Δε χρειάζεται μεγάλη φιλοσοφία το γιατί κυκλοφορούμε με σαράβαλα.
Η κουβέντα, για ποικίλους λόγους, έρχεται και ξαναέρχεται στην επικαιρότητα, και έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ουραγός στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την ηλικία του στόλου των αυτοκινήτων της. Αυτό αποτελεί ένα γεγονός που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Εντούτοις, πολλές φορές αγνοείται η προφανής αιτία της δυσάρεστης αυτής εξέλιξης.
Επισημαίνεται, για παράδειγμα, από ορισμένους η ανάγκη αυστηροποίησης των ελέγχων στα ΚΤΕΟ, όπου το ποσοστό απόρριψης είναι τραγικά χαμηλότερο σε σχέση με εκείνο, π.χ., στα κέντρα τεχνικού ελέγχου οχημάτων της Γερμανίας, χώρα στην οποία κατά τεκμήριο κυκλοφορούν πολύ πιο σύγχρονα αυτοκίνητα. Επίσης, ένα ζήτημα που συχνά θίγεται είναι αυτό της δημιουργίας αντικινήτρων για την κατοχή ενός παλαιού αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα μέσω της αύξησης των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων παλαιότερης τεχνολογίας.
Κάποιοι, ιδίως από τη μεριά της αγοράς του αυτοκινήτου, φαντάζονται ότι με την προώθηση τέτοιων μέτρων ο κόσμος θα σπεύσει να αγοράσει ένα καινούργιο, καθαρό και σαφώς πιο ασφαλές αυτοκίνητο από εκείνο με το οποίο ήδη κυκλοφορεί. Αυτοί μάλλον δεν έχουν συναίσθηση της κατάστασης που επικρατεί στην ελληνική κοινωνία.
Με άλλα λόγια, ο κόσμος δεν κυκλοφορεί από χόμπι ή μαζοχισμό με ένα παλιό αυτοκίνητο, αλλά γιατί δεν έχει τα χρήματα να το αντικαταστήσει. Για να μην πούμε ότι τις περισσότερες φορές δεν έχει καν τα χρήματα για τη στοιχειώδη συντήρησή του. Αυτό το τόσο προφανές για τους περισσότερους από εμάς, κάποιοι δεν μπορούν να το «κάνουν εικόνα» εκεί ψηλά, στο σύννεφο όπου κατοικούν. Εκείνοι δηλαδή που δεν αντιλαμβάνονται ότι η οικονομική κρίση, η πανδημία και εν συνεχεία ο πληθωρισμός από τον πόλεμο στην Ουκρανία είχαν ως συνέπεια μια πρωτοφανή κρίση στο κόστος ζωής, που μεταξύ όλων των χωρών του ΟΟΣΑ χτύπησε περισσότερο την Ελλάδα. Σύμφωνα με σχετική μελέτη, η χώρα μας στη δεκαετία 2012-2022 παρουσιάζει τη χαμηλότερη αύξηση μισθών, μόλις 1,5%, όταν σε κάποιες άλλες ευρωπαϊκές χώρες το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει έως και το 100%, όπως στην περίπτωση της Ουγγαρίας.
Αυτήν τη στιγμή έχουμε τον 5ο χειρότερο μισθό στην Ευρώπη, ενώ αποτελούν παρελθόν οι εποχές που ο Έλληνας έβγαζε τρεις φορές περισσότερα σε σχέση με τον Βαλκάνιο γείτονά του. Ο Έλληνας είναι επίσης ο μοναδικός Ευρωπαίος που σήμερα έχει χαμηλότερο μισθό σε σχέση με το 2009! Έτσι, όταν οι μέσες ετήσιες αποδοχές για τις χώρες της Ευρωζώνης αναμένεται για τη χρονιά που πέρασε να διαμορφωθούν στα 40.000 ευρώ, στην Ελλάδα δε θα ξεπεράσουν τα 17.000 ευρώ.
Παράλληλα, οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν εκτοξευτεί μετά την πανδημία, ενώ στην τελευταία δεκαετία υπολογίζεται πως ένα μέσο οικογενειακό SUV έχει ακριβύνει περισσότερο από 50%! Για αυτό, λοιπόν, ο κόσμος στην Ελλάδα δεν μπορεί να αλλάξει το αυτοκίνητό του και, φυσικά, θυμώνει όταν ακούει για τα ηλεκτρικά, διότι δεν έχει χρήματα να φάει ψωμί, και του προσφέρονται κίνητρα να αγοράσει παντεσπάνι…_ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: iStock