ανθρώπων δημιουργείται ένα σύνολο με
προοπτική. Ο κύβος ερρίφθη με το Ηistoric Acropolis Rally, που πλέον είναι διεθνές, και η καθιέρωση προέκυψε μέσα από ένα σπριντ στα Σκούρτα, σε αναμέτρηση υπό εξαιρετικές συνθήκες.
Ο αγώνας έγινε σε συναισθηματικά φορτισμένη ατμόσφαιρα, οπότε οι ατέλειες της οργάνωσης χαρακτηρίστηκαν ως παραλειπόμενα, αφήνοντας το χώρο στους πρωταγωνιστές. Στα πληρώματα, στους τεχνικούς τους και, επιτέλους, πάλι στους θεατές, που αψήφησαν το κρύο.
Ειδικού βάρους…
… τα δύο αυτοκίνητα της «δοκιμής» μας, που -σε σύγχρονη εκδοχή- έλαμψαν στους ελληνικούς αγώνες τη δεκαετία του 1980, όπως και οι άνθρωποι. Στα μπάκετ τέσσερις άσοι σε… χιαστί θέση μεταξύ τους σε ό,τι αφορά ηλικία, οπότε και εμπειρία, και βέβαια οι τεχνικοί. Οι άνθρωποι στα «ατελιέ» και στο Service Park, που ειδικά στην κατηγορία των Ιστορικών έχουν τεράστια σημασία. Άλλωστε, πρόκειται για συμμετοχές που για να κινηθούν γρήγορα και αποτελεσματικά πρέπει να είναι αξιόπιστες, σε εποχή που δε βρίσκεις σύγχρονα εξαρτήματα, οπότε απαιτείται η ευφυΐα του τεχνίτη που θα πρέπει να προσαρμοστεί ανάλογα με την εμπειρία του στον ελληνικό χωματόδρομο.
Συστάσεις
Προηγούνται οι μεγαλύτεροι και, αφού προκύπτει ισορροπία, να δώσουμε χώρο στα αυτοκίνητα. Το Escort 2000 RS MKII που οδηγεί ο Αλέξανδρος Χαλιβελάκης, ο μικρότερος γιος του πρωταθλητή Μανώλη Καψάσκη Χαλιβελάκη, είναι προδιαγραφών Gr. 2, με τα κλασικά 45άρια στον 2λιτρο Pinto των 160 ίππων και το 4άρι Quaife, με τις νόμιμες προσαρμογές στην ανάρτηση. Σύνολο που δένει περίφημα με τους τροχούς των 13 ιντσών και τον πίσω άξονα τύπου Atlas, με το μάλλον μακρύ διαφορικό, σε σχέση 4,63:1, όπως τα Gr. 1 της εποχής.
Συνοδηγός του 26χρονου Αλέξανδρου ο πολύπειρος Θάνος Παπαγεωργίου, από τους κυρίους του χώρου, και είναι γεγονός πως όταν συμμετείχε, τη δεκαετία του ’80 και του ’90, με τον Μανώλη, δεν είχαν τέτοιο αυτοκίνητο. Ούτε στο όνειρό τους το «σύγχρονο» Escort του Άλεξ, που έχουν προετοιμάσει οι Ηρακλής Κισσανδράκης, Στέλιος Μπολέτης και Θόδωρος Μακρής. Σε αντίστοιχες προδιαγραφές ήταν το κίτρινο Escort που ο Θάνος μοιράστηκε με τον Σωτήρη Χατζητσοπάνη, τότε που στο πέρασμά τους παραμιλούσε όλη η Λαμία και ακόμα πιο μακριά.
Εδώ έχουμε τον νεανικό ενθουσιασμό του Αλέξανδρου, σε ιδιαίτερα ώριμη εκδοχή, με στοιχεία του χαρακτήρα των γονιών του, που ασχολήθηκαν ουσιαστικά με τα παιδιά τους, και με οδηγικά ατού που διαμορφώνουν το πηγαίο ταλέντο. Με στοιχεία που έβρισκες στον πατέρα και στον θείο του, ΡΟΝ, ό,τι χαρακτηρίζει και τα ξαδέλφια του, με αγωγή που λείπει από το χώρο. Το στυλ στις ειδικές διαδρομές παραμένει διαφορετικό και, όπως ξεχωρίζεις τον Μανώλη από τον Μανώλη -διαφορετικοί και ως χαρακτήρες-, έτσι και τα ξαδέλφια. Με τον Νικόλα πας ταξίδι και συζητάς και για πυρηνική φυσική, και σε αυτόν θα δώσεις το αυτοκίνητό σου δανεικό σε αγώνα, αφού ως gentleman θα σ’ το επιστρέψει καλύτερο.
Ο Κωνσταντίνος και ο 26 χρόνος Αλέξανδρος, έτσι απλά, πρωταθλητές. Με το γυαλιστερό μάτι του πατέρα τους, μαλωμένοι με την ήττα. Ο Αλέξανδρος έχει παιχνίδι στο χέρι του, το Escort, ψάχνοντας την πρόσφυση και αποφεύγοντας την υπερβολή. Ακριβώς όπως και ο Κωνσταντίνος στο EVO. Το γκάζι βαθιά στο πάτωμα χωρίς αφήματα, ενώ αξιοποιούν και το μυαλό τους και ό,τι ακούνε. Πρακτική περισσότερο ΡΟΝ και λιγότερο Καψάσκη, που έβαζε και στοιχεία ευχαρίστησης στη διαδικασία. Υπερβολή, αλλά έχοντας παρακολουθήσει με πραγματικό ενδιαφέρον τον Κωνσταντίνο του ΡΟΝ από μωρό, νιώσαμε αντίστοιχα βλέποντας τον Άλεξ, που αξιοποιεί το Escort με στυλ.
Τα πίσω εμπρός
Ο κινητήρας εμπρός και στο πιο σύγχρονο Golf (σύνολο με αντίστοιχο βάρος σε σύγκριση με το Escort), αλλά και η κίνηση εμπρός. Περιορίζει την οδηγική ευχαρίστηση, λέγαμε στο παρελθόν, αλλά στη συνέχεια διαψευστήκαμε, με γεγονός πως προκύπτει
και ευχαρίστηση, όπως αποδεικνύει ο γερόλυκος. Ο Σωτήρης Δ. Σκαλτσάς, πρεσβευτής της Sporting έκφρασης του ΙΑ, είναι ευτυχής, είτε το ετοιμάζει για τη φωτογράφιση είτε το οδηγεί με τη φιλοσοφία του νικητή που τον διακρίνει.
Αντίστοιχα συναισθήματα όταν το περιεργάζεται στο ατελιέ «Q2 Auto Service» του Μανώλη Κατσαρέλια, στη Νέα Σμύρνη. Χώρος εργασίας για τον καθημερινό οδηγό, που ψηφίζει το συνδυασμό εντιμότητα-γνώση-αξιοπιστία με παρονομαστή την ευγένεια. Ό,τι διαθέτει ο chief, που και αγωνίζεται οδηγώντας επίσης Golf στην άσφαλτο. Στοιχεία που έχει μπολιάσει με ακρίβεια στον γιο του, Γιώργο (μαζί μας στη φωτογράφιση), αλλά και στους συνεργάτες του. Στον κ. Μιχάλη Μαρίνο και στον θετικά απερίγραπτο Νικόλα Ξανθό: συνοδηγός του Σκαλτσά στα Σκούρτα, και τα δέκατα που χάνει από εμπειρία τα αναπληρώνει με τον τρόπο του και τα απογειώνει με το χαμόγελό του-απάντηση σε κάθε αμφισβήτηση.
Το λευκό Golf ξεκίνησε ως πείραμα με διαδρομή Κρήτη- Θεσσαλονίκη-Λυκόβρυση (sic) και προσγειώθηκε στη Νέα Σμύρνη, όπου το μότο της ομάδας, «η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά», απεικονίζεται στους ανθρώπους. Το Golf λύθηκε και χτίστηκε με
τον σωστό, τον έντιμο τρόπο, που ταιριάζει σε ένα αγωνιστικό με βετεράνο οδηγό πρωταθλητή με ιστορία, οπότε ζητούμενο είναι η αξιοπιστία.
Όπου δε χωρούν εκπτώσεις και δεν εκκρεμεί τυχαία η εξέλιξη του σχεδόν νορμάλ 16βάλβιδου κινητήρα, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα, οπότε και θα επανέλθουμε, ακολουθώντας με συνέπεια τη διαδρομή ικανών ανθρώπων που δημιουργούν σεμνά, ό,τι ταιριάζει σε σημαντικούς με ήθος. Άλλωστε, δεν έγιναν εκπτώσεις και αξιοποιήθηκαν με συνέπεια τα καλούδια της VW Μotorsport, σφραγίζοντας και το σοφό στους αγώνες, «ό,τι πληρώσεις, αυτό θα πάρεις».
Άλλη μία βόλτα, Σώτερ…
Golf, λοιπόν, και δε χάνεις την ευκαιρία να οδηγήσεις την αγωνιστική του εκδοχή, όπως το Q2 GTi. Με τον Δημήτρη Βαζάκα παραπλεύρως, και εδώ έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στο αμάξωμα, στην ανάρτηση και στη μετάδοση, με γεγονός πως πρόκειται για σύνολο έτοιμο για ισχυρότερο κινητήρα. Θέλεις έναν 200άρη εδώ, όπως μόνο ο Κατσαρέλιας μπορεί. Έτσι θα αξιοποιήσεις και τα φρένα και το αναγνωρισμένο 6άρι κιβώτιο.
Το «δικό μας» το φοράς, ακουμπάς στο σασί, αξιοποιείς την ευελιξία του και οδηγείς με την αίσθηση ότι δε θα σε προδώσει.
Οι άνθρωποι, ειδικά στους αγώνες, κάνουν τη διαφορά, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο μέτρο._ Σ. Χ.