Το Intelligent Speed Assistance, το νέο υποχρεωτικό ηλεκτρονικό σύστημα προειδοποίησης του ορίου ταχύτητας μοιάζει με κακό όνειρο.
Η ταχύτητα, δικαίως, είχε από παλιά στοχοποιηθεί ως υπαίτια των τροχαίων ατυχημάτων. Βέβαια, πίσω στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, η Τροχαία δε διέθετε τα κατάλληλα μέσα προκειμένου να επιτηρεί τα όρια ταχύτητας, αλλά, κακά τα ψέματα, τα περισσότερα αυτοκίνητα δεν είχαν τότε τη δυνατότητα να κινηθούν πολύ γρήγορα. Εξού και η κλασική έκφραση ενθουσιασμού των λιλιπούτειων επιβατών εκείνης της εποχής: «Πιάσαμε τα 100!».
Στην τυχόν απερίσκεπτη χρήση του δεξιού πεντάλ, η αυτοκόλλητη πλακέτα στο ταμπλό με τη φωτογραφία του παιδιού και την αγωνιώδη επίκληση «ΜΠΑΜΠΑ ΜΗΝ ΤΡΕΧΕΙΣ» ήταν αρκετή για να συνετίσει τον οδηγό. Διαφορετικά, το ρόλο της τήρησης των ορίων ταχύτητας και της εν γένει νομιμότητας κατά την κίνηση του οχήματος αναλάμβανε η… πεθερά από την ασφαλή θέση του πίσω καθίσματος.
Δεν είναι όμως μόνο η μεγάλη ταχύτητα του αυτοκινήτου που μπορεί να προκαλέσει ένα ατύχημα, αλλά και οι υπόλοιπες συνθήκες, όπως η κατάσταση του δρόμου και του οχήματος, αλλά και η ικανότητα του οδηγού. Ο νομοθέτης, φυσικά, δεν μπορεί να διαμορφώνει τα όρια των δρόμων α-λα-καρτ, αναλόγως του εκάστοτε οχήματος και του οδηγού που κινείται στο δρόμο. Ούτε αν είναι μέρα με λιακάδα, ή νύχτα με βροχή. Το όριο είναι ένα και αδιαπραγμάτευτο. Εκτός αν ζεις στην Ελλάδα…
Αντίθετα, για παράδειγμα σε έναν αυτοκινητόδρομο της Αυστρίας, της Ολλανδίας ή της Σουηδίας, παρατηρείς πως σχεδόν όλη η ροή της κυκλοφορίας κινείται ακριβώς με το όριο ταχύτητας. Ούτε ένα χιλιόμετρο παραπάνω. Γιατί όλοι γνωρίζουν πολύ καλά πως δύσκολα θα αποφύγουν την τιμωρία. Ακόμα και οι Έλληνες που οδηγούν στο εξωτερικό ξαφνικά γίνονται νομοταγείς.
Intelligent Speed Assistance: Ο Μεγάλος Αδελφός
Και αν η ελληνική πολιτεία δεν καταφέρνει να επιβάλει το νόμο, αν μη τι άλλο στον τομέα της τήρησης των ορίων ταχύτητας, το Intelligent Speed Assistance, που θα είναι υποχρεωμένα να φέρουν πλέον όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, υπόσχεται να μας… ταράξει στη νομιμότητα. Το ηλεκτρονικό αυτό σύστημα, το οποίο διέθεταν όλα τα νέα μοντέλα που οδηγήσαμε φέτος το Σεπτέμβριο στο Tannistest της Δανίας και πλέον ήδη συναντάμε και σε αυτοκίνητα της ελληνικής αγοράς, έχει ως αποστολή να σου σπάει τα νεύρα με τις ηχητικές του προειδοποιήσεις κάθε φορά που ξεπερνάς το όριο ταχύτητας.
Απενεργοποιούμενο μεν, αλλά κάπου βαθιά στο μενού του συστήματος πολυμέσων, έτσι ώστε ο οδηγός, κάθε φορά που θα βάζει μπροστά το αυτοκίνητό του, θα βαριέται να χάνει το χρόνο του για να το θέσει εκτός λειτουργίας. Προσθέστε το πανδαιμόνιο από τις ηχητικές προειδοποιήσεις για την παρέκκλιση από τη λωρίδα κυκλοφορίας, την κόπωση ή την απόσπαση της προσοχής του οδηγού, την εγγύτητα του αυτοκινήτου σου με μπροστινό όχημα κτλ., και μάλλον ήρθε η εποχή να αναπολήσουμε τις οδηγίες της πεθεράς από το πίσω κάθισμα…_ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: iSTOCK