Τα ηλεκτρικά microcars μπαίνουν στη ζωή μας αποτελώντας μια φθηνή εναλλακτική για τις αστικές μετακινήσεις.
Μικροσκοπικά, ηλεκτρικά, προσιτά στην κτήση, φθηνά στη χρήση, με τα νέα κρατικά κίνητρα αναμένεται να αποτελέσουν μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση για όσους αναλώνουν πολλές ώρες στους μποτιλιαρισμένους δρόμους των πόλεων.
Συγκεντρώνουμε στο κέντρο της Αθήνας 7 microcars και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας πίσω από το τιμόνι τους. Η ζωή των οδηγών στην πρωτεύουσα -αναμφίβολα- θα είναι πλέον πιο εύκολη! Το συγκεκριμένο αφιέρωμα στη Μικροκινητικότητα πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων.
BEEV 3A
Η ευελιξία στη φόρτιση, με αφαιρούμενες μπαταρίες, αποτελεί ένα βασικό χαρακτηριστικό του ΒΕΕV 3A. Η BEEV διαθέτει τρεις διαφορετικούς τύπους ηλεκτρικών microcars, τις επιβατικές εκδόσεις BEEV 3 και BEEV 3A και την επαγγελματική BEEV 4. Όσον αφορά τις επιβατικές εκδόσεις, υπάρχουν δύο βασικοί τύποι, που ουσιαστικά έχουν να κάνουν με την οριοθέτηση της τελικής ταχύτητας στα 45 και τα 70 χλμ./ώρα, αντίστοιχα. Η πρώτη ανήκει στην έκδοση L6e και μπορεί να οδηγηθεί με άδεια μοτοποδηλάτου από την ηλικία των δεκαέξι ετών, ενώ η ταχύτερη έκδοση, σαν αυτήν που οδηγήσαμε, ανήκει στην κατηγορία L7e και φυσικά είναι πιο συμβατή με τις κυκλοφοριακές συνθήκες των μεγαλύτερων λεωφόρων της πόλης.
Εξωτερικά το αμάξωμα αποφεύγει την… κυβιστική προσέγγιση των περισσότερων αυτοκινήτων της κατηγορίας. Η μεγάλη κεκλιμένη γυάλινη επιφάνεια του παρμπρίζ δημιουργεί μια αίσθηση ευρυχωρίας. Το εσωτερικό του αυτοκινήτου έχει επίσης ενδιαφέρον, καθώς ο χρωματισμός στα πλαστικά του ταμπλό συμβάλλει στην αίσθηση ενός πιο φωτεινού και άνετου χώρου.
Τα πάντα είναι συγκεντρωμένα στο κέντρο του ταμπλό. Στο πάνω μέρος δεσπόζει η οθόνη του ψηφιακού πίνακα οργάνων και ακριβώς από κάτω βρίσκεται η οθόνη του συστήματος πολυμέσων, που διαθέτει MP5 player. Το σύνολο συμπληρώνουν ακόμα τρεις μεγάλοι περιστροφικοί διακόπτες για τον έλεγχο του συστήματος κλιματισμού, ενώ τον τυπικό επιλογέα του κιβωτίου υποκαθιστά μια σειρά από μπουτόν στο κέντρο του ταμπλό.
Στο ηλεκτρικό κομμάτι, για την κίνηση φροντίζει ένας κινητήρας με ισχύ 4 kW (8kW στο peak), με μέγιστη ροπή 12,7 Nm. Το σύνολο αυτό εξασφαλίζει ικανοποιητικές επιδόσεις, με τη μέγιστη ταχύτητα να αγγίζει τα 70 χλμ./ώρα.
Από εκεί και πέρα, το BEEV 3Α διατίθεται σε τρεις εκδόσεις (Basic, L και S), που εν πολλοίς διαφοροποιούνται από τη χωρητικότητα της μπαταρίας, καθώς και άλλα χαρακτηριστικά, όπως δυνατότητα ανάκτησης στην επιβράδυνση ή σύνδεσης σε δημόσιους φορτιστές. Στην περίπτωση του BEEV, θεωρητικά προσφέρεται η επιλογή συσσωρευτών μολύβδου, εντούτοις η αντιπροσωπεία δεν την προκρίνει, γιατί, παρά το χαμηλότερο κόστος τους, ο κάτοχος του αυτοκινήτου θα χρειαστεί να τους αντικαταστήσει ακόμα και μέσα στο διάστημα ενός έτους.
Τρεις διαφορετικές επιλογές προσφέρονται για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, με χωρητικότητες 6,4, 9 και 11,1 kWh, οι οποίες μπορούν να εξασφαλίσουν αντίστοιχα αυτονομία 100, 150 και 185 χιλιομέτρων. Δύο είναι τα ενδιαφέροντα στοιχεία όσον αφορά τις μπαταρίες του αυτοκινήτου. Το ένα έχει να κάνει με το ότι κατασκευάζονται στη χώρα μας από την αντιπροσωπεία του αυτοκινήτου Bauer Energy, η οποία διαθέτει εδώ και χρόνια εξειδίκευση στον συγκεκριμένο τομέα.
Δεύτερον, πέρα από τη βασική μπαταρία του αυτοκινήτου, υπάρχουν δύο αφαιρούμενες, με καθεμία από αυτές να είναι σε θέση να προσφέρει 50 χλμ. αυτονομίας και φυσικά να φορτιστεί κατ’ οίκον. Έτσι, ο υποψήφιος αγοραστής του αυτοκινήτου μπορεί να το «χτίσει» με ό,τι συνδυασμό τον ενδιαφέρει, ανάλογα με τις ανάγκες μετακίνησής του.
BEEV 3A
ΙΣΧΥΣ: 8 kW >ΡΟΠΗ: 12,7 Nm/σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 6,4/9/11,1 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 2.350x1.450x1.550χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.570χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 500/515/525 κιλά >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 70 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 100/150/185 χλμ. >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 5,3/5,3/7,5 ΩΡΕΣ >ΤΙΜΗ: 9.903 / 11.814 / 12.634 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης των 3.000 ευρώ) >ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Bauer Energy www.beev.online, τηλ.: 210.9010.240
Citroen Ami
Το Citroen Ami διατίθεται πλέον στην ελληνική αγορά, και δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί πως αυτό είναι που «άνοιξε» και στη χώρα μας τη συζήτηση για τα microcars.
Η πάντα πρωτοποριακή Citroen είναι ένας από τους ελάχιστους μεγάλους κατασκευαστές που θα τολμούσε να δοκιμαστεί σε μια τέτοια κατηγορία, παρ’ ότι μοιραία ο κόσμος τείνει να συγκρίνει τα microcars με τα συμβατικά αυτοκίνητα σε τομείς όπου εκ των πραγμάτων υστερούν, όπως εκείνους των επιδόσεων, των ανέσεων και της ασφάλειας. Η Citroen θεωρεί πως το Ami είναι ουσιαστικά ένα γκάτζετ για το οποίο ανταγωνιστής του δεν είναι ένα τυπικό αυτοκίνητο, αλλά το σκούτερ, το πατίνι, το Uber ή τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Το Ami ανήκει στην κατηγορία L6, το οποίο σημαίνει πως στην Ελλάδα μπορεί να οδηγηθεί από ηλικία δεκαέξι ετών, με άδεια μοτοποδηλάτου. Ο κινητήρας των 6 kW (8,2 ίππων) δεν πρόκειται να εξασφαλίσει στο μικροσκοπικό 4τροχο ταχύτητα υψηλότερη από τη μέγιστη προβλεπόμενη για την κατηγορία, ήτοι των 45 χλμ./ώρα, η οποία ικανοποιεί στις περισσότερες αστικές διαδρομές, εντούτοις στις μεγάλες λεωφόρους υπάρχουν στιγμές που θα μείνει πίσω από την υπόλοιπη κυκλοφορία.
Αναγκαστικά, πολλές φορές το βλέμμα σου είναι περισσότερο στραμμένο στην πίσω κυκλοφορία, κάτι για το οποίο δε βολεύουν οι μικροσκοπικοί στρογγυλοί καθρέφτες, ούτε η απουσία κεντρικού καθρέφτη. Όμως, οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες των παραθύρων προσφέρουν εξαιρετική περιφερειακή ορατότητα και ένα ηλιόλουστο εσωτερικό.
Το άνοιγμα των παραθύρων με την αναδίπλωση των τζαμιών προς τα πάνω κλείνει το μάτι στους λάτρεις του 2CV, ενώ στο θρυλικό ασχημόπαπο παραπέμπει και ο ήχος της κόρνας, που ενεργοποιείται και εδώ με το πάτημα του μοχλοδιακόπτη των φλας, ο οποίος παρεμπιπτόντως δε διαθέτει επαναφορά.
Στο εσωτερικό τα μονοκόμματα πλαστικά καθίσματα, επενδεδυμένα στη βάση και στην πλάτη με αφρώδες υλικό, συμβάλλουν στη μίνιμαλ λογική του συνόλου, αλλά αποδεικνύονται κάπως κουραστικά. Εκείνο του οδηγού ρυθμίζεται κατά μήκος, ενώ ο αέρας που υπάρχει μπροστά από τα πόδια του συνοδηγού προσφέρεται για τη μεταφορά κάποιων αντικειμένων.
Οι μικρές διαστάσεις του αμαξώματος και η ροπή του ηλεκτροκινητήρα κάνουν παιχνίδι την οδήγηση στους μποτιλιαρισμένους δρόμους της πόλης. Ο θόρυβος από το μικρό ηλεκτρικό μοτέρ και οι κραδασμοί καθώς το αυτοκίνητο κυλάει πάνω από τις ανωμαλίες της ελληνικής ασφάλτου, είναι αναμενόμενοι για τις προδιαγραφές της κατασκευής. Το χωρίς υποβοήθηση τιμόνι, με 3,5 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη, δε χρειάζεται δύναμη ακόμα και στους ελιγμούς, ενώ «κόβει» σε εντυπωσιακό βαθμό, έτσι που είναι εφικτή η αναστροφή ακόμα και σε έναν στενό δρόμο.
Τέλος, η φόρτιση της μπαταρίας των 5,5 kWh, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μια απλή πρίζα ή και σε wallbox (με την προσθήκη ενός αντάπτορα πάνω στο φις της σούκο), διαρκεί 3 ώρες.
Σε κάθε περίπτωση, είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πόσο γρήγορα προσαρμόζεσαι στον οδηγικό χαρακτήρα του Ami, εκτιμώντας τον λιτό του σχεδιασμό, χάρη στον οποίο το γαλλικό microcar καταφέρνει να είναι ένα από τα φθηνότερα αυτοκίνητα της κατηγορίας.
CITROEN AMI
ΙΣΧΥΣ: 6 kW >ΡΟΠΗ: 9,6 Nm/6.000 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 5,5 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 2.410x1.388x1.525 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.728 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 471 κιλά >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 45 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 75 χλμ. >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 3 ώρες >ΤΙΜΗ: 6.900 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης των 3.000 ευρώ) >ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: AIGLON Α.Ε. (Citroen ΕΛΛΑΣ ΑΕ) www.citroen.gr, τηλ.: 210.6700.150
EcoCar City High Speed
Ιδιαίτερα προσιτό microcar που διατίθεται σε πληθώρα εκδόσεων, τόσο ως επιβατικό όσο και για επαγγελματική χρήση.
Όπως τα περισσότερα αυτοκίνητα της κατηγορίας, το Ecocar διαθέτει τη δική του, ξεχωριστή σχεδιαστική ταυτότητα, η οποία εν πολλοίς διαμορφώνεται από τις εξωτερικές του διαστάσεις, καθώς από την 7άδα μας διέθετε το πιο μικρό σε μήκος και πλάτος αμάξωμα και το δεύτερο πιο ψηλό μετά το XEV YoYo. Κατασκευάζεται από την Jiayuan Electric Vehicles, Κινέζο κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων με έδρα τη Ναντσίνγκ, που ασχολείται με την ηλεκτροκίνηση από το 1983!
Εν προκειμένω το αυτοκίνητο διατίθεται τόσο σε επιβατικές όσο και σε επαγγελματικές (pick–up και van) εκδόσεις. To Ecocar City διατίθεται εναλλακτικά με δύο ηλεκτροκινητήρες, ισχύος 3,5 και 7,5 kW. Η χαμηλότερης ισχύος έκδοση (Low Speed) ανήκει στην κατηγορία L6e και διαθέτει μέγιστη ταχύτητα 45 χλμ./ώρα, ενώ η έκδοση High Speed αφορά την κατηγορία L7e, με τη μέγιστη ταχύτητά της να φτάνει τα 80 χλμ./ώρα.
Αμφότερες οι εκδόσεις μπορούν να αποκτηθούν με μπαταρίες μολύβδου ή ιόντων λιθίου, με τις πρώτες (χωρητικότητας 7,2 kWh) να μη συστήνονται παρά μόνο για τη διάνυση μικρών αποστάσεων, καθώς η αντοχή τους σε επαναλαμβανόμενες φορτίσεις-εκφορτίσεις είναι πολύ μικρότερη. Σε κάθε περίπτωση, το μοντέλο City Low Speed, στην εκδοχή με τις μπαταρίες μολύβδου, αποτελεί την πιο οικονομική εκδοχή του Ecocar και μπορεί να αποκτηθεί με 5.174 ευρώ, ύστερα από την κρατική επιδότηση. Εναλλακτικά, με μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 6 kWh, η τιμή ανεβαίνει στα 5.896 ευρώ.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου στην έκδοση High Speed, που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε, προσφέρονται σε τέσσερις διαφορετικές χωρητικότητες από 7,5 έως 20,5 kWh, εξασφαλίζοντας αντίστοιχα αυτονομία από 80 έως 220 χλμ., ενώ ο χρόνος φόρτισης διαμορφώνεται μεταξύ 5 και 7 ωρών. Αντίστοιχα, το κόστος του αυτοκινήτου, ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας και το εξοπλιστικό επίπεδο, κυμαίνεται από 6.972 μέχρι 12.288 ευρώ.
Περνώντας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, εντυπωσιάζουν εξοπλιστικά στοιχεία όπως air condition, κάμερα οπισθοπορείας και οι δυνατότητες συνδεσιμότητας, που ελέγχονται από οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό, φέρνοντας στο προσκήνιο την άνεση ενός συμβατικού αυτοκινήτου, έστω και στη σαφώς στενότερη καμπίνα του Ecocar City.
Ακριβώς κάτω από την οθόνη πολυμέσων με τα δύο χρηστικά περιστροφικά χειριστήρια συναντάμε μια οργανωμένη συστοιχία διακοπτών, στους οποίους περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων εκείνοι των ηλεκτρικών παραθύρων και του συστήματος κλιματισμού. Στο κέντρο αυτής της συστοιχίας βρίσκεται ένας μεγάλος περιστροφικός επιλογέας για την επιλογή της κίνησης (εμπρός/όπισθεν), με μία επιπλέον θέση (Eco) για αυξημένη εξοικονόμηση ενέργειας.
Παρ’ ότι στα χαρτιά δεν εντυπωσιάζει η ισχύς του Ecocar, αποδεικνύεται ιδιαίτερα σβέλτο στην επιτάχυνση, δίνοντάς σου τη δυνατότητα να εκκινείς γρήγορα στο φανάρι και να παρακολουθείς χωρίς δυσκολία το ρυθμό της κίνησης. Το Ecocar, λοιπόν, συνδυάζει την ευελιξία ενός σκούτερ με ένα σαφώς πιο φιλικό περιβάλλον για τους δύο επιβάτες του.
ECOCAR CITY HIGH SPEED
ΙΣΧΥΣ: 7,5 kW >ΡΟΠΗ: – >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 7,5/10/15/20,5 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 2.245x1.290x1.570 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.500 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 600 κιλά >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 80 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 80/110/160/220 χλμ. >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 5/6/7/7 ΩΡΕΣ >ΤΙΜΗ: Από 6.972 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης των 3.000 ευρώ) >ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: ECOSUN www.ecocar.city, τηλ.: 210.6859.011
Microlino
Το Microlino φιλοδοξεί να αναβιώσει τα bubble cars, που εξασφάλισαν την ελευθερία της μετακίνησης στους νέους της δεκαετίας του ’50.
Πίσω από τη δημιουργία του εντυπωσιακού Microlino βρίσκεται μια οικογένεια Ελβετών οι οποίοι έχουν επενδύσει στην ιδέα της μικροκινητικότητας. Η εταιρεία τους, Micro, έγινε γνωστή για την καθιέρωση των πατινιών ως μέσου διασκέδασης για παιδιά και εφήβους, αλλά και ως ενός πρακτικού, οικολογικού και στυλάτου τρόπου μετακίνησης των ενηλίκων.
Μάλιστα, πριν από δύο χρόνια είχαμε συναντήσει τον δημιουργό της Micro, Βιμ Ούμποτερ, στην Πάρο, όπου βρίσκεται το οικογενειακό τους εξοχικό από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, και είχαμε πάρει μια αρχική γεύση πίσω από τιμόνι του Microlino πρώτης γενιάς.
Για να κατανοήσετε την επιτυχία της εν λόγω εταιρείας, το 2000 η ημερήσια παραγωγή πατινιών είχε φτάσει τις 15.000 μονάδες. Το αποτέλεσμα της αναπάντεχης επιτυχίας της Micro ήταν πως σε μόλις μερικούς μήνες βρέθηκαν άλλα… τριακόσια εργοστάσια στην Κίνα να κατασκευάζουν πατίνια.
Προκειμένου η εταιρεία να ξεχωρίσει από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, αποφάσισε να κατασκευάσει το Microlino σκοπεύοντας να το παρουσιάσει στη Διεθνή Έκθεση Παιχνιδιών της Νυρεμβέργης τον Ιανουάριο του 2016. Τότε οι γιοι του Βιμ τον έπεισαν να κατέβουν στο Σαλόνι της Γενεύης. Το αυτοκίνητο τράβηξε την προσοχή του κόσμου και των media, έτσι που η εταιρεία «εξαναγκάστηκε» να βάλει το αυτοκίνητο στην παραγωγή. Ύστερα από κάποιες περιπέτειες, ετοιμάζεται τώρα η δεύτερη γενιά του μοντέλου, που στη χώρα μας αναμένεται στο τέλος του έτους.
Το αμάξωμα, μήκους 2,5 μ., σχεδιάστηκε εξαρχής και είναι λίγο ψηλότερο, βελτιώνοντας την άνεση των επιβατών. Η όλη κατασκευή έχει αναβαθμιστεί σημαντικά, προκειμένου να προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια, αλλά και πρακτικότητα για τους δύο επιβάτες του. Το νέο πλαίσιο, κατασκευασμένο από χάλυβα και αλουμίνιο, έχει πάρει τη θέση του σωληνωτού πλαισίου της αρχικής εκδοχής.
Η είσοδος στην καμπίνα και πάλι πραγματοποιείται από τη μοναδική πόρτα στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Στη νέα γενιά του μοντέλου, το τιμόνι αντί να αρθρώνει μαζί με την πόρτα θα είναι σταθερό, για να μπορείς να πιάνεσαι, εξασφαλίζοντας παράλληλα ένα μεγαλύτερο άνοιγμα. Οι εμπρός κολόνες είναι λεπτότερες, προσφέροντας καλύτερη ορατότητα προς τα έξω, ενώ οι πλαϊνοί καθρέφτες είναι έξυπνα ενσωματωμένοι στο πίσω μέρος των προβολέων.
Το μοτέρ των 12,5 kW συνδυάζεται με τρεις διαφορετικής χωρητικότητας μπαταρίες (6, 10,5 και 14 kWh), που εξασφαλίζουν αντίστοιχα αυτονομία για 95, 175 και 230 χλμ., ενώ και στις τρεις περιπτώσεις η φόρτιση δεν ξεπερνάει τις 4 ώρες. Στο νέο μοντέλο το πίσω μετατρόχιο έχει αυξηθεί κατά 50%, για μεγαλύτερη σταθερότητα και για να προσφέρει τον απαραίτητο χώρο για τη νέα ανεξάρτητη ανάρτηση.
«O κόσμος συνειδητοποιεί ότι δεν υπάρχει πλέον χώρος στις πόλεις για άλλα μεγάλα αυτοκίνητα», μας είχε πει χαρακτηριστικά ο Βιμ Ούμποτερ, που δεν ανησυχούσε για την είσοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην κλάση των microcars. «Αν ακολουθήσουν 3-4 ακόμα κατασκευαστές, απλώς θα βοηθήσουν να γίνει αυτή η κατηγορία πιο δημοφιλής».
MICROLINO 2.0
ΙΣΧΥΣ: 12,5 kW >ΡΟΠΗ: 118 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 6/10,5/14 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 2.519x1.473x1.501 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: – χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 497/515/535κιλά >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 90 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 95/175/230χλμ. >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 4/3/4 ώρες >ΤΙΜΗ: 9.500 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης των 3.000 ευρώ) >ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Micro Scooter Greece www.micro-scooters.gr, τηλ.: 2130.426.575
Tazzari Zero City
Το Tazzari Zero City στοχεύει να αποτελέσει τη Lotus των microcars.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το ιταλικό ηλεκτρικό με τις πιο σπορ αναλογίες του (είναι το χαμηλότερο από τα αυτοκίνητα που συγκεντρώσαμε, με το μήκος του να φτάνει τα 2.795 χλστ. και το μεταξόνιο των 1.800 χλστ. να είναι το μεγαλύτερο της 7άδας) καταφέρνει και συγκεντρώνει τα βλέμματα από όπου περνάει.
Το Zero City είναι ένα microcar που ξεκίνησε να εξελίσσεται ήδη από το 2009, γι’ αυτό και η εταιρεία διαθέτει πολύχρονη εμπειρία στην ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Tazzari EV Technology, με έδρα την Ίμολα, εξελίσσει μάλιστα ηλεκτρικά οχήματα και για άλλες φίρμες.
Τόσο εξωτερικά όσο και στο εσωτερικό του, το αυτοκίνητο δίνει τη δυνατότητα να το εξατομικεύσει κανείς επιλέγοντας συνδυασμούς χρωμάτων της προτίμησής του. Η καμπίνα παραπέμπει σε αγωνιστική κατασκευή με τον λιτό σχεδιασμό του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας, όπως επίσης με την επιλογή των υλικών, αλλά και στο Mini, με την κεντρικά τοποθετημένη στρογγυλή οθόνη αφής.
Στο πάνω της μέρος υπάρχουν τέσσερις επιλογές, που αφορούν τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης (Race, Standard, Economy και Rain), ενώ μέσω της οθόνης πραγματοποιούνται και οι επιλογές στο κιβώτιο, αγγίζοντας το αντίστοιχο βέλος με την πορεία κίνησης (εμπρός ή πίσω). Τέλος, στην όμορφα σχεδιασμένη κεντρική κονσόλα συναντάμε τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων, όπως επίσης δύο περιστροφικούς επιλογείς και τρία μπουτόν για τις σχετικές επιλογές στο σύστημα πολυμέσων.
Το πλαίσιο του Zero City, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι από χυτό αλουμίνιο συναρμολογημένο με δομικές κόλλες αεροδιαστημικής, σε μια προσπάθεια να ελεγχθεί το βάρος της κατασκευής. Ο κινητήρας διαθέτει ονομαστική ισχύ 15 kW και μέγιστη τιμή 25 kW, ενώ αντίστοιχα η μέγιστη τιμή της ροπής φτάνει τα 53 Nm. Το Tazzari Zero City είναι το πιο «νευρικό» από τα επτά αυτοκίνητα της δοκιμής, με άμεση απόκριση στο πάτημα του δεξιού πεντάλ. Η τελική του αγγίζει τα 90 χλμ./ώρα, ενώ για την επιβράδυνση της κατασκευής προσφέρονται δισκόφρενα και στους 4 τροχούς, οι οποίοι φορούν ζάντες 15 ιντσών, όταν τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της παρέας πατάνε σε τροχούς 12 έως 14 ιντσών.
Για την κίνηση του αυτοκινήτου προσφέρονται δύο επιλογές, ανάμεσα σε μπαταρίες ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 8 και 14 kWh, που εξασφαλίζουν αντίστοιχα αυτονομία 94 και 150 χλμ., ενώ για την πλήρη φόρτισή τους απαιτούνται 3,5 με 4 ώρες. Παράλληλα με το Zero City διατίθεται το Zero 4 OpenSky με ανοιχτό αμάξωμα, το οποίο αποτελεί μια ιδανική λύση για τα ελληνικά νησιά.
Πέρα από το χαρακτήρα του, που διαφοροποιεί το Tazzari Zero από τα υπόλοιπα microcars, το αυτοκίνητο τοποθετείται διαφορετικά και από τιμολογιακή άποψη. Παρ’ ότι δεν ανακοινώνεται προς το παρόν η επίσημη τιμή του, η λογική είναι εκείνη μιας πιο premium προσέγγισης, ενώ θα υπάρξουν και εναλλακτικοί τρόποι απόκτησής του, με μακροχρόνια μίσθωση.
TAZZARI ZERO CITY
ΙΣΧΥΣ: 25 kW >ΡΟΠΗ: 53 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 8/14 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 2.795x1.500x1.450 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.800 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 680 κιλά >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 90 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 94/150 χλμ. >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 3,5-4,0 ώρες >ΤΙΜΗ: – ευρώ >ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: FotagonLed www.tazzari–cars.gr, τηλ.:210.9754.589
XEV YoYo
Το XEV YoYo δεν ξεχωρίζει μόνο εμφανισιακά, αλλά υιοθετεί και πρωτοποριακές λύσεις στην κατασκευή και τη φόρτισή του.
Δύσκολα θα διαφύγει της προσοχής σας το YoYo της XEV, γι’ αυτό και τα λιγοστά που ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους της πρωτεύουσας έχουν γίνει ήδη αντιληπτά από τους Αθηναίους οδηγούς. Η φουτουριστική εμφάνιση του ηλεκτρικού αυτού microcar φέρει την υπογραφή του στούντιο Pininfarina. Μπροστά εντυπωσιάζουν τα φωτιστικά σώματα, το μεγάλο κεκλιμένο παρμπρίζ και η εισαγωγή του αέρα με το χρωματιστό περίγραμμα, ενώ στο ίδιο χρώμα είναι βαμμένο το πλευρικό εξόγκωμα κάτω από το παράθυρο.
Την ίδια διχρωμία συναντάμε και στο εντυπωσιακό εσωτερικό του αυτοκινήτου. Έτσι, για παράδειγμα, στο ταμπλό και στην κεντρική κονσόλα υπάρχουν γυαλιστερές επιφάνειες στο χρώμα του αμαξώματος, με το περίγραμμα των κεντρικών αεραγωγών να υιοθετεί τη συμπληρωματική απόχρωση.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, ενώ πιο κάτω συναντάμε τα κλασικά περιστροφικά χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού. Ο τελευταίος θα αποδειχθεί απαραίτητος στη χώρα μας, με τις γυάλινες -έστω και φιμέ- επιφάνειες που καταλαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος της οροφής. Δεν είναι όμως τόσο ο σχεδιασμός που κλέβει την παράσταση, όσο η συνολική ποιότητα, που παραπέμπει σε εκείνη των συμβατικών μοντέλων. Όπως, για παράδειγμα, η αίσθηση του περιστροφικού επιλογέα του κιβωτίου.
Στις καινοτομίες του YoYo σημειώστε το γεγονός ότι το αμάξωμα κατασκευάζεται με τη διαδικασία του 3D printing, όπως και το γεγονός ότι οι τρεις μπαταρίες του αυτοκινήτου είναι αφαιρούμενες. Μία θυρίδα στο πίσω μέρος αποκαλύπτει τους συσσωρευτές, που μπορούν με τη χρήση ενός κατάλληλου καροτσιού να μεταφερθούν σε ένα σημείο φόρτισης, αν δεν υπάρχει εκεί όπου έχει σταθμεύσει το αυτοκίνητο. Κάθε μπαταρία ζυγίζει περίπου 23 κιλά, ενώ αυτήν τη στιγμή η αντιπροσωπεία βρίσκεται σε συζητήσεις προκειμένου να στήσει ένα δίκτυο στο οποίο ο οδηγός θα μπορεί σε ελάχιστο χρόνο να ανταλλάξει την μπαταρία του με κάποια φορτισμένη, σε περίπτωση που η υπολειπόμενη φόρτιση δεν του επιτρέπει να επιστρέψει στο χώρο στάθμευσης.
Πάντως, με 150 χλμ. αυτονομία που εξασφαλίζει η συστοιχία από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου των 10,3 kWh, αυτό είναι κάτι μάλλον απίθανο για ένα αυτοκίνητο που κινείται μέσα στην πόλη. Να σημειώσουμε πως η φόρτισή τους διαρκεί 3,5 ώρες και μπορεί να πραγματοποιηθεί επίσης σε δημόσιους φορτιστές με θύρα Type 2.
Ο κινητήρας του YoΥο διαθέτει ονομαστική τιμή 7,5 kW και μέγιστη τιμή 15 kW, μεταφέρει δε την κίνηση στους πίσω τροχούς. Η αίσθηση πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου δεν απέχει πολύ από αυτή μιας συμβατικής κατασκευής. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και οι ευμεγέθεις καθρέφτες εξασφαλίζουν εξαιρετική περιφερειακή ορατότητα. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι ζωντανός, ιδίως αν ο οδηγός επιλέξει τη θέση «S» του κιβωτίου, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 80 χλμ./ώρα.
Για την επιβράδυνση φροντίζουν τέσσερα δισκόφρενα, ενώ τα φρένα διαθέτουν ABS. Τέλος, το ΥοΥο διαθέτει την απαραίτητη υποδομή για να λειτουργήσει σε στόλους car sharing.
XEV YOYO
ΙΣΧΥΣ: 15 kW >ΡΟΠΗ: – Nm/σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 10,3 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 2.540x1.860x1.575 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.685 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 519 κιλά >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 80 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 150 χλμ. >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 3,5 ώρες >ΤΙΜΗ: 11.900 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης των 3.000 ευρώ) >ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: TNC Electric Ltd, τηλ.: 216.1008.279
Zhidou D2S
Το Zhidou D2S είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα αυτοκίνητα της κατηγορίας, τόσο σε εξοπλισμό όσο και στην αίσθηση που προσφέρει στους επιβάτες του.
Η Zhidou είναι μια εταιρεία που εστιάζει αποκλειστικά στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και αυτήν τη στιγμή λειτουργεί τέσσερα εργοστάσια συναρμολόγησης στην Κίνα, ενώ ένα νέο εργοστάσιο βρίσκεται σε φάση κατασκευής στη Νότια Κορέα. Το Zhidou D2S αποτελεί εξέλιξη του πιο προσιτού D1, εντούτοις το αυτοκίνητο είναι αναβαθμισμένο στα περισσότερα σημεία.
Οι σχεδιαστές του προσπάθησαν να αποφύγουν μια πιο τολμηρή ή παιχνιδιάρικη προσέγγιση, με το μοντέλο να παραπέμπει περισσότερο σε ένα συμβατικό 4τροχο. Εντούτοις, οι αναλογίες ενός τυπικού αυτοκινήτου δεν είναι εύκολο να προσαρμοστούν στις διαστάσεις των οχημάτων της κλάσης «L», παρ’ ότι το συγκεκριμένο μοντέλο, με μήκος 2.811 χλστ., είναι το μεγαλύτερο από τα microcars που συγκεντρώσαμε. Μη σας ξεγελά όμως η πιο συμβατική εξωτερική του όψη, καθώς το Zhidou είναι από τις πλέον ολοκληρωμένες κατασκευές της κατηγορίας των microcars.
Περνώντας στο εσωτερικό, διαπιστώνουμε και εδώ την ίδια φιλοσοφία. Ο σχεδιασμός του ταμπλό ακολουθεί την πεπατημένη. Οι ανάλαφροι χρωματισμοί στις επενδύσεις είναι ευπρόσδεκτοι, ενώ η πληθώρα διακοπτών παραπέμπει σε μια σύγχρονη κατασκευή: από το πολυλειτουργικό τιμόνι με χειριστήρια για τον έλεγχο του σύγχρονου συστήματος πολυμέσων, μέχρι τα μπουτόν για τη ρύθμιση των εξωτερικών καθρεφτών.
Στον πλούσιο εξοπλισμό του μοντέλου συναντάμε μεταξύ άλλων αερόσακο οδηγού -το μοναδικό μοντέλο στην κατηγορία-, ηλεκτρονικό κλιματισμό, ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι, σπορ δερμάτινα καθίσματα, με αυτό του οδηγού ρυθμιζόμενο σε έξι κατευθύνσεις, σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί και κάμερα οπισθοπορείας.
Όπως και στο YoYo, έτσι και εδώ για την επιλογή της κατεύθυνσης κίνησης συναντάμε έναν περιστροφικό διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του Zhidou D2S επιβεβαιώνεται αυτό που προαναφέραμε, ότι δηλαδή η αίσθηση που προσφέρει στους επιβάτες του είναι πολύ κοντά σε εκείνη ενός συμβατικού 4τροχου.
Ο κινητήρας με ονομαστική ισχύ 15 kW και μέγιστη 30 kW προσδίδει έναν ζωντανό χαρακτήρα στην οδήγηση, με τα 50 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται σε περίπου 7 δλ., κάτι στο οποίο συμβάλλει και η ροπή των 95 Nm. Η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τα 90 χλμ. την ώρα, ενώ για την επιβράδυνση φροντίζουν τέσσερα δισκόφρενα με ABS. Το πιο εντυπωσιακό όμως έχει να κάνει με τον τρόπο που η ανάρτηση αποσβένει τις ανωμαλίες του δρόμου.
Από εκεί και πέρα, το αυτοκίνητο προσφέρεται με δύο διαφορετικές μπαταρίες, χωρητικότητας 17 και 27 kWh, τιμές που αντιστοιχούν σε αυτονομία 150 και 250 χιλιομέτρων. Για την πλήρη φόρτιση της μεγάλης μπαταρίας θα χρειαστούν περί τις 8,5 ώρες σε μια πρίζα σούκο, ενώ σε ένα wallbox 7,2 kW ο χρόνος αυτός θα πέσει στις 5 ώρες.
Αξίζει να επισημάνουμε πως το Zhidou D2S, πέραν της κατηγορίας Le, διατίθεται με παραπλήσια τιμή, ύστερα από τη σχετική επιδότηση, και στην κατηγορία των συμβατικών αυτοκινήτων (Μ1), όπου δεν υφίσταται ο σχετικός περιορισμός της μέγιστης ταχύτητας, οπότε εν προκειμένω διαμορφώνεται στα 105 χλμ./ώρα.
ZHIDOU D2S
ΙΣΧΥΣ: 30 kW >ΡΟΠΗ: 95 Nm/σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 17/27 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 2.811x1.499x1.555 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.765 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 690 κιλά >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 90 χλμ./ώρα >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 150/250 χλμ. >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 7,5/8,5 ώρες >ΤΙΜΗ: 14.900/15.900 ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης των 3.000 ευρώ) >ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Zhidou Greece www.zhidou.gr, τηλ.: 210.4003.901
Η Αθήνα στην πρίζα
Η Αθήνα διαθέτει πλέον το μεγαλύτερο δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών, καθώς από τα τέλη του προηγούμενου χρόνου υπάρχουν 25 σημεία επαναφόρτισης σε 19 περιοχές της πρωτεύουσας. Έτσι, οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και των επαναφορτιζόμενων υβριδικών, που κινούνται στο κέντρο της πόλης ή σε κάποια από τις γειτονιές της, μπορούν να τα φορτίζουν στη διάρκεια της στάθμευσης.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, σε δήλωσή του επισημαίνει: «Σε μια εποχή που η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ανθεκτικότητα των πόλεων, πρωτοβουλίες όπως αυτή δίνουν τον τόνο της νέας περιόδου για την Αθήνα. Η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην πρωτεύουσα μέσα από κίνητρα όπως η δωρεάν, σε πρώτη φάση, διάθεση των φορτιστών, σε συνδυασμό με άλλες παρεμβάσεις -δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, χώροι περιπάτου, σύγχρονα πεζοδρόμια-, συνθέτουν την εικόνα της αναβαθμισμένης Αθήνας, για την οποία εργαζόμαστε καθημερινά και με αφοσίωση».
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων υλοποιήθηκε με τη συνεισφορά της Protergia, του Τομέα Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου της εταιρείας Mytilineos.
Η εταιρεία, μέσω του προγράμματος «Υιοθέτησε την πόλη σου», έκανε δωρεά τον απαραίτητο εξοπλισμό, καθώς και το σύστημα διαχείρισης, που αφορά την απομακρυσμένη παρακολούθηση της καλής λειτουργίας και της χρήσης των Σταθμών Φόρτισης, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου κάλυψης και στις επτά δημοτικές κοινότητες της πρωτεύουσας.
Τα σημεία Δημόσιας Φόρτισης του Δήμου Αθηναίων:
- Λιοσίων 22, πλατεία Βάθης
- Σκουφά 13, Κολωνάκι
- Λουκιανού 7, Κολωνάκι
- Πάρκο Μαιάνδρου (Μιχαλακοπούλου), Ιλίσια
- Αρχιμήδους 23Β, Παγκράτι
- Ηρώδου Αττικού (έναντι αρ. 25), Καλλιμάρμαρο
- Πλατεία Ελευθερίας 25, Πλατεία Κουμουνδούρου
- Ηρακλειδών 66, Θησείο
- Ευμολπιδών 34, Γκάζι
- Βελβενδού 47, Άνω Κυψέλη
-
Χρήστου Μάντικα (μπροστά από πάρκο), Κυψέλη
- Φειδιππίδου 30, Αμπελόκηποι
- Πλατεία Αργεντινής Δημοκρατίας, Αμπελόκηποι
- Σούτσου, πλατεία Μαβίλη
- Αναπαύσεως & Ραζηκότσικα, Μετς
- Λ. Γεωργίου Καφαντάρη & Λ. Βουλιαγμένης, Άγιος Αρτέμιος
- Ιακωβίδου 1-3, Πατήσια
- Αθηνάς & Λυκούργου, Ομόνοια
Το επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθεί η διαδικασία τοποθέτησης ενός ακόμη ηλεκτρικού φορτιστή στον Κολωνό (Τριπόλεως 25).
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ, ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ