Έπειτα από ένα σερί… ενθουσιασμού, ο θεσμός Car Of The Year φαίνεται να βρίσκει και πάλι ισορροπία όσον αφορά τα μοντέλα που κρίνονται τα επικρατέστερα για τον τίτλο του 2025.
Η πίεση που δέχεται η αυτοκινητοβιομηχανία προς την πράσινη μετάβαση προφανώς δεν επηρεάζει μόνο τα εργοστάσια, αλλά συμπαρασύρει και κάθε πτυχή του χώρου, ημών συμπεριλαμβανομένων. Διαφορετικά δεν εξηγείται η back-to-back στέψη αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων με τον τίτλο «Car Of The Year» τα τελευταία χρόνια. Το Toyota Yaris του 2021 ήταν το τελευταίο «φυσιολογικό» αυτοκίνητο που απέσπασε τον τίτλο. Έκτοτε, το γεγονός ότι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή διάκριση στο χώρο του αυτοκινήτου «πήγε» διαδοχικά στα Kia EV6, Jeep Avenger (θυμίζουμε πως η Jeep το λάνσαρε ως αποκλειστικά και μόνον ηλεκτρικό πριν αλλαξοδρομήσει) και Renault Scenic, έμοιαζε σαν εικόνα με τρεχούμενο νερό που μπαίνει σε αυλάκι. Μάλιστα, το μήνυμα γινόταν σαφές αρκετό καιρό πριν από κάθε «τελικό», αφού στα περίπου τριάντα υποψήφια μοντέλα κάθε χρονιάς, ζήτημα ήταν να υπήρχαν περισσότερα από επτά-οκτώ με θερμικό κινητήρα.
H φετινή χρονιά έχει αρκετές διαφοροποιήσεις, αρχής γενομένης από τον αριθμό -ρεκόρ- των υποψήφιων μοντέλων, που ανήλθαν σε 42! Από αυτά, το ποσοστό εκείνων με θερμικό κινητήρα (ασχέτως αν επρόκειτο για «απλά», υβριδικά ή plug-in) πλησίασε στο 40%.
Η τάση για… επιστροφή στην κανονικότητα φαίνεται από την επτάδα των φιναλίστ για τον τίτλο, όπως αυτή προέκυψε από την πρώτη ψηφοφορία των 60 Ευρωπαίων δημοσιογράφων που απαρτίζουν την επιτροπή. Η Alfa Romeo Junior, ένα μικρό SUV με ηλεκτρική και υβριδική έκδοση. Το νέο Citroen C3/e-C3, με κινητήρες βενζίνης και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Το Cupra Terramar, ένα υβριδικό ή plug-in SUV. To Dacia Duster, φουλ παραδοσιακό, με επιλογές υβριδικής τεχνολογίας. Το Hyundai Inster, ένα μικρό ηλεκτρικό crossover. Το Kia EV3, ένα compact ηλεκτρικό SUV και, τέλος, το Renault 5 / Alpine A290, ένα ρετρό ηλεκτρικό. Προφανώς και δε χάθηκαν τα ηλεκτρικά, όμως η επιλογή των φιναλίστ για το Car Οf Τhe Year 2025 αντικατοπτρίζει μια ισορροπία ανάμεσα στις τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας και τις ανάγκες των αγοραστών. Από τη μία, τα Kia EV3, Renault 5, Hyundai Inster υπογραμμίζουν τη στροφή προς τη βιώσιμη κινητικότητα και την καινοτομία. Από την άλλη, ωστόσο, από τα compact SUV (Alfa Romeo Junior, Cupra Terramar, Dacia Duster) μέχρι τα μικρά αυτοκίνητα πόλης (Citroen C3, Hyundai Inster), η λίστα καλύπτει διαφορετικά τμήματα της αγοράς, κάτι που επιτρέπει τη σύγκριση οχημάτων με βάση όχι απλώς το καύσιμο, αλλά και το ντιζάιν και την πρακτικότητα. Αν και μοντέλα όπως το Renault 5 ξεχωρίζουν χάρη στον ρετρό σχεδιασμό τους και στη μοντέρνα τεχνολογία, η παρουσία άλλων, όπως του Dacia Duster, επιβεβαιώνει πως δεν έχει έρθει η στιγμή να πούμε αντίο στις πιο προσιτές λύσεις.
Το πού θα γείρει η πλάστιγγα θα φανεί στις 10 Ιανουαρίου με την ανάδειξη του 62ου νικητή στην ιστορία του θεσμού._ Ε. Ξ.
«Η τάση για… επιστροφή στην κανονικότητα φαίνεται από την επτάδα των φιναλίστ για τον τίτλο».