Αυτό που δε θέλεις να ξεστομίσει σήμερα ο χειρότερος εχθρός σου...
Μερικές φορές νιώθουμε σαν τους γέρους του «Muppet Show», εκεί σε μια άκρη να γκρινιάζουμε για όσα με καταιγιστικό ρυθμό διαδραματίζονται στην αυτοκινητική σκηνή.
Έχουμε χάσει το λογαριασμό πόσες φορές έχουμε διαμαρτυρηθεί για τις οθόνες πολυμέσων οι οποίες κατακλύζουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Ενσωματώθηκαν άρον άρον πριν από μερικά χρόνια σε σχεδόν όλα τα μοντέλα της αγοράς με τρόπο κακότεχνο, και οι όποιες βελτιώσεις πραγματοποιήθηκαν στο μεταξύ δεν κατάφεραν να αλλάξουν τη γενική εικόνα.
Οι κατασκευαστές δεν το κρύβουν πως πίσω από τη σπουδή τους να υποκαταστήσουν τις λειτουργίες των διακοπτών με αντίστοιχους εικονικούς στις οθόνες των συστημάτων πολυμέσων, κρύβεται μια καθαρά οικονομική επιλογή. Το κέρδος δεν αποτυπώνεται μόνο στο μικρότερο κόστος της οθόνης, αλλά και στην απλούστερη διαδικασία στη φάση της συναρμολόγησης.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι οθόνες παίρνουν σταδιακά και τη θέση των κλασικών αναλογικών οργάνων στο ταμπλό. Στην περίπτωση ενός ψηφιακού πίνακα οργάνων δεν έχουμε κάτι ιδιαίτερο να προσάψουμε. Το αντίθετο, μάλιστα, καθώς οι κατασκευαστές προσφέρουν όμορφα γραφικά και πολλές επιλογές παραμετροποίησής τους.
Πόσο κοστίζει η αλλαγή της οθόνης;
Αυτό μόνο που σε πρώτη φάση μας τρομάζει είναι η ευπάθεια μιας οθόνης, η οποία είναι εκτεθειμένη σε έντονες αλλαγές θερμοκρασίας, κραδασμούς κτλ., και φυσικά το πιθανό κόστος αντικατάστασής της. Γιατί, παρ’ ότι οι οθόνες προέκυψαν ως μια φθηνότερη επιλογή, αυτό δε θα αποτυπωθεί στο ταμείο του συνεργείου σε μια πιθανή βλάβη. Φανταστείτε, λοιπόν, το δίλημμα του κατόχου ενός ΙΧ 15ετίας (αυτή και μεγαλύτερη είναι η μέση ηλικία των αυτοκινήτων στη χώρα μας), όταν η αντικατάσταση της οθόνης θα αντιπροσωπεύει το μισό της αξίας του οχήματος.
Μιας και αναφερθήκαμε σε αυτοκίνητα που κουβαλάνε πολλά χρόνια στην πλάτη τους, σκεφθείτε ότι μέχρι σήμερα οι λάτρεις των κλασικών οχημάτων βρίσκουν τρόπους να αποκαθιστούν όλα τα εξαρτήματα μιας παλιάς κατασκευής. Μπορείτε, όμως, να φανταστείτε τον μηχανικό του μέλλοντος, πενήντα ή ακόμα και εκατό χρόνια μετά, να προσπαθεί να αντικαταστήσει μια οθόνη ή να αποκτήσει πρόσβαση στο λειτουργικό της;
Αυτό όμως που δεν έχουμε συνειδητοποιήσει είναι το ότι σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, όταν τα «παίξει» κάποια από τις οθόνες του, η λειτουργία του καθίσταται πλέον προβληματική. Το διαπιστώσαμε the hard way, όταν σε ένα ηλεκτρικό που οδηγούσαμε «ξεράθηκε» από τον καύσωνα ο ψηφιακός πίνακας οργάνων. Τσάμπα οι δοκιμές που κάνουν οι κατασκευαστές στην Αριζόνα… Το αποτέλεσμα ήταν πως, μεταξύ άλλων, δε γνωρίζαμε με τι ταχύτητα κινούμασταν, ποια ήταν η υπολειπόμενη εμβέλεια, ενώ δεν μπορούσαμε να επιλέξουμε πρόγραμμα οδήγησης. Αντίστοιχα, με ένα χαλασμένο infotainment δεν μπορείς να παρέμβεις στις βασικές ρυθμίσεις ενός αυτοκινήτου, ούτε καν να θέσεις σε λειτουργία το σύστημα θέρμανσης/κλιματισμού.
Αν, λοιπόν, τη δεκαετία του ’80 η χειρότερη κατάρα που μπορούσε κάποιος να σου ξεστομίσει ήταν «που να σου καεί το βίντεο», σήμερα αναμφίβολα η κακή του ενέργεια θα κατευθυνθεί στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων…_ Μ. Σ.