top icon
Blog

Toyota: Παγκόσμιοι!

Πρωταθλητές στα ράλλυ, στο WRC, και πρωταθλητές της αγοράς, ενώ πρωταγωνιστούν και στο πρωτάθλημα Αντοχής – καθρέφτης της αξιοπιστίας τους. Με ατού τη hybrid τεχνολογία, σε εντυπωσιακή τιμή, ό,τι σφραγίζει το value-for-money που τους χαρακτηρίζει.

Ο «Στρατισίνο», ενώ προετοιμάζεται για άσκηση ευθύνης με το GR Yaris, καταγράφει δέκα ιστορίες με Toyota, που ξεπερνούν τα σημεία αναφοράς, όπως το Yaris και το RAV4 τα οποία ίδρυσαν τις κατηγορίες τους…

Στα μέσα της όγδοης δεκαετίας

Συνωστισμός από Toyota του ονείρου, οδηγώντας το πρώτο MR2 από τη Γερμανία στην Ελλάδα, την αγωνιστική Celica γκρουπ Β στο Νίρμπουργκρινγκ και την περίφημη Corolla ΑΕ 86 σε διάφορες περιπτώσεις.

Το MR2 τότε δεν ερχόταν στην Ελλάδα. Διθέσιο, με κινητήρα στη μέση, ειδικά σε κόκκινο, το χαρακτήριζες και μικρή Ferrari 308, με την αξιοπιστία του μάθημα για τους Ιταλούς, που μπήκαν σε σκέψεις. Βλέποντας το ΜR2 δίπλα στο X1/9 και όταν πήγαμε στη Γερμανία, με διαβατήριο την εμπιστοσύνη του ιδιοκτήτη. Πήγαμε για να «φορέσουμε» ένα διθέσιο, αξιοποιώντας το σασί του με τον κινητήρα στο κέντρο, που μάλιστα οριακά δεν εξελίχθηκε σε αγωνιστικό της κατηγορίας «S», που έμεινε στα χαρτιά.

Αποδείχθηκε ένα σπορ διθέσιο με πλεονέκτημα τον κινητήρα του. Ο 16βάλβιδος 1.6 της Toyota, ο γνωστός 16βάλβιδος 4A-C με τους 125 ίππους στις 6.600 σ.α.λ., σύνολο-κόσμημα με εξαιρετική εφαρμογή στις Corolla AE86 και GTi, όπως και στη Celica GT. Ακουγόταν εξαιρετικά και, ενώ έπρεπε να τον λειτουργήσεις στις υψηλές σ.α.λ. για να αξιολογήσεις τις επιταχύνσεις από στάση, ήταν ικανός και ευχάριστος και στις μεσαίες σ.α.λ. Σε συνδυασμό με τις σχέσεις μετάδοσης, με αλλαγές από έναν επιλογέα που σε προκαλούσε να τον χρησιμοποιείς, ενώ το πηδάλιο σε προσκαλούσε να αξιοποιήσεις το τέλεια ρυθμισμένο πλαίσιο. Ένα σύνολο που ουσιαστικά δεν αντικαταστάθηκε από τις δύο επόμενες γενιές, όντας και ιδιαίτερα κομψό, που θα μπορούσε να παράγεται και σήμερα, χωρίς υπερτροφοδοτούμενη υποστήριξη, θυμίζοντας τι έφτιαχνε αυτός ο Ιάπωνας πριν από σαράντα χρόνια…

Toyota_MR2

Στην άκρη, έρχεται ο Ρον…

«Τρομοκράτης» ο Μανώλης Χαλιβελάκης, που οδήγησε με ψυχή την ΚΕ35 και με πείσμα και μυαλό την ΑΕ86 στην κουπέ εκδοχή της. Ήταν το 1984, παραμονές του ΡΑ. Προστατευμένη η κομψή γκέισα στο υπόγειο συνεργείο της εγκατάστασής τους στη Λ. Μιχαλακοπούλου. Άφιξη Σ.Χ., και μελετούσαν με τον ξάδελφο του Καψάσκη πώς θα την εξελίξουν ώστε να είναι ανταγωνιστική στον αγώνα, στο ΡΑ, σημείο αναφοράς άλλοτε και ξανά τώρα. Τα καθίσματα με τις ζελατίνες και η χαρακτηριστική μυρωδιά του καινούργιου. Έχουν περάσει σχεδόν σαράντα χρόνια, και στη μνήμη είναι όπως χθες. Πήγε πολύ γρήγορα και την ΑΕ86 σε κουπέ ο Μ.Χ., που, όπως σχολίαζε η Τώνια Παυλή που τον παραδέχεται πέρα από τη βαθιά, ανέπαφη φιλία τους, την οδηγούσε με γραμμές. Ακολουθώντας τις απαιτήσεις του σασί και αξιοποιώντας τις μακριές σχέσεις μετάδοσης. Με το δικό του στυλ την οδήγησε και ο Βαγγέλης Γκάλο, το αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε με τον Γιάννη Βασιλειάδη στη Δαφνούλα, ενώ την απογείωσε ο Νότης Γιαγνίσης. Μηχάνημα-καθρέφτης ταλέντου, όπως του Σούλη Εγγλέζου και της ποιότητας του Μανώλη Παναγιωτόπουλου.

Αγωνιστικό, εξελιγμένο χάρη στην εξαιρετική βάση, όπως η έκδοση παραγωγής, και τότε ήταν η ασημί σε liftback, προσωπικό αυτοκίνητο του Ανδρέα Παπατριανταφύλλου, που μας διατέθηκε για δοκιμή σε 4T, και όλη μας η ομάδα έμεινε έκπληκτη. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο εξελίχθηκε στη συνέχεια σε αγωνιστικό στην Ελβετία και έλαμψε στα χέρια του Γιώργου Κ. Κασιδόπουλου… Αντίστοιχο, λάμπει και σήμερα στα χέρια του, made by Christos Christakidis. Ένας ωραίος παλιός, προσαρμοσμένος στη σύγχρονη εποχή. Master chief στην κυριολεξία ο Χ.Χ.

H AE 86 σε έκδοση παραγωγής, εξαιρετική. Σε επίπεδα Alfa Junior και BMW 1600 ti, με την αξιοπιστία της σήμα κατατεθέν και τον κινητήρα-μετάδοση-κιβώτιο να σου επιτρέπουν να ονειρεύεσαι. Να την οδηγείς στην Τέλεια Διαδρομή, ακολουθώντας τα τεράστια όργανα στο ταμπλό, και να τη φαντάζεσαι στο χωματόδρομο, με εμπιστοσύνη στο σασί της. Σε έκδοση γκρουπ Ν, το αυτοκίνητο του gentleman driver μεθαύριο στο IPA, όπως και πριν από δώδεκα μήνες. Μαγεία!

Toyota

Γιάννης Βιτάλης vs Henry Lindon

Αγωνιστικό background. Για τη Celica group Β η αποστολή μας, και τότε, το 1985, ο Γ.Β. ήταν στην ΤΕ. Χορτάτος και σωστά μορφωμένος σε βάθος, δίδασκε επικοινωνία ο «μάστορας». Ο κ. Βιτάλης, σύζυγος της Ρέας, πεθερός του Γιώργη Δελαπόρτα, και δεν προκύπτει σύμπλεγμα, αλλά αρχοντιά από όλους. Ό,τι χαρακτήριζε τον αείμνηστο Κώστα και την κ. Βέτα Κασιδοπούλου. Οι ιδρυτές. Τα ιερά τέρατα!

Στη Γερμανία για το θηρίο

Μια φουσκωμένη Celica TA 60, γνωστή και ως η «Colin Chapman», το αυτοκίνητο που σε γκρουπ IV το ’82 κέρδισε ο αείμνηστος θρύλος Μπγιορν Βάλντεγκαρντ στη Νέα Ζηλανδία. Η γκρουπ Β, αυτοκράτειρα στην Αφρική, με κινητήρα 2.1 με δύο τούρμπο, κίνηση μόνο στον πίσω άξονα και «πώς θα την οδηγήσω;». Ο Λίντον, αείμνηστος πλέον, εξηγεί στον Γ.Β. ότι είναι ιδιαίτερη η χαρά τους που ο Έλληνας οδηγός της Nissan είναι ο δημοσιογράφος που θα δοκιμάσει τον πύραυλο, σε αποκλειστική μάλιστα δοκιμή. Πήγαμε στο χώμα, ήρθε δίπλα μου ο H.L., ο συνοδηγός του Ούβε κ.ά., αλλά μείναμε με την αναγνώριση, αφού οικολόγοι και Polizei μας απαγόρευσαν τη συνέχεια. Ο Βρετανός στενοχωρήθηκε, αλλά «κατέβασε ρολά» σχολιάζοντας «game over». Τρελάθηκε ο Βιτάλης. Συνήθως ήρεμος, του γύρισε το μάτι. Διαχρονικά δύναμη, παραμένει άλλωστε κράτος η ελληνική Toyota, και ο άνθρωπός τους είχε τον τρόπο, ως μονόλογο στη διαπραγμάτευση. «Δεν ήρθαμε για βόλτα. Βρες τρόπο». Ευγενής ο Λίντον και δραστήριος, κατάλαβε πως πρέπει να βρει λύση.

Toyota

Τη συνέχεια τη γνωρίζετε. Με συνοδηγό τον Γιάννη Βιτάλη, πήγαμε στο Νίρμπουργκρινγκ με το καλύτερο αγωνιστικό αυτοκίνητο με τον κινητήρα εμπρός και την κίνηση πίσω. Απίστευτος ο τρόπος που περνούσαν οι 350 ίπποι στο δρόμο, εκπληκτικό το 6άρι κιβώτιο, και τι να το κάνεις εδώ το σειριακό; Είναι το διπλό «Η» που σε προκαλεί, και είναι η ροπή του κινητήρα με τα 2.100 κ.εκ. που επιβάλλει μια ταχύτητα επάνω ακόμα και στην πίστα. Ήταν αποστολή εμπιστοσύνης, που καταγράφεται 1/10 στα 43 χρόνια.

Toyota

Στην αρχή της επόμενης δεκαετίας

Τα πίσω εμπρός για τη Celica, και ψάξε να βρεις μια προσθιοκίνητη GT, με τον 1.6 θαύμα. Για Regularity ασκήσεις, αλλά και ως φόρο τιμής στην αυτοκράτειρα της αξιοπιστίας. Προσεγμένη όμως, όπως του Κώστα Στεφανή, και τότε ακόμα και ο φανατικός της πίσω κίνησης τη λάτρεψε, όντας απόλυτα ισορροπημένη. Εξαιρετική η 1.6 με τον 16βάλβιδο κινητήρα, υπερείχε της 2λιτρης που δοκιμάσαμε στη Νίκαια. Στη Γαλλία, στην πρώτη πανευρωπαϊκή παρουσίαση, με τον Άρη Σταθάκη και τον Γιάννη Παγώνη. Professors και σε συμπεριφορά. Τότε οι παραδοσιακοί έδειχναν προβληματισμένοι με το αδιάφορο τιμόνι και το πολύ βάρος μπροστά. Αδιάφορη και η ST και, όταν ήρθε η GT, άλλαξαν τα δεδομένα. Της ταίριαζε ο κινητήρας-θρύλος, ο 16βάλβιδος 1.6 που έδενε περίφημα με το πλαίσιο, το οποίο δεν ξεπερνούσε τα 1.000 κιλά. Πλαίσιο-πρωταθλητής, όπως αποδείχθηκε, ως έργο ΤΤΕ, με σφραγίδα Carlos Sainz, και το ’90 γράφτηκε η πρώτη νίκη της Toyota στο ΡΑ.

Toyota

Τέτοια ώρα, τέτοια λόγια

Με τη Supra τέταρτης γενιάς, η κόκκινη και η ασημί και η μαύρη των Γαζετά, με τη χαρακτηριστική πίσω αεροτομή, στη Γερμανία και στην Ελλάδα. Όταν σχετικά πρόσφατα συμμετείχαμε στο περίφημο TDP by Triskelion, με τη λευκή δεύτερης γενιάς.

Toyota

Ο χρόνος παραγωγής λειτουργεί αντίστροφα από ό,τι εμείς. Στη Γερμανία με Τσίκα, Φιλιππακόπουλο, Τσάδαρη, και τότε όλος ο ειδικός Τύπος αναθεώρησε για τα περί αδιάφορου της αυτοκίνησης made-in-Japan. Ό,τι συνέβη, άλλωστε, και με το Nissan GT-R, αλλά και με το τελευταίας γενιάς RX-7. Είχαν αγριέψει δημιουργικά και με πάθος petrolhead τότε οι Ιάπωνες, και επιβεβαιώθηκε το μέγεθος της Supra του ’91 με τον 3λιτρο 6κύλινδρο σε σειρά και τα δύο τούρμπο, με 6άρι του ονείρου. Με την ασημί Supra που εκτέθηκε στην έκθεση για Super και Luxury Cars στο Intercontinental, αν δε σφάλλω, έργο του Θεοχάρη Φιλιππόπουλου, μέχρι πρόσφατα εκδότη-σωτήρα του 4T από το 2013, όταν μας εγκατέλειψαν. Η Supra στους ελληνικούς δρόμους, με συνοδηγό τον Κώστα Λακαφώση και φωτογραφίες του Βασίλη Γιαννακόπουλου με οδηγίες Κ.Κ. στο περιβάλλον του στρατιωτικού αεροδρομίου στην Τανάγρα, και ήταν μια ειδική άσκηση, αποθηκευμένη στη μνήμη σε πολύ υψηλά επίπεδα. Πραγματικό supercar, σε γήινη όμως έκφραση, ως κουπέ με τη σωστή διάταξη της θέσης του κινητήρα, που ήταν απολαυστικός. Η πλήρης επαλήθευση για το σχόλιο του Νίκου Δήμου σε σχέση με τα πολλά κυβικά του υπερτροφοδοτούμενου … Τι άλλο; Έκρυβε το βάρος της και ήταν ευέλικτη, όπως άλλωστε αποδείχθηκε πιέζοντας τη μαύρη Supra των Γαζετά, με τον Μπάμπη και τον συναθλητή μου, τον κ. Σάκη… Οικογένεια Γαζετά, βαρύ όνομα με ιστορία για την Toyota στη χώρα μας.

Toyota

Αυτό είναι σωστό…

Σχόλιο για τη 2.8i, ουσιαστικά δεύτερης γενιάς, όπως είναι η λευκή του Άρη Γεωργοσόπουλου που απολαύσαμε στο έβδομο TDP by Triskelion, έργο του οικοδεσπότη Γιάννη Καράμπελα, που διδάσκει οργάνωση και επικοινωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, χωρίς «πάρε και δώσε». Διδάσκει ο Αργείτης, όπως και ο Άρης, γενναιόδωρος σε επίπεδα Νικόλα Αρβανίτη, και εδώ, σε συνδυασμό με τη Supra, προκύπτει κοκτέιλ με γεύση που δίνει υπεραξία σε ανθρώπους, μηχανή και εκδήλωση. Η αξιοπιστία της το πλεονέκτημά της, και πας Ιταλία και Ρουμανία σερί και TDP χωρίς έλεγχο, αλλά είναι και ο χαρακτήρας της. Με την καταγωγή της να συνδυάζεται με το αμερικανικό όνειρο, προδίδοντας τις ατέλειές του, και δεν ήταν τυχαία η κατάληψη από αυτούς τους Ιάπωνες, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Με αυτό το κουπέ σε φιλοσοφία GT για τέσσερις, έχεις κινητήρα με 6 κυλίνδρους, κιβώτιο που σε προσκαλεί και ένα πλαίσιο που σήμερα ψάξε, και τόση αρχοντιά δε θα βρεις. Με ατού οι μηχανικοί τότε, αφού είχαν να διαχειριστούν μικρότερα βάρη, αλλά κακά τα ψέματα, ο δοκιμαστής κρίνει ό,τι οδηγεί, και το θετικό συμπέρασμα είναι υπέρ του παρελθόντος.

Toyota

Άλλαξε ο αιώνας

Όνειρο ήταν και πραγματοποιήθηκε, και οδήγησα επιτέλους WRC στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα. Συμμετοχή της Toyota Ελλάς, πανάκριβο έργο σημαντικών στελεχών της, με την Corolla WRC της Grifone και την Τώνια Παυλή στο Μαύρο Ρόδο το 2001. Το αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε ο Άρης Βωβός στο Πρωτάθλημα, η Corolla με το τελευταίο πακέτο εξέλιξης και το περιβόητο joystick για τις αλλαγές στο 6άρι σειριακό κιβώτιο. Συνολικά, έχανες την αίσθηση. Δεν αισθανόσουν ότι αγωνίζεσαι, και μόνο ο χρόνος είτε σε εξέθετε, είτε σε δικαίωνε. Απίστευτες δυνατότητες μακριά από τις δικές μας, με το κοντό μεταξόνιο πλεονέκτημα στη Θήβα, και είναι άγνωστο, δεν επαληθεύτηκε ως μειονέκτημα σε γρήγορες ειδικές, όπως σχολίαζαν οι επαγγελματίες οδηγοί της. Λεπτομέρεια το συναισθηματικό κομμάτι της συμμετοχής, χαραγμένο στη μνήμη με ευγνωμοσύνη και σεβασμό στην κ. Μαργαρίτα Ιερωνύμου και στους Άρη Αραβανή και Κώστα Πρεζεράκο.

Toyota

Τα σύγχρονα χρόνια

GR Υaris vs GT 86

Η ένδειξη «GR» για την Toyota είναι αντίστοιχη με την ένδειξη «Ν» της Hyundai, και εδώ οι παρεμβάσεις είναι σε επίπεδα της σειράς «Μ» της BMW και AMG της Mercedes. Ψηλά ο πήχης, και δεν είναι τυχαίο ότι 3θυρο Yaris είναι μόνο το GR, που έγινε ανάρπαστο, και από ειδικούς που διαχρονικά αμφισβητούν την εξειδικευμένη, την καλά δουλεμένη έκφραση του Ιάπωνα. Πέρα όμως από το αμάξωμα, έχει αναθεωρηθεί το Yaris, από κυρίαρχος της πόλης σε ένα μικρομεσαίο χάτσμπακ με όλα τα σύγχρονα καλούδια που το καθιστούν μοναδικό. Άμεσα συνδεδεμένο με την έκδοση WRC-1, που λάμπει στο WRC, και πρόκειται για έναν πύραυλο εδάφους-εδάφους που είχαμε τη χαρά να το δοκιμάσουμε αρκετές φορές. Προσφορά του Sir Takis Κουτσίκος, ενώ μεθαύριο θα χρησιμοποιήσουμε το αντίστοιχο σε εξελιγμένη εκδοχή, για τις ανάγκες του ΡΑ.

Toyota

Το GR Yaris, η κουπέ έκδοση του πρωταθλητή της αγοράς, πρόκειται για αυτοκίνητο που βελτιώνει τα οδηγικά σου χαρακτηριστικά με τον σύγχρονο τρόπο, οπότε σε υποχρεώνει και να σκέπτεσαι, όντας και το τελευταίο καυτό χάτσμπακ της αγοράς. Με μηχανικά μέρη-έκπληξη, όπως μόνο η Toyota μπορεί να αξιοποιήσει. Από τις περιπτώσεις που ο 3κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος 1.5 και η τετρακίνηση, όλα αυτά μαζί σε αμάξωμα βάρους 1.200 κιλών, περιορίζουν το ενδιαφέρον για τη συμπεριφορά του στο όριο. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι το λατρεύουν Πραγματικοί Οδηγοί-πρωταθλητές, όπως ο chief-captain Βασίλης Αναδιώτης και ο Γιώργος Ζυμαρίδης, πρωταθλητές παντός καιρού…

Εδώ υπάρχει ένας έρωτας μεγάλος

Σε πρώτο πρόσωπο, θα πλήρωνα για να δοκιμάσω την GR. Έτσι θα φανταζόταν τη σύγχρονη Celica ο μετρ Βαγγέλης Γκάλο, πριν την αποσύρει από τα εγκόσμια για να την εξελίξει. Η τρέλα, το πάθος ενός πραγματικού Τογιοταίου.

Από την πλευρά μας, έτσι φανταστήκαμε την εξελιγμένη GT86, όταν τη δοκιμάσαμε πριν από πέντε χρόνια. Με τον 2.4 και 230 ίππους, όπως του Μανώλη στο Τάνις, με κιβώτιο στο χέρι και καθαρό κινητήρα σε ένα αξιόλογο σασί, με τις σωστές διαστάσεις. Να ονειρεύεσαι!

Toyota

To δέκα το καλό ανάμεσα σε Toyota του ονείρου η 2000 GT, και διαβάστε το σχετικό άρθρο μας, ενώ ακολουθήστε τη διαδρομή των «Στρατισίνο»-Βαζάκα με το λευκό Toyota GR Yaris, πλοηγό με το «0», στο επετειακό ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις._Σ.Χ.

Toyota

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Toyota Supra
  • Toyota
  • Toyota_MR2
  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ