Λίγες κουβέντες χωρίς «χαϊδέματα» και άλλες ελαφροσύνες, για το πώς έχουν σήμερα τα πράγματα με το ντίζελ και πού μπορούν (ή δεν μπορούν) να πάνε.
Σχετικά με το ντίζελ τα πράγματα είναι γνωστά εδώ και αρκετά χρόνια, από τότε που άρχισε η γενικευμένη πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας προς καθαρές μορφές ενέργειας, σύμφωνα με τις αποφάσεις που πήραν τότε οι παγκόσμιες κυβερνήσεις.
Στη χώρα μας είχε απαγορευτεί η χρήση του ως καύσιμο στα κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης από το 1982, στρατηγική που άλλαξε στη διάρκεια της πρώτης δεκαετίας του 21oυ αιώνα, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων επιβατικών μοντέλων από μηδενικές να καταστούν κυρίαρχες στην ελληνική αγορά. Αυτό όμως κράτησε μόνο για λίγα χρόνια, ώσπου να αρχίσουν να εφαρμόζονται οι αποφάσεις από τη συνθήκη του Κιότο, με σκοπό την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
Κατόπιν, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησαν σταδιακά να «κόβουν» τα μοντέλα ντίζελ, προς χάριν των εξηλεκτρισμένων μοντέλων. Στις ημέρες μας υπάρχουν ακόμη, αλλά σε ιδιαίτερα περιορισμένους αριθμούς. Έτσι, το 65% του μεριδίου τους στην Ελλάδα στα μέσα της δεύτερης δεκαετίας του 21oυ αιώνα «κατρακύλησε» εντυπωσιακά, με αποτέλεσμα το 2021 να πέσει στο 17% και στη συνέχεια να «γκρεμιστεί» στο πολύ ταπεινό 7,6% του Οκτωβρίου 2024.
Ωστόσο, στο «στρατόπεδο» των υποψηφίων αγοραστών υπάρχουν ορισμένες σοβαρές αντιρρήσεις. Αυτές στη χώρα μας εκφράζονται πρώτα και κύρια στην αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων, όπου η ζήτηση για σουπερμίνι και μικρομεσαία πετρελαιοκίνητα μοντέλα είναι μεγάλη και οι πωλήσεις τους στον κλάδο αυτό ανθούν. Έπειτα, υπάρχει και το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει εμφανιστεί μια αποδεδειγμένα ισχυρή και μη κοστοβόρα ηλεκτρική πρόταση στον τομέα των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV), όπου το ντίζελ παραμένει «αυτοκράτορας» στην ευρωπαϊκή αγορά με μερίδιο που ξεπερνά το 90%.
Oι προοπτικές για το πετρέλαιο ως καύσιμη ύλη στα επιβατικά αυτοκίνητα, απλά δεν υπάρχουν. Όλα τα μοντέλα καταργούνται σταδιακά, ακόμα και τα πολύ επιτυχημένα στον εμπορικό στίβο Citroen C3 και Toyota Yaris που με το ντίζελ στο ρεζερβουάρ τους βρίσκονταν στην κορυφή, στις νέες γενιές τους δεν παράγονται σε τέτοιες εκδόσεις. Ο δρόμος είναι κλειστός για το ντίζελ, όμως «ποτέ μη λες ποτέ». Το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για την απαλλαγή από τον άνθρακα δεν πείθει πλέον σχεδόν κανέναν, η ηλεκτροκίνηση δεν προχωρά με τους ρυθμούς που αναμένονταν, τα κόστη παραμένουν υψηλά και δημιουργούν αδιέξοδα. Σίγουρα θα υπάρξουν αλλαγές και θα προκύψουν «συμβιβασμοί». Εκεί το ντίζελ κρατάει έναν «άσσο στο μανίκι», που μπορεί να το ξαναβάλει με άνεση στο παιχνίδι. Και αυτός ο «άσσος» λέγεται χαμηλή κατανάλωση, που μεταφράζεται σε λιγότερα λεφτά να βγαίνουν από το πορτοφόλι του καθενός. Οπότε, αφήστε ενεργό το σενάριο μιας πιθανής επιστροφής, ίσως και στο όχι πολύ μακρινό μέλλον. Ίδωμεν.
Το ντίζελ στην Ελλάδα σε αριθμούς
Το πτωχό 7,6% της αγοράς μας για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, μεταφράζεται σε 9.179 μονάδες επί του συνόλου των 117.000 νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στη χώρα μας στο προαναφερόμενο χρονικό διάστημα. Το 15% των πετρελαιοκίνητων του τρέχοντος 2024 είναι εκδόσεις ταξί και μεταφοράς προσωπικού (crew bus). Η μεγάλη πλειοψηφία των υπολοίπων είναι σουπερμίνι και μικρομεσαία, ενώ σε αντίθεση με το παρελθόν πολύ λίγα είναι τα μοντέλα των μεγαλύτερων εταιρειών που διακινήθηκαν στη χώρα μας με κινητήρα ντίζελ. Αξίζει εδώ να αναφερθεί η ιδιαιτερότητα της Mercedes-Benz, της μοναδικής εταιρείας που προσφέρει plug-in υβριδικές προτάσεις σε συνδυασμό με το πετρέλαιο, οι οποίες μάλιστα αριθμούσαν ως τον Οκτώβριο 212 ταξινομήσεις, αριθμός καθόλου ευκαταφρόνητος για τις κατηγορίες αμαξωμάτων που ανήκουν αυτές οι προτάσεις. Από στατιστικής πλευράς η Citroen είναι ο φετινός πρωταγωνιστής στα πετρελαιοκίνητα, με μερίδιο 30,3% επί του συνόλου τους. Φυσικά, δικό της είναι και το πρώτο σε δημοφιλία μοντέλο, το C3 της προηγούμενης γενιάς με 2.442 ταξινομήσεις (από τα οποία τα 900 ήταν Aircross). Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το άλλο μεγάλο όνομα της Stellantis, η Peugeot, με 2.251 ταξινομήσεις. Aντί επιλόγου και προς τιμή της στατιστικής επιστήμης, δείτε ποιες είναι οι δέκα πρώτες εταιρείες σε ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων μοντέλων στη χώρα μας, την τρέχουσα χρονιά…
ΤΟ DIESEL ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΟΙ 10 ΠΡΩΤΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
1 Citroen 2.783
2 Peugeot 2.251
3 Opel 1.075
4 Renault 938
5 Mercedes 469
6 Dacia 413
7 Skoda 291
8 Volkswagen 234
9 BMW 194
10 Ford 128